Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

L

lasseman

Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon egentligen bara var insutten och rätt tjock. Hon är en mycket snäll men lat dam och vi har haft handbromsen i ridningen nästan hela tiden. Hennes yngre halvbror har samma tendens och hennes ett år äldre helbror vet jag är en mycket bekväm herre men inte om hur det yttrar sig.

Jag satte igång henne varsamt, första månaderna mycket lugn ridning och promenader, sedan ridit 4-5 dagar i veckan, max en dag/v. på banan och då max 30 min. Skogsturerna har varit på runt en timme, några gånger har medryttaren tagit längre turer på ett par timmar i lungt tempo. Hon fick en tre veckors vila i december, skickades på inkörning i januari vilket innebara fyra veckor helt utan ridning samt mest mentalt arbete iom inkörningen. Ett par veckor efter hon kommit hem sparkade hon bakut i vagnen och skar upp ett sår strax ovanför vä kota bak, så då fick hon vila ytterligare tre veckor. Sedan vi satte igång henne efter skadan kändes det som att hon verkligen släppte framåt och gick stadigt uppåt i både form och framåtbjudning. Tills för ett par månader sedan då det gick tillbaka igen, då ställde jag av henne en vecka men det var bara värre när jag sedan satte igång. Tendensen har funnits hela tiden men sakta blivit bättre tills då för ett par månader sedan. Vad som händer är att hon blir sur när man kräver att hon ska ta stöd i handen, speciellt på ridbanan. Hon slår till slut mot skänkel och spö och kryper ihop och blir istadig. Jag har tolkat det som unghästtrots och lite allmän lättja men någonstans har det ju övergått till att vara tecken på smärta.:crazy:

Så jag tänkte att det kunde vara ryggen, hon har alltid ogillat sadling. Jag tänkte ta ut en sadelutprovare för säkerhets skull trots att både massör och equiterapeut tittat på sadlarna och tyckt det ser helt ok ut. Men sadelutprovaren tyckte vid telefonkontakten först jag skulle kolla upp på klinik. Inför klinikbesöket red jag på rätt bra för att provocera fram eventuell reaktion. Väl där var hon tvågradigt halt högt och lågt båda fram och blev sprutat med kortison.

Återbesöket i förrgår visade att hon var bättre men mycket lite och hon blev återigen sprutad. Hon är en ängel som konvalelescent och har verkligen inte sprungit något. Equiterapeuten var ute dagen innan återbesöket och tittade igenom muskulaturen och tyckte hon var hur fin som helst, lite snedslipade tänder var allt han hittade, troligtvis beroende på att hon inte tagit stöd jämt i handen pga att hon inte jobbat på ordentligt med bakkärran. Han tittade på henne precis när jag köpt henne och sa nu att det var som en annan häst nu, att hon musklad sig jättefint och att allt var precis som det skulle...

Själv fattar jag ingenting??? :confused: Var kommer dessa hältor ifrån, varför svarar hon så dåligt på kortisonet? Hon kan omöjligt ha gått med det så länge eftersom hon gått bra OCH musklat sig jämt och fint, eller?? Har hört en del tveksamheter om den här kliniken men ser ju samtidigt själv att hon är framtung och framhalt på lina och att hon har RIKTIGT ont efter böjprov. Men hör ju om kliniker som böjer fram hältor som inte finns men jag har svårt att ta sånt på allvar, förekommer det verkligen?

Jag ska tillägga att jag lät böja henne när jag köpte henne - men på en annan klinik - röntgade mycket noggrant, kotleder runt om och även hovben. Knä och rygg tyckte inte vet. var lönt. Hon är knabstrupper med halvblodspappa och ser ut som den äldre sortens halvblod i kroppen, ganska kort och kompakt och med rejäl bakdel. Hon har visserligen ganska veka kotor men inte extremt.

Har någon några teorier???
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Som alla andra ridhästhältor......man ska BÖRJA belasta dom redan som ett åringar för att förbereda kommande år. Din häst är alldeles för dåligt förberedd alltså + så kan den ha "dålig" uppfödning.

Ibland går det att ta en 5 åring från "hagen" men oftast inte, för dom klarar inte av beastningen när dom är såpass gamla
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Kan tyvärr inte råda om något mer än att berätta om en häst vi haft i stallet.

Den hästen var halt till och från fast här i bak. Vet. besiktigad med böjprov osv osv...röntag m.m ...visade ingenting.
Efter många om och men så visade det sig att hästen hade nervskador.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Säg inte nervskador... Min förra häst köpte jag som fyraåring, då "unghästvinglig", tog bort honom fyra veterinärfyllda år senare pga slinger. Det är det dock inte, det skulle jag känna igen!
Tack ändå för svar.
/K
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fast hon reds in som treåring, togs i arbete som fyraåring och är idag fem. Inte direkt samma sak som att ta henne från hagen när hon är fem. Jag ser det mer som ett ganska normalt förfarande vad det gäller ridhästar, visst lite senare tagen än normalt är hon men hade inte detta inträffat hade hon varit väl förberedd för fyraårskvaliteten (utom tävlan - knabstrupper) i höst, alltså ett år senare än normalt. Jag har också hört att knabstruppern faktiskt ses som kallblod hos en del och att man därmed bör ta det väldigt lugnt.

Men sedan är det ju så illa att en hästar helt enkelt inte tål att ridas på, oavsett...
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Kollat erlyshios ? kan ju vara nåt sånt som ligger och lurar. Vår ponny var halt på alla 4 benen utan vi märkte det. Antagligen varit halt större delaen av det året vi ägt henne. Nu är hon behandlad, och så här bra har hon aldrig varit !!!
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Är hästen överbyggd?

Har själv fått en häst utdömd p g a att den inte var byggd för att kunna fungera som ridhäst. Jättetrist. Det gick helt enkelt inte att lägga vikt bakåt, det hamnade på fram och efter många år med diverse frambensproblem blev det röntgenförändringar.

Arbetar hästen i en bra form när den går? Sega hästar tenderar ju att hamna på framdelen, så är karusellen igång.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jo, jag tog upp både borrelia och erli...??? med vet men hon trodde inte på det. Det har tydligen gått så mycket inflation i det att försäkringsbolagen inte längre betalar ut ersättning för provtagningen (inte för att det ska vara ett hinder men kanske en tankeställare). Min förra, slingerhästen, testades för det (han hann igenom alla diagnoser...). Vi bor inte i ett särskilt fästingtätt område.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Ja, du är inne på det som jag också funderar på. Jag trodde först hon hade växt på höjden det här året för hon kändes nästan överbyggd i höstas men vid mätning nu så var det ingen större skillnad.

Däremot har hon gått en del på bogarna. Iom att hon inte riktigt bjudit och samtidigt är lite tung i framdelen har det inte direkt blivit någon uppförsbacke i ridningen... Samtidigt är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget, vilket kom först? Det jag tycker är konstigt är att hon faktiskt började gå bra och bjuda framåt under en period och då använde sin kropp mer korrekt, för att sedan bli sämre igen. Å andra sidan kanske skadan redan var skedd då.

Känns verkligen skitdeppigt, är ju ingen höjdare att ha en knappt använd unghäst med den här diagnosen. Framtidsprognosen är ju inte direkt lysande...

Tack för ärliga och kloka insikter!
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jo, jag tog upp både borrelia och erli...??? med vet men hon trodde inte på det. Det har tydligen gått så mycket inflation i det att försäkringsbolagen inte längre betalar ut ersättning för provtagningen (inte för att det ska vara ett hinder men kanske en tankeställare). Min förra, slingerhästen, testades för det (han hann igenom alla diagnoser...). Vi bor inte i ett särskilt fästingtätt område.

Det stämmer att flera bolag inte betalar provtagning för bestämning av antikroppar. Och det är för att det togs B/E-test till höger och vänster. Dvs i tid och otid, och detta blev en dyr historia för bolagen.

Dock, samtliga bolag betalar fortfarande behandling för erlichios/borrelios när veterinär anser det motiverat. Dvs det är inget fel på DIAGNOSEN. Däremot så togs det prov 'för säkerhets skull' i tid och otid.

Så, jag anser att om man har misstanke om erlichios ska man INTE dra sig för att ta ett prov, och det är inte heller försäkringsbolagens mening att man ska det. Men man ska inte slentrianta det.

På hund btw har iaf Agria en någon annorlunda formulering. De ersätter B/E-prov om det är motiverat, kommer inte ihåg exakta ordalydelsen, men där ersätter de om symptomen är rimliga, och andra orsaker till symptomen uteslutits. Min tik var i flera perioder förra året väldigt, väldigt trött och loj, ingen gnista alls, hade hälta som kom och gick, var 'ynklig' och gick och gnällde utan anledning, och vid ett par tillfällen skrek hon rakt ut utan synbar anledning. Började med en 'vanlig' veterinärundersökning där de inte kunde hitta någon smärta/stelhet/ömhet. Blodprov togs, både för att kolla efter infektion, och för att kolla standardvärden (njurar, lever etc etc). Blodprovet UA.

Hon blev inte bättre, och undersöktes igen då man även tog röntgenplåtar på nacken och bogarna då hon vid ett par tillfällen reagerat med smärta när man böjde huvudet åt sidan, och vid ett par tillfällen även plötsligt vägrat sätat ner ena fram och skrikit som av smärta. Rtgbilderna UA. UL på hela buken samt livmoder etc gjordes, eftersom man nu misstänkte 'magont', men även UL var UA.

Då togs ett B/E-prov, och hon remitterades till hundsjukgymnast. Bolaget betalade utan knot provet. Det var dock negativt, och inte heller sjukgymnasten hittade något. Bolaget hade dock INTE betalat om vi tagit provet första besöket, men nu var det så att säga en väldigt logisk del i utredningen och ställt mot symptomen att ta prov för fästingburna infektioner, och då betalade de. (Det ligger ju id eras intresse att hunden blir frisk med).

En liknande formulering på häst tycker jag skulle vara vettig. Samtidigt, provanalysen kostar ca 500 kr, debiteras av SVA, och sen tillkommer kostnaden för att veterinären tar blodprov, det är ju dock inga stora kostnader/summor vi talar om.

(Och för atta vsluta historien provbehandlades hunden mot magkatarr, inte heller det gav effekt. Hon sattes då på smärtstillande en period, men problemen fortsatte i skov. Vi 'gav upp' då vi inte hittade något fel, och dte gick i 'vågor' och hunden inte tycktes lida av de dåliga perioderna. I början av året drabbades hon av vad som syntes vara tidigt stadium av akut livmoderinflammation i samband med ett löp. Det beslutades att öppna henne och ta bort livmodern. Vid öppning visade det sig att det inte fanns några tecken på akut livmoderinflammation, däremot uppvisade livmodern kroniska förändringar. Efter livmoderborttagandet har inga av de 'konstiga' symptomen återkommit, och antagligen har hon en längre tid i perioder varit besvärad av livmodern, och detta gav de konstiga problemen. Men att det inte gick att hitta förrän de blev lite värre..)
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jo, visst är det så att om det känns som en rimlig diagnos kan man ju ta provet men jag vet inte om jag tycker det i dagsläget. Jag har inte hittat en enda fästing på henne (nog för att hon kan ha haft det ändå). Kostnaden är inte det som är problemet.

Vi får väl se vid nästa återbesök, om det inte blivit avsevärt bättre kan det nog vara värt att ta prover.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

..ang borrelia/erlichia så är det ett virus som går i skov...så är hon uppfödd eller HAR varit på områden där viruset är utbrett så kan det vara det iallafall.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Hej. (Jag har bara läst den första frågan inga svar). Min spontana teori är att din pålle har LÅSNINGAR i kanske nacke-bog-rygg-bäcken. Du hade haft ute en equiterapeut vilket ju är bra, MEN det finns ju tyvärr olika duktiga sådana... Hör med någon klinik om de vet en duktig kiropraktor elle e-terapeut är mitt råd. Speciellt om din häst är rtg:ad(??) och det inte visat ngt.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Och så ett svar 'on topic'. Jag skulle i ditt fall röntga 'resten' av hästen med. Hovbenen är rtg säger du, men hur är det med strålbenen?

Jag vet inte hur mkt du hängt med ang min K. Men i korthet så hon vurpade i hagen som 1½ åring, fick en muskelskada, och slog sig även sned. Det sistnämnda uptäcktes och diagnosticerades inte förrän nästan ett år senare. Under detta år hade hon återkommande ledinflammationer. Ursprungshältan satt i HB, hon sparade det benet, med det var ffa kot- och hovleder i BF som togs tryk först (ant av överbelastningen).

Hon behandlades,s varade, blev dålig igen etc. Det gick en del i 'skov' med, hon kunde gnistra till och vara SUPERFIN och sen bara rasade det. Vi provade olika behandling (bara kortison i led, kortison + tuppkam i led, tuppkam i blod, med och utan kortison, vi sprutade cartrophen i.m. etc) och hon svarade men blev dålig igen, oavsett vila/inte vila. Mot slutet av detta år slutade hon helt svara.

Sen konstaterades snedheten, rättades och hon var ohalt i 9 månader. reds in och grundutbildades, och alla var glada, äntligen var det över. Våren som treåring gick hon UA böjprov, UA longering, rörde sig jättefint etc, men uppsuttet arbetsprov så i trav i vä varv fick hon inte med sig HB. Hade en birkelandsfraktur/POF där som vi visste om men som inte stört innan. Nu började dens töra dock, den plockades bort, hon betäcktes och jag var fortfarande lika glad.

Sen blev hon skit igen, ledinflammationer fram lågt, behandlades men svarade inte. Kliniken hade vid det här laget 'skaffat' kiropraktor, som konstaterade att hon var sned igen. Och även ansåg problemet satt i hasen (rtg UA, ohalt böjprov.). Haslederna behandlades och hon blev bättre. Sen fick hon tyvärr sövas IGEN pga en ögonoperation (och kastade fostret i samband med detta, dygn 99). Efter det dålig IGEN. Nu plingade det till dock och vi insåg att hon blev sned av narkoserna, och av snedheten felbelastade och överbelastade fram. Beh och rättades. Fick sen sövas IGEN (ögat), men denna gången rättade kiron henne direkt när hon vaknat.

Det gick bra en stund, sen klappade det ihop IGEN. Uppföljningsrtg visade då att hennes strålben och hovbrosk tagits tryk av de återkommende ledinfl. Jag beslöt mig för att försöka en sista gång. Behandlade två ggr, första gången i hovleder och kotleder (+ butta 21 dgr), den andra ggn i hovleder samt till hovbrosken.

Svarade på detta, och blev tvärfin igen, steget tillbaka osv. Hagvilade, och blev lite knackig igen, dock inte halt. Jag satte igång henne enligt 'min tro' (då hon uppenbarligen inte mådde bra av vila), då min åsikt var/är att hon behövde bygga upp sig och få över vikten på bakdelen och bryta det invanda negativa rörelsemönstret. På ÅB trillade hakorna i golvet och frågan 'Vad har du gjort egentligen? hon är ju jättefin??!!!' kom från höger och vänster.

Jag myste glatt. Tyvärr fick hon en virusinfektion i svalget och vilade 6 v. Reds sen försiktigt någon vecka men var då kass igen. Viljan fanns, men hon kunde inte. Hon var springig, framtung, hystotuggade på bettet och allmänt stressad över att kroppen inte kunde när huvudet ville.

På ÅB, nu var hon 4 år gammal (och 11 dgr..) så var hon sämre än på år.. Hon ställde sig rakt upp vid böjprov låg fram, och vrålade 'ajjje'. Mesböjdes i 30 sek och var 3 - 4 grader halt. Jag sprang 5 steg, saktade av, skrittade upp till veterinären och tog mitt livs svåraste beslut och sa 'vi ger upp nu, hon förtjänar att få slippa mer nu'. Hon togs bort några h senare..

Men, jag känner igen en hel del av det du skriver, förutom att min dam hade en exteriör som skrek ut hållbarhet. Lite vek i sina kotor men inte extremt, men i övrigt korrekt och mer än en veterinär kliade sig i huvudet åt äVARFÖR håller hon inte, hela exteriören säger ju hållbarhet??'. Vi insåg dock tidigt att ledinfl var ett sekundärt problem, vi hade dock ett helsike att hitta grunden. När den (snedheten) hittades trodde vi ju det var över, men det var nog tyvärr försent. Att hon sen under perioder var ordentlligt överbyggd pga tillväxt hjälpte ju inte upp det hela. Och tillslut så sa soms agt frambenen ifrån, skadan gick inte att reparera.

Så eftersom hon inte svarar - sök vidare efter grundorsaken. Röntga igen, kolla med kiro.

(Min dam var helt genomröntgad, kotor ro, bakknän, carpus, hasled, hovleder, rygg, manke, länd.. Det enda vi inte hade tagit plåtar på förrän hon var tre var strålbenen. I övrigt så rtgmässigt så hon hade den där POF:en i höger bakkota som inte påverkade, och mycket lindrig hovbroskförbening BF (så liten att en vet ansåg det var mkt lindrig, en annan ansåg 'vilken HBF, vardå? Den här har ingen HBF'. Ett knappnålsstort löst fragment fritt liggande på en framkota med. Men som sagt ingenting som kunde förklara. Som 3½ åring hade HBF:en tyvärr blivit måttlig,d vs ökat, och då tog vi bilder på strålbenen för första gången, så vet inte hur de såg ut innan, men förändringar strålbenen BF. Troligen en sekundär sak utlöst av konstant överbelastning. Teorin om vad som hände eg var/är att hon gick sned så länge så ligament/etc blev uttöjda och för långa, vilket ledde till att hon hade LÄTT att gå tillbaka i snedhet ( t ex vid narkoser/vurpa/etc). Och att dessutom frambenen, kotor och nedåt, tog för myckets tryk av att hon gick sned och med så upprepade inflammationer under den känsliga uppväxtsåldern)
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jo, visst är det så att om det känns som en rimlig diagnos kan man ju ta provet men jag vet inte om jag tycker det i dagsläget. Jag har inte hittat en enda fästing på henne (nog för att hon kan ha haft det ändå). Kostnaden är inte det som är problemet.

Vi får väl se vid nästa återbesök, om det inte blivit avsevärt bättre kan det nog vara värt att ta prover.


I ditt läge (se mitt andra svar) så skulle jag se det som att allt som man åtminston kan UTESLUTA är värt att utesluta. Så att ni hittar GRUNDproblemet, som ju mest troligt INTE är i frambenen skulle jag tippa.

Att ibland får man liksom bara för att kunna få det uteslutet eller bekräftat kika på sådana där saker man *egentligen* inte anser är rimliga.

Säger hon med en erlichioshäst som jag köpte 1999 (från fästingområde), och som mellan 99 - 01 bodde i B/E-fritt område. I FEBRUARI 2001 bröt akut erlichios ut när han var kraftig nedsatt av annan anledning. Det fattade vi dock inte då. Sen kom ledinfl och fan och hans jävla moster. Hösten 01 togs äntligen prov (efter bukepåtryckningar faktiskt, JAG tyckte 'pah, jäkla modediganos B/E, han har inte gått där B/E finns på två år).

Han testade positivt, hade enligt klinik jag kontaktade skolbokssymptom på icke akut erlichios (grundkliniken jag använde bara fnös även åt provsvaret, inte var det erlichios inte). Han behandlades (alt var utdömning pga kronisk polyartrit..) i 7 dagar på klinik, och hem kom en helt ny häst. Första och hitills enda gången jag gråtit glädjetårar..
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jag som tycker jag haft otur med hästar men du verkar sannerligen varit igenom en del...

Jag har också väldigt svårt att tro att problemet egentligen sitter i frambenen. Att jag ridit sönder henne känns också lite otroligt. Samtidigt är equiterapeuten jag haft ute riktigt bra, jag litar nästan mer på honom än på kliniken. Hon är född utanför Skara, bott ett år på Gotland och nu utanför Gävle, jag vet inget om B/E förekomsten i de områdena. Men det är nog värt att testa för att, precis som du säger, HELT kunna utesluta.

Exteriört är hon väl inte helt åt fanders heller, lägger in lite bilder så ni får se.

Här är precis innan jag köpte henne, omusklad och fet.
Fina20060730014.jpg


Så här såg hon ut i vintras
http://i201.photobucket.com/albums/aa234/wirdby/PICT0028.jpg?t=1181824834

I våras
http://i201.photobucket.com/albums/aa234/wirdby/PICT2012.jpg?t=1181825091

http://i201.photobucket.com/albums/aa234/wirdby/PICT0015.jpg?t=1181824938

I vagn
http://i201.photobucket.com/albums/aa234/wirdby/PICT2023.jpg?t=1181824972

Lite mycket bilder kanske men ger er en uppfattning. Har en film jag tänkte ladda upp från när hon gick som bäst men det tog sån evinnerlig tid...
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Det där med ledinflammationer i knä och kotot känns igen. Hade samma problem med min häst som plötsligt fick inflammationer i båda fram. De tyckte att jag skulle ta bort honom på kliniken och antog att det troligen var höften (jag hade innan redogjort för dem hur hans höft varit sned, haft ute kiropraktorer, ryggvet osv).

Av en slump bytte jag hovslagare (eller ja, envishet) och det visade sig att hans hovar var totalt felverkade. Han belastade därav så felaktikt att han borde ha ont i hela kroppen. Jag hade bett kliniken att se på hans fötter och både vet och hovslagare hade sagt att de var ovanligt fina och i bättre skick än de flesta.

Efter en enda verkning, som tog 3 timmar då hovslagaren ansåg att hästen hade så ont att han inte kunde klara en att ha en hov i luften under en hel skoning på ett ben, så visste han inte vart han skulle göra av sina ben. Under skoningen blev han mer och mer avslappnad och sen när vi skulle gå ut fick vi honom först inte att gå.

Felet kan ligga på många ställen och veterinärer/kliniker har jag ingenting för. De är okunniga och oengagerade. Har man problem ska man ta hjälp av specialister som inte utbildats på den vanliga svenska veterinärskolan för de verkar ha en väldigt smal utbildning. Eller så ska det vara ngn med riktigt mycket erfarenhet och kunskap, som är intresserad och engagerad själv.

Jag aktar mig för kliniker och veterinärer när det gäller storre problem, hältor och utdömningar. Det verkar bara vara ett sätt för dem att dölja sin okunskap. Genom att säga att det inte längre finns ngt att göra. Och det är inte bara en erfarenhet som ligger bakom detta.

*ont inlägg av ttl* :D
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jag förstår var du kommer ifrån. Hovslagaren kan göra underverk men också förstöra en häst hur lätt som helst. Följer intresserat debatten om certifiering/legitimering.

Men eftersom jag haft en häst tidigare som hade alla fel en häst kan ha har jag varit otroligt noggrann med just sådana saker. Hovslagaren jag har är mycket duktig, visserligen var framfötterna lite ojämna när vi var inne nu men hon har också haft en tappsko. Dessutom sa equiterapeuten, som också är utbildad hovslagare, att det inte var någon större fara utan enkelt kan rättas till. Så jag har svårt att tro att det är där skon klämmer...;)
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Har läst igenom det mesta tror jag och det är ju mycket du kan ta fasta på....Har två hästar som haft Ehrliscias...Symptomen har varit snubblande korsgalopper, och hältor.
Halt i båda fram i knä och kotor har jag fått höra är lite ovanligt...min ena hade båda kotor fram. Vi behandlade med tuppkam och kortison i två omgångar...han blev lite bättre men inte så mkt. Jag tjatade om borelia /ehrliscias prov för jag hade fått veta av en granne att det kunde vara något sådant....Och mycket riktigt...högsta tänkbara värdet på titern....Efter behandlingen blev de bra och är nu igång och tävlar....Har behandlat med Glucosamin en längre tid också....
Lider med dig, jobbigt när inget hjälper som man gör. Jag tro provtagningen kostar 250 för provet och kostnad för vet. att komma ut och göra det om kliniken vägrar.

Hoppas du finner ut vad det är och att totton blir bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 394
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 246
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 211
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp