Bukefalos 28 år!

Jag har stött på problem

K

KaZa

En unghäst jag precis börjat träna hantering med tål inte att jag kammar manen. Han är ett halvblod och är 3 år gammal. Han har inte blivit så mkt hanterad innan. När jag ska massera och hålla lite i manen i boxen försöker han trycka upp mig i väggen och vända baken till. Han har aldrig lyckats sparka och jag är inte säker på att han är ute efter att träffa. Men att han vill skrämma mig är helt klart. Nu har jag aldrig backat eller slutat utan jag har pysslat en stund till. När han står still så slutar jag kamma manen och gör något han tycker bättre om. Men hur ska jag bete mig. Jag har aldrig mött liknande beteende tidigare?

Även när jag är ute och går och han inte vill gå åt ett särskilt håll kan han börja "kaxa". Ställa sig på bakbenen och försöka dra iväg. Dock har han aldrig "vunnit".

Är väl inte helt glad i ordet vunnit, då jag anser att man ska samarbete och inte tävla. Halvblodet har jag bara tränat ca 2 veckor.
 
Varför försöker du göra saker i hans box? det är ju enda stället han har sin fria zon på riktigt, ett tips är att låta hästarna få ha sin box i fred!

I detta fallet tänker jag även på din säkerhet, om han "bara" nästan lyckas klämma åt dig kan han bli värre nästa gång, och värre..

Jobba först och främst med att kunna ha honom på gången lugn o sansad innan du gör pillerigrejer med honom, en sak i taget, i rätt ordning är dundermedlet för bebisar.
 
Ja, jag anser också att boxen är hästens frizon. Sköter själv aldrig min egen i boxen. Problemmet med denna är att han inte kan stå i stallgången heller. Vi har ett litet stall och "stallgången" är inte så stor. Det är svårt att förklara, men för hans säkerhet är boxen det enda alternativet just nu. Då han aldrig tidigare blivit uppbunden så kan jag inte binda upp honom ute heller. När jag skulle försöka första dagen så hann jag inte mer än lägga grimskaftet runt stolpen så började han kasta sig. :smirk:

Så vad gör man när man inte har idealet till stallgång!? Jag har tyvärr väldigt sällan möjligheten till att be någon hålla i honom ute medans jag pysslar. Och då jag måste kunna kratsa hovar och borsta igenom den lilla skitgrisen så är boxen ända alternativet.
 
om boxen är det enda alternativet, kanske det fungerar med att bara gå in, klappa och gå ut. när han märker att du inte vill nåt illa, kanske det går lättare.

annars kan du ju pröva pyssla med honom i hagen, så att han blir van.
jag brukar gå in i hagen, utan att ta ut min häst, ochh bara klappa lite. då blir hästen ju van vid att du inte ska göra något/vilja något varje gång du närmar dig hästen.

det kanske fungerar??
 
Långt grimskaft.
Minimala krav, så fort han klarat ett krav genom att besvara det positivt-massor av beröm, och gå därifrån. om än för bara en liten stund.
Avsluta alltid efter ett nytt krav som besvarats psitivt. Låt han suga på karamellen några minuter.
Om igen, ställ nytt krav.

Att stå stilla är viktigt, då det handlar om säkerhet. ALLT handlar om säkerhet, inte minst för dig!!!
Backa bandet och förvänta dig inte att allt ska ske på en gång, men förvänta dig ändå att det sker! Klyddigt?
Japp, men att befästa en sak i taget på en snurrig unghäst är svårt nog, att befästa fyrtio olika saker samtidigt (Stå stilla, bli ryktad, det är trångt men du ska känna dig trygg ändå)DET är inte ens lönt att försöka, det ger bara en ännu mer förvirrad häst.

Så, receptet som sagt, långt grimskraft, lär honom att stå stilla.
Nästa steg är att stå stilla medan du tar på honom.
Nästa steg är att stå stilla medan du tar på honom OCH rör dig runt honom.
Nästa steg är att han står stilla medan du tar påhonom, rör dig runt honom och ryktar honom.
OSV.OSV.

Det krävs tålamod, ödmjukhet inför situationen och ett brett leende på läpparna. ;)
 
Ja, nu är det ju bara det här med att kamma manen och det problemet måste jag ju ta tag i. Att gå in till honom och borsta eller hantera på annat sätt är inga problem. Jag pillar ju inte med manen varje gång jag går in till honom!

Det är ju högst var 15:e gång som jag går in till honom för att träna att pilla i manen, så han assiocerar ju inte mig med pill-i-manen :smirk: utan oftast är det ju för att ge mat eller en klapp som jag kommer in i hans box.
 
Tack för ditt inlägg, och visst är det enkelt i terorin. :smirk:

Krav måste jag ha på honom, om än enkla. Han är väldigt "tuff i psyket" och är van att få sin vilja igenom.

Att säkerhet är prio 1 vet jag, pysslar med körning och där spänner jag inte för en häst som inte kan stå still tills annat kommando ges. Det är en huvudregel.

att befästa en sak i taget på en snurrig unghäst är svårt nog, att befästa fyrtio olika saker samtidigt (Stå stilla, bli ryktad, det är trångt men du ska känna dig trygg ändå)DET är inte ens lönt att försöka, det ger bara en ännu mer förvirrad häst.

Nu tränar jag iof på att ha honom stillastående på stallplanen. Det är en sak vi tränar på och detta tränar jag naturligtvis inte på samtidigt som jag tränar på att kamma manen.

De tränas var för sig och det ska inte vara något problem för en normal unghäst. Han står i sin box när jag tränar detta med manen. Men jag hinner oftast bara lägga handen på manen för att han ska trycka upp mig eller försöka slå. Hur bemöter jag DET? Ska jag ryta till eller ska jag bara vänta ut honom? Han svarar gärna upp på en tillrättavisning.
 
Ok, då kommer vi till ett annat läge :D

Det KAN, märk nu väl att jag skriver KAN vara så att han har låsningar i nacken som gör ont!

Tänk själv att ha nackspärr, och någon rycker dig i håret! Nog vill du nita dem då...

Men som sagt, bara en teori!

:)
 
Visst, är den teorin möjlig. Men det borde ju inte bli så våldsamt irriterad när man bara står och pillar lite. Jag kliar lite lätt i hårbotten och reaktionen kommer även när jag pillar precis framför manken. Det borde inte vara så farligt, tycker jag. :confused:

Men jag har en ny teori efter att precis kommit hem från hästen idag. Dumma, dumma jag som kom på mig själv med ett stort misstag jag gjort. :mad: :o :o :o :o :o Det är ett fel som jag tror många gör dagligen, men som jag tidigare lovat mig själv att aldrig mer göra.
Jag har ju pysslat med honom under de senaste 2 veckorna bara och det har ju varit lite småkallt och då använder man ju vantar, visserligen tunna sådana. Man ska ju alltid pyssla med sin häst utan att ha vantar på sig, för att kunna känna värmeskillnader och så vidare.

Idag först hade jag inga vantar och då kände jag att han hade som skorv över hela undersidan av halsen. Skorven gick vidare upp vid käklinjen och så hittade jag lite skorv även i manen. :idea: Frågan är nu om det kan vara detta som hästen tycker är obehagligt.

Det är ju lite svårt att behöva gissa sig till precis allting då ägaren till hästen inte bryr sig för fem öre. Han har stått inakorderad hos oss ett tag nu och ägaren har inte visat sig någon gång. :(

Vet jag vad hästen varit med om tidigare, så skulle det ju vara mkt lättare.
 
Jag sköter ALLTID hästarna i boxen..... av den enkla anledningen att det är det enda stället jag har att vara på om jag inte ska stå ute :( jag tror faktiskt inte att det spelar nån avgörande roll? Hästar är hyggliga i grunden och "fattar".

....och värre ändå det enda stället som är platt och stort nog att longera på och om jag vill rida en volt är i hagen. Inte helt lyckat men va fan ... man tager vad man haver....det får liksom lov att gå ändå och det går alldeles utmärkt. Det finns andra sätt att lära dom skilja på arbete och lek, på att vara uppmärksamma kontra vila. De märker av mitt kroppspråk vad som gäller.

Även om det inte är något jag rekommenderar är det för vissa (mig) den enda möjligheten.

Vad den här killen beträffar är han antagligen håröm!?

vänligen Kokopelli Mana
 
Min häst blev en sommar helt vansinnig när jag drog i håren precis vid nacken. Det gick över sen... jag tror att han hade nåt bett eller nåt annat klieksem vid det tillfället och det gjorde väl ont?

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp