Jag nästan ryser när jag tänker på att jag förmodligen behöva köpa ny bil...

Bukefalos 30 år!

Hästsläp med totalvikt 1200 kg.

Är du van att dra med en CR-V tror jag inte du blir nöjd med en Auris.

Jag vet att du inte ville ha en Volvo men de är generellt mycket pang för pengarna samt att de är bra dragbilar. Jag ville heller inte ha en Volvo men jag är nöjd med min V40 som det blev när sista SAAB:en la av lite akut.

Är du van att dra med en CR-V tror jag inte du blir nöjd med en Auris.

Jag vet att du inte ville ha en Volvo men de är generellt mycket pang för pengarna samt att de är bra dragbilar. Jag ville heller inte ha en Volvo men jag är nöjd med min V40 som det blev när sista SAAB:en la av lite akut.
Både jag och mina föräldrar har haft volvo och har inte varit nöjda med alla ständiga fel som har varit. Nu var det i och för sig ett tag sedan, men sådant sitter i. Men jag testade för skojs skull och lade in mina variabler (2014 och nyare, bensindriven, max 15000 mil och max 120000 kr) på Blocket och filtrerade på volvo. Jag fick upp två stycken v40 när jag kollade inom rimligt avstånd. Det var allt. Och de får ju dra samma vikt som en Auris. Så antagligen är volvo också för dyra.

En sådan som jag har då? Ford kuga
Möjligt. Hur mycket bensin drar en sådan? Jag försöker ju komma ifrån bensinslukarna denna gång. Egentligen letar jag ju inte dragbil denna gång, utan en bil som KAN dra mitt släp ibland. Jag tänker att det är en himla skillnad mellan att köra sina hästar en gång varannan månad jämfört med om man är ute och kör till träningar och tävlingar flera ggr/vecka. Mestadels ska ju bilen gå mellan hemmet och arbetet.

Möjligt. Hur mycket bensin drar en sådan? Jag försöker ju komma ifrån bensinslukarna denna gång. Egentligen letar jag ju inte dragbil denna gång, utan en bil som KAN dra mitt släp ibland. Jag tänker att det är en himla skillnad mellan att köra sina hästar en gång varannan månad jämfört med om man är ute och kör till träningar och tävlingar flera ggr/vecka. Mestadels ska ju bilen gå mellan hemmet och arbetet.
Hon drar runt 0.65 om man inte kör som jag för då ligger det på 0,7 -0.75

Nu är det ju egentligen ingen utpräglad dragbil jag letar efter. Vi kör inte med släp jätteofta (en gång/månad) så andra faktorer är minst lika viktiga. Släpet väger som sagt 1200 kg totalvikt. Jag tittar på Toyota Auris. Känns det som en väldigt liten bil i verkligheten? Jag gillar Toyota. Jag gillar att Auris inte drar speciellt mycket bensin. Men skulle den kunna funka?

Ja, den kommer funka.
Den är i samma storlek som Golf.
Jag kommer köpa en sån, jag kör ganska mycket med släp men bara korta sträckor och bilens främsta uppgift är att vara pendlarbil.

Jag har en Golf Alltrack från 2016/2017. Generellt en pålitlig bil - jag råkade dock köpa ett måndagsexemplar 🙈

Drar 1400 kg utmärkt i alla väglag. Drar 0.5 - 0.6 i bensin vid landsväg, 0,7 - 0,8 blandad körning om man inte bara hackar runt i stan. Har de finesser man behöver men inga extravaganser (förutom ev backkamera, insett att t ex kompisens Volvo som är lika gammal och extrautrustad saknar det)

Gillar den skarpt så länge den inte är på verkstad. Jag skulle köpa en Honda CR-V var planen men det gick banne mig inte att få tag i! Så det blev Allan istället.

...men min gamla fina Honda cr-v börjar bli en rosthög :( .

Nu letar jag efter dess ersättare. Måste kunna dra minst 1200 kg. Inte äldre än ca 10 år gammal. Jag är inte alls intresserad av "roliga" bilar eller en massa finesser. Driftsäker och pålitlig bil är vad jag vill ha! Tipsa mig gärna om vad jag kan leta efter. Runt 100 000 kr är nog max, tänker jag.
Jag kör Skoda octavia. Min har lite Lull lull som 4hjuls drift och stora diselmotorn, då blir det ju en dragbil. Utan de grejerna blir den billigare och kan ändå dra släp.

Min har jag haft i 10år och ännu har inget mer än en reflex gått sönder.

Jag kör Skoda octavia. Min har lite Lull lull som 4hjuls drift och stora diselmotorn, då blir det ju en dragbil. Utan de grejerna blir den billigare och kan ändå dra släp.

Min har jag haft i 10år och ännu har inget mer än en reflex gått sönder.
Hur gammal är din? Jag letar ju från 2014 och nyare, men då kommer det inte upp jättemånga inom min prisklass (max 120000 kr).

Hur gammal är din? Jag letar ju från 2014 och nyare, men då kommer det inte upp jättemånga inom min prisklass (max 120000 kr).
Min är från 2015, kollar jag på blocket finns det 250 stycken som uppfyller kriterierna.
Det är ju en billig bil från början så jag är förvånad över hur bra min hållit. Betalade 220kkr för den när den var ett halvår.

Min är från 2015, kollar jag på blocket finns det 250 stycken som uppfyller kriterierna.
Det är ju en billig bil från början så jag är förvånad över hur bra min hållit. Betalade 220kkr för den när den var ett halvår.
Jo, men tyvärr inte jättemånga inom Skåne, Kronoberg, Blekinge, Halland... Då är ju din i den åldern nu som jag börjar leta efter.

Jag sällar mig till kören som kör skoda Octavia. Min är från 2013, allt extra lullull och kostade drygt 100' från beg. handlare för 2 år sedan. Jag drar släp ungefär lika ofta som du, dock inte med häst i oftast. Det enda jag saknar är fyrhjulsdrift (som jag hade på min gamla, S superb) om vintern, annars är den klockren, billig att äga och ganska billig att köra.

Jag sällar mig till kören som kör skoda Octavia. Min är från 2013, allt extra lullull och kostade drygt 100' från beg. handlare för 2 år sedan. Jag drar släp ungefär lika ofta som du, dock inte med häst i oftast. Det enda jag saknar är fyrhjulsdrift (som jag hade på min gamla, S superb) om vintern, annars är den klockren, billig att äga och ganska billig att köra.
Vad ligger fordonsskatten på?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka