Bukefalos 28 år!

Jag har GHP!

Nu är en mixer inhandlad för strax under 400:-. Den klipper höet i ganska små bitar vilket gör det lättare att blanda in mer viktmängd hö i kraftfoderblandningen.

Däremot kan den ta hand om ganska små mängder i taget så det blir ju litet omständigt.

Men förhoppningsvis är mixandet en tillfällig lösning i väntan på tandgenomgången!

Men den hackar morötter till ett fint mos också! Så när jag inte behöver den längre till hästen Kan jag alltid förplägna mig med rotmos.... :D

Antar att tillverkaren skulle dö!!!!! Om dom visste hur jag misshandlar deras fina produkt!!!

/Kung Tulle
 
Kan du inte testa att lägga lite hö i lusernblandningen? sen kan du öka på mer och mer om han käkar det.
Min kusin har en 34 åring som har problem med tänderna, tar typ 45 min för han att käka upp lite lusern och havre. :smirk:
Lycka till!
 
Hmm... när man ger lucernhack (vet itne hur långa de stråna är?) så brukar man ju säga att en häst itne bara kan gå på det utan att den måste få i sig tillräckligt med hö/silage för att få i sig all växttråd den behöver... Alltså, när man har hackat gräset i för små bitar är det inte tillräckligt med växttråd (eller det är iaf inte tillrcäkligt långt), som jag fattat det... :smirk: Nu kanske jag inte har rätt och det kanske inte är lika viktigt på äldre hästar där man bara vill få i dom grovfoder på något sätt... :smirk:

Förresten, har du provat att blöta höet så att det blir lite "mjukare" (kanske du skrivit om, men kommer inte ihåg exakt allt som skrivits i tråden..)? Det kanske är så att höet river honom i halsen, medan gräset är mjukt, likaså pelletsen....?
 
Kan du inte ge luzerne HACK då?? :confused: Det ger jag min 22-åriga valack. Mycket protein är det i det också, och du kan ge uppåt fyra kg/dag. Annars så har ju båda eggersman och spillers sk strukturmix.

Min häst kan också vara så i perioder att han inte vill äta sitt hö, men det brukar dock att gå över efter ett tag... Kolla tänderna och även resten av munnen, så han inte har några små sår. Men, om han klarar av att tugga pellets, så kan det inte vara SÅ illa med hans tänder.. :smirk:
Han kanske helt enkelt är mätt?? :confused:

Men byt oavsett pelletsen mot hack, så får han i sig lite stråfoder! :)
 
Risk finns nog att den inte överlever särskilt länge. Hoppas du har kvar garantilappen o tala inte om hur du använt den när du kommer tillbaka till affären. På det sättet kan du iallafall hålla dig med mixer ett år.
PL
 
Jajemän.... jag har sparat ALLT!!!

Och officiellt kommer jag bara haft den till att göra bananmilkshake i! :)

/KT
 
Man skiljer på växttråd o struktur. Växttråd försvinner inte när man finfördelar, däremot blir strukturen finare, strukturen är viktigt dels för att hästen skall tugga på rätt sätt o dels behövs strukturen för att magsäcken skall fungera på rätt sätt, det första argumentet faller förstås bort när man har en gammal häst som inte kan tugga längre, fodret skall dock inte finfördelas mer än vad en frisk häst tuggar sönder det själv. Du har helt rätt i att det skall blötas, när hästen inte tuggar själv produceras inte lika mycket saliv o det måste man kompensera för.
Växttråden i luzern ligger inte så lågt, lägre än gräs men högre än klöver i motsvarande utvecklingsstadium. Luzern som skall torkas o pressas till pellets är visserligen taget tidigt men växttrådsinnehållet ligger ändå mycket högre än i kraftfoder. Luzernhack är troligen taget senare men lite för grovt om hästen inte kan tugga alls. I USA säljs det speciellt foder för hästar som inte alls kan tugga själva, själv skulle jag inte behålla en häst längre om den inte kunde tugga.
PL
 
Risk finns nog att den inte överlever särskilt länge. Hoppas du har kvar garantilappen o tala inte om hur du använt den när du kommer tillbaka till affären. På det sättet kan du iallafall hålla dig med

Upps först när jag läste det här trodde jag att du kommenterade hästen! Vilken okänslig jäkel hann jag tänka....

Och sedan fattade jag att du menade mixern!!! :D

:rofl: :rofl: :rofl:

Garantilappen kvar på hästen! Inte tala om hur jag använt den i affären!!!!!

Ti hi! Jag smäller av!

/Kung Tulle
 
Enligt Granngården kan man inte byta ut hö mot lusernpellets el lusernstrå till mer än 50%,
alltså behöver en häst få i sig hö el hösilage
till minst 50%.
Problem med tänderna är inte så bara,
det är nog ett så stort skäl till att ta bort dem.
Vem vill att ens häst svälter ihjäl.
Nä nån gång måste man inse att det är slut.
Den bästa ägaren är den som inser hästens bästa.
Ursäkta om inlägget blev lite kaxigt,
men du svarade ju inte vidare gulligt heller.
 
Ja, jag tyckte själv det lät konstigt att växttråden försvann... :D

Hmm, det är nog strukturen amn syftar på då när man pratar om luzernhack... :smirk:

tack för att du redde ut det för mig :D
 
Jag har väl inte svarat dig överhuvutaget. Brukar inte var ute efter att svara gulligt utan sakligt.
Har definitivt inte sagt att tandproblem är "bara" tvärtom har jag menat att tändernas skick ofta är avgörande för hur länge en häst kan leva. OK granngården säger att man inte kan ersätta hö med luzernpellets o hack o det kan jag hålla med om men det är mer en fråga om struktur än växttråd, när det gäller gamla hästar som inte kan tugga längre får man fixa så gått det går o inte titta för noga på "reglerna".
Att ta bort kindtänder bör göras restriktivt, i praktiken bara om hästen har ont pga inf i roten eller har så besvärliga inpackningar att det ger infektioner i tandkött eller tandficka.
PL
 
Du får rapportera när du fått hästens tänder kollade. Ett problem kan vara att infektioner i roten ofta inte syns annat än på röntgen.
PL
 
Hej!
Jag var förra året tvungen att ta bort en ponny som då var 24 år ,pga sjukdom.
Mina andra älsklingar är Den äldsta 28 de övriga 26 ,25,20,19 år så jag vet vad ghp innebär det uppstår i olika oldrar på olika raser ,min ras är känd för att bli gammmal ,men man måste se det som att man har gett dom ett bra liv och låter dom också sluta på ett bra sätt !
Bla har vi märkt att vår gamla ponny blivit senil nersatt hörsel och syn ! dessutom är bennen inte var de var ,hon reds ända tills i höstas ,då hon blev halt och blev stående en tid ,hon förlorade alla muskler i ett nafs och blev stel. så stel att när hovslagaren skulle lyfta en hov lyfter han hela hästen!!
Man ser inte själv och framför allt önskar man inte att ens vän ska bli gammal ,men tyvärr lever ju hästarna kortare tid än vi . Jag har också haft mina hästar länge och haft mycket roligt tillsammans med dem ,men det får man spara som minnen.Jag fasar för den dag vi ska avliva vår ponny ,man vill ju göra det på bästa sätt ,men vilket är det?
Jag har träffat ponnyer på 33-35 år och de var inte mycket för världen ,såg utmärglade ut ,bara för att deras ägare inte såg att den faktiskt blivit gammal.
Men det avgör du och ingen annan !
Men vänta inte tills han blir allt för sjuk ,för de tar hårt på de gamle!
Hoppas du får hull på honom men även magen brukar sluta fungera med förstoppningar o dylikt ,så är det bara .
Men visst är de underbara de gamla pållarna ,förståndiga o kloka .Kan inte tänka mej att de matar hästar med gröt i frankrike! :confused:
 
Till peter lundin !!
Skojar du med mig eller?
Min förra tråd va riktad till trådskaparen
och ingen annan.
:mad: :eek: :bump:
 
men du svarade ju inte vidare gulligt heller.

Eh jag förstår inte riktigt vad DU menar faktiskt.

Det är grymt lätt att göra fel när det gäller djur överhuvudtaget. Men om man på något vis kan se till att hästen får tillräckligt med mat så att den håller hullet och är pigg och frisk och inte har ont så är det sekundärt ifall den får det genom vanligt hö eller om man har klippt det samma hö till mindre bitar.

Nu gäller detta att hästen har fallit ur pga att betet nu på sensomaren pga torkan blivit för litet och näringsfattigt för att kunna föda honom.

Större delen av sommaren har han varit i jättefint hull på enbart bete, dvs inget kraftfoder alls, och hade han gått på ett frodigare bete hade han antagligen inte behövts tagits hem förrän om ytterligare några veckor när man normalt sett stallar för vintern.

Inte att han rent generellt inte kan äta. Han betar gräs härhemma nu i vinterhagen samt får kraftfoder, han tuggar tom i sig kvistar med löv från häcken. Det är bara just höet som är problemet. Och jag vill kunna ge honom hö också.

Temporärt är problemet just nu löst genom att jag hackar ner höet till mindre storlek åt honom. Sekundärt kommer veterinären gå igenom hans tänder...och tertiärt så SKA jag ha tag i en riktig hästtandläkare.

Och som sagt jag har ett utlåtande från veterinären (muntligt) där veterinären sade att hästen var i oerhört fint skick i förhållande till sin ålder. Litet mager men att han antagligen skulle ta sig snabbt med tillsatt kraftfoder...

Samt att vi skulle kolla tänderna på honom.

/Kung Tulle
 
Men om han äter "allt" annat, men petar undan höet så skulle jag gissa på att han inte tycker om det helt enkelt... Även om de andra hästarna äter det kanske han har blivit lite kräsen på äldre dagar :D

Även om ni köpt in massor med hö tycker jag du ska prova med silage... de flesta hästar brukar ju tycka det är godare... Om du kan få tag på en småbal och prova så vore ju det det bästa.. eller bara prova med annat hö...?
 
Japp, jag håller på och jagar en kompis som bor 1,5 mil bort som fodrar med hösilage. Tänkte "få" en sopsäck full och prova med. Och om han äter det så kommer jag naturligtvis köpa loss hösilage till honom.

Ps/ allihopa

I morse när jag bar ut en spann med havre till min andra häst så passerar jag genom gamlingens hage, och gissa vad! Han hoppade över en 75 cm hög stock för att han ville komma åt havren i spannen.

Antar att han inte är så skröplig om han hoppar hinder! Och dessutom frivilligt. :D

Visserligen lite vinglig landning och sedan travade han efter mig för att få tag på spannen!

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 281
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 504
Senast: Kiwifrukt
·
J
Foder & Strö sitter och funderar..hur jag ska dela upp pållens mat. just nu får han morgon 1kg kornkross (håller på att byta till musli, men...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: Josse58
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 001
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp