Nja. Kan förklara hur signaleringen ser ut från förarstolen. Antingen är anläggningen ”kopplad” med en huvudljussignal, dvs den som ger mig ”kör” eller ”stopp”. Om den anläggningen går sönder får jag stoppbesked och måste göra bort mig ordentligt för att passera. Det är en mänsklig faktor där man inte kan bortse från. Övrig signalering ser ut som nedan.
Anläggningar som inte hänger ihop med en huvudljussignal har en vit/röd lampa(vägsignal) precis vid övergången. Den visar vitt/passera när anläggningen varnar som den ska och rött när den inte gör det. En bit(beroende på kurvor osv, typ 300 m kanske) innan denna sitter en orange vägförsignal(”dödskalle”) som blinkar innan anläggningen börjat varna och lyser fast när den gjort det. En bit innan denna(200-300 m) sitter i sin tur en tavla, en orange skylt med ett V(för väg) på. När jag passerar denna tavla ska dödskallen ha börjat lysa fast. Om den inte gör det ska vi omedelbart sänka farten, vilket för de flesta normalt funtade lokförare innebär nödbroms iom att det gäller en vägövergång. Men den där vägövergången är ju bara ca 600 m bort, och tåg har ju som bekant bromssträckor på över en km ibland. Förhoppningen är att man ska förlänga tiden det tar tills tåget korsar övergången, så att ev hinder hinner flytta på sig, inte att tåget ska stanna innan. Hinner det det är det ju det allra bästa men det är långt ifrån garanterat och godståg gör det nästan garanterat INTE.
Ironiskt nog hände det här senast i natt när jag var på väg hem, kom i 100 och dödskallen fortsatte blinka vid tavlan. Jag hann nödbromsa innan den började lysa fast(den var bara lite långsam alltså) och jag såg att övergången(som är skymd bakom en kurva och i slutet av en nerförsbacke…) larmade som den skulle. Nu lossade jag ju bromsen så fort jag såg att allt fungerade, men baserat på bromsverkan dittills uppskattar att jag hade passerat övergången med loket i ca 65 med full broms hela vägen.
Och ska tillägga att tåg ALLTID har företräde gentemot alla andra, även om övergången inte larmar, just för att vi är helt jäkla chanslösa. Så för sin egen skull är det gott att se sig om en extra gång även om den inte larmar.