Jag nästan ryser när jag tänker på att jag förmodligen behöva köpa ny bil...

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
...men min gamla fina Honda cr-v börjar bli en rosthög :( .

Nu letar jag efter dess ersättare. Måste kunna dra minst 1200 kg. Inte äldre än ca 10 år gammal. Jag är inte alls intresserad av "roliga" bilar eller en massa finesser. Driftsäker och pålitlig bil är vad jag vill ha! Tipsa mig gärna om vad jag kan leta efter. Runt 100 000 kr är nog max, tänker jag.

Jag har en Suzuki Vitara, diesel. Euro6 så väldigt billig i skatt. Får dra 1500kg med den. Den är manuell, varianten med automat eller bensinmotor får inte dra lika tungt.
Jag är supernöjd!

...men min gamla fina Honda cr-v börjar bli en rosthög :( .

Nu letar jag efter dess ersättare. Måste kunna dra minst 1200 kg. Inte äldre än ca 10 år gammal. Jag är inte alls intresserad av "roliga" bilar eller en massa finesser. Driftsäker och pålitlig bil är vad jag vill ha! Tipsa mig gärna om vad jag kan leta efter. Runt 100 000 kr är nog max, tänker jag.
Subaru forester anses nog vara en slitvarg. Mindre finesser än de andra modellerna. På förarsidan så sitter man lite högre upp vilket gör att sikten är väldigt bra.

För övrigt skulle jag önska att blocket tillät att man filtrerade på släpvagnsvikt!! Ja, släpvagnskalylatorn är praktisk, och det funkar, men det filtret hade varit toppen att ha för då hade jag kanske fått upp ögonen på bilmodeller som jag inte ens har funderat på.

Jag har en sån, enormt driftsäker utan större finesser. Den jag har har gått över 30 k mil och det enda som egentligen gått sönder mer än slitagedelar är handtaget till bagageluckan och det var mitt eget fel.
Låter lovande. Det är vad jag letar efter.

Nu är det ju egentligen ingen utpräglad dragbil jag letar efter. Vi kör inte med släp jätteofta (en gång/månad) så andra faktorer är minst lika viktiga. Släpet väger som sagt 1200 kg totalvikt. Jag tittar på Toyota Auris. Känns det som en väldigt liten bil i verkligheten? Jag gillar Toyota. Jag gillar att Auris inte drar speciellt mycket bensin. Men skulle den kunna funka?

Nu är det ju egentligen ingen utpräglad dragbil jag letar efter. Vi kör inte med släp jätteofta (en gång/månad) så andra faktorer är minst lika viktiga. Släpet väger som sagt 1200 kg totalvikt. Jag tittar på Toyota Auris. Känns det som en väldigt liten bil i verkligheten? Jag gillar Toyota. Jag gillar att Auris inte drar speciellt mycket bensin. Men skulle den kunna funka?

Snackar vi släpvagn eller hästsläp? Jag hade helst inte velat använda en Auris som dragbil öht men absolut inte till ett hästsläp, oavsett vad den får dra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar