jag har blivit rädd för och rida

Mirre

Trådstartare
vilket ju såklart inte är så kul direkt.
Har en väldigt pigg häst som just nu bara springer som han själv vill. (vilket e mest mitt fel för han har stått länge :o)men i alla fall, jag har tidigare varit med om ett par riktigt rejäla avramlingar (första resukterade i mindre minnesförlust och andra i bruten arm) och ridit hästar som stuckit i full kareta. Nu har det resluterat i att jag tycker det är läskigt och rida och kan bara inte slappna av. Det går bara inte. Förväntar mig att Herman ska sticka vilket han ju då också såklart gör. Men kan inte få det ur huvudet. Verkar inte kunna rida alls nu. :( Vare sig på min egen eller skolans hästar :( *vilket min så kallade "kompis" e snabb att påpeka (till andra när jag sitter bredvid) :mad:
Nån som har nå tips på vad jag ska göra? Känns rätt hopplöst just nu :cry:

Inte kul...

Finns det inte någon snäll, snäll, lugn häst du kan få rida som helt säkert inte gör någonting så att du kan koncentrera dig på att rida i stället för att vara rädd?

Har också blivit riktigt rädd efter att ha ridit en häst som stack ett flertal gånger. Red sen inte på någon månad. Sedan jobbade jag som ridlägerledare och var då så illa tvungen att stencoolt skita i att jag var rädd då jag bla skulle leda uteritter med barn. Glömde då ganska fort bort att jag var rädd eftersom jag hade så mycket att hålla reda på och inget "fick" ju hända.

Du har ingen tränare som du kan ta hjälp av?
Gå ut i skogen och promenera med hästen är ju ett ganska trevligt sätt att förbättra relationen mellan häst/ryttare och samtidigt ta det lugnt men även att hästen får komma ut och röra sig. Då kan man ändå träna tempoväxlingar, avsaktning och igångsättning och allämn lydnad vilket man har tillbaka oerhört mycket av sen när man sitter upp.

Ett annat tips är att alltid ha någon med dig när du rider ut, antingen med häst eller inte. Oftast blir man då rätt upptagen med att prata med den att man slappnar av och inte tänker på om hästen ska sticka eller inte. :smirk:

oki tack för svaret :) :bow:
Jo ska ringa till hon som jag red för förut och se om hon kan hjälpa mig :)

Sitter själv i samma sits efter att ha brötit benet i februari. Problemet är att pollen är min och ingen har kunnat rida honom sen jag föll av. Red för första gången nu i tisdags på kompisens snälla häst. Men klumpen sitter i nu när jag ska upp på min.
Han är dö snäll men det är jag som spänner mig.
Vi får helt enkelt peppa varandra!!

Tömkör/longera några dagar och jobba från marken. Så får man kontakt med hästen och spänningen försvinner. Longera innan du rider så att du är säker på att kontakten finns där. OCH dra aldrig lika mycket i båda tyglarna (dra helst inte alls!) då lägger sig hästen på och emot och drar iväg. Ställ/böj, använd en tygel i första hand, tänk på alla recept mot stegring. Hästens kraft att skjuta på blir begränsad när den inte kan skjuta jämnt mot båda tyglarna. /T_B :)

oki jo har gjort det mycket nu.
Hur ofta kan man longera (syftar på innan ridning) utan att det är skadligt?

Ring din instruktör och rid för henne några gånger,det kan släppa då.Min rädsla har setat i flera år efter jag hade en knäpp häst och sen när jag köpte den jag har nu så gick vi omkull i vintras vilket resulterada att allt kom tillbaka.....red för min instruktör lite mer än vanligt då och nu börjar jag bli"modig"igen.Hoppas att det löser sig.kram

oki jo ska göra det.
Så var det för mig också. Red på ridskoaln ett tag efter att foderpållarna åkt :cry: och då gick det över men sen kom det tillbaka igen.

Det verkar inte vara någon vidare snäll kompis du har .. :mad:

I alla fall så tycker jag att du kanske kan be någon om hjälp. Du kanske kan hitta någon som delvis kan hjälpa dig att rida hästen ett tag så att han blir av med en värsta energin men även som kan hjälpa dig lite med din ridning
sedan t.ex. i form av longering och sitsträning. Har du någon som tjatar på dig och du verkligen måste koncentrera dig på att Rida så kanske du kan koppla bort rädslan.

Ta det bara lugnt till en början, skritt är en bra början.
Så att du verkligen kan slappna av och gå sedan sakta framåt. Blir du lite rädd, backa ett steg igen med din ridning tills det steget du kände dig säker så att säga..

Du kanske även kan hitta någon tränare som vill hjälpa dig och som kan ta privatlektioner för dig? Då kan tränaren koncentrera sig endast på dig och din häst.

Min egen ridning har gått fram o tillbaka (just nu går det Framåt vilket jag är glad för :) ) och ovanstående grejer
är sådant som hjälpt mig.

En kompis till mig var även lite rädd emellanåt när hon red,
jag gav henne tipset att PRATA med hästen och då menar jag
verkligen prata med hästen då hon red. Det funkar faktiskt
bra att sjunga/prata och försöka andas, så att man blir
mer avslappnad.

Visst kan det säkert verka lite pinsamt kanske och prata högt o så, men rider du själv så kan du ju göra det. Jag
frågade hästen allt ifrån hur hästen mådde idag, vad den gjort i hagen idag, pratade även om vädret m.m. ja allt.
Det är bra också för hästarna är duktiga på och lyssna, så dela med dig av dina problem till din häst du bara. :p :D :)

Nej men det knepet hade fakitskt en god inverkan på både mig och min kompis o med att vi blev mer avslappnade.

Lycka till!

oki tack för tipsen! :bow:
Har pratat med ridlärarn jag red för förut och så.
Eller mailat så väntar på svar nu

Kan du köra? Har för mig att han gått på travet, annars får du strunta i det här. :)

Mitt recept mot ridrädsla:
Endast rida på inhägnat område, till en början med medhjälpare på marken om det är otäckt att vara helt själv.

Succesivt utöka det man vågar göra i inhägnaden till alla gångarter funkar. Låt det ta den tid det tar.

Rid för intstruktör. Då får man hjälp med de fel man antagligen gör - självförtroendet ökar.

Kör hästen om den samlar på sig för mkt energi av att skritta på ridbana (el vad man nu vågar göra just då). Har du inte kört travare förut så ta hjälp av nån som gjort det då det är rätt annorlunda mot "vanlig" körning.

Se över foderstaten så att han inte får för mkt mat i förhållande till det arbete han gör.

Detta funkar för mig och det har jag praktiserat rätt länge nu.

Tyvärr råkade jag ut för ett bakslag i tisdags med ponnyn som gjorde att jag bestämt mig för att ägna mig åt markträning en vecka el så. Hon kan bli väldigt stark om hon bli skrämd el om hon är "på det humöret". Därför känner jag att jag nu måste bygga upp mitt självförtroende och hennes respekt och tillit till mig.

Du får gärna pm:a mig om du vill skriva av dig.

Har varit med om exakt samma sak! :(

Hade en häst som fick vila ett tag. Efter vilan blev han en helt annan häst! Han var som tokig. Kastade av mig, stack, bockade, hoppade till för varenda ljud, stack ut på vägen etc.

Precis som du blev jag rädd för att rida och tror hela tiden att hästen ska sticka eller hoppa ut framför en bil eller något annat hemskt. :crazy: :(
Så jag blev helt enkelt tvungen att sälja.

Nu efter försäljningen sitter rädslan kvar och jag kan bara rida riktigt avslappnat i ridhus på ridskolehästar.

Precis som du säger så smittar det av sig på hästen som kan bli osäker osv.

Ett tips är att rida för någon, gärna i ridhus. Eller ta hjälp av någon annan som kan rida av henne/honom.

När hästen så småningom lugnat ner sig litegrann kanske det kan vara kul att rida med i en ridskolegrupp med din egen häst? Det gjorde jag med min häst och jag blev lugnare när det var andra ryttare/hästar runtomkring.

Hoppas det ordnar sig med din rädsla!

Jag var för bara några veckor sedan i samma situation som du. Fick näst intill panik när jag tänkte på att sätta mej på min lilla pålle, som precis som din stått alldeles för mycket pga min motvilja/rädsla att rida henne. Nu hade jag tack och lov en granne som tjatade att vi skulle rida ut ihop och jag hade den ena undanflykten efter den andra, men till slut erkände jag hur det var fatt. Så vi började med att jag ledde ner min häst till hennes stall och så satt jag upp där och hon red före med sin häst. Så häromdan satt jag upp hemma och kom nerridande när vi skulle ut. Nu har jag ridit en hel vecka utan att vara minsta rädd och när jag inte får panik så är min lilla häst jättesnäll. Så jag kan ju bara säja att det är viktigt med lite stöd från någon som vet hur rädd du är och fattar att hjälpa dej över det. :)

Det låter snarare som att din häst är olydig, inte pigg.. Lite skillnad ;)
Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare och komma tillrätta med problemet. Det blir ingen bra riding närdu måste spänna dig och "bromsa" hela tiden. Du kommer inte till din rätt förrän du kan slappna av och börja rida. Det kan vara svårt att komma tillrätta med problemet själv, ta hjälp av tränare, men det du kan försöka träna på är att öva på lydnaden. Rid ut och skritta fem steg, galoppera tre språng, gör halt, trava tio steg, skritta fem steg.. ja, du förstår! Låt ALDrIG hästen rusa planlöst framåt, planera ridningen och ta över kontrollen. Hästen ska inte göra som den vill, den ska lyssna på sin ryttare. Du måste rida med konsekvens! Då får du en lydig häst! :)

Nirak

Fast en del travare (spec mindre skolade) har en tendens att bli väldigt heta av den övning du beskriver. Men det behöver ju inte just den här hästen bli.

Det lät som en dålig ursäkt! ;)
Jag är medveten om att travare som kommer från banan kan vara rätt heta i huvudet. Jag har själv ridit en sådan (vårt kallblod hade gått på travbanan fram till nio års ålder då han kom till oss). Han var både het (olydig ;) ) och hingstig.
Men det handlar om lydnad. Det finns ingen ursäkt att låta hästen springa iväg med en! Jag red mycket sådana övningar som jag beskriver. Först tränade jag bara skritt och halter, sen skritt och trav övergångar osv. Hästen kunde inte galopphjälper när vi köpte honom, men när han lärde sig det började jag sakta men säkert lägga in även galopparbete. Idag fattar han samlad galopp ur halt utan några som helst problem. Övning ger färdighet, man kan inte ursäkta sig med att hästen är en travare. En travare är precis som vilken annan häst som helst: de ska vara uppmärksamma på sin ryttare och vara lydiga och lyhörda! :)

Såhär ser våran travare ut idag:

2391195.jpg

Nirak

Visst är det en fråga om utbildning. Men för en rädd ryttare är det kanske inte rätt väg att gå. För blir hästen het så blir ryttaren rädd och hästen blir rädd och hetare osv.

Då är det bättre att öva tempoväxlingar i skritt. Och bygga på med trav och galopp.

Om du läste vad jag skrivit lite noggrannare (inlägget ovanför dig) så kunde du se att jag skrivit samma sak :smirk:
Är inte hästen nog stark att göra övergångar skritt till galopp osv. så kan man gott göra skritt- halt eller skritt-trav. Huvudsaken man inte tillåter hästen att älga iväg och springar ifrån ryttaren. Sen kan man bygga på allt eftersom.

Nirak

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 938
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 019
Senast: lirco11
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31