Jag nästan ryser när jag tänker på att jag förmodligen behöva köpa ny bil...

Bukefalos 30 år!

Octavia är i princip en Passat, samma storlek som Avensis, BMW 525 mfl.
För mig blir det onödigt stora.
Jag gick från att dra med Honda Cr-v till Golf 1,6 l, med min lätta enhästars funkar det jättebra och jag saknade faktiskt inte Hondan öht.
Jag fattar om man bor där det är väldigt kuperat och man måste köra långt på dåliga vägar och dåligt väglag. Men för vanlig körning på bra väg räcker en lite mindre bil alldeles utmärkt.

Jag gick från att dra med Honda Cr-v till Golf 1,6 l, med min lätta enhästars funkar det jättebra och jag saknade faktiskt inte Hondan öht.
Jag fattar om man bor där det är väldigt kuperat och man måste köra långt på dåliga vägar och dåligt väglag. Men för vanlig körning på bra väg räcker en lite mindre bil alldeles utmärkt.
Jag har visserligen ett litet, äldre tvåhästarssläp, men jag kör en d-ponny och en shettis. De åker bara till hovslagaren och sådant går ju att boka om ifall, till exempel, vädret skulle vara helt gräsligt. Jag har älskat min cr-v, men samtidigt har den varit dyr i både bränsle och fordonsskatt (2700 kr/år) så jag är öppen för andra alternativ denna gång!

Jag har visserligen ett litet, äldre tvåhästarssläp, men jag kör en d-ponny och en shettis. De åker bara till hovslagaren och sådant går ju att boka om ifall, till exempel, vädret skulle vara helt gräsligt. Jag har älskat min cr-v, men samtidigt har den varit dyr i både bränsle och fordonsskatt (2700 kr/år) så jag är öppen för andra alternativ denna gång!

Ja, då körde jag till ridhus med två hästar i snöoväder och isgata, tävlade på vintern osv.

Nu behöver jag inte åka någonstans. Skulle jag akut behöva åka till kliniken 5 km bort och det är snöstorm kan jag låna stallägarens stora bil med fyrhjulsdrift.
Annars kör jag bara på bra vägar, ytterst sällan längre än 2 mil och bara i bra väglag. Finns ingen anledning att ha ett stort monster som slukar en massa soppa.
Har kört långt två gånger i år, 18 mil och i princip bara motorväg och annan stor väg, även de resorna hade fungerat utmärkt med en mindre bil.
I år har jag dragit med en S60 2,5 l turbo, stark som en oxe men så extremt klumpig och osmidig bil i övrig körning, inget jag någonsin skulle köpa själv 😅

Hästsläp med totalvikt 1200 kg.
Har dragit med en Toyota Corolla (äldre modell av Auris)
När det var snö hagel och drivis eller långkörningar lånade jag större bil eller stannade hemma.

Nu drar jag med en golf combi - den känns betydligt större än corollan (som inte var combi)

Rekommenderar båda, slumpen som gjorde att det blev en golf och inte en Auris denna gången.

Nä, octavia är mindre än passat. Octavia motsvarar den större golfen sa de till mig hos Skoda handlaren. Passar motsvara superb.
Superb motsvara passat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka