Jag har fått en konstig mustasch!!

GotAsecret

Trådstartare
...och det ser verkligen hemskt ut :(
En mörk "rand" precis ovanför överläppen, det är alltså inte hår och det är inte "kladd" som går bort på något sätt, utan det sitter i huden.
Vad kan jag göra? Det blir bara värre och värre (av solen antar jag, eftersom jag faktiskt är mer ute än inne just nu :rofl: ) och även om jag skulle börja med solskydd NU så är ju skadan redan skedd :(

Finns det något receptfritt på apoteket som kan hjälpa kanske? Eller ska jag kontakta typ hudklinik?

Vad som heeeelst? :cry:
 
Jag har samma, får varje sommar av solen.... Är dessutom alltid för sen med solskyddet :crazy: Tror man kan bleka med laser men dyrt.... Jag brukar sminka över efter bästa förmåga bara
 
...och det ser verkligen hemskt ut :(
En mörk "rand" precis ovanför överläppen, det är alltså inte hår och det är inte "kladd" som går bort på något sätt, utan det sitter i huden.
Vad kan jag göra? Det blir bara värre och värre (av solen antar jag, eftersom jag faktiskt är mer ute än inne just nu :rofl: ) och även om jag skulle börja med solskydd NU så är ju skadan redan skedd :(

Finns det något receptfritt på apoteket som kan hjälpa kanske? Eller ska jag kontakta typ hudklinik?

Vad som heeeelst? :cry:
Det där har jag levt med i 15 år. Det kom vid 35. Jag såg ut som Hitler:D. Sommaren efter och fortsatt framåt har jag varit väldigt noga med strakt solskydd just där. Målar solskydd med pensel så det ska bli så korrekt som möjligt. Jag har på oavsett sol eller ej.
 
...och det ser verkligen hemskt ut :(
En mörk "rand" precis ovanför överläppen, det är alltså inte hår och det är inte "kladd" som går bort på något sätt, utan det sitter i huden.
Vad kan jag göra? Det blir bara värre och värre (av solen antar jag, eftersom jag faktiskt är mer ute än inne just nu :rofl: ) och även om jag skulle börja med solskydd NU så är ju skadan redan skedd :(

Finns det något receptfritt på apoteket som kan hjälpa kanske? Eller ska jag kontakta typ hudklinik?

Vad som heeeelst? :cry:

Solskydd just dar ... och alltid ar nog det enda botemedlet. Och det ar inte for sent. Lagg pa solskydd (75-100) varje dag sa ljusnar just den arean i forhallande till huden runt om nar du ar ute i solen.
 
...och det ser verkligen hemskt ut :(
En mörk "rand" precis ovanför överläppen, det är alltså inte hår och det är inte "kladd" som går bort på något sätt, utan det sitter i huden.
Vad kan jag göra? Det blir bara värre och värre (av solen antar jag, eftersom jag faktiskt är mer ute än inne just nu :rofl: ) och även om jag skulle börja med solskydd NU så är ju skadan redan skedd :(

Finns det något receptfritt på apoteket som kan hjälpa kanske? Eller ska jag kontakta typ hudklinik?

Vad som heeeelst? :cry:
Instämmer med de andra. Om jag solar får jag också så. På mig ser det ut ungefär som om jag har tatuerat en brun rand längs med överläppen. Lite skumt.....
 
Och det finns inget att göra åt annars?:arghh::arghh::arghh:
Att sminka sig innan gymmet sen känns ju rätt ovärt, för det är där jag är om jag gör något i princip...
 
Sån fick jag med av stark sol men nu har den inte visat sig på 2 år. Kan kanske ha att göra med att jag slutat med p-piller om det är så att det är hormonellt betingat.
 
Där fick man för att man sliter sig från datorn och gör något annat - typ åker iväg långt ut i landet och hamnar utomhus.
Jag tror jag återgår till mitt hemmasittande :(
 
Är du gravid? Jag fick kloasma när jag blev gravid. Jag tror aldrig man riktigt blir kvitt den men solskydd kan hjälpa.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Melasma

Det är bara att gilla läget... om man inte vill experimentera med blekande hudvård. Solskydd mildrar effekten men tar inte bort den helt.

Jag fick mina värsta fläckar strax efter 35 när jag slutade med p-piller men jag hade några även tidigare. De flesta försvinner på vintern men jag har några som aldrig försvinner.
 
Jag får pigmentfläckar i pannan. Tidigare fick jag även som en brun rand vid övre läppkonturen. Det började efter första graviditeten och har kommit varje sommar sen dess.
Tror inte du kan göra så mycket åt det mera i sommar förutom använda solskydd för att försöka förhindra att färgen djupnar men inför nästa sommar rekommenderar jag att du redan på vårvintern börjar använda solkräm med hög solskyddsfaktor (50). Detta har jag kört med och nu på sommaren använder jag även La Roche Posays stick som jag punktmarkerar med på de drabbade onråden under dagen. Detta är så pass "torrt" att jag kan använda det rakt på sminket. Trots detta syns mina pigmentfläckar men det är ändå mycket bättre och stör inte mig nämnvärt.
 
Jag med!
Fick nog efter 30 när jag var(it) gravid.

Ser ut som jag använt läpp-penna. På vänster sida bara 🙈

Trodde jag var ensam!
 
Det verkar vara vanligt... Jag har haft detsamma, pigmentsförändringar ovanför överläppen. Sen ngt år tillbaka har jag inte längre kvar det, dock på andra ställen i ansiktet. Det stör mig en del, men jag är glad att det försvann från just överläppen 🙏
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp