Sv: Jag kvävs
Jag tycker att du ger dubbla budskap.
Å ena sidan så vill du inte lägga energi på att låta pappan få barnfri tid men å andra sidan så vill du inte låta honom varken ha båda barnen på egen hand eller bara ett av dem.
Nå hur vill du egentligen ha det?
Vill du att pappan har båda barnen var annan vecka?
Vill du att pappan har det större barnet var annan vecka?
Vill du att pappan bara har båda barnen var annan helg?
Eller vad är du ute efter för lösning?
Jag har överhuvudtaget inte kommenterat vilket upplägg/lösning vi ska ha på barnen efter separationen, så runt det kan jag inte ha gett några dubbla budskap - då tolkar du in saker i min text utifrån dina egna erfarenheter. Anledningen till att jag inte har kommenterat det är för att jag inte har riktigt bra kunskap om hur det görs för att bli på bästa sätt för barnen (jag vill ha mer underlag/studier/rapporter/whatever för vad olika upplägg kan ha för konsekvenser för barnet innan jag vet vad jag tycker är applicerbart på just mina barn och deras personligheter). Det här har jag bett om hjälp med via samtalet på familjerätten och de har lovat att de ska bistå med fakta och kompetens och diskussionsunderlag för detta.
Vad jag säger är att min energi och ork ska gå till mitt liv och mina barn, inte för att underhålla min exsambos fritidsintressen och bära/skapa/underhålla hans relation med barnen.
Däremot vill jag att han och barnen ska ha alla möjligheter att ha/skapa en relation och det vill jag inte sätta käppar i hjulet för, men jag tänker inte skapa den relationen åt honom =hans ansvar.
Om det av någon anledning kommer fram att jag borde ha barnen på heltid (säg att han flippar och inser att han inte pallar med ungarna efter en sjukhelg eller dyl, eller att något annat vad det än nu må vara händer) så är inte det merjobbet några problem för mig om det är för barnens bästa.
Är det för barnens bästa att träffa pappan oftare än varannan helg så vill jag inte ställa upp och ta dem när han ringer i sista sekund och kommer på att det är roligare att träna än att ha umgänge med barnen. Utan då anser jag att för barnens bästa så får han faktiskt ta sitt ansvar och träna när barnen är hos mig i stället.
Det enda jag vet är att jag vill att bebisen har sin fasta punkt hos mig till en början då jag fortfarande ammar (lägg ner den diskussionen, för jag tänker inte sluta amma bara för att han väljer att lämna vår relation) och att vi måste komma fram till någon typ av umgänge som gör att de inte förlorar kontakten. Detta innefattar inte att han ska ha längre föräldraledighet och "flytta in" i mitt nya boende. Dock kan han ha sina föräldradagar och ta ut det när ledighet krävs framöver, t ex sommarlov eller andra lov framöver. Jag vet också att jag tycker att han ska ha stora delar av umgänget med båda barnen då det är så jag hoppas att det kommer att se ut när hela den här infasningsperioden är över (för utifrån mina barn så tycker jag att det är grymt att låta syskonen växa upp i olika hem).