jag ger upp får sova i nästa liv...

LitenIsa

Trådstartare
Nu kastar jag in handduken och lägger mig ner och dör ett tag:crazy:. Jag är så trött...

har en underbar dotter som om ett par dagar fyller 1 år. Hon somnar så snällt i sin egna säng i sitt egna rum (har gjort sen hon var 4 mån). Problemet är att hon vaknar många gånger varje natt och dessutom tycker det är dags att stiga upp klockan halv sex på morgonen.

Eftersom jag har väldigt svårt att somna om när jag väl blivit väckt ligger jag oftast vaken ett par timmar varje natt och är därför en väldigt trött mamma. Min man ställer upp massa men saken är den att han vaknar inte lika lätt som mig, så även om han går upp till dottern så måste jag vakna först och väcka honom;).

Sen det här med nattmat. Hon äter en stor tallrik gröt vid 19 tiden innan hon går och lägger sig. Hon KAN INTE vara hungrig klockan 01 på natten. När ska hon växa ifrån välling mitt i natten?

Jag vill egentligen inte ha några tips och råd utan bara få gnälla av mig, kanske få en klapp på huvudet och få höra att det kommer inte vara så här i 15 år frammöver. Någongång måste den lilla prinsessan börja sova hela nätterna:)

Känns redan mer hoppfullt:D Och nu är det färdiggnällt för den här gången.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Min dotter är 1,5 och skriker sig just nu igenom halva nätterna. Vi delar säng så jag behöver inte vakna till riktigt så jag har ingen exakt koll på hur ofta hon vaknar men jag tippar på ca 7 gånger. Hon vaknar obönhörligen klockan 06 (om inte tidigare). Så du är i alla fall inte ensam!!

Fast det låter som ditt problem är att du har svårt att somna om! Måste vara superjobbigt!

Du ville inte ha tips men här kommer ändå två:
* Använd öronproppar. Se till att ge ansvaret till din man att ta barnet (det går att ställa in öronen på att lyssna på barnljuden om man vill. Men eftersom han vet att du vaknar idag behöver han inte bry sig). Försök lägga dig i ett annat rum utom hörhåll om det går
* Jag har hört att det går att fasa ut välling genom att ge mer och mer utspädd tills bara vatten . De flesta barn brukar då tydligen ledsna tillslut.

/Med önskan om mer sömn till oss småbarnsföräldrar!!
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Kom på ytterligare en sak:

Om jag går till mig själv kan jag ofta bli vrålhungrig av att äta ett stort mål mat precis före läggdags (om hon nu lägger sig vid 19 som jag tolkar det). Kanske ska du prova tidigarelägga det? Min dotter äter middag kl 17-17.30 och äter sedan inget förrän vid frukost kl 7-7.30.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Det här var snälla tips och råd:D. Ska prova redan inatt att spä ut vällingen lite och sen öka på det succesivt för att se om hon tröttnar.

Jag vet at min man vaknar av henne för de få nättern jag sovit borta har han tagit hand om henne. Är väl som du säger att han inte vaknar för han vet att jag gör det. Öronproppar ska jag också prova inatt, att jag inte tänkt på det, hade det jämt när hon var mindre för att hon snuffsade så mycket i sömnen att jag inte kunde sova:o.

Hur kan man bli så lättväckt? Sov ju som en stock innan jag fick barn...
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Stackars :crazy:

Jag skulle själv inte överleva utan öronpropparna, de gör att vi kan dela upp nattvaktandet för vår sextonmånaders mellan oss. Köp de mjuka propparna som ser ut som gelékluttar om du inte har sådana redan, de är överlägset bäst. Det var riktigt riktigt tungt när hen fortfarande nattammade och jag jobbade 60% för att sambon skulle kunna ta ut mycket föräldraledighet. Då var jag verkligen trött, lättirriterad, trögtänkt och full av oresonligt hat mot färäldrar med småttingar som sov bra och inte hade vett att inse vilken tur de har... :crazy:

Här har sovandet blivit långsamt långsamt bättre efter ettårsåldern, ibland vaknar raringen inte alls mellan 24-06. :banana: Men det händer kanske varannan vecka, normalfallet är fyra uppvak per natt varav två efter midnatt.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Ska vi bilda klubb?

Emil börjar närma sig 2 år nu och sover ibland rätt bra men oftare vaknar han på natten. Det är så hemskt att inte kunna somna om tycker jag, då ligger man bara och väntar på nästa skrik/gråt.

Pratar man sen med andra vars barn sover hela nätterna utan minsta lilla bekymmer får det mig att känna mig som en dålig förälder som itne kan få mitt barn att sova.

Kan ni inte försöka dela på nätterna? Det har varit min räddning här iaf. Ibland tar vi varannan natt, om den ene är mer ledig än den andre tar den lediga nätterna osv. Jätteskönt!

Ska faktiskt testa tipsen om öronproppar. De nätter sambon tar Emil vaknar jag ju ändå och kan ligga vaken ett par timmar EFTER att både Emil och sambon somnat igen...
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Tröstkramar till dig, det blir bättre trots att det kan ta lite tid :)

Vi har själv en nästan-treåring som vaknar 1-2ggr per natt. Hon sover i egen säng i eget rum. Hon vill aldrig gå och lägga sig, oavsett plats men när hon somnar (vid åtta) sover hon oftast till halv ett-halv två. Då är vi fortfarande vakna men ligger tyst och släckt så någon av oss går och påminner henne om att det är natt och tid att sova. Sen somnar hon lätt igen och vaknar vid sju eller åtta. Ibland sover hon till tio om man bytt nattblöjan vid 1-2. Oftast är det jag som väcker sambon på morgonen så han går upp, jag har världens sämsta morgonhumör.

Ett tips är att TA DIG TID att sova. Hiva i öronpropparna och låt sambon ta barnet varannan natt. Självklart orkar du vara en bättre mamma om du får sova :)
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Jag tycker synd om dej! Utan sömn blir allting hundra gånger jobbigare! Min mamma har sagt att "när de är 1 så sover de tolv timmar i sträck" :D så än så länge (Sam är 7 månader) så väljer jag att tro på det haha. (vi vaknar också en massa gånger per natt, jag har slutat räkna)
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Min mamma har sagt att "när de är 1 så sover de tolv timmar i sträck" :D så än så länge (Sam är 7 månader) så väljer jag att tro på det haha. (vi vaknar också en massa gånger per natt, jag har slutat räkna)


ÅÅÅh, ÄR det verkligen så? :banana: Det har nog Emil missat. Min mamma sa att jag och min bror sov 12 timmar när vi bara var ett par månader gamla. Skönt för henne tänker jag då. Man kommer väl ur detta lagom till det blir syskon sen är man igång igen.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

För det första - du är inte en dålig förälder !
I så fall är jag också det, jag har en son på 13 ÅR som fortfarande har sömnproblem till och från. Han är sån.

Du har fått en massa bra förslag - men jag tror inte att jag sett någon föreslå att du ser till att få ett par ordentliga sovnätter i veckan. Åk hemifrån eller om det funkar med öronproppar.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Hehe, men berätta det för honom då ;)

Ja antingen var det så eller så glömmer man lätt....

(väljer fortfarande att tro på 12 timmars nätter tills motsatsen är bevisad :D)
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Samma här, här ska det ätas välling klockan 2 på natten..... Jag gör så att jag väcker lite på lillen vid 11 och ger honom vällingen då, så sover han (peppar, peppar) till morgonen.



Men jag kan trösta dig med att de så såsmåningom sover lite bättre, sedan börjar de om med nattvaken i tonåren - fast då vill de helst inte väcka sina föräldrar:D
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Skippa gröten så sent. Ta välling då istället. Tung mat som gröt blir man törstig av - kanske därför hon vaknar.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

hur ser det ut med sömnen på dagen? Hur mycket har du begränsat den?
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

you are not alone.

Dottern är 2½ och de ggr hon sovit till efter 06.00 är nog kanske 10 :rofl:

Hoppas hon sover mkt som tonåring!!!

För oss har vi fått ta varannan veka eller skifta efter några nätter.... oavsett om den ene jobbar eller inte. Att tex vara barnledig är minst lika tungt som att jobba iaf enl oss. Provat ge vatten ist för välling när hon vaknar på natten? Det funkade snabbt för oss... hon är helt enkelt bara törstig. Sova längre än 06 kanske funkar om ni trycker i en välling + byter blöja så allt är torrt och trevligt? Mörklagt rum? Tyst och svalt? Sova mindre på dagen? Lägga sig lite senare på kvällen?

Vår skrutta sover 9h/natt ungefär... hade föredragit 12h :angel:
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

*kl*

Åhh vad många svar. Har varit hemma hos min mamma nu i em då min man jobbar så jag har vilat upp mig lite;).

Det känns väldigt skönt att man inte är ensam om problemet. För innan har det kännts som att alla jag pratat med har barn som sovit hela nätterna ifrån 6 mån.

12 timmar per natt när de fyller ett, då har hon 3 dagar på sig nu då:D. Fyller 1 år på torsdag.

Vi har inte begränsat sovandet på dagen så jättemycket, mer än att hon bara får sova ett pass istället för 2 som hon gjorde innan. Det passet kan hon sova allt ifrån 1h upp till 3h.

Jag har försökt ge henne vatten på natten i tron att hon kan vara törstig, blir ju själv ofta törstig på natten. Men hon bara slår bort vattnet och väntar på sin vällingflaska.

Har provat att väcka henne innan vi går och lägger oss och ge henne välling då, men då blir hon klarvaken och ska leka ett par timmar innan hon somnar om:crazy:.

Men det känns så mycket bättre nu med vetskapen om att det finns många fler som har 1åringar och även äldre som äter på natten.
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Måste bara tillägga att ett par nätter i hennes liv har hon sovit ända till 04-05 utan att äta. Vad händer då? Jo då vaknar jag lik förbaskat och funderar på varför hon inte har vaknat ännu:crazy:. Det är väl helt enklet så här det är att vara mamma. Tur hon är ruskigt söt iallafall:D

tack för alla svar och uppmuntrande ord, nu klarar jag nog ett par nätter till:bow:
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Stackare. Vår son har sovit 10 h sen han var 3 månader eller så... Men han är i princip alltid vaken på dagarna! Som nyfödd sov han kanske 2-3 h per dag och det reducerades snabbt till 1½ totalt (vaken 9 till 23) Det är rätt så tungt också att underhålla en 4 veckors bebis 12 h per dygn...
 
Sv: jag ger upp får sova i nästa liv...

Våra barn var hungriga på natten ganska länge. Vi var dock så "hemska" att när barnen var i ettårsåldern vi la en färdig vällingflaska i sängen så att de lätt kunde nå dem själva.
Den var varm när vi ställde dit den men hann säkert bli kall på vägen men det verkade inte bry dem nämnvärt. Säkert vedervärdigt ur bakteriehänsyn men mycket bra för två trötta föräldrars nattsömn.....:o:eek::angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 488
Senast: ameo
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 719
Senast: inverterad
·
Småbarn Jag har en dotter på 14 månader som enbart jag och min man kan natta, när andra försöker så skriker hon tills vi kommer tillbaka och...
2
Svar
22
· Visningar
2 307
Senast: ako
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp