Bukefalos 28 år!

Jag har ett bord! :D

Red_Chili

Trådstartare
NU äntligen har jag ett köksbord.

Men - jag är inte helt nöjd med hur det ser ut. Funderar även på om det kanske räcker med att sätta på någon fin duk och dynor på stolarna...

Bordet är lackat och björkfärg, så bilden är något missvisande just färgmässigt.
dsc_6432-copy_22250264.jpg



Har någon tips på färg på bordet?

Hur gör man för att lättast måla om ett redan lackat bord? (jag har aldrig gjort det förut)
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Slipa bort lacken med slipmaskin och sen målar du bara. Det finns också en sorts fästfärg som du kan köra på som grundfärg om du ruggar ytan lite, men det är bäst att slipa bort lacken.

Håller själv på att renovera en matgrupp på 1920-talet, tyvärr har slipmaskinen pajjat efter 3,5 stol, men resultatet är skitbra än så länge. Mina är i svartbetsad ek som sedan har lackats, och de ska bli vita. Klädde sitsarna häromdagen, så himla kul:)
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Vad har du för färger för övrigt? Vill du att det ska smälta in eller sticka ut?
Själv har jag målat mina stolar rosa och satt nåt creme/beigeaktigt tyg på sitsen och målat bordet svart. Kommer inte ihåg vad det va för färg men den tog sju år att torka men blev ganska jämnt och blankt. Annars brukar det va bra med sprayfärg för att få det jämt. Målar om det mesta jag kommer över men kanske inte alltid "som man borde" göra det, men det brukar bli ok ändå, annars gör jag om.:idea:
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Om jag var du skulle jag slipa bord och stolar (tips med slipmaskin! ;) )
Sen skulle jag måla allt i vitt, grått eller svart (beroende på resten av inredningen). Glöm inte att grundmåla!

Sen skulle jag köpt eller sytt dynor till stolarna och eventuellt köpt en matchande duk - eller om du har barn - häftat fast en snygg vaxduk över hela bordsytan... Finns jättesnygga nu och det blir lätt att byta utseende på bordet. Ett förslag men det finns MASSOR!!! http://www.broarne.se/butik/shop/vaxduk/c_36.html

Då kan du byta efter säsong och humör till ett bra pris!
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Jag har öht inte speciellt mycket i min lägenhet, men det som finns är mest i grått och svart, förutom köksluckorna som är vita.


Jag funderar lite på om jag ska måla allt vitt, kanske måla något svart mönster på bordet och ha några snygga kuddar på stolarna... Vad tror ni om det?


(Tack för tipsen om hur man målar!)
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Jag skulle målat underredena på stolar o bord i vitt och sen skulle jag måla bordskivan och stolsitsarna i svart..Men man kan lägga på en vaxduk eller liknande och sätta på några snygga stolsdynor, det förändrar mycket och gör det hemtrevligare..
 
Sv: Jag har ett bord! :D

jag är förlat för att måla men på mitt bord som verkar vara exakt som ditt (fast mitt är inte lackat) har jag bara slängt på en duk och det gjorde susen..sen står där en träbricka med tre skålar oxå - men den gör faktiskt varken till eller från

mitt tips är:

duk
dynor - inte nödvändigt om du har det som jag stolarna alltid innskjutna under bordet
gardiner och annat *krafs* på väggarna - försöka matcha det eller göra helt oilka
 
Sv: Jag har ett bord! :D

Jag skulle ha slipat allt först, sen bestämt färg och målat hela stolarna+ben och sockel på bordet. Bordsskivan skulle jag oljat med linolja+terpentin. Jag hade grönt på mitt.

Dynor som matchar gardiner och resten av köket och snygga tabletter på bordet!!
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
907
Senast: Bison
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 448
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 816
Senast: Amha
·
Hemmet NU är äntligen julen utstädad från vardagsrummet 🙌 och det börjar bli hög tid att ta tag i inredningen av detta rum. När vi gjorde om...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp