Bukefalos 28 år!

Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Det är inte dags att byta än.

Jag har städat bort några prefix som inte användes så mycket.

Likaså funderar jag på att flytta något forum eller lite trådar från något forum till något annat.

Kanske det tillkommer något underforum som man inte riktigt förstår vad det skall vara bra för, det kan framgå bättre när flytten är genomförd.

Om ni har något förslag på städåtgärder eller omorganisering, kom gärna med dem nu.
Det är bra att genomföra dessa nu så de hinner sätta sig lite innan byte till nytt forumsystem.

Så om ni tycker att det händer lite konstiga saker här på forumet så vet ni lite vad det handlar om ;)
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Ett smidigare sätt att ha överblick på alla trådar man själv vart in och skrivit i samt att lägga till trådar man bara vill läsa. Vet att det går nu också, men jag skulle gärna ha det lika synligt som "Forumet nu" "Hästnytt" och "Bloggar nu", härborta ---------------------->

Någon sådan här typ av funktion skulle jag också gärna se. Liknande "Dagens populära trådar" som finns på första sidan fast med trådar man själv vill följa eller eventuellt har skrivit i (jag är inte så aktiv med att skriva så därför skulle egna favorittrådar vara intressantare för min del än sådana man deltar i). T.ex. 10 favorittrådar som man själv kan lägga till och ta bort i takt med vilka som är aktiva/mest intressanta eller att de 10 aktivaste syns där och resten ligger bland de vanliga prenumerationerna.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Men det kan man ju redan!

Trådverktyg - Prenumerera på den här tråden.

Uppenbarligen är det nästan omöjligt att hitta den för det finns dom som skrivit 10 000 inlägg utan att hitta funktionen.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jag har nu slagit ihop några forum till. Jag hoppas dessa ändringar skall leda till ökad aktivitet och bättre överskådlighet.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Skulle vara fint att kunna snabbsvara utan att behöva göra det specifikt till en person. Det görs ju redan i varje tråd med *kl*.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jodå, det är väl en ganska stor förändring som kommer. Ingen skall behöva skriva knapplån, men man får i stället markera, om det är oklart, att man svarar en specifik person.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Funderade loss och på ett annat större forum kan man trycka för att se alla sina citerade/svarade inlägg och lätt få upp trådarna i en lista utan att behöva prenumerera. Finns den funktionen här?
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jag brukar använda sökfunktionen för att se om något hänt med de trådar jag skrivit i.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jag är inte säker på att just den funktionen finns på det nya forumet, men man får ex.vis lätt info om någon citerat ett inlägg man gjort eller om någon vill uppmärksamma just dig genom att skriva @Karma.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

kom på en funktion som jag gärna hade sett, om det är ok att önska ;)

Om en tråd (som jag prenumererat på) tagits bort av moderator av en eller annan anledning så hade jag tyckt det vore smidigt om man kunde se det på något sett, i min prenumerationslista. Viktigast för trådar som är "aktiva" givetvis. Helst av allt hade det i sammanhanget även varit intressant att kunna se anledningen, dvs om det är för brott mot forumregler eller på TS önskan eller annat...
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Det kan vara bra att se om en tråd tagit bort av den som skrivit den, det finns dock undantag, om en spammare får ett meddelande om att nu har spam-tråden de lade in tagits bort så de vet att nu skall de lägga in en igen är inte så bra.
Om och hur det meddelas om en tråd tagits bort tål att funderas på. Jag tror att många av moderatorerna kanske redan idag hör av sig om det är ett gränsfall och användaren är ganska ny. Gamla användare förutsätts kanske ha lite bättre koll på reglerna, då anledningen till att en tråd tas bort på något sätt har en koppling till regelöverträdelser.
Jag tror nog fortfarande att det enklaste sättet om man ser att en tråd man skrivit tagits bort är att kontakta huvudmoderatorn för det forumet och fråga varför, om man inte förstår varför.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jo, förstår hur du menar där, viktigt att väga fördelar mot nackdelar!
Själv menade jag att funktionen skulle gynna läsare/skrivare i en tråd, inte nödvändigtvis för trådstartaren (även om den ingår i de andra..). Tänker både utifrån mig själv och andra. Dels hade det varit gött att slippa fundera/leta, men sen slipper man också alla "vart tog den tråden vägen?" -trådar och -inlägg lite överallt ;)
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Om Bukefalos fick flytta tillbaka till sin gamla plats, även om den kanske passade bättre borta under Övrigt har jag varit lite rädd att fler missar den där borta och att det nog är bättre att den finns i början av menyn.

Gnägg har just flyttat in under Hästmänniska med ett eget prefix, bild-prefixet från Gnägg har också det fått plats under Hästmänniska. Jag har tyckt att dessa forum ligger ganska nära varandra och i samband med att jag inte kommer rensa bort gamla trådar efter flytten till nya forumet tänkte jag att det kunde vara lämpligt att slå ihop dessa.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Om Bukefalos ligger under "blandat" längst till vänster, där det gjort tidigare. Gnägg verkar borta, dock...
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Jag kan skvallra om att det inte kommer vara ett problem längre. :angel: :D

Behöver gilla-funktionen NUUUUUUU :D

En annan önskvärd funktion är en som fixerar storleken på bilderna så att det inte kommer JÄTTESTORA bilder som gör att man måste scrolla som en galning för att läsa inläggen.
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Men den finns väl redan? För stora bilder bör minskas ned och få den där rutan man klickar på för att visa bilden i originalstorlek?!
 
Sv: Jag förbereder byte av forum genom att städa lite

Ja det finns om man inte stängt av det under sin kontrollpanel?

Bor i norrlands ödemark och har just bytt till betydligt snabbare internet. Men eftersom jag tycker synd om dom som fortfarande är tvungna att använda sig av min tidigare nätleverantör kan jag tipsa om att det skulle vara bra att ha en maxstorlek på bilder. Eftersom man fortfarande måste ladda hela bilden i orginalstorlek innan den blir mindre och anpassar sig till forumets storlek. Tog mig ibland femton minuter att ladda en bildtråd :o Och det var jobbigt om någon ovanpå det citerade alla sju enorma bilder.
 
När du säger det så har jag inte råkat på fenomenet på senaste tiden. Ska genast gå in i en "hur ligger den här sadeln"-tråd och titta efter.

Så, nu har jag kollat. Det finns fortfarande även bilder från de senaste dagarna som blir så stora att man måste scrolla på en 13,3"-skärm med bra upplösning. T ex i den här tråden. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1165587&page=61

Och där hittade jag en inställning i kontrollpanelen, kollar igen...

Ååååååh, vad skönt det är att slippa jättebilderna! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 811
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 446
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 756
Senast: IngelaH
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 867
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp