Bukefalos 28 år!

Jag måste bara få dela med mig! (Lång glad tråd)

Lejonstjarna

Trådstartare
Efter all skitt som har varit senaste tiden så här det hänt något med min ridning. Ni minns nog tråden med bilder som jag hadde på gnägg där jag vart fulkomligt sågad.
Men nu går det nog mott rätt väg i allafall. För de senaste tre ridturena har varit helt sagolika!
Jag har sen den tråden gått tillbaka med att bara jobba med böjnigen och framåt neråt söknigen. Jag har gort det utan stigbyglar över cavaletibomar i skritt.
I söndags så provade jag att ta upp stigbyglarna. Jag fulkomlit sket i att försöka få till någon form av avlastnigs sits. Jag har ju försökt att få till den för att han har så mycket gång och jag tror i min enfald att det skulle bli bekvämare att rida honom om jag får till en bra avlastnigssits. Jag red ut i skogen och som jag alltid gör i skogen så travade vi men dena gång var han inte stötig på det där travar viset som han kan va. Utan jag satt ner och han va jätte skön att sita på! Han flöt fram så jag satte mig ner på vänster sitt ben och han böjer sig i traven då vinklar jag litte på mina axlar mäst på skoj för att se om det gick och det gorde det! Han gorde en öppna!!! :bump: i trav! :bump: Det kändes på en gång att det var en nogerlunda bra för det vart jobbigt och han saktade ner tämpot rigält så jag avbrött efter några steg men det var en helt enkelt den underbaraste känsla jag någonsin haft. Vi red hem efter det för den dagens mål var nådda med hästlängder.
Tisdag var det tränig på tornerbanan med dresyr. Jag provade aldrig på skolerna i trav me de skolerna vi presterade i skritt kändes så bra att jag vart tvungen att skritta ner till sjön för att gråtta en skvätt av glädje han är helt otolig min älskade lilla vän.
Idag Torsdag tränig igen på tornerbanan när jag red fram så pasade jag på att galoppera litte och för att få honom att fatta rätt galopp åt vänster så stälde jag honom åt vänster på första försöket vart det rätt galopp och han höll galoppen kort och fin längsmed hella långsidan på hagen. Ungifär ca 300m! Det var en helt otrolig bedrift av honom då han aldrig anars fattar rätt gallop åt vänster. Tyvär finns det inga bilder eller filmer från någon av desa ridturer så ni kan inte få se hur min älskling går då vi har en bra dag. Jag har en en gång upptäkt vilken underbar häst min älskade Kurre :love: är tråts att han bara är en brun travare utan ridbarhet. Jag har en engång upptäkt att Kurres hjärta och klokhet är störe en jag någonsin trott va möjligt. :love: Just nu vill jag bara rida men jag får helt änkelt vänt tills i morgon kväll fast då skall jag och Kurre faktiskt ner till sjön och bada. :)
 
Vad kul för dig! Jag blev faktiskt lite tårögd när jag läste detta.
Man kan leva på stunderna när det känns rätt hur länge som helst. Jag vill också rida hela tiden nu. Men stackars hästen måste ju få vila. ;)
Min häst var också så himla duktig nu i helgen då vi hade kurs. Han har börjat bli mkt starkare i kroppen. Och i Lördags så började han vinkla bakbenen och bära mer bak. Jag kände hur han lättade i framdelen. Jag satt verkligen i uppförbacke. Både jag, tränaren och stallkompisarna blev helt överväldigade.
Min lilla pälskling! :love:
 
VAD KUL!
du ser, det löser sej bara man inte har för höga krav på sej själv.
:bump: :banana:
 
Vist är det underbart när det är så! :love: Inte är det menigen att göra någon ledsen när jag är glad. :)
Lycka till nu i fortsätnigen. :)
 
Mindre krav :angel: Nu är hon ute och snurrar jag har defettivt inte mindre krav på mig nä snarare mer. :) Jag får bara inte glöma att jobba mer och va mer konsekvent med grunderna. Sen är det viktigaste av allt som jag så ofta glömer att ha skoj! Finns det något härligare än att glöma alla krav, släppa hästen på en skogsväg i full gallop och känna hur han tänder till med en rad bocksprång. Rida fort med vindtårar i ögonen.
 
Jag blev inte ledsen. Jag blir bara rörd av sådanna här berättelser. Men det var bra tårar, inte ledsna tårar. Jag är lite blödig, jag vet. :D
 
okej. fick för mej att du hade släppt lite av kraven. sorry.
:smirk:
 
Det finns ju krav och krav... Istället för att ha krav på nivån på prestationen tror jag Lejonstjerna lade högre krav på kvaliteten, och då stannade de på en nivå som de behärskar vilket i sin tur ger rätt fokus och plötsligt blir det inte så svårt att prestera lite svårare grejer av en ren slump... :-)

Grattis gumman! Våga stanna kvar i grunderna ett tag till! Utvecklingen kommer med tiden!
 
Presis som Jegra skriver så är det jag har lagt om mina krav.Gud vad hon käner mig bra! Tyvär är jag ju en kravnisse och det vet du men jag försöker inte att prestera längre. Utan jag försöker att jobba ett steg i taget.Vi får se hur länge det håller hoppas att det håller ända till kursen nu. :)
 
Tack vännen! Jodå nu kommer jag fortsätta med grundarbete varvat med tornertränig och uteriter. Vi får se hur det ser ut på kursen och vad som händer då.Men jag kommer att försöka att undvika skolerna i traven så mycket det går, det var roligt att det funkade en gång men jag vet att jag kommer att göra fel om jag försöker själv igen. Det är ju myckat kvar att jobba med innan vi kommer att känna igen oss helt igen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 285
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Buck
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 056
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp