Kan inte somna

Egna kuddar har jag redan, även haft med mitt egna täcke vid något tillfälle.
Öronproppar funkar dåligt då jag behöver höra mitt larm på telefonen, annars hade det kanske varit en idé.
Jag sover med vanliga gula mjuka öronproppar och hör både vanlig klocka och telefonens alarm, det går ju att välja ett alarm som stegras och ställa in ljudet på högt. Prova vetja’!
 
Du har tolkat in saker i mina inlägg som jag aldrig menat eller ens tänkt. Jag gav TS råd, inte dig eller någon annan.

Och jag svarade bara på din fråga om varför jag reagerade på ditt råd, och framförallt dina efterföljande svar sedan. Om du tycker att det finns något att reflektera över för dig, är ju upp till dig.
 
Det finns lite olika vägar att gå. Ett är att vara benhård med att gå upp samma tid morgon och till sängs varje kväll, om man bryter det på helgerna hinner kropp och knopp aldrig vänja sig. Sedan det gamla vanliga, tyst, svalt, mörkt sovrum, kedjetäcke om det känns bra, bra kvalitetsmadrass, kudde osv. Öronproppar vid behov.

En annan är med hjälp av insomningstabletter, tex lergigan, theralen, melatonin, circadin, zolpidem mm. Men även då är det viktigt att kroppen vänjer sig vid en viss dygnsrytm (anpassat till om man är morgon eller kvällsmänniska). Något jag lärde mig under en utbildning om sömnstörningar är vikten av att hjärnan måste få tid att varva ner. Ingen dator, tv och ffa mobil de två sista, den sista timmen innan läggdags. Avslappnande musik, en pod, dämpat ljus, läs en bok - en sak inte alla på en gång ;)Ät senast några timmar innan läggdags men gå inte och lägg dig hungrig.

För mig fungerar en kombination av allting, ibland fungerar det ena bättre, ibland det andra. Jag har en tendens att vända dygnet så just det att gå och lägga sig och upp igen nästa morgon är svårt och jag har inga problem med att vara uppe i 24 timmar+ och sedan sova i tio timmar+
Av de medicinerna du nämnde är det bara zolpidem som är insomningstablett.
 
Aldrig funkat för mig i tonårstiden var det så men det var ingen skillnad mot va det är nu.
Gick du som tonåring upp samma tid på helgen som när du gick till skolan? Ok...

Men sen handlar det såklart om flera saker, goda sömnrutiner, avslappning - vilket man kan behöva öva på. Se över stressnivån i livet överlag, se över intaget av koffein - och mycket annat. Att fixa en dålig sömn är ingen snabbfix, tro mig - jag vet...
 
Jag sover med vanliga gula mjuka öronproppar och hör både vanlig klocka och telefonens alarm, det går ju att välja ett alarm som stegras och ställa in ljudet på högt. Prova vetja’!
Om det är sådana gula öronproppar som ser ut som en liten cylinder man trycker ihop, så funkar inte dom på mig.
Vet inte hur många gånger jag satt in sådana i öronen och det blir ibland bra på ena örat, katastrof på andra, försöker fixa och det blir inte helt bra. Även varit med om att de åkt ur. 😕
Så är inte direkt sugen på den fajten…
 
Gick du som tonåring upp samma tid på helgen som när du gick till skolan? Ok...

Men sen handlar det såklart om flera saker, goda sömnrutiner, avslappning - vilket man kan behöva öva på. Se över stressnivån i livet överlag, se över intaget av koffein - och mycket annat. Att fixa en dålig sömn är ingen snabbfix, tro mig - jag vet...
Ja, är det något konstigt med det?
Mamma sa att jag var morgonmänniska.

Sover sämst borta, hemma har jag inga problem att somna hyffsat snabbt, skulle gärna önskat att jag kunde somna lika snabbt borta.
Har kommit på mig själv någon gång att jag ligger och lyssnar på alla nya ljud.
 
Ja, är det något konstigt med det?
Mamma sa att jag var morgonmänniska.

Sover sämst borta, hemma har jag inga problem att somna hyffsat snabbt, skulle gärna önskat att jag kunde somna lika snabbt borta.
Har kommit på mig själv någon gång att jag ligger och lyssnar på alla nya ljud.
Visst är det märkligt att man liksom inte blir trodd när man berättar vad man har gjort när det gäller sömnproblem, och alla tipsen ändå inte verkar fungera?

Min ena son tex är en morgonmänniska, han har alltid vaknat tidigt oavsett när han lagt sig, så att lägga sig sent och sova på morgonen har aldrig varit ett alternativ för honom, då har han fått för lite sömn. Han lägger sig i tid och vaknar tidigt helt av sig själv..... (förutom när det gällde skolan ;) )
 
Om jag har rört på mig för lite under dan (för lite motion) så kan jag få svårt att somna. Prova jogga så du blir riktigt trött på kvällen? :)
 
Visst är det märkligt att man liksom inte blir trodd när man berättar vad man har gjort när det gäller sömnproblem, och alla tipsen ändå inte verkar fungera?

Min ena son tex är en morgonmänniska, han har alltid vaknat tidigt oavsett när han lagt sig, så att lägga sig sent och sova på morgonen har aldrig varit ett alternativ för honom, då har han fått för lite sömn. Han lägger sig i tid och vaknar tidigt helt av sig själv..... (förutom när det gällde skolan ;) )
Jag vaknade alltid också samma tid på helgerna som tonåring även nu som vuxen vaknar jag precis innan klockan oavsett om den ska ringa eller inte.
Har aldrig kunnat sova länge bara för det är helg om jag inte sover länge på vardagarna.
 
Om jag har rört på mig för lite under dan (för lite motion) så kan jag få svårt att somna. Prova jogga så du blir riktigt trött på kvällen? :)
Joggning är inte för mig, sjukt tråkigt och har inga bra skor som avlastar. Har provat vid ett annat tillfälle när jag skulle bättra på min kondis.

Vet att det är grymt skönt att gå å lägga sin nyduschad i en ren säng. Har dock inte vågat göra det då jag har rött hår, som färgar av sig när det är blött. Så får vänta tills färgen gått ur såpass att den inte färgar av sig längre. 😅
 
Joggning är inte för mig, sjukt tråkigt och har inga bra skor som avlastar. Har provat vid ett annat tillfälle när jag skulle bättra på min kondis.

Vet att det är grymt skönt att gå å lägga sin nyduschad i en ren säng. Har dock inte vågat göra det då jag har rött hår, som färgar av sig när det är blött. Så får vänta tills färgen gått ur såpass att den inte färgar av sig längre. 😅
När jag färgade mitt hår brukade jag lägga en frottéhandduk på kudden för att slippa färga av mig, gillar också att lägga mig nyduschad 🙂
 
När jag färgade mitt hår brukade jag lägga en frottéhandduk på kudden för att slippa färga av mig, gillar också att lägga mig nyduschad 🙂
Gjorde så innan, men mitt hår och en frottéhandduk går inte så bra ihop, på morgonen är det trassligt deluxe. Har planer på att skaffa en hårtork någon gång istället.
 
Jag har alltid haft svårt för att somna, även om det blivit lite bättre med åren.
De senaste åren har jag insett att jag somnar ännu bättre om jag har en ljudbok eller podd att lyssna på - magin med godnattsagor har äntligen nått mig också... Men det måste ju vara någon med en behaglig röst och tillräckligt ointressant för att inte tvinga mig vaken.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
4 722
Senast: Linn-Nora
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 095
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 294
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 012
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp