Jag har hittat "botten" på mina hästar!

kopparberg

Trådstartare
Jag har hittat \"botten\" på mina hästar!

Äntligen!
De får runt 15 kg hö/dygn och häst, och har alltid ätit SOPRENT.
I hagen får de fördelat på två fodringar/dag tillsammans 16 kg.

Igår hade de lämnat lite av lunchhöet i hagen!
Och ynglingen slutar ofta självmant äta av "pysseltussen" de får vid insläpp på em from denna vecka!

Vet ju att många användare säger att hästar med fri tillgång på hö "äter järnet" en tid innan de upptäcker att det räcker ändå, men de gångerna har det ju varit tal om ett par VECKOR.
Mina hästar har fått runt 15 kg var och dag i 2,5 månader...

Så nu har de ÄNTLIGEN fri tillgång på hö! Vilket jag LÄNGE velat ha till dem. Så nu behöver jag inte höja givan mer.
 
Re: Jag har hittat \"botten\" på mina hästar!

Grattis! :D
Min dam var också himla glupsk när jag fick henne. Ett tag petade hon i sig närmre 25 kg torrt hösilage/dag :eek:
Är så skönt den dagen man ser att de tom kan stå och småsova trots att det ligger hö framför dem.
 
Re: Jag har hittat \"botten\" på mina hästar!

Håller med!
Skönt att veta att de inte är hungriga hela tiden!
 
Re: Jag har hittat \"botten\" på mina hästar!

Kalla vinterdagar, om det är snö iaf, får mina 20-25 kg hö var. Minst! Snöfria vintrar går det inte åt så mycket ens om det är kallt eftersom vi alltid har bete kvar.
Håller med om att det känns skönt när man kommer med ett par buntar och det ligger hö kvar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
701
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp