Jag hoppas detta inte är en sådan "vågar du".

Tack!
Har du också koll på vad som styr hur tidigt bommarna går ned/hur länge de är nere?

Nu har vi ju hamnat in på saker som jag inte minns/aldrig kunnat.
Men om någon vill veta något om tågfordonsunderhåll tex så.... 😉
Det har nåt med spårbeläggning och banans sth att göra tror jag :D
 
Och för att knyta ann till @Snurrfian s inlägg om att köra när bommen ligger nere så brukar vi ha tät kontakt med tågklareraren för att ha koll på när tågen går från stationen. Går bommen att fälla ner/upp så gör vi det (ibland fastnar bommen i ett läge och inte alltid den går att rubba). Det är säkrast för alla att bommarna ”fungerar som de ska” vid tågpassage. Så står det någon som vägvakt och vinkar så kör fram och kika om det kommer någon, kör över sedan. Gör aldrig det på eget bevåg eller efter en tidtabell. Den kan nämligen ha ändrats och det kommer ett extratåg :)

Viktigt också är att vägvakten har
 
Tack!
Har du också koll på vad som styr hur tidigt bommarna går ned/hur länge de är nere?

Nu har vi ju hamnat in på saker som jag inte minns/aldrig kunnat.
Men om någon vill veta något om tågfordonsunderhåll tex så.... 😉
Som @Linta skrev så är systemet lite finurligt byggt där man har spänning (6V) i spåret. Plus i ena rälen och minus i andra. När man kortsluter som tågets hjulaxel gör så är det ett relä som inte får spänning och på så sätt vet systemet att tåget är påväg och fäller bommarna. Hur tidigt detta ska börja bestämma bla av den högst tillåtna hastigheten på just den sträckan.

Är vägen inne på en station så är styrsystemet lite mer komplicerat men enkelt förklarat så är det fjärren som bestämmer om/när bommarna ska fällas.


Efter 10år som signaltekniker så har jag sett en hel del på banan och reparerat en hel del. Men det är svårt att förklara det på ett enkelt sätt 🙂
 
Som @Linta skrev så är systemet lite finurligt byggt där man har spänning (6V) i spåret. Plus i ena rälen och minus i andra. När man kortsluter som tågets hjulaxel gör så är det ett relä som inte får spänning och på så sätt vet systemet att tåget är påväg och fäller bommarna. Hur tidigt detta ska börja bestämma bla av den högst tillåtna hastigheten på just den sträckan.

Är vägen inne på en station så är styrsystemet lite mer komplicerat men enkelt förklarat så är det fjärren som bestämmer om/när bommarna ska fällas.


Efter 10år som signaltekniker så har jag sett en hel del på banan och reparerat en hel del. Men det är svårt att förklara det på ett enkelt sätt 🙂
Jag förstod :). Tack!
Jag var inne på att det är sth som på något sätt avgör tiden...
Men där bommarna är nere sådär länge vid en vägövergång. Är det när det är låg STH på sträckan och då tar längre tid för den att nå mellan "mätpunkterna" som avgör om bommarna ska fällas/fällas upp? Eller där det är högre STH och man vill ha en större säkerhetsmariginal?
 
Jag tänker på det här med bommarna ibland när jag kör över en järnvägskorsning. Får alltid en rysning i kroppen, typ. Man ser sig väl alltid för när man korsar något ev. annars fordons väg, men samtidigt sätter man (ja, jag åtminstone) ju stor vikt vid att bommarna ska vara nedfällda för att det egentligen ska vara fara å färde. Förekommer det att tåg passerar utan att bommarna fälls ned? D.v.s. båda bommarna och ljudsignalerna; att hela skiten är ur funktion, liksom?
 
Jag förstod :). Tack!
Jag var inne på att det är sth som på något sätt avgör tiden...
Men där bommarna är nere sådär länge vid en vägövergång. Är det när det är låg STH på sträckan och då tar längre tid för den att nå mellan "mätpunkterna" som avgör om bommarna ska fällas/fällas upp? Eller där det är högre STH och man vill ha en större säkerhetsmariginal?
Om det är låg STH så är sträckan kortare och det tar ungefär lika lång tid att komma fram till vägen. Däremot kan det vara så att det är hög STH men tåget får av olika anledningar inte köra så fort som ex godståg, tåg som ska stanna för resandeutbyte och att det då tar tid för tåget att komma dit. Men så länge tåget är på en viss sträcka så går inte bommarna upp.
På vissa ställen där tågen kör väldigt fort så använder man sig av en givare istället. Om tågen kör ex över 144km/h så är det givarna som fäller vägen och är det saktare så fälls det på vanligt sätt.
Allt står i ett dokument om godkända övergångar beroende på hastighet mm 🙂
 
Jag tänker på det här med bommarna ibland när jag kör över en järnvägskorsning. Får alltid en rysning i kroppen, typ. Man ser sig väl alltid för när man korsar något ev. annars fordons väg, men samtidigt sätter man (ja, jag åtminstone) ju stor vikt vid att bommarna ska vara nedfällda för att det egentligen ska vara fara å färde. Förekommer det att tåg passerar utan att bommarna fälls ned? D.v.s. båda bommarna och ljudsignalerna; att hela skiten är ur funktion, liksom?
Ja, det förekommer att inget fungerar. Men då får inte lokföraren köra fort över
 
Jag tänker på det här med bommarna ibland när jag kör över en järnvägskorsning. Får alltid en rysning i kroppen, typ. Man ser sig väl alltid för när man korsar något ev. annars fordons väg, men samtidigt sätter man (ja, jag åtminstone) ju stor vikt vid att bommarna ska vara nedfällda för att det egentligen ska vara fara å färde. Förekommer det att tåg passerar utan att bommarna fälls ned? D.v.s. båda bommarna och ljudsignalerna; att hela skiten är ur funktion, liksom?

Det händer, för oss varje år när åskan slår ner 😅
Dock så kör vi med siktfart och tutar i princip konstant.

Jag har varit med om att vi fått köra över tvåfilig 80 väg med bommarna uppe, dvs fyra filer.
Jag sprang med flagga och stoppade bilar men det var ändå jävligt nervöst när föraren körde förbi, man vet ju aldrig om det kommer någon dåre som skiter fullständigt i att andra står med varningsblinkers och bara kör 😑
 
Ja, det förekommer att inget fungerar. Men då får inte lokföraren köra fort över

Det händer, för oss varje år när åskan slår ner 😅
Dock så kör vi med siktfart och tutar i princip konstant.

Jag har varit med om att vi fått köra över tvåfilig 80 väg med bommarna uppe, dvs fyra filer.
Jag sprang med flagga och stoppade bilar men det var ändå jävligt nervöst när föraren körde förbi, man vet ju aldrig om det kommer någon dåre som skiter fullständigt i att andra står med varningsblinkers och bara kör 😑

Tack! Men det tolkar jag då ändå som om hela systemet liksom inte bör fallera helt och hållet, om det åtminstone upptäcks så tillvida att tågen kan anpassa sig (hastigheten) efter att ”bara” bommarna inte fungerar.

Men kan ju förstås samtidigt se det läskiga och faran med det. 😧
 
Tack! Men det tolkar jag då ändå som om hela systemet liksom inte bör fallera helt och hållet, om det åtminstone upptäcks så tillvida att tågen kan anpassa sig (hastigheten) efter att ”bara” bommarna inte fungerar.

Men kan ju förstås samtidigt se det läskiga och faran med det. 😧

Ja, det ska vara säkert med bommar men jag tycker att man alltid ska iaktta försiktighet när man korsar en övergång, se till att man har fritt framåt för att inte riskera att hamna emellan bommarna tex, något som händer allt för ofta på vissa sträckor 😑

Vi har en hel del oövervakade övergångar och jag har tappat räkningen på antalet bilar vi kört på genom åren. Stanna vid stopp verkar jävligt klurigt 😒
 
Ja, det ska vara säkert med bommar men jag tycker att man alltid ska iaktta försiktighet när man korsar en övergång, se till att man har fritt framåt för att inte riskera att hamna emellan bommarna tex, något som händer allt för ofta på vissa sträckor 😑

Vi har en hel del oövervakade övergångar och jag har tappat räkningen på antalet bilar vi kört på genom åren. Stanna vid stopp verkar jävligt klurigt 😒
Oj det förvånade mig verkligen. Jag har funderat på det hur ofta det liksom kan ske att en bil blir ståendes på spåret. Det känns ju sjukt orealistiskt att få motorstopp exakt där, exakt när tåget kommer så jag har alltid undrat hur det ens kan ske att en bil liksom hamnar där alls.
 
Tack! Men det tolkar jag då ändå som om hela systemet liksom inte bör fallera helt och hållet, om det åtminstone upptäcks så tillvida att tågen kan anpassa sig (hastigheten) efter att ”bara” bommarna inte fungerar.

Men kan ju förstås samtidigt se det läskiga och faran med det. 😧
Nja. Kan förklara hur signaleringen ser ut från förarstolen. Antingen är anläggningen ”kopplad” med en huvudljussignal, dvs den som ger mig ”kör” eller ”stopp”. Om den anläggningen går sönder får jag stoppbesked och måste göra bort mig ordentligt för att passera. Det är en mänsklig faktor där man inte kan bortse från. Övrig signalering ser ut som nedan.

Anläggningar som inte hänger ihop med en huvudljussignal har en vit/röd lampa(vägsignal) precis vid övergången. Den visar vitt/passera när anläggningen varnar som den ska och rött när den inte gör det. En bit(beroende på kurvor osv, typ 300 m kanske) innan denna sitter en orange vägförsignal(”dödskalle”) som blinkar innan anläggningen börjat varna och lyser fast när den gjort det. En bit innan denna(200-300 m) sitter i sin tur en tavla, en orange skylt med ett V(för väg) på. När jag passerar denna tavla ska dödskallen ha börjat lysa fast. Om den inte gör det ska vi omedelbart sänka farten, vilket för de flesta normalt funtade lokförare innebär nödbroms iom att det gäller en vägövergång. Men den där vägövergången är ju bara ca 600 m bort, och tåg har ju som bekant bromssträckor på över en km ibland. Förhoppningen är att man ska förlänga tiden det tar tills tåget korsar övergången, så att ev hinder hinner flytta på sig, inte att tåget ska stanna innan. Hinner det det är det ju det allra bästa men det är långt ifrån garanterat och godståg gör det nästan garanterat INTE.

Ironiskt nog hände det här senast i natt när jag var på väg hem, kom i 100 och dödskallen fortsatte blinka vid tavlan. Jag hann nödbromsa innan den började lysa fast(den var bara lite långsam alltså) och jag såg att övergången(som är skymd bakom en kurva och i slutet av en nerförsbacke…) larmade som den skulle. Nu lossade jag ju bromsen så fort jag såg att allt fungerade, men baserat på bromsverkan dittills uppskattar att jag hade passerat övergången med loket i ca 65 med full broms hela vägen.

Och ska tillägga att tåg ALLTID har företräde gentemot alla andra, även om övergången inte larmar, just för att vi är helt jäkla chanslösa. Så för sin egen skull är det gott att se sig om en extra gång även om den inte larmar. :)
 
Oj det förvånade mig verkligen. Jag har funderat på det hur ofta det liksom kan ske att en bil blir ståendes på spåret. Det känns ju sjukt orealistiskt att få motorstopp exakt där, exakt när tåget kommer så jag har alltid undrat hur det ens kan ske att en bil liksom hamnar där alls.

Folk som tror att de ska hinna över men blir fast mellan bommarna. De går ju att köra igenom men en ville inte repa lacken 🙄
Bommar har lagt sig på släp, personer har försökt lyfta upp bommar med handkraft.
Här finns det övergångar med bommar inne i stan, det är skyltat att vid kö, stanna innan övergången men läsa verkar svårt för vissa 😒
 
Nja. Kan förklara hur signaleringen ser ut från förarstolen. Antingen är anläggningen ”kopplad” med en huvudljussignal, dvs den som ger mig ”kör” eller ”stopp”. Om den anläggningen går sönder får jag stoppbesked och måste göra bort mig ordentligt för att passera. Det är en mänsklig faktor där man inte kan bortse från. Övrig signalering ser ut som nedan.

Anläggningar som inte hänger ihop med en huvudljussignal har en vit/röd lampa(vägsignal) precis vid övergången. Den visar vitt/passera när anläggningen varnar som den ska och rött när den inte gör det. En bit(beroende på kurvor osv, typ 300 m kanske) innan denna sitter en orange vägförsignal(”dödskalle”) som blinkar innan anläggningen börjat varna och lyser fast när den gjort det. En bit innan denna(200-300 m) sitter i sin tur en tavla, en orange skylt med ett V(för väg) på. När jag passerar denna tavla ska dödskallen ha börjat lysa fast. Om den inte gör det ska vi omedelbart sänka farten, vilket för de flesta normalt funtade lokförare innebär nödbroms iom att det gäller en vägövergång. Men den där vägövergången är ju bara ca 600 m bort, och tåg har ju som bekant bromssträckor på över en km ibland. Förhoppningen är att man ska förlänga tiden det tar tills tåget korsar övergången, så att ev hinder hinner flytta på sig, inte att tåget ska stanna innan. Hinner det det är det ju det allra bästa men det är långt ifrån garanterat och godståg gör det nästan garanterat INTE.

Ironiskt nog hände det här senast i natt när jag var på väg hem, kom i 100 och dödskallen fortsatte blinka vid tavlan. Jag hann nödbromsa innan den började lysa fast(den var bara lite långsam alltså) och jag såg att övergången(som är skymd bakom en kurva och i slutet av en nerförsbacke…) larmade som den skulle. Nu lossade jag ju bromsen så fort jag såg att allt fungerade, men baserat på bromsverkan dittills uppskattar att jag hade passerat övergången med loket i ca 65 med full broms hela vägen.

Och ska tillägga att tåg ALLTID har företräde gentemot alla andra, även om övergången inte larmar, just för att vi är helt jäkla chanslösa. Så för sin egen skull är det gott att se sig om en extra gång även om den inte larmar. :)

Vid det andra exemplet kan det ju räcka att föraren är ouppmärksam av någon anledning eller att signalen är släckt för att det ska bli lite extra jobbigt 🙃
 
Nja. Kan förklara hur signaleringen ser ut från förarstolen. Antingen är anläggningen ”kopplad” med en huvudljussignal, dvs den som ger mig ”kör” eller ”stopp”. Om den anläggningen går sönder får jag stoppbesked och måste göra bort mig ordentligt för att passera. Det är en mänsklig faktor där man inte kan bortse från. Övrig signalering ser ut som nedan.

Anläggningar som inte hänger ihop med en huvudljussignal har en vit/röd lampa(vägsignal) precis vid övergången. Den visar vitt/passera när anläggningen varnar som den ska och rött när den inte gör det. En bit(beroende på kurvor osv, typ 300 m kanske) innan denna sitter en orange vägförsignal(”dödskalle”) som blinkar innan anläggningen börjat varna och lyser fast när den gjort det. En bit innan denna(200-300 m) sitter i sin tur en tavla, en orange skylt med ett V(för väg) på. När jag passerar denna tavla ska dödskallen ha börjat lysa fast. Om den inte gör det ska vi omedelbart sänka farten, vilket för de flesta normalt funtade lokförare innebär nödbroms iom att det gäller en vägövergång. Men den där vägövergången är ju bara ca 600 m bort, och tåg har ju som bekant bromssträckor på över en km ibland. Förhoppningen är att man ska förlänga tiden det tar tills tåget korsar övergången, så att ev hinder hinner flytta på sig, inte att tåget ska stanna innan. Hinner det det är det ju det allra bästa men det är långt ifrån garanterat och godståg gör det nästan garanterat INTE.

Ironiskt nog hände det här senast i natt när jag var på väg hem, kom i 100 och dödskallen fortsatte blinka vid tavlan. Jag hann nödbromsa innan den började lysa fast(den var bara lite långsam alltså) och jag såg att övergången(som är skymd bakom en kurva och i slutet av en nerförsbacke…) larmade som den skulle. Nu lossade jag ju bromsen så fort jag såg att allt fungerade, men baserat på bromsverkan dittills uppskattar att jag hade passerat övergången med loket i ca 65 med full broms hela vägen.

Och ska tillägga att tåg ALLTID har företräde gentemot alla andra, även om övergången inte larmar, just för att vi är helt jäkla chanslösa. Så för sin egen skull är det gott att se sig om en extra gång även om den inte larmar. :)

Vilket utförligt svar, tack! :)
 
Tack! Men det tolkar jag då ändå som om hela systemet liksom inte bör fallera helt och hållet, om det åtminstone upptäcks så tillvida att tågen kan anpassa sig (hastigheten) efter att ”bara” bommarna inte fungerar.

Men kan ju förstås samtidigt se det läskiga och faran med det. 😧
Jag har alltid haft för mig att det vita lyset har en sorts kontrollfunktion. Om det blir elfel eller något så ska det märkas på att där inte är något vitt ljus så man vet att man inte har hjälp av signalen?
 
Jag tänker på det här med bommarna ibland när jag kör över en järnvägskorsning. Får alltid en rysning i kroppen, typ. Man ser sig väl alltid för när man korsar något ev. annars fordons väg, men samtidigt sätter man (ja, jag åtminstone) ju stor vikt vid att bommarna ska vara nedfällda för att det egentligen ska vara fara å färde. Förekommer det att tåg passerar utan att bommarna fälls ned? D.v.s. båda bommarna och ljudsignalerna; att hela skiten är ur funktion, liksom?

Ja, det förekommer. Har vuxit upp bredvid en övergång och där kunde det ske. Det är därför man alltid ska se sig för åt båda hållen innan man korsar en järnvägsövergång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp