Kan inte somna

Rutiner är viktigt. Om du brukar somna om med musik i öronen, måste du packa hörlurar som du kan sova med när du ska iväg. Själv sover jag med trådade hörlurar/öronsnäcka varje natt.

Jag tror att upp och kissa på natten är något som kommer med åldern. När jag var yngre behövde jag aldrig kissa på på natten men efter 35 hände det något och nu är jag uppe i princip varje natt.
Jag lyssnar inte på musik alls när jag ska sova.
Det är inte varje natt jag måste gå upp, när jag är hemma har jag märkt att det hänger ihop med hur mycket jag drack kvällen innan.
När jag är borta verkar det inte spela någon roll.
 
Det gör jag inte, vill inte gå upp i ottan på helgen.
Har ett jobb som gör att jag måste upp tidigt på vardagarna, inte intresserad av att gå upp lika tidigt när jag är ledig.

Har aldrig gått upp samma tid och inte märkt någon skillnad hurvida det påverkar hur lätt/svårt det är att somna.

Samma här, jag har ingen lust att kliva upp 04.30 en lördag och söndag.. man är ju ett vrak!
 
Jag måste lyssna på något när jag ska somna, oftast blir det någon podd. Iofs äter jag sömnmedicin med, men kan ändå inte somna om jag inte lyssnar på något.
Tar tid ändå för mig att somna, men brukar tänka att även om jag inte somnar får jag ju iaf vila. Det brukar minska stressen för att inte kunna somna.
 
Jag måste ha något att lyssna för att kunna somna. En halvtråkig ljudbok eller ännu hellre en podd som jag lyssnat på mycket. Poddarna blir som att ha bekanta samtalande i bakgrunden, ger en känsla av trygghet på något sätt. Inga problem att sova med trådade lurar, men annars är det ju klart värt att köpa ett par billiga trådlösa om det hjälper sömnen.

Sen tar jag melatonin. Det har gjort enorm skillnad för min sömn, och är numera lätt att få utskrivet (men tyvärr inte subventionerat för vuxna).Andra saker som gjort skillnad är guidade avslappningsövningar för att somna, och mörkläggningsgardiner och dagsljuslampor så att det verkligen är skillnad på dag och natt.

I ditt fall tror jag att sömnskola hade kunnat vara en bra idé, har du fått någon professionell hjälp med sömnen?
 
Jag har haft sömproblem hela mitt liv, även som litet barn enligt mina föräldrar. Det är nog en kombination av många olika faktorer som orsakar detta, en inte helt klockren utsöndring av melatonin, låg stresströskel, sover inte tungt utan vaknar lätt (vaknar alltid av alarmet även med industriöronproppar i öronen), mest aktiv kvällstid, lyssnar aldrig på trötthetssignaler när de kommer utan är uppe "lite till", mycket aktiv inre värld/tänkande.
Jag tror att olika metoder passar olika människor. Under åren har jag från och till fått insomningstabletter/serotoninblockerare för att kunna somna men alltid känt att det gör lika mycket skada som nytta då jag varit trött och avstängd även dagtid. Sedan några år tillbaka sover jag mycket bra enligt mig själv, och oftast somnar jag innan 30-minuterstimern på min ljudbok räknat ned till 0. Jag inser att detta kanske inte är snabbt för somliga, men det är en enorm framgång för mig. De saker jag gjort för att, helt utan kemisk hjälp, kunna somna är att jag:
- Skaffat mig ett jobb som inte stressar mig eller ger mig ångest
- Köpt ett vikttäcke för ca. 2 år sedan, som jag tror gjort mycket för min sömn.
- Börjat lyssna på ljudbok med timer för att somna in. Jag behöver inte oroa mig för att missa mycket av boken, timern kan anpassas efter hur vaken/trött jag känner mig, och storyn håller mina tankar på en sak istället för att försöka reda ut hela livet liggandes i sängen.
- Jag lägger mig samma tid-ish varje dag och går upp samma tid varje dag, med undantag för ca 5 dagar om året.
- Rätt kudde/bäddmadrass som är fasta men formar sig efter kroppen.
Sen vill jag har mörkt, svalt och tyst i sovrummet helst också, men det är inte alltid så lätt när man går och lägger sig 18:00 under semestertider när det är 25 grader i skuggan och huset står med sol hela dagen :p Min önskan är att aldrig mer behöva ta till kemisk sömn (räknar inte in melatonintabletter här).
Nu när jag kommit in i vanan av att kunna somna okomplicerat har jag också lättare att somna borta. Det är som att de stressreaktioner som brukade triggas när jag la mig i en säng uteblir, och istället känner jag mig lugn och trygg även om jag bryter mot mina sovtider eller har fel säng. Värst är alltid om jag glömmer öronpropparna, för även om jag somnar vaknar jag i samma ögonblick någon (ibland jag själv) andas för högt eller om det åker förbi en bil utanför :grin:

Jag skulle vilja påstå att det alltid är värt att se över rutiner och sin mentala hälsa, även vid sömnproblem och även om det kan finnas övriga orsaker till svårigheterna. Har även hört att melatonintabletter kan fungera bra, men det blir dyrt i längden.
 
Har själv sömnproblem i perioder.
Det som brukar hjälpa mig är att ta magnesium och zink innan läggdags. Och en svalkande dusch på kvällen. Kanske värt att testa🙂
 
Har haft sömnproblem sen tidiga tonår.
För mig funkar rutiner.
Gå upp när jag vaknar , ofta tidigt på morgonen även helger. På vardagar när jag jobbar ringer klockan 06.
Helgerna unnar jag mig en stunds vila på dagen och sover ändå vid 21.
Dock vaknar jag rätt ofta då det egentligen är för lång sovtid, men håller jag mig vaken när jag är trött så sover jag inte alls.
Jag äter melatonin
Billigt och effektivt sätt att sova.
Det du måste göra är att prova och prova igen.
Jag har nog provat allt under årens lopp och det var när jag fick melatonin och ett jobb med fasta arbetstider jag fick ordning på det.
 
Lite nyfiken på er (@MiniLi @bettysmatte, kanske var någon mer) som menar att man ska gå upp lika tidigt även de dagar man inte behöver, tror ni inte på att det finns morgon- och kvällsmänniskor (och allt däremellan)? Att det egentligen bara handlar om vanor, att man själv reglerar när man somnar och vaknar?

Om jag tolkar er rätt, så menar ni att man ska prioritera att gå upp samma tid på morgonen även om det innebär att man även de nätterna (innan helgdag för mig som har vanligt kontorsjobb) får mindre sömn än man behöver så som det blir på vardagsnätterna när jag tvingar mig upp för att gå till jobbet? Hur länge ska man göra det för att det ska funka, så att man plötsligt blir sömnig på kvällen i den tid man behöver för att få de timmars sömn man behöver?
 
Lite nyfiken på er (@MiniLi @bettysmatte, kanske var någon mer) som menar att man ska gå upp lika tidigt även de dagar man inte behöver, tror ni inte på att det finns morgon- och kvällsmänniskor (och allt däremellan)? Att det egentligen bara handlar om vanor, att man själv reglerar när man somnar och vaknar?

Om jag tolkar er rätt, så menar ni att man ska prioritera att gå upp samma tid på morgonen även om det innebär att man även de nätterna (innan helgdag för mig som har vanligt kontorsjobb) får mindre sömn än man behöver så som det blir på vardagsnätterna när jag tvingar mig upp för att gå till jobbet? Hur länge ska man göra det för att det ska funka, så att man plötsligt blir sömnig på kvällen i den tid man behöver för att få de timmars sömn man behöver?
Jag är på många vis morgonmänniska. Om jag ska göra något viktigt, "få något gjort", så är det timmarna innan lunch som är mina "bra" timmar :) . Jag tänker mest på den faktiska sömntiden. När jag stiger upp kl 5:45 är jag trött när jag lägger mig kl 22. När jag helt plötsligt sover ett par timmar längre på morgonen tycker jag inte att det är det minsta märkligt om jag ligger och vrider mig en stund innan jag somnar, om jag försöker lägga mig ungefär samma tid som vanligt. Helt logiskt borde jag ju inte vara lika trött kl 22, om jag har sovit ett par timmar längre på morgonen. Eller?

Med det sagt, är jag inte en person med problemfri sömn. Att somna, när jag jobbar, har jag inga problem med som regel. Däremot vaknar jag ett antal gånger/natt. Detta har blivit mycket bättre med tyngdtäcket dock. Men under 7-8 timmar i sängen vaknar jag 2-3 gånger. Det är helt normalt för mig numera. Utan tyngdtäcket vaknade jag kanske 4-6 gånger. DET var inte kul.... :(
 
Jag tar Melatonin mellan varven när jag hammar i obalans med sömnen, finns receptfritt. Käkar ett par dagar/varannan dag, sen klarar jag mig ett tag.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
4 722
Senast: Linn-Nora
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 095
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 294
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 011
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påskmat
  • Vad gör vi? Del CXCIII
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp