Jag hoppas detta inte är en sådan "vågar du".

1517487104

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/halka-orsakade-tagolycka

Olyckan med en timmerbil i Hökmora är ett praktexempel på hur illa det kan gå vid plankorsningar. Skymd sikte och kort signalavstånd, bilen kom inte loss pga halka. Bilföraren hann kliva undan och min kollega överlevde enbart tack vare att han hoppade från loket i närmare 80 km/h. Det här skedde alltså trots att han blev signalerad om att anläggningen var felaktig och nödbromsade. Så går det inte att köra igenom bommarna av nån anledning LÄMNA BILEN omedelbart.
 
1517487104

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/halka-orsakade-tagolycka

Olyckan med en timmerbil i Hökmora är ett praktexempel på hur illa det kan gå vid plankorsningar. Skymd sikte och kort signalavstånd, bilen kom inte loss pga halka. Bilföraren hann kliva undan och min kollega överlevde enbart tack vare att han hoppade från loket i närmare 80 km/h. Det här skedde alltså trots att han blev signalerad om att anläggningen var felaktig och nödbromsade. Så går det inte att köra igenom bommarna av nån anledning LÄMNA BILEN omedelbart.
Oj, jäklar. Minns inte om jag sett den bilden förut, jag tror faktiskt inte det.
Tur att din kollega hann ut. Vet du hur kollegan mår idag? Jag hoppas verkligen h*n inte fick några allvarliga men.
 
1517487104

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/halka-orsakade-tagolycka

Olyckan med en timmerbil i Hökmora är ett praktexempel på hur illa det kan gå vid plankorsningar. Skymd sikte och kort signalavstånd, bilen kom inte loss pga halka. Bilföraren hann kliva undan och min kollega överlevde enbart tack vare att han hoppade från loket i närmare 80 km/h. Det här skedde alltså trots att han blev signalerad om att anläggningen var felaktig och nödbromsade. Så går det inte att köra igenom bommarna av nån anledning LÄMNA BILEN omedelbart.
Eftersom du verkar ha koll på gods.. Ett tungt godståg med max antal vagnar/vikt med lite sämre förhållanden, hur lång bromssträcka ungefär (mellan tummen och pekfingret för det kan variera friskt, det förstår jag med) . Min gissning är typ 2km? Men det är nog ganska taget ur luften.
Vad är maxlängden på "vanliga" godståg i Sverige nu? Kör man det ofta?
Hur mpnga godsvagnar motsvarar det?
Malmtågen är väl allra längst men de är kanske lite specialfall.
Länge sedan jag läste SÄO (nu heter det väl JTF) eller var jag nu lärde mig det. Och jag har aldrig jobbat med gods, bara persontrafik (ombord och fordonsledning/underhållsplanering) ... 😇
 

Stephen Kings Stand by me släpptes som bok i början på åttiotalet och berättar delvis om hans egen uppväxt i slutet av femtiotalet och början av sextiotalet.

0:37 in i klippet.
 
1517487104

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/halka-orsakade-tagolycka

Olyckan med en timmerbil i Hökmora är ett praktexempel på hur illa det kan gå vid plankorsningar. Skymd sikte och kort signalavstånd, bilen kom inte loss pga halka. Bilföraren hann kliva undan och min kollega överlevde enbart tack vare att han hoppade från loket i närmare 80 km/h. Det här skedde alltså trots att han blev signalerad om att anläggningen var felaktig och nödbromsade. Så går det inte att köra igenom bommarna av nån anledning LÄMNA BILEN omedelbart.
Jäklar... Att loket flög genom luften(!) säger ju också lite om vilken extrem krock det var. Det är ju knappast som att lok är lätta :crazy:
 
1517487104

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/halka-orsakade-tagolycka

Olyckan med en timmerbil i Hökmora är ett praktexempel på hur illa det kan gå vid plankorsningar. Skymd sikte och kort signalavstånd, bilen kom inte loss pga halka. Bilföraren hann kliva undan och min kollega överlevde enbart tack vare att han hoppade från loket i närmare 80 km/h. Det här skedde alltså trots att han blev signalerad om att anläggningen var felaktig och nödbromsade. Så går det inte att köra igenom bommarna av nån anledning LÄMNA BILEN omedelbart.

Åh herregud, var det din kollega?! Jag och särbon var förvånade att någon överlevde det där...
 
Oj, jäklar. Minns inte om jag sett den bilden förut, jag tror faktiskt inte det.
Tur att din kollega hann ut. Vet du hur kollegan mår idag? Jag hoppas verkligen h*n inte fick några allvarliga men.
Han jobbar! Han åkte pass/tjänsteresa med mig (förr?)förra vintern och sa iskallt att det här är ju det han kan, att han hade ju gjort det här utan problem i xx år innan, och att nåt liknande skulle hända honom igen är väl rätt osannolikt. Och så sa han att jag gärna fick stanna ordentligt när han skulle av på bangården för kliva av i farten hade han gjort tillräckligt redan. 😂 Jäkla betongpsyke, jag hade inte gått nära ett tåg igen.
(Ska svara på ditt andra inlägg också men jag fick kör igen nu 😂)
Jäklar... Att loket flög genom luften(!) säger ju också lite om vilken extrem krock det var. Det är ju knappast som att lok är lätta :crazy:
Visst, hela karossen med alla tunga maskiner har ju slitits av boggit/hjulen :crazy: loket står på verkstaden där vi har utbildning, så vi fick titta lite på det. Det är så demolerat att det inte kommer rulla en meter till.
Åh herregud, var det din kollega?! Jag och särbon var förvånade att någon överlevde det där...
Ja, stationerad en bit söderut på väg upp till oss. Han sa att han nog inte vågat hoppa om det inte sett ut att vara mer snö än vad det var… med tanke på att verkstaden fick sätta en krok fram och dra ut hytten som ett jäkla dragspel var det himla tur att han hoppade 😬 maskinrummet som ska vara vår safezone normalt var helt ommöblerat också.
 
Han jobbar! Han åkte pass/tjänsteresa med mig (förr?)förra vintern och sa iskallt att det här är ju det han kan, att han hade ju gjort det här utan problem i xx år innan, och att nåt liknande skulle hända honom igen är väl rätt osannolikt. Och så sa han att jag gärna fick stanna ordentligt när han skulle av på bangården för kliva av i farten hade han gjort tillräckligt redan. 😂 Jäkla betongpsyke, jag hade inte gått nära ett tåg igen.
(Ska svara på ditt andra inlägg också men jag fick kör igen nu 😂)

Visst, hela karossen med alla tunga maskiner har ju slitits av boggit/hjulen :crazy: loket står på verkstaden där vi har utbildning, så vi fick titta lite på det. Det är så demolerat att det inte kommer rulla en meter till.

Ja, stationerad en bit söderut på väg upp till oss. Han sa att han nog inte vågat hoppa om det inte sett ut att vara mer snö än vad det var… med tanke på att verkstaden fick sätta en krok fram och dra ut hytten som ett jäkla dragspel var det himla tur att han hoppade 😬 maskinrummet som ska vara vår safezone normalt var helt ommöblerat också.
Oj, ja verkligen hårt psyke.
Men samtidigt tror jag man behöver vara lite hårdskallad i en del situationer för att vara en bra lokförare...
Och framförallt kunna vara logisk trots en situation som hade fått vem som helst helt panikslagen.
Nu händer inte sådana olyckor ofta, men tillbud oftare, tillbud där man som insatt ju kan baxna lite för vad det hade kunnat innebära...
 
Oj, ja verkligen hårt psyke.
Men samtidigt tror jag man behöver vara lite hårdskallad i en del situationer för att vara en bra lokförare...
Och framförallt kunna vara logisk trots en situation som hade fått vem som helst helt panikslagen.
Nu händer inte sådana olyckor ofta, men tillbud oftare, tillbud där man som insatt ju kan baxna lite för vad det hade kunnat innebära...

Vi har en förare som körde på en traktor med släp i hög hastighet. Förarbordet var intryckt hela vägen till bakre väggen.
Helt otroligt att han överlevde, men det gjorde han och han kör fortfarande. Lite halt och lytt efter alla frakturer och krossade knän dock.
images.jpeg
 
Jag har alltid haft för mig att det vita lyset har en sorts kontrollfunktion. Om det blir elfel eller något så ska det märkas på att där inte är något vitt ljus så man vet att man inte har hjälp av signalen?

Jag vet inte alls om det är så, men det låter ju logiskt! Annars hade de ju inte behövt blinka hela tiden.. Jag hade nog reagerat om jag inte såg några ljussignaler alls om jag närmade mig en övergång.
 
@Cattis_E
Eftersom du verkar ha koll på gods.. Ett tungt godståg med max antal vagnar/vikt med lite sämre förhållanden, hur lång bromssträcka ungefär (mellan tummen och pekfingret för det kan variera friskt, det förstår jag med) . Min gissning är typ 2km? Men det är nog ganska taget ur luften.
Försignalavståndet generellt är 1100 m, på det ”ska” man hinna stanna lite beroende på hur banan är signalerad. Vi har en hel del ställen där sikten är skymd och ATC inte får information förrän man passerar signalen, och då kan det vara för sent. Såna ställen måste man ju lära sig utantill och planera körningen. En nödbroms från 100 km/h, svårt att säga. I värsta fall tar det ju en helvetes tid, i bästa är det under de 1100 meterna. Jag hade ett riktigt skräptåg hem som sänkte farten från 110 till 40 på 1800 m mot en nedsättning, men det var ju en mjuk och fin broms.
Vad är maxlängden på "vanliga" godståg i Sverige nu? Kör man det ofta?
Hur mpnga godsvagnar motsvarar det?
Malmtågen är väl allra längst men de är kanske lite specialfall.
730 m, men det händer typ aldrig för man är så i vägen :laugh: upp till 630 m är vanligast, sen blir driftplatserna för korta för möten. Tåget jag fick kliva av nu var 603 m fördelat på 32 vagnar och ett lok, det varierar lite beroende på vagnstyp.
(TTJ numera, men folk använder absolut både JTF och SÄO i tal fortfarande :laugh:)
 
Jag har varit med om en typ chicken race-situation. Kom i 175 km/h ur en kurva och ser en kille gå sååå sakta från en plattform till en annan, stannar typ upp på mitt spår innan han går vidare. Jag tutar som en idiot och nödbromsar och ser sen att en annan kille står på plattformen och filmar. Så antar att det var en rolig grej för dem. :crazy:

Sen i söndags fick vi stenar kastade mot vårt tåg. Jag fick stanna (och stoppa upp all trafik) för att gå ut och riva ner glas från 3 rutor (dubbla glas så bara yttre rutan), så jävla onödigt också, även om det såklart är "bättre" än att de står på spåret...
 
Jag har raderat ett långt och ganska tjafsigt sidospår som innehöll en hel del otrevliga inslag. Det faktum att det redan från början var tjafsigt och på gränsen till för otrevligt gjorde att jag valde att radera istället för att bryta ut.

Vill man diskutera ämnet föräldraansvar i förhållande till busstreck går det jättebra att göra det i en ny tråd, gärna på underforumet Barn.

/Mod
 
@Cattis_E

Försignalavståndet generellt är 1100 m, på det ”ska” man hinna stanna lite beroende på hur banan är signalerad. Vi har en hel del ställen där sikten är skymd och ATC inte får information förrän man passerar signalen, och då kan det vara för sent. Såna ställen måste man ju lära sig utantill och planera körningen. En nödbroms från 100 km/h, svårt att säga. I värsta fall tar det ju en helvetes tid, i bästa är det under de 1100 meterna. Jag hade ett riktigt skräptåg hem som sänkte farten från 110 till 40 på 1800 m mot en nedsättning, men det var ju en mjuk och fin broms.

730 m, men det händer typ aldrig för man är så i vägen :laugh: upp till 630 m är vanligast, sen blir driftplatserna för korta för möten. Tåget jag fick kliva av nu var 603 m fördelat på 32 vagnar och ett lok, det varierar lite beroende på vagnstyp.
(TTJ numera, men folk använder absolut både JTF och SÄO i tal fortfarande :laugh:)
Just ja, den bytte namn igen ja..
Till mitt försvar säger jag att jag inte jobbat ombord sen 2005, men pratar rätt mkt med både växlare och förare 😉.
Tack för info. Jag brukar se när "coop-tåget" blåser förbi på stationen här och fundera på hur långt det är. Ingen aning egentligen med det känns långt *haha*.
Men skulle tro att det är en bit under 600, men man är inte så stöddig när man står på plattformen när den drar förbi 😇.
Skulle liksom aldrig tänka tanken att vara för nära kanten....
Nu går det alltid när jag ser det på spår 1 och "snorungarna" jag sa till satt vid spår 2 men ändå...
 
Jag har varit med om en typ chicken race-situation. Kom i 175 km/h ur en kurva och ser en kille gå sååå sakta från en plattform till en annan, stannar typ upp på mitt spår innan han går vidare. Jag tutar som en idiot och nödbromsar och ser sen att en annan kille står på plattformen och filmar. Så antar att det var en rolig grej för dem. :crazy:

Sen i söndags fick vi stenar kastade mot vårt tåg. Jag fick stanna (och stoppa upp all trafik) för att gå ut och riva ner glas från 3 rutor (dubbla glas så bara yttre rutan), så jävla onödigt också, även om det såklart är "bättre" än att de står på spåret...
Isch, vad fasen är det för kul med att tåget tutar egentligen. Hoppas personen fixk tinnitus en vecka.
Stenkastning har vi också en del hosnoss. Men oftast tror jag de klarar sig från att riva glas... Men vet inte säkert då jag bara får in skador som sprucken ruta. Ibland får jag ju dock in rapporter på krossad ruta, men mer sällsynt.
 
Till icke tåg kunniga kanske @Linta eller @PathOfClovers eller någon annan kan dra lite kort om signalering tåg kommer vid situationer där det görs förebyggande och inte betyder att nån idiot är ute på spåret?
Tänker ifall någon undrar varför tågen tutar på samma ställe ofta...
 
Till icke tåg kunniga kanske @Linta eller @PathOfClovers eller någon annan kan dra lite kort om signalering tåg kommer vid situationer där det görs förebyggande och inte betyder att nån idiot är ute på spåret?
Tänker ifall någon undrar varför tågen tutar på samma ställe ofta...
Jo det finns en tavla (skylt alltså, kallas tavlor på järnvägen) som kallas ljudsignaltavla. Sitter oftast en bit innan en obevakad övergång som har skymd sikt, typ kurva. Då ger vi "tåg kommer" (3 sekunder lång tut) vid tavlan och ofta också en gång till halvvägs till övergången. Vissa är reglerade till dagtid kl 6-22, andra dygnet runt. Sen händer det också vid tex bomfel som hanterades tidigare i tråden. Både om vi upptäcker det i full fart på väg mot korsningen, eller om vi fått veta det i förväg av Trafikverket. Dessutom om det är dålig sikt, så vi inte ser att signalerna visar passera som Linta skrev. Tex dimma. Då tutar vi tills vi ser att allt är OK. Om vägvakt finns kan vi som sagt passera i max 40. Ibland har de inte hunnit ut och då ska vi stanna före korsningen och ge "tåg kommer" upprepade gånger. Även om bommarna visar sig ligga nere, det kan nog folk undra lite över.. :angel: :rofl:
 
Senast ändrad:
Isch, vad fasen är det för kul med att tåget tutar egentligen. Hoppas personen fixk tinnitus en vecka.
Stenkastning har vi också en del hosnoss. Men oftast tror jag de klarar sig från att riva glas... Men vet inte säkert då jag bara får in skador som sprucken ruta. Ibland får jag ju dock in rapporter på krossad ruta, men mer sällsynt.
Verkligen! De låter ju rätt bra. Men de tyckte väl bara att det blev extra coolt på filmen..:rage:

Vårt driftstöd vill att vi river rutan om det finns risk att bitar lossnar och flyger på någon. Jag tog då det säkra före det osäkra och rev ner dem. De var helt krackelerade och hål i efter stenarna.
 
Oj, ja verkligen hårt psyke.
Men samtidigt tror jag man behöver vara lite hårdskallad i en del situationer för att vara en bra lokförare...
Och framförallt kunna vara logisk trots en situation som hade fått vem som helst helt panikslagen.
Nu händer inte sådana olyckor ofta, men tillbud oftare, tillbud där man som insatt ju kan baxna lite för vad det hade kunnat innebära...
Han kanske har samma psyke som en del ryttare? Med tanke på de som fått ryggar och nackar brutna, varit förlamade och annat och ändå till varje pris fortsätter rida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp