Jag hoppas detta inte är en sådan "vågar du".

Jag tror inte att ungdomarna är varken dummare eller mer risktagande idag än vad de var förr. Jag är 32 år gammal och vi lekte stryplekar i mellanstadiet. Min mamma, 56 år, la på mynt på tågrälsen som ung. Pappa, 60, brände ner sitt sovrum i ett "experiment" som fjortonåring.

Det som har ändrats är, precis som du säger, är spridningen via sociala medier. Trender som tidigare kanske var lokala i den skolan eller den staden sprids nu internationellt. Huruvida det gör att fler genomför utmaningarna eller inte är svårt att säga.
Ok. Bara att konstatera då att det fanns korkade ungdomar på den tiden också. Blir dock nyfiken över att man inte fattar att det är farligt att springa över en tågräls, det visste liksom både jag och mina ungar när vi var fem år gamla.
 
Det är väl en del av tjusningen tror jag. Att visa kompisarna att man minsann är tuff och orädd för att imponera. Korkat ja.
Ja, helt jävla sanslöst. Jag hoppas verkligen mina ungar håller sig ifrån sådant, annars har jag misslyckats som förälder totalt. Oavsett om det gäller springa över rälsar (som ju som sagt är livsfarligt), stryplekar eller äta levande guldfiskar (även om det inte är livsfarligt så är det i alla fall respektlöst mot djuret).
 
Ok. Bara att konstatera då att det fanns korkade ungdomar på den tiden också. Blir dock nyfiken över att man inte fattar att det är farligt att springa över en tågräls, det visste liksom både jag och mina ungar när vi var fem år gamla.
Håller med. MEN jag tror att de tänker att de har ju ändå koll på vilka tider tågen kommer....
Bara det att det som jag skrev finns tåg som inte är med i vanliga tidtabellen..
 
Håller med. MEN jag tror att de tänker att de har ju ändå koll på vilka tider tågen kommer....
Bara det att det som jag skrev finns tåg som inte är med i vanliga tidtabellen..

Tåg som ska stanna kör dessutom i en nedåtgående hastighet invid perrongerna. Står man på perrongen när det kommer ett X2000 som inte ska stanna så inser man med 0,1 sekunds tankekraft hur farligt det hade varit att ens vistas väldigt nära spåret.

Med spårarbetare har det genom åren hänt ett antal olyckor här i närheten, och då har de ändå en kollega som har full uppsikt, full koll på all planerad trafik och radiokontakt med ledningscentralen. Ändå kan det hända olyckor.
 
Jag har ohygglig respekt för järnväg och bommar, det gjorde rejält ont i magen när jag skulle åka över spåret med bilen när bommarna var nere, såna där mindre övergångar där det bara är bom för ena vägbanan. Det hade blivit fel på bommarna och de som stod och vinkade över trafiken hade kontakt med den som hade ansvar för tågen på den sträckan.
Alternativt hade varit att åka en omväg på 45 min så det kändes heller inte rimligt.
 
Tåg som ska stanna kör dessutom i en nedåtgående hastighet invid perrongerna. Står man på perrongen när det kommer ett X2000 som inte ska stanna så inser man med 0,1 sekunds tankekraft hur farligt det hade varit att ens vistas väldigt nära spåret.

Med spårarbetare har det genom åren hänt ett antal olyckor här i närheten, och då har de ändå en kollega som har full uppsikt, full koll på all planerad trafik och radiokontakt med ledningscentralen. Ändå kan det hända olyckor.
Jag vet 😉.
Jobbat inom järnväg i över 15 år.
Och har flera gånger hört ursäkten det ska inte komma nåt tåg nu, det vet jag..
 
Jag har ohygglig respekt för järnväg och bommar, det gjorde rejält ont i magen när jag skulle åka över spåret med bilen när bommarna var nere, såna där mindre övergångar där det bara är bom för ena vägbanan. Det hade blivit fel på bommarna och de som stod och vinkade över trafiken hade kontakt med den som hade ansvar för tågen på den sträckan.
Alternativt hade varit att åka en omväg på 45 min så det kändes heller inte rimligt.
Är det bomfel och de till och med har folk på plats borde de väl rimligen ha en rejäl hastighetsnedsättning också.
@Myzan87 kansle har koll på rutinerna vid en sådan situation som den beskrivna?
 
Jo, jag läste det. Jag tycker mest att det inte bör krävas för att förstå hur farligt det är och hur lite kontroll en människa kan ha. Förutom då att se till att man inte är nära spåret alls.
Ja, men du citerade mig med din kommentar, men nu förstår jag att det inte var menat att förklara för mig utan allmänt 😇.
 
Min granne som är brandman har gått längs spåren i Falun och plockat kroppsdelar... det måste verkligen få ett slut med sådana här idiotiska "vågar du"-saker! :rage:
"Vanligtvis" är det ju tyvärr självmord.
Och räddningstjänsten runt om i landet plockar kroppsdelar många gånger oftare än de flesta tror. Statistiken är rätt skrämmande..

https://www.mynewsdesk.com/se/trans...2-personer-omkom-i-spaartrafiken-2019-2958414
Bättre siffror förra året dock..
Men långt från bra.
https://sekotidningen.se/nyhet/526-doda-i-spar-pa-fem-ar-skoterolyckan-den-senaste/
 
Senast ändrad:
Jo, jag läste det. Jag tycker mest att det inte bör krävas för att förstå hur farligt det är och hur lite kontroll en människa kan ha. Förutom då att se till att man inte är nära spåret alls.
För att anknyta till detta...
Alla de som står precis vid kanten när tåget kommer in. Det är liksom på mpnga stationer annorlunda plattor sista meten intill kanten. Stå bakom dem kan väl inte vara så svårt?
 
Många vuxna springer över spåren också, då biter inga argument om att "det är farligt" för de tror sig naturligtvis ha full koll. Jag brukar i stället dra två saker:

1.Du har ingen aning om vad den tågpersonal som ev. ser dig har i bagaget och vad ditt beteende kan trigga för trauman.

2. Tänk om nåt barn ser dig och tar det som ok att göra likadant? I förlängningen kan du ha orsakat någon annans död.

Dessa argument kan säkert bita lite på risktagande ungdomar med. Jag säger alltid t.ex. till mitt barn "föraren blir rädd om du står för nära kanten" (förutom såklart att berätta om riskerna).
 
Är det bomfel och de till och med har folk på plats borde de väl rimligen ha en rejäl hastighetsnedsättning också.
@Myzan87 kansle har koll på rutinerna vid en sådan situation som den beskrivna?
Ja det tror jag de pratade om, trots det hade jag en klump i magen när jag gjorde "fel" ;) Det var på en sträcka där det passerar väldigt få tåg enligt de boende, så det kan ha varit så att de ställde tågen helt tills det var åtgärdat. Men känslan var väldigt obekväm! :)
 
Ungar har alltid hittat på dumma saker att göra. Skillnaden idag är att ungar har fått för mycket "makt" över vuxenvärlden. De är både söndercurlade och har inte några klara gränser från vuxenvärlden. Dessutom har de tillgång till helt iq-befriade sociala medier och tror att livet är som ett videospel där game over innebär att man startar om igen.
 
För många år sedan så bodde jag i närheten av en järnvägsövergång där bommarna gick ner 6 minuter innan tåget kom (jag klockade många gånger). Där var det mycket krypande under bommar :crazy:
Det var väl tidigt ja.. Inte bra.
Jag bor nära en av få kvarvarande plankorsningar längs "vår" järnvägssträcka. Här har "byalaget" flera gånger ifrågasatt varför bommarna fälls så tidigt. För pendeltåget som stannar på stationen öster om korsningen tar det 4-5 minuter att ta sig till korsningen. För tågen som inte stannar där tar det någon minut mindre.
Det är rätt tröttsamt att stå där och vänta...
(och har man otur får man stå lika länge till när man ska svänga vänster ut på riksvägen, som är ganska högtrafikerad...)
För att anknyta till detta...
Alla de som står precis vid kanten när tåget kommer in. Det är liksom på mpnga stationer annorlunda plattor sista meten intill kanten. Stå bakom dem kan väl inte vara så svårt?
Alltså, jag tycker det är skitläskigt att stå på perronger och vänta, brukar ställa mig på mitten.
 
Jag bor nära en av få kvarvarande plankorsningar längs "vår" järnvägssträcka. Här har "byalaget" flera gånger ifrågasatt varför bommarna fälls så tidigt. För pendeltåget som stannar på stationen öster om korsningen tar det 4-5 minuter att ta sig till korsningen. För tågen som inte stannar där tar det någon minut mindre.
Det är rätt tröttsamt att stå där och vänta...
(och har man otur får man stå lika länge till när man ska svänga vänster ut på riksvägen, som är ganska högtrafikerad...)

Alltså, jag tycker det är skitläskigt att stå på perronger och vänta, brukar ställa mig på mitten.
Jag tänkte tidigare skriva något om att jag tror det beror på var föregående signaler är placerade hur länge bommarnar nere (och kanske årsmodell på dem 😇) sedan insåg jag att jag inte minns hur det var.. Länge sedan jag utbildades om vägskydd...
 
Är det bomfel och de till och med har folk på plats borde de väl rimligen ha en rejäl hastighetsnedsättning också.
@Myzan87 kansle har koll på rutinerna vid en sådan situation som den beskrivna?
A027EB9F-ED5C-4603-9CEE-ED3A2DDD98AD.jpeg


(och här är det viktigt att komma ihåg att även om 40 är långsamt så tar det ändå tid att få stopp på skiten dvs lyssna på vägvakten)
 
Visa bifogad fil 70636

(och här är det viktigt att komma ihåg att även om 40 är långsamt så tar det ändå tid att få stopp på skiten dvs lyssna på vägvakten)
Tack!
Har du också koll på vad som styr hur tidigt bommarna går ned/hur länge de är nere?

Nu har vi ju hamnat in på saker som jag inte minns/aldrig kunnat.
Men om någon vill veta något om tågfordonsunderhåll tex så.... 😉
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp