Jag går och fiskar (Ulvlek)

Bukefalos 30 år!

Obligatorisk fråga: Vilken twist eller roll hade din drömlekt haft?

DagDL måndag kl 21.30

Alla ska ha fått roller, annars får ni hojta.
Jag hävdar som jag alltid har gjort. Bybo är faktiskt den roll jag väljer om jag själv får välja.

Har inte så mycket emot twister faktiskt.
Det får min hjärna att spinna loss och tycker det är roligare än att alla hittar varandra (oavsett om det är onda eller goda

Med det sagt så tycker jag faktiskt att lekar jag varit med i som har tre sidor (troll brukar vara den tredje sidan ) varit väldigt roliga och annorlunda
Så skulle gärna se den twisten igen faktiskt

Oj oj vilken rollista! Min hjärna kokar redan :rofl:

Svar på obligatoriska frågan. Jag tror nästan en lek med typ ängel, siare, bybo och ulvar är min drömlek 😅

Nja det tror jag inte jag har blivit? Men dock så - en gång hade jag en god specialroll som innebar att jag hade möjligheten att överleva en Lynch vilket gjorde att jag gick in för att att bli lynchad i DL 1 så alla skulle fatta att jag var god (taktiken lyckades 👍)

Vet dock inte om det är den leken du tänkte på
?
Jag har en gång som god tvilling med @Derring-Do blivit omvandlat till ulv dock (den låter hon mig aldrig glömma 😅)
Tror niyamas avsky mot omvandlingar började när hon själv var tvilling och den andra blev omvandlad ulv också faktiskt (och nej det var inte jag ! Det var långt innan jag började leka -men tror jag har läst om det några gånger genom åren !)
Näää jag vet stt du uppstod som ond 🤣

En spännande roll hade nog varit nån slags drömmare, typ att varannan natt så räknas inte ens röst (men man röstar ändå såklart) för att man sover men i utbyte så får man riktigt bra info i drömmen, skarpa ledtrådar till vilka som är onda.

Jag är här och har fått min roll.

Det där med twist alltså - jag har svårt att sätta mig in i alla ifs and abouts så för min stackars hjärna är twistlöst enklast MEN
samtidigt har jag gillat när goda döda spelare har haft en åskådarläktare och har kunnat påverka. Det borde väl räknas som en sorts twist?

En LLs jobb är aldrig färdigt, alltid har folk mer och mer idéer och önskningar om hur lekar ska se ut. Och nu är det äntligen er tur, alla ni som skrivit detta:
“jag brukar slipa till mig dag 2 & 3 och sen tröttnar jag”
“som alla vet så brukar jag tröttna dag 3-4”
“Ja, jag tröttnar snart.”
“Dag 4 - är det inte nu vi brukar tröttna?”
“Jag hade hoppats att nån av ulvarna skulle bli uppgraderad till självmordsbombare”
“Kan man önska sig en roll i nästa lek? Då vill jag vara självmordsbombare för typ dag 4-5”
“brukar jag krokna och det vore ju förträffligt att kunna checka ut då?”

Regler:
Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa till tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: "Derring-Do röstar på Madalitso för att…" Det är inte tillåtet att rösta på sig själv.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad. En uppdaterad röstlista innebär snabbare uppdatering då LL inte behöver leta upp röster i tråden.

Hintar är förbjudna. Man får inte ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller på annat sätt hänvisa till sådant man ”vet” för att man har information utanför lektråden. Allt ska backas upp med teorier baserade på det som skrivs i lektråden. Om du är osäker på vad som är okej att skriva så fråga LL. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden.

Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg.

Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda eller om ensamvargen är ensam deltagare kvar. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare
Goda
Drake
- Har förmågan att få två andra deltagare att bli kära, dessa bildar då kärlekspar. Kan använda sin kraft när den så önskar och är inte bunden till deadlines (dock kan den bara använda kraften när den är vid liv).
Kärlekspar - Är två slumpvis ihop-parade deltagare (kan alltså bli en ulv och en bybo), som får veta om varandra, men inte varandras roller, och helst får de inte heller prata privat. Dör en ur paret så dör även den andra automatiskt! Vilket gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.

Jägaren - tar med sig en person in i döden. Skickar varje natt pm om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste. Har den inte gjort ett val lottar LL bland alla deltagare.

Magikern - När denna dör så drar den med sig en ond i fallet (LL lottar).

God självmordsbombare - Kan välja att dö och då ta med sig en annan deltagare. Är inte bunden till DL, men får inte välja att dö timmen innan DL eller mellan DL och uppdatering.

Tvillingar - Är två goda som har förmågan att kunna kommunicera med varandra. De vet om varandra, och har tillåtelse att prata med varandra.

God trollkarl - Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör.

Statistiker - Får 2 gånger under leken välja att vid nattDL få reda på hur många som röstade på en god föregående lynch. Anges i procent (<=50%, >50%).

Välsignad - Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hen attackeras igen.

Onda
Ensamvarg
- vet inte vilka lyan är (och de vet inte vem ensamvargen är). Äter en deltagare var 2:e natt med start natt 2.

Psykopaten - Om denne åker ut så blir personen tokig och drar med sig en slumpvis vald god in i döden (LL lottar).

Ond självmordsbombare - Kan välja att dö och då ta med sig en annan deltagare. Är inte bunden till DL, men får inte välja att dö timmen innan DL eller mellan DL och uppdatering.

Ond trollkarl - Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör.

Deltagare:
LL: Madalitso & Derring-Do

1. fio
2. LenaH
3. Kilauea
4. Blacksmithfarm
5. qitis
6. flyingchange
7. bollen__
8. Habina
9. Artline
10. Emtherlia
11. Elo
12. Mirtai
13. cirkus
4 namngivna onda roller. Är det så enkelt att det är alla? Och alla utom ensamvargen är i lyan då?

Och de enda goda som vet om varandra är tvillingarna. Inga andra goda kan på nåt enkelt sätt vara säker på att nån annan är god?
Det är ju en fin twist...

Om LL säger att jag ska läsa rollbeskrivningen för svaret på mina frågor antar jag att inga vanliga ulvar finns.

En till fundering - det finns en ond och en god trollkarl. De ska båda bestämma vem någon annan ska rösta på, men vad händer om de båda väljer samma person men att den ska rösta på olika spelare? T.ex. att en säger att Mirtai ska rösta på cirkus medan den andra säger att Mirtai ska rösta på qitis?

Om LL säger att jag ska läsa rollbeskrivningen för svaret på mina frågor antar jag att inga vanliga ulvar finns.

En till fundering - det finns en ond och en god trollkarl. De ska båda bestämma vem någon annan ska rösta på, men vad händer om de båda väljer samma person men att den ska rösta på olika spelare? T.ex. att en säger att Mirtai ska rösta på cirkus medan den andra säger att Mirtai ska rösta på qitis?
Då får du röständra! JAg kan komma med tips om när och hur man gör det för mesta möjliga förvirring! :D

Hittat leken! Galet rolig rollista och bra att det verkar troligt att det inte blir nån långvarig lek. ;)

Jag klurar lite på en lek med typ hälften ulvar och hälften siare, men de vet inte om de andras roller och siarna får bara bybo när de siar en god. Oklart om det skulle funka så bra dock. :rofl:

Fast det stämmer inte helt insåg jag! Kärleksparet finns inte från lekstart väl ? @Madalitso ? Utan draken ska ju välja dem ?

Jag får det till tretton olika roller. Eller tolv då, men tvillingarna är två som har samma roll. Sen kan kärleksparet skapas bland dessa roller (men tveksamt att Draken väljer sig själv tänker jag).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar