Bukefalos 28 år!

Jag...ett jävla klantarsle...

G

Gottfrid

Jag har gjort ett fel i dag, som jag nästan skäms för att tala om. Men så tänkte jag att det kanske kunde vara till hjälp för någon annan, som hamnar i samma situation som jag och Gottfrid i dag.

Jag var på ett fält och tränade med honom, jag tränar avsuttet och allt går jätte bra.
Jag börjar att känna mig ganska stolt över både honom och mig, och då framför allt eftersom att det numera går att jobba honom någon annan stans än i hagen. Och han och jag har fått en kommunikation.

Jodå….enda tills i dag. Jag märker att han börja att bli upprörd över något, och jag förstår att det kommer någon och går i skogen och han ser inte vad det är.
Han visar på alla sätt ett han tycker att det är oerhört jobbigt att inte veta vad det är.
Han börjar dansa omkring mig, kastar sig en gång men stannar kvar hos mig.

Och det jag skall göra då är att ta honom till mig, och försöka vara den tryggaste, tryggaste som han kan vara hos. Jag gör alltid så, och det fungerar alltid.

Men i dag fick jag hjärnsläpp, och började jobba honom på lång lina och försökte att få honom att fokusera på mig. Jag gjorde många vändningar och försökte på alla vis få honom att lyssna på mig.
Och de gånger han kom in till mig får att få stöd, så drev jag ut honom igen.
Och han jagade upp dig mer och mer…..men jag fortsatte med det jag höll på med.

Och givetvis så flydde han fältet….fortare än kvickt.

Nu slutade just det lyckligt för han stack inte så långt och det var bara att gå fram och ta honom, och han var lugn och fin…..ville nästan krypa upp i knät på mig.

Men hur i hela friden kan man vara så jäkla…ursäkta….dum i huvudet??????
Och speciellt när jag vet hur han fungerar!!!!!!

Det var alltså inte okunskap….bara ren förb…idioti :mad: :mad:.

Ja ni förstår att jag är arg på mig själv.
 
Du gjorde din tabbe, och du gör inte om den. Man lär sig mycket av det också. Styrkan ligger inte i att alltid göra rätt, utan att kunna erkänna när man gör fel och lära sig av det.

Du har lärt dig nåt riktigt viktigt idag, vårda det ömt. Tyvärr lär man sig inte så lätt av andras misstag, men att du lär dig nåt är mer än tillräckligt!
 
Tack för dina värmande ord :bow: :bow:.

Och det är så som du sägar....jag gör INTE om detta igen. Hoppas bara att Gottfrid vet om det.

Jag känner mig verkligen i botten just nu, och jag ångrar mig grymt.
 
Släpp ångern, för tro mig - Gottfrid har förlåtit dig. Jag har gjort såna hemska dundertabbar med Malte att det är ett under att han ens vill umgås med mig, men han verkar dyrka mig iaf :D Det lilla puckot... Hästar är förlåtande djur, så länge man inte missbrukar det. Du gjorde ett ärligt misstag, sånt förlåter dom.
 
Jag har oxå jagat iväg en gång för mycket. Hästen var sur i flera dagar och vände på rumpan och gick iväg när jag skulle hämta honom i hagen, vilket ALDRIG har hänt innan (och inte efter heller som tur är).


Det släppte som tur var!
 
Så det var det som hände... jag förstår att du känner dig dum och att du har svikit honom och er kommunikation.

Men tänk om det hade gått bra! Då hade du upptäckt att er kommunikation och trygghet börjat fungera på håll också! Nu fick du istället chansen att upptäcka att den inte gör det ännu. Vad jag vill säga är att ibland är det genom misstag man upptäcker att man gått framåt också.

Jag tror nog att Gottfrid förlåter dig... du vet ju att du kan förmedla det här till honom också, hur det känns för dig nu... och att du lärt dig av det.
 
Tack, snälla :bow:.

Jag har varit och pratat med honom och förklarat att jag gjorde ett misstag och att jag var jätte ledsen för det, och jag har lovet att åtminstånde inte göra om just det i varje fall. Och vi stog och pratade en lång stund med varandra. Och det kändes som om vi är vänner igen :love:.

MVH Madde
 
Jag tycker att det är Ok att göra misstag, vi är ju faktiskt bara människor, och ibland kan det nog nästan vara bra att göra ett misstag, speciellt när man börjar vara så säker på sig sjäv att man inte tänker efter lika mycket längre... Visst, det ÄR inte ett trevligt uppvaknande att få en hink kallt vatten över sig, men samtidigt så gör man nog inte gärna samma sak igen...
Och inget blir ju bättre av att du går och är arg på dig själv, släpp det och gå vidare, livet är för kort för att man ska gå runt och vara arg på sig själv varje gång man gör en tabbe ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 716
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 398
Senast: Enya
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp