Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nej, det är ju förstås lite olika saker. Men jag sa till handläggaren på Agria att jag har haft någon, alltså ej veterinär, som böjt hästen och då inte sett någon hälta. Därför ville jag inte åka tillbaka utan låta henne vila lite extra och sedan sätta igång. Det opponerade hon sig inte emot, bara att det kunde vara bra med en extra check framöver.

Det är ju inte så att jag planerara att matcha henne till tävlingsstart. I min värld tänker jag som jag skrivit promenera med henne under sommaren för att se hur hon känns på töm framåt aug/sept. Det tycker jag är att betrakta som konvalencens.

Åh, det var ingen kritik, typ 'talade du verkligen om att du tänkte sätta igång henne med?', utan ren nyfikenhet.

För bolagen är ju ofta en vän av längre vila än det som normalt rekommenderas. Och i flera av de fall där de löser in hästar när de är utdömda, så är det för att de anser att hästen inte erbjudits tillräckligt lång vila för att bli bra. SÅ jag är inte förvånad att de tycker att 'förläng gärna vilan du'. Men jag var nyfiken på om de ansåg det var okej att sätta igång efter den förlängda vilan med, sätta igång, eller om de tyckte att den där 'checken' senare skulle vara innan det.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Skönt att få någon kred :crazy:

Det känns, som ofta när man ger sig in i sånt här på buke, att det det målas svart på vitt och ofta att man framstår som ett pucko som inte öht övervägt situationen eller tar den på allvar.

Jag tar detta på allvar!!! Därför börjar jag nu känna att det räcker med sprutor på en häst som jag inte tror har så stora problem som vet. vill framhålla. Jag har hört från för många oberoende källor att denna veterinär kan ha fel, och det rejält. Jag har heller aldrig hört om någon som varit inne och med någon häst utan att vet hittat fel. Jag har också allt för många som står som stora frågetecken inför det som vet hittar (inklusive jag). Därför vill jag inte åka tillbaka dit. Och den person som jag bett gå igenom och böjt hästen vet jag skulle se om det fanns en hälta, därför har jag tagit detta beslut.

Det är inte heller roligt att inte kunna just lita på experterna till hundra procent, jag önskar jag kunde det men har blivit bränd för många gånger. Och Alexandra_W - att ha en dialog med vet låter jättefint men det har aldrig fungerat för mig, jag tycker bara de idiotförklarar än om man ifrågasätter. Speciellt den här, h*n ler menade...

Så jag försöker söka alla källor efter svar, blir lätt besatt men försöker sätta min magkänsla först nu förtiden.

I´m a doer!
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Helt ok! :D Jag blir så känslig. Det sista jag vill är ju att göra fel...

Minns inte exakt ordvalet men jag förstod det mer som att det var bra att göra en check innan man ökade belastningen ordentligt, före eller under igångsättning var nog inte så kinkigt. Det var inte heller något de proppsade på, hon bara sa att det kan vara bra.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Jag tar detta på allvar!!! Därför börjar jag nu känna att det räcker med sprutor på en häst som jag inte tror har så stora problem som vet. vill framhålla. Jag har hört från för många oberoende källor att denna veterinär kan ha fel, och det rejält.

Jag tycker det är sunt att 'reagera' på att hästen sprutas och sprutas utan att bli bättre. Det brukar tyda på att man inte hittat grundproblemet. Ibland kan man få symptombehandla medan man letar, men det är ju en annan sak om man inte ens letar liksom. Så det ihop med det du hört om vet och att du inte har förtroende för vet, tycker jag är självklara skäl till att byta klinik.

Däremot så skulle jag faktiskt inte vilja se det som att 'hästen nog inte har så stora fel' sådär rakt av. Det kan ju snarare vara så att hästens grundproblem inte hittats.

Jag har heller aldrig hört om någon som varit inne och med någon häst utan att vet hittat fel.

Du menar hos den kliniken, elelr generellt?


Det är inte heller roligt att inte kunna just lita på experterna till hundra procent, jag önskar jag kunde det men har blivit bränd för många gånger. Och Alexandra_W - att ha en dialog med vet låter jättefint men det har aldrig fungerat för mig, jag tycker bara de idiotförklarar än om man ifrågasätter. Speciellt den här, h*n ler menade...

DÅ skulle jag ABSOLUT byta veterinär. Tyvärr finns ju alltid rötägg, men de flesta är faktiskt inte det utan lyssnar på djurägaren så länge man är saklig. Men den vet du haft hitills låter inte som någon höjdare, nej =/

Så jag försöker söka alla källor efter svar, blir lätt besatt men försöker sätta min magkänsla först nu förtiden.

Den ska man lyssna på, den brukar ha rätt. Fast jag, som ju haft mer än min beskärda del av klinikbesök, skulle faktiskt ändå ha en alarmklocka ang de där bakknäna iom muskelspänning där och ländryggen. Bakknän är svåra att få med på böjprov för en lekman (det är knepigt nog för en del veterinäre med.. *host*)
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Helt ok! :D Jag blir så känslig. Det sista jag vill är ju att göra fel...

Minns inte exakt ordvalet men jag förstod det mer som att det var bra att göra en check innan man ökade belastningen ordentligt, före eller under igångsättning var nog inte så kinkigt. Det var inte heller något de proppsade på, hon bara sa att det kan vara bra.


Oki, låter ju rimligt. Och bra att veta för framtiden. Sen som sagt, de har aldrig protesterat mot mina 'ombyggnationer' av vets råd, men det har ju ändå varit med veterinären i ryggen, så OM det skulle blivit tjafs hade vet ju 'backat upp' mig. Men ändå bra att veta att de inte konstrar i sådana fall iaf, även om vet inte står bakom det.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Skönt att få någon kred :crazy:

Det känns, som ofta när man ger sig in i sånt här på buke, att det det målas svart på vitt och ofta att man framstår som ett pucko som inte öht övervägt situationen eller tar den på allvar.

Jag tar detta på allvar!!! Därför börjar jag nu känna att det räcker med sprutor på en häst som jag inte tror har så stora problem som vet. vill framhålla. Jag har hört från för många oberoende källor att denna veterinär kan ha fel, och det rejält. Jag har heller aldrig hört om någon som varit inne och med någon häst utan att vet hittat fel. Jag har också allt för många som står som stora frågetecken inför det som vet hittar (inklusive jag). Därför vill jag inte åka tillbaka dit. Och den person som jag bett gå igenom och böjt hästen vet jag skulle se om det fanns en hälta, därför har jag tagit detta beslut.

Det är inte heller roligt att inte kunna just lita på experterna till hundra procent, jag önskar jag kunde det men har blivit bränd för många gånger. Och Alexandra_W - att ha en dialog med vet låter jättefint men det har aldrig fungerat för mig, jag tycker bara de idiotförklarar än om man ifrågasätter. Speciellt den här, h*n ler menade...

Så jag försöker söka alla källor efter svar, blir lätt besatt men försöker sätta min magkänsla först nu förtiden.

I´m a doer!

ja du får definitivt kred hos mig, jag förstår mkt bättre nu hur du tänker och med lite mer bakgrundshistoria (samt läst ordentligt) förstår jag även tänket.

:bow:
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Muskelspänningen satt i frambenen och det ryggonda vid sadelstaden. Så fort hon blivit i vettigt skick ska jag ta ut sadelutprovare, så jag kan utesluta det.

Hon är väldigt fin i muskulaturen i rygg och bakdel och enligt både massör och ET finns inga övriga muskelspänningar högt, definitivt inte nu efter vila. När jag red mycket var hon dock spänd i överlinjen och något öm i manken. Därför var jag ju in för att kolla ryggen. Hon är också byggd något på framdelen, tillsammans med en tendens att gå och smålulla på bogarna... Därför tror jag faktiskt inte på problem från bakdelen, den har liksom inte varit med i matchen än :angel:

Jag tror absolut att hon var överansträngd i frambenen när jag var inne första gången och att behandlingen har varit bra! Men jag är rädd att det drar iväg nu. Jag tror att lösningen härifrån, när hältan i fram är släckt handlar om att "bygga om" henne lite i kroppen, få upp framdelen och in arslet, inte att börja leta i bakdelen.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Det är väldigt viktigt att hitta _sin_ veterinär, en som känner en och vet vad man går för, då blir det ömsesidig respekt.

Det handlar också lite om personkemi och att man har samma syn på häst tror jag, så att man kan kommunicera så att det blir en dialog.

Trivs man iten med en veterinär så behöver man ju inte dömam ut hela kliniken.

Fråga runt lite - och be om rekomendationer.

Framförallt LÄS PÅ från flera källor om diagnosen och prata gärna med flera vet.
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Den här kliniken har en chefsveterinär samt en veterinär som i vanliga fall jobbar på distriktet och mest är inne på kliniken för att "vidareutbilda" sig. Så det finns faktiskt inte så mycket att välja på...

Problemet är att jag inte kan få några konkreta svar på hur diagnosen egentligen ser ut (för att jag har en känsla av att hon själv inte vet). Hästen reagerade på böjprov i knä- och kotled vid första besöket (gjordes också bedövning i led, då blev andra benet sämre). Alltså sprutades hon och jag fick rådet att ha tålamod. Vid återbesöket reagerade hon fortfarande kraftigt vid böjprovet och ombehandlades, fortfarande bara tålamod som råd.

Jag har inte ridit hästen särskilt hårt, den är fin i muskulatur i hela kroppen. Jag var på tömkörningskurs för Anders Eriksson tre veckor innan första besöket och ventilerade mina olika tankar kring hästens beteende (ryggömhet, lite ovilja, framtunghet - som jag skrivit om längre upp i tråden) och han sa inget om framhälta då.

Den veterinär jag varit till behandlar symptomen (vilket de naturligtvis måste) men känns inte som att h*n kan resonera kring orsakerna. Säger enbart att det får vi se vad vi hittar längre fram. Jag vill gärna ha dennes tankar redan nu - även om det bara är spekulationer.

Min ET däremot han står och förklarar vilka olika muskler, ligament, senor m.m. som han går igenom. Kan pedagogiskt ge mig olika teorier som jag kan fundera över - förkasta eller ta till mig. Han lyssnar på hur jag upplevt hästen i arbete och han lyssnar till vilka problem jag ser. Han berättar vilka problem han ser på hästen och hur han uppfattar den, dels vilka förutsättningar den har samt vilka problem för dagen. Han söker, med alla olika instrument efter en logisk helhet. Jag har hittills aldrig träffat en veterinär som fungerar på det sättet här i trakterna... :crazy:
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Den veterinär jag varit till behandlar symptomen (vilket de naturligtvis måste) men känns inte som att h*n kan resonera kring orsakerna. Säger enbart att det får vi se vad vi hittar längre fram. Jag vill gärna ha dennes tankar redan nu - även om det bara är spekulationer.

Min ET däremot han står och förklarar vilka olika muskler, ligament, senor m.m. som han går igenom. Kan pedagogiskt ge mig olika teorier som jag kan fundera över - förkasta eller ta till mig. Han lyssnar på hur jag upplevt hästen i arbete och han lyssnar till vilka problem jag ser. Han berättar vilka problem han ser på hästen och hur han uppfattar den, dels vilka förutsättningar den har samt vilka problem för dagen. Han söker, med alla olika instrument efter en logisk helhet. Jag har hittills aldrig träffat en veterinär som fungerar på det sättet här i trakterna... :crazy:

Jag förstår precis din frustration över veterinären, jag är också en sådan som gillar att spåna, bolla och titta i ett större perspektiv. Jag har ju dock tack och lov (det tog ett tag dock) hittat en veterinär som är som din et :bow: Kompletterat med en kiro knuten till kliniken som är likadan (ang diskutera etc), och en equatriker på hemmaplan som OCKSÅ är det. Toppat med en hovslagare som gärna diskuterar och förklarar. Gissa om jag håller hårt i dem, tillsammans blir de oslagbara.

Så håller tummarna att sen - när det än blir - som du åker till annan vet/klinik, att du får fatt i en bra än! Och sorry, jag blandade ihop din och en annan tråd, ang om det sitter fram kontra bak. (Fast jag anser ändå att ordentliga böjreaktioner inte är att leka med, men under senare delen av tråden när du förklarat med så känns det som att du har 'koll på läget', en plan och tillräckligt med 'förnuft och känsla' för att prova gå et:s väg =)
 
Sv: Jag förstår ingenting - någon kanske har en idé (långt)

Nu känns det riktigt bra, har fått en tid hos en mycket välrenomerad klinik med deras bästa veterinär den 7 augusti. Idag har jag köpt en betesreducerare så jag med gott samvete kan låta henne gå på bete utan att oroa mig för att hon blir smällfet och blir överansträngd av DET. Så planen är promenader, så småningom uppsuttet och kanske lite tömkörning innan besöket i augusti.

Tack för alla era kloka synpunkter och reaktioner. :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 396
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 246
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 213
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp