Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jag har också väldigt svårt att tro att problemet egentligen sitter i frambenen. Att jag ridit sönder henne känns också lite otroligt. Samtidigt är equiterapeuten jag haft ute riktigt bra, jag litar nästan mer på honom än på kliniken. Hon är född utanför Skara, bott ett år på Gotland och nu utanför Gävle, jag vet inget om B/E förekomsten i de områdena. Men det är nog värt att testa för att, precis som du säger, HELT kunna utesluta.

.

Jag tycker du ska ta second opinions. Både vad gäller hovslageri. veterinär och equiterapeut. Inte för att jag misstror de du använt (vet iofs inte vilka, men jag har rätt bra koll på utnf Gävle, så vill du får du gärna PM:a vilka du haft), utan för att du ska vara säker.

Jag misstrodde inte heller min equiatriker - tvärtom. Hon var mig rek från flera stycken, och hade anlitat henne några år, och hon hade haft spot on helt rätt flera ggr när de haft skumma problem.

Jag kommer dock få leva med frågan om det var denna tilltro som tyvärr kostade K livet.. Kanske var det så, kanske inte..

Men, denna equiatriker sa att hästen är inte sned. Fem ggr frågades det specifikt, fem ggr fick jag svaret inte sned. Vet var redan i januari 2005 inne på att hästen var sned i bäckenet. Equiatrikern sa det bara var muskulärt. Sen 'kom vi ihop oss' sommaren 2005, jag och equiatrikern (då hona nslåg att det bara var att 'slå ihjäl och ta bort', och dessutom gärna framförde denna syn till ANDRA kunder, alltså om min K..). Hösten 2005 tyckte ju vet återigen att 'nej fan Alex, det finns ju ingenting som kan förklara, kan du höra med equiatrikern IGEN?'. Jag konstaterade då att njae, men jag kan se om jag hittar någon annan och få en second opinion.

JAG var ganska tvärsäker på att det var mest pengar i sjön, men var beredd att göra allt jag kunde för att gå till botten med problemet. Så annan equiatriker (rekommenderad även den) kom. Såg, och konstaterade att hästen var sned i bäckenet/ländrygg, sned i bogen och sned i nacken. Hon rättades, och det var efter den enda rättningen hon var ohalt och fräsch i 9 månader. Sen 'höll' det ju inte hela vägen, efter första narkosem maj 06 började det ju igen. Men... jag kommer leva med funderingarna om vad som hänt om hon INTE gått sned från december 2004 - oktober 2005.. Jag får aldrig veta det, men teorin är ju att att hon gick sned då i en så känslig period var det som gav de upprepade ledinflammationerna, och att det var de upprepade ledinflammationerna som bröt ner lederna lågt fram tillslut.

Så, kommer man 'ingenvart' är det aldrig fel ta en second opinion. Jag gjorde det med K även vad gällde hovslagare och veterinär, och tog ju även en third opinion 'alternativt sett' genom kiropraktor med.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fråga inte varför men kolla henne vänster bak...BÅDE högt o lågt ( förmodligen kommer det låga från det höga.)

förmodligen så lägger hon vikten fram för att undankomma det som är bak.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Svarar alla här.

Martha: Vet såg en hälta på vänster bak när hon böjde helben men tyckte att det var så mycket värre i fram att hon ville få bukt med det först. Hon skadade sig som sagt också i vä bak, alldeles ovanför kotan och med stygn och pencillin läkte det fint, när jag tog bort bandaget blev hon dock svullen en tid men markerade aldrig så jag satte igång som vanligt.

Övriga: En second opinion är säkert bra, är inne på det om det inte blir bättre till nästa återbesök. Vet säger att jag ska ha tålamod och visst är det bra men jag har också erfarenhet av att har man konstiga problem måste man leta rätt hårt tills man hittar felet, inte bara bota symptom. Vet sa också att erlichios ofta yttrar sig med väldigt dåliga hästar, feber m.m. och det har hon inte haft - vad jag vet...

PM:ar dig Alexandra_W för att höra om kliniker m.m.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Uppdatering!
Nu har det gått två veckor efter senaste kortisonbehandlingen och min alternativbehandlare/equiterapeut var ute igår för att gå igenom henne grundligt (han har inte förtroende för kliniken jag åkt till). Han menade på att hästen är helt fräsch i alla fyra nu även efter böjprov :banana: . Visst är hon framtung, fa på volt i trav men han menar på att sån är hon bygd - inget som har med hälta att göra. Det får man träna bort. Han sa dock att hon vid böjprovet reagerar i muskelfästen och att veterinären troligtvis tagit detta för ökad reaktion vid böjprov. Att musklerna är lite korta och att det stramar när man böjer ihop benet helt enkelt. Vad jag märkte fanns inte detta vid böjprovet vid köp, eller så böjde den veterinären på ett sätt som gjorde att det inte märktes så tydligt (vet som besiktigade kom från Tyskland och det såg lite anorlunda ut när hon böjde mot vad jag är van). Har någon erfarenheter? Synpunkter?

Jag har bokat av nästa återbesök hos veterinär och skulle annars sätta igång lungt som vanligt, stretcha lite extra. Vi bestämde också att jag skulle vänta med uppsuttet arbete tills hon kommit upp lite i form genom tömkörning/körning för att undvika onödig belastning på frambenen.

Det märkliga är att hon är så lugn, hon tar allt med jämnmod. Är inte på tårna alls, det enda jag märkt är att hon blivit gladare sedan hon fått sällskap av sin gamla stokompis. Hon har fått gå lite i vanliga vinterhagen med sällskap de senaste dagarna och även om jag gett henne möjlighet att beta än hel del under konvalenscensen har hon ätit som en tok! Första dagen fick hon gå fyra timmar och kom in och såg ut som hon skulle föla när som helst, uppsvälld som en ballong... Så till helgen får hon gå ner till stora beteshagen som är gammal kulturmark istället för odlad vall och som dessutom varit under betestryck hela sommaren. Jag vill ju inte ha en smällfet häst på de där benen nu!
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

inte läst hela tråden men skulle aldrig aldrig aldrig, boka av ordinerat veterinärbesök på inrådan av ET. det är veterinären man följer först och främst, inte tvärtom. det vet även en seriös ET......
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

INTE boka av besöket! Och håller med mackan oma tt en seriös ET inte 'rekommenderar' det heller. Boka tillbaka det och in och kolla.

Ang muskelfästen och reaktion på böjprov så ENKELT kollat. Bedöva bort leden, släcks/minskas hälsan då har du skjutit muskelteorin fullständigt i sank..
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fast när man har helt tappat förtroendet för veterinären känns det rätt värdelöst att stå och titta på när h*n fortsätter spruta kortison i hästens leder. Ingen annan runt mig (hovslagare, tränare, massör och alternativbehandlare) tror att hästen kan ha haft dessa problem någon längre tid.

För mig känns det bättre att långsamt sätta igång. Jag litar oerhört mycket mer på alternativbehandlaren än veterinären faktiskt och han samarbetar med andra kliniker, betydligt mer välrenomerade än den jag varit till. Känner jag att det fortfarande inte är som det ska när vi kommer igång så åker jag till en annan klinik. Ångrar förstås, med facit i hand, att jag inte gjorde det från början. Men så blev ju diagnosen en helt annan än vad jag väntat mig.

Förstår ändå hur ni resonerar, hade jag fått samma scenario beskrivet för mig, hade jag nog gett samma råd. Tyvärr känns det som det finns så många andra variabler i det här. Fast jag kanske ändå ska ta till mig det hela och redan nu boka en tid på en annan klinik, säg en månad från nu, efter igångskrittning.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

låter som mina problem jag hade med min när han var fyra åring..han fick det på grund av att han inte växt klart i knäna..där finns ju små ligament som ska växa klart och det hade det inte gjort på honom när vi började sätta igång honom mer ordentligt..så varav det blev inflammationer i båda knäna fram..han har sen dess efter 3 beh. inte haft några problem han är nu fem år. kämpa på och lycka till!!
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

ja du gör ju som du vill förstås och är du missnöjd med veterinären kan jag förstå hur du tänker, men jag tycker ändå du begår ett misstag. Kolla upp vad som gäller runt försäkrning och annat. Jag är inte säker på om du kan få problem med försäkringsbolag och annat om det skulle visa sig att du ej följt veterinärs ordination för behandling utan gått på en ETs råd istället. Kan vara värt att kolla upp. Alexandra har säkert koll på detta förresten och kan svara.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

"För mig känns det bättre att långsamt sätta igång."

varför inte låta hästen vila??? låt hästen gå på bete och läka ut själv i så fall om du nu inte vill till vet.
och köp flexi joint! det hjälpte min!! eller msm.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

ja du gör ju som du vill förstås och är du missnöjd med veterinären kan jag förstå hur du tänker, men jag tycker ändå du begår ett misstag. Kolla upp vad som gäller runt försäkrning och annat. Jag är inte säker på om du kan få problem med försäkringsbolag och annat om det skulle visa sig att du ej följt veterinärs ordination för behandling utan gått på en ETs råd istället. Kan vara värt att kolla upp. Alexandra har säkert koll på detta förresten och kan svara.

Försäkringsmässigt tror jag det är en gråzon faktiskt. Det står i villkoren att veterinärs ordination ska följas. Samtidigt har ju jag 'gått emot' veterinärs ordination. INTE utan veterinärens godkännande, men just den detaljen vet ju inte bolaget om.

Utan t ex så besök 1, häst behandlad, eftervårdsrekommendationen är 'boxvila fram till återbesök'.

Besök 2. I 'historiken' (dvs vad jag berättat) står att 'hästen har gått i stor hage och sprungit en del där'

Det är ju på pappret att gå HELT emot vets ordination. I verkligheten har hästen blivit stollig efter en veckas boxvila, jag har diskuterat med behandlade vet som sagt att 'ja, då är det bättre hon får gå ut i store hage, så släpp ut henne du' Men just det 'syns' ju inte i journalerna.

F-bolaget har dock aldrig reagerat på detta, jag är dock tämligen tveksam om de LÄSER journalerna ens :confused:

Så, det är en gråzon, villkoren säger en sak, men om man bryter mot dem och det inte är på 'djuskyddsnivå' det hela (säger vet avliva och du vägrar och hästen blir skinn och ben så kommer nog bolaget gå i taket när du vill ha ut ersättning för vetvård när den kollapsade av näringsbrist, tex.. Eller om vet säger att det enda rätta av djurskyddsskäl är att avliva hästen med brutet ben, och du behåller den och frösöker kräva för 'mer veterinärvård') så vetesjutton om det händer något.

Bolagen har ju ingenting emot en second opinion/klinikbyte om man känner man vill ha det dock, och det är ju i deras intresse att hästen blir bra med. Och tror ju inte de lägger sig i för man är missnöjd heller.

Men min GISSNING är att OM bolaget får nys om att man helt självvådligt med stöd av ET avbokat kontrollbesök och gått rakt emot vets ordination - ja då blir de nog knappast glada.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fast det där känns ju helknasigt. Då är man ju helt i veterinärens våld tills de bestämmer sig för att "släppa ut" en. Går kliniken ekonomiskt dåligt så skulle ju veterinären kunna boka in lite "extra" kontrollbesök för att säkra sin ekonomi, som djurägare skulle man då vara tvingad till att åka på (och betala för...) dessa återbesök, eller?

Jag vill helt enkelt inte spruta mer kortison i hästen, i alla fall inte på inrådan av den veterinären! Om jag åker på återbesök till en annan veterinär, eller rent av tar ut byveterinären (litar i det här läget mer på honom) som böjer igenom henne, om hon går igenom, skulle det vara OK?
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Min plan var att ta långa promenader med henne över sommaren, kanske ibland uppsuttet. Eftersom hon är så extremt lat, rör hon sig knappt alls i hagen och blir väldigt lätt tjock. Därför vill jag inte helt låta henne gå och äta upp sig...
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fast det där känns ju helknasigt. Då är man ju helt i veterinärens våld tills de bestämmer sig för att "släppa ut" en. Går kliniken ekonomiskt dåligt så skulle ju veterinären kunna boka in lite "extra" kontrollbesök för att säkra sin ekonomi, som djurägare skulle man då vara tvingad till att åka på (och betala för...) dessa återbesök, eller?


Pja, det skulle ju landstinget också kunna göra då, och ens tandläkare. allt är ju tekniskt sett möjligt. dock får man väl förutsätta att veterinären som vilken medicinsk behandlare som helst, vill fullfölja en patient och därmed givetvis beordrar återbesök tills fallet kan sägas vara "OK", dvs tills hästen konstateras FRÄSH. Vad är konstigt med det?

däremot så visst, byt veterinär om du är missnöjd. att den nuvarande fortsätter spruta är ju helt klart att hästen EJ är ok, ej fräsh och ej konstaterat utläkt. om du ifrågasätter behandlingsmetoden så byt veterinär. Dock tycker jag ine att man som privatperson och icke veterinär kan börja med att ifrågasätta DIAGNOSEN att hästen ej är fräsh.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nu har jag ringt Agria och för dem är det helt OK att man inte åker in på återbesök i detta fall. Om jag istället vill, antingen åka till en annan veterinär eller ge hästen längre konvalescens är det helt upp till mig. Däremot måste veterinär alltid tillkallas omedelbart om hästen har omedelbart behov av veterinärvård - typ kolik (förstås!). Om jag väljer det senare alternativ rekommenderar Agria också att göra en extra check lite längre fram för att se att hästen är återställd.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Fast det där känns ju helknasigt. Då är man ju helt i veterinärens våld tills de bestämmer sig för att "släppa ut" en. Går kliniken ekonomiskt dåligt så skulle ju veterinären kunna boka in lite "extra" kontrollbesök för att säkra sin ekonomi, som djurägare skulle man då vara tvingad till att åka på (och betala för...) dessa återbesök, eller?

Jag vill helt enkelt inte spruta mer kortison i hästen, i alla fall inte på inrådan av den veterinären! Om jag åker på återbesök till en annan veterinär, eller rent av tar ut byveterinären (litar i det här läget mer på honom) som böjer igenom henne, om hon går igenom, skulle det vara OK?

Visst kan en veterinär boka in onödiga besök. Vissa oseriösa tandläkare och läkare gör likadant (såg nu att mackan redan tagit upp det).

Samtidigt, det är en viss skillnad mellan veterinär och djurägare - 5.5 års universitetsstudier och ett otal timmar praktik. T ex.

Om man är orolig att/misstänker att veterinären mest bryr sig om pengarna så är det bara att byta klinik.

Ha en DIALOG med veterinären är himla bra det med. Jag har mer än en gång ifrågasatts veterinärens diagnos och ffa behandlings/igångsättningsplan. Jag har då tagit upp detta med veterinären, vi har diskuterat det, och ibland har jag då fullt ut begripit synsättet, ibland har veterinären efter att ha hört mina åsikter och min bild ändrat sin åsikt, och ibland har det blivit en kompromiss. Samma med boxvila, igångsättningshastighet osv. Ha en DIALOG med veterinären.

Vad gällde K, så vid olika tillfällen har t ex veterinären sagt 'jag tänker inte behandla lederna igen nu', andra gånger har jag sagt 'inga mer behandlingar, jag går inte med på det'. Varken jag eelr vet har råkat i luven på varandra, just för vi har en DIALOG.

Veterinären ser hästen för dagen, kikar ffa ur ett veterinärmedicinskt perspektiv. JAG ser hästen dagligen, och kikar ffa ur ett 'hästens välmående i vardagen' perspektiv. Var för sig kan vi visst göra en hel del, men TILLSAMMANS veterinär och djurägare id ialog - DÅ börjar vi snacka optimala möjligheter för hästen!

Folk borde prata mer med sina veterinärer, både när de är nöjda och missnöjda, men oftast får veterinärerna inte en chans att förklara/försvara, utan djurägaren endera struntar i återbesök etc, eller ondgör sig över veterinären på nätet/i stallet/etc och åker till någon annan.

Sen, är man missnöjd, oavsett vad, så SKA man byta veterinär. Men man ska inte lägga ner hela hältutredningen och behandlingarna.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nu har jag ringt Agria och för dem är det helt OK att man inte åker in på återbesök i detta fall. Om jag istället vill, antingen åka till en annan veterinär eller ge hästen längre konvalescens är det helt upp till mig. Däremot måste veterinär alltid tillkallas omedelbart om hästen har omedelbart behov av veterinärvård - typ kolik (förstås!). Om jag väljer det senare alternativ rekommenderar Agria också att göra en extra check lite längre fram för att se att hästen är återställd.


Inkluderade 'längre konvalescens' även igångsättning?
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nu har jag ringt Agria och för dem är det helt OK att man inte åker in på återbesök i detta fall. Om jag istället vill, antingen åka till en annan veterinär eller ge hästen längre konvalescens är det helt upp till mig. Däremot måste veterinär alltid tillkallas omedelbart om hästen har omedelbart behov av veterinärvård - typ kolik (förstås!). Om jag väljer det senare alternativ rekommenderar Agria också att göra en extra check lite längre fram för att se att hästen är återställd.

Trevligt med en Trådskapare som gör slag i saker och verkligen vill ha utrett och inte bara svar från Bukefalos :D:bow:
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nej, det är ju förstås lite olika saker. Men jag sa till handläggaren på Agria att jag har haft någon, alltså ej veterinär, som böjt hästen och då inte sett någon hälta. Därför ville jag inte åka tillbaka utan låta henne vila lite extra och sedan sätta igång. Det opponerade hon sig inte emot, bara att det kunde vara bra med en extra check framöver.

Det är ju inte så att jag planerara att matcha henne till tävlingsstart. I min värld tänker jag som jag skrivit promenera med henne under sommaren för att se hur hon känns på töm framåt aug/sept. Det tycker jag är att betrakta som konvalencens.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jag vill bara hålla med om att du borde åka till en klinik. Kanske inte till samma som du var på eftersom du var missnöjd, men jag tycker inte att du ska lita blint på din ET.
Om hästen på något sätt visar att den har ont så är det en veterinär som ska titta på den först. Hittas då inget fel kan en ET göra underverk.
En kompis var i ung. samma situation, hennes häst var lätt igångsatt, men bjöd inte längre framåt och gick knackigt på böjt spår. Hon hade hört för många rkten om den närmsta kliniken och ville inte åka dit. Istället tilkallades en ET som saatt hästehade låsningar i ryggen. Hästen behandlades, och min kompis tyckte att den blev fräshare. När den sedan ca 5 veckor senare visade kraftig hälta åkte min kompis in på kliniken, om än motvilligt. Det visade sig att hästen hade knäledsinflammation i båda fram, och att den fått en del fula pålagringar. Hade hon kommit in direkt när den visade på smärta hade den antagligen kunnat behandlas med framgång, men nu fick hon ta bort den.
Att hästen hade låsningar inryggen är mycket möligt, men ET.n kunde inte se någon hälta (inte konstigt eftersom den var dubelsidig)
vilket en vetrinär hade kunnat.

Hoppas att din häst blir frisk! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 411
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 246
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 213
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp