Jag hittade något intressant i bokhyllan...

I de böckerna hittar du en lite annan syn på ridutbildning än den ovan: en grundövning han tog upp var att longeras sittandes i sadeln utan stigbyglar samtidigt som man jonglerade med en boll och det skulle man klara i alla gångarter och dessutom över hinder som hästen hoppade!

Det hade jag velat prova! Fast jag har ju ingen bollkänsla alls och kan defintivt inte jonglera!!
 
Det hade jag velat prova! Fast jag har ju ingen bollkänsla alls och kan defintivt inte jonglera!!
Jag hade också velat testa! Jonglera låter avancerat men om jag kommer ihåg rätt var det var med bara en boll och man började med att bara kasta upp den en liten bit för att sedan öka höjden och göra det svårare allteftersom man blev skickligare och samma med gångarterna, man började i skritt och utan hinder.
 
Jag hade också velat testa! Jonglera låter avancerat men om jag kommer ihåg rätt var det var med bara en boll och man började med att bara kasta upp den en liten bit för att sedan öka höjden och göra det svårare allteftersom man blev skickligare och samma med gångarterna, man började i skritt och utan hinder.

Det låter jätteroligt!
 
I de böckerna hittar du en lite annan syn på ridutbildning än den ovan: en grundövning han tog upp var att longeras sittandes i sadeln utan stigbyglar samtidigt som man jonglerade med en boll och det skulle man klara i alla gångarter och dessutom över hinder som hästen hoppade!

Bortsett från jonglerandet (som jag tyvärr aldrig lärt mig ;)) låter det lite som min tid på ridgymnasiet. 1 år fick vi sitta på lina och träna sits och balans. Det var tider det, trots att det bara är 20 år sedan så var det alltså fullt möjligt att utbilda otåliga tonåringar i vettiga grunder. Jag hoppas det finns sånt nånstans numera.
 
Det är roligt med gamla hästböcker! I min bokhylla har jag en bok som min farfars bror fick som hederspris i "första serieprishoppningen våren 1926 vid Ridskolan på Kgl. Djurg."

I förordet står det:
"Konsten att rida kan aldrig läras ensamt i bok. Det skrivna ordet kan tjäna som ledning, giva impulsen till praktiska studier på området samt bekräfta på hästryggen samlade erfarenheter. Skulle jag giva dem som sträva framåt inom ridsporten en lösen, så skulle den lyda Rid, rid, rid många hästar och rid med eftertanke."
_20200811_104201.JPG


Nu blev jag sugen på att sugen på att läsa hela boken - har faktiskt inte gjort det innan, bara bläddrat i den :)
 
Så vackra böcker! :love: Jag rekommenderar även den här, i genren "don't overdo it!" eller "vad man gjorde innan Youtube hade uppfunnits". Originalet är från 1832. På bara 42 sidor hinner man avhandla konsten att lära rida (sid 3-11 inklusive bilder), konsten att tämja och inrida hästar, att inom 30 minuter göra en skygg häst dristig, medel hvarigenom sårade Kavallerister ännu kunna förrätta sin tjänst, samt en hel del om hästens exteriör och sjukdomar.

Inom en timme kommer man att kunna rida, och inom två sjelfve tämja hästar. "Inga hinder bör avskräcka er, och edra penningar icke stadna uti egennyttige lärmästares händer."

(Kavalleriböckerna verkar mer seriösa om man säger så.)

Visa bifogad fil 55243
Den här boken måste jag skaffa till min sambo -”hur svårt kan det vara?” :rofl:
 
Jag har fyra hyllmeter med gamla hästböcker, (inklusive alla SWB stamböcker), de t mesta är arv efter äldre släktingar inom kavalleriet, en del har jag köpt, och sen har jag fått en massa äldre böcker från olika bekanta genom årens lopp. när jag blir pensionär ;) skall jag läsa igenom alla är tanken
 
Jag har fyra hyllmeter med gamla hästböcker, (inklusive alla SWB stamböcker), de t mesta är arv efter äldre släktingar inom kavalleriet, en del har jag köpt, och sen har jag fått en massa äldre böcker från olika bekanta genom årens lopp. när jag blir pensionär ;) skall jag läsa igenom alla är tanken
Hittade den här i en av de böcker som är tryckta på 1800 talet .Undrar hur många av oss härinne som läst den, gråtit och snörvlat i kudden över det som drabbade vackra Svarten…...djurskydd 1.jpeg
djurskydd 1.jpeg
 

Liknande trådar

Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 465
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp