Jag har gett fel foder (långt).

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rimfaxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 5 386
R

Rimfaxe

Jag bannar mig själv, så jag behöver inte skäll från någon annan.

Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade jag köpt 10 kilo kornkross (trodde jag) för att blanda i det nya fodret tills han vant sig. Han äter korn för att han är mager, och han har säkert gått upp 75/80 kg sedan jag köpte honom i Oktober.

När jag åkte från stallet igårkväll (alltså efter kvällsutfodringen) slog det mig; det såg inte ut som korn det där... I morse när jag kollade i säcken såg jag att det mycket riktigt var krossad havre, inte korn. Min häst åt hel havre medans han fortfarande låg i träning, och hans nya foder innehåller en liten del hel havre. Krossad havre behöver han definitivt inte.

Känner till utrycket att "det är människor som har havreproblem, inte hästar", men krutdurken som skulle ut i hagen i morse kände jag inte riktigt igen... Nytt ställe inverkar väl självklart, men han brukar vara rätt försiktig när han är i nya miljöer.

Han hade sovit gott iaf, och bajset såg bra ut, lagt i en stor hög som vanligt (han är renlig). Vad jag vet har han aldrig haft problem med matsmältningen.

Blev sur på bonden som sålde maten åt mig. Beställde fodret ena da´n, och när jag kom för att hämta det da´n efter kom han med andan i halsen och körde igång krossen. Ja, det var fel av mig att inte kolla närmare vad som låg i säcken innan han knöt ihop den. Det är ju det också att krossad havre ska förbrukas snarast eftersom fettet i kornen härsknar om det får ligga. Köpte säcken i onsdags.

Får försöka hinna köpa korn idag, havresäcken är väl bara att kasta bort. Skäll inte på mig, vet att det var slarvigt gjort, ville bara skriva av mig lite.

//Rimfaxe

Sv: Jag har gett fel foder (långt).

vad har bonden du köpte av att säga till sitt försvar då?

Ofta är de så att bönder rycker lite på axlarna och tänker ja men de spelar jju ingen roll om de ä havre eller korn te hästskrället...
:p
Men porva åka till lantmännen :D

Krossad havre tappar ju energin efter nån vecka...

Jo han tänkte nog; "häst-havre". Det kanske inte är så vanligt att ge dem korn..? Har inte kontaktat bonden, tycker inte det är så mycket att göra. Har inget kvitto, och tar jag med maten tillbaka kanske han säljer den igen. Det vill jag ju inte.

Men krossad havre blir ju inte så fort dåligt

Jag kanske är gammalmodig, men jag har lärt mig att krossad havre ska förbrukas inom fem dagar, fettet härsknar nämligen. Jag kanske har fel där, men min häst behöver iaf inte havrekross.

Nej tyvärr är de nog inte så mycket å göra med den krossade havren du sitter med, ge den till fåglaran :p
Jo sen vet jan är man köpte hö fårn kobönder kunde höt va dammig m.m de liksom "förstår" inte att hästar är vldigt känsliga i jämnförelse med kor

Nej inte dålig men värdelös :P

Den gör de fråga mig inte hur men de har ja alltid fått lära mig, att den krossad havre måste användas för att kunna utnyttja alla energi

Lämpliga foder går ju alltid att diskutera. Hon jag hyrde av tidigare påstod att kraftfoder (av ex pelletstyp) innehåller lim. Hon grundade detta uttalande på en vet. som varit med att obducera hästar som hade lim i sina magar. Då borde ju inte dessa foder få säljas heller..?

Foder är en djungel! Är ändå störd på att jag inte såg skillnaden på en gång på något så enkelt (och naturligt) som havre och korn.

Krossad havre tappar ju energin efter nån vecka...

Tappar energi? Nja, det som händer är att fettet härsknar. Dvs oxideras, möjligen skulle det kunna leda till att det blir marginellt svårare att tillgodogöra sig energin.

Det stora problemet är att havren inte smakar bra för hästen samt att det finns stora sårbara ytor för mikroorganismer att växa till.

Men en vecka är lite överdrivet. Ett par, förmodligen tre veckor håller den sig minst.

Till TS; havre och korn har ju egentligen inte så stora skillnader i näring. Men sen finns det ju vissa hästar som tänder av havre.

Om du inte har några jätteproblem med humöret skulle jag fodra slut på havren du har, ev. blanda den med korn också.

Kornkross håller bra mycket längre än havrekross.

Helt sant. Korn innehåller mindre fett och mindre omättat fett. Det är edt omättade fettet som härsknar lättast. dessutom är havre mjukare än korn vilket gör att det går sönder mer vid krossning, därmed får mikroorganismerna en större angreppsyta på havren än på kornet.

Då skulle ju inte Granngården kunnat sälja krossad havre

Varför inte då?

För det första kan de ju stämpla en veckas hållbarhet på påsen (om den nu skulle var det vilket den inte är). För det andra kan det mycket väl finnas folk som fodrar upp sin krossade havre fort.

måste bara påpeka att vi haft en grymt bra lärare i foder :smirk:
men då fick ja lära mig nåt nytt :D

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?