Bukefalos 28 år!

Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Jag antog det eftersom dina frågor är irrelevanta sett till mitt inlägg. Ingenstans framgår det att jag anser att samtycke till en sexuell akt är att samtycka till all form av sex. Det framgår däremot att jag anser att pojkarna borde ha inväntat ett aktiv ja - vilket därmed svarar på dina frågor innan du ens ställde dom. Anser jag att det är okej att köra upp en vinflaska i någon bara för att denne samtyckt till gruppsex? Nej, ett ja borde ha inväntsts.

Som redan berättar åt dig så är pojkarna inte mer än 17 år eller nyss fyllda 18 år. Det är pojkar i mina ögon.

Jag tycker att "Vidare verkar det som att alla är överens om att sexet var av samtycke fram tills art vinflaskan kom in i bilden. " är irrelevant, eftersom liknande åsikter vanligtvis används för att skuldbelägga offret, vilket jag tycker var onödigt. Den meningen speglar en syn som säger "meh, vaddå hon ville ju innan", alltså att hon får skylla sig själv som satt sig i sitsen. Och det tycker jag är en rätt unken syn, varför jag svarade på specifikt den meningen.

Vill du inte ha svar på det du skriver kan du låta bli att skriva ut det på forum.

Och ja, med tanke på det tidigare skuldbeläggandet av offret reagerade jag på ordvalet "pojkarna", eftersom det ofta används om våldtäktsmän för att förringa det de gjort.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Att du tolkar in något sådant av min text får du helt själv stå för. Anledningen varför jag ansåg det som viktigt att poängtera att gruppsexet var av samtycke är för att många resonerar "men självklart är det våldtäkt! Vem skulle frivilligt vilja ha sex med tre andra samtidigt?!"

Denna eventuella våldtäkt började först när vinflaskan kom in i bilden.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Ptja, om du uttrycker dig slutshamigt får du nog stå ut med att folk läser det du skriver som slutshamigt.

Att "många" resonerar så har jag helt missat, har du några exempel?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Ingen fara, jag vet hur det är. :D
Du vet hur det ar att behova ga till jobbet nar man har en oavklarad diskussion pa buke? Nej, jag tror ingen kan forsta mitt lidande. Om jag bara kunde fa betalt for att skriva har...


Jo men där har vi olika åsikter helt enkelt. Jag tror att allmänheten har en misstro mot polisen i frågan eftersom ämnet är så känsligt och att andelen falska våldtäktsanmälningar är större än vad allmänheten tror. Polisen är ju också människor som antagligen känner oerhört för en kvinna som anmäler en våldtäkt, jag tror att den extra fakta och kunskap som poliserna får rörande våldtäkter gör att de vet bättre än allmänheten istället för sämre. Var skulle denna misstro komma ifrån menar du? Vilka är de bästa beläggen för misstron?
Misstron har flera flera hundra ar pa nacken, vi ror oss mot ett mer forstaende samhalle men vi ar absolut inte dar an och inte heller inom polisen och rattsvasendet ar manniskor felfria. (Nagot vart att papeka kan vara att uppklarningsprocenten gallande sexbrott kan variera kraftigt regionalt, man kan alltsa saga att mycket talar for att pa vissa hall har man battre rutiner an andra.) De basta belaggen for misstron ar val just den misstro och slappa attityd som manga valdtaktsoffer moter och som flera ganger har dokumenterats, tex i boken som Enya tipsar om i traden - Flickan och skulden. Misstron gar ut over verkliga valdtaktsoffers chans till rattvis bedomning av sitt fall.

Det ar jattefint att du tanker dig att misstron och det motstand valdtaktsoffer moter ar en myt och att de som anmaler valdtakt per automatik far ett gott bemotande, men for manga ser verkligheten inte ut sa, tyvarr.
Artikeln du länkar sätter (precis som jag upplever att allmänheten också gör) en direkt länk mellan en hög andel falskanmälda våldtäkter och ett svek mot riktiga våldtäktsoffer. Det gör nog att man gärna underskattar andel falskanmälningar. Det gör nog att man ifrågasätter extra hårt när polisen påstår annat än att falskanmälningar är mycket sällsynta.
Nej den satter en lank mellan en hog andel misstankta falskanmalningar, felaktiga forestallningar om att manga anmalningar ar falska, och ett svek mot riktiga valdtaktsoffer. Det ar klart att om en polis tanker sig att varannat valdtaktsoffer som kommer in genom dorren och vill gora anmalan ar en bluff, detta baserat pa tvivelaktiga misstankar, sa gar det ut over manniskor som faktiskt rakat ut for en valdtakt.

Det finns felaktiga och falskanmalda valdtakter, detta maste man ta i beaktande, men utgangspunkten nar nagon kommer in och anmaler ett brott maste vara att det faktiskt ar misstanken om ett brott som man ska utreda, oavsett om det handlar om en bilstold eller valdtakt, inte misstanken om en logn, en falsk valdtakt eller nagon som vill ha ut forsakringspengar pa sin "stulna bil".

Jag upplever att stycket helt enkelt är semantiskt fel. Om det finns någon grund - vad den än må vara - att misstänka en falskanmälan så brister ju anmälan enligt utredarna i trovärdighet på något sätt.
Grunderna kan vara relevanta, eller sa kan de vara irrelevanta och baserade pa fordomar. Om vi lite snabbt tar anledningarna som uppgavs en efter en med en generell bedomning:

1, Fordrojd anmalan.
Ogiltig misstanke. Detta kan handla om annat an falskkanmalan, det ar mycket troligt att manga tar tid pa sig att anmala en valdtakt for att de helt enkelt saknar mod till en borjan, eller helst inte tanker pa det. Jag har inte (av flera anledningar) anmalt de valdtakter som jag blev utsatt for for snart tva ar sedan, och jag vet inte om jag nagonsin kommer gora det, gick jag och anmalde den nu skulle alltsa vissa poliser genast fatta misstanke trots att jag rent lagligt kan anmala den upp till tio ar efter den intraffat.

2, Brist pa skador.
Ogiltig misstanke. Punkt. En valdtakt behover inte alls innebara synliga fysiska skador.

3, Orimlig berattelse.
Giltig misstanke, sarskilt om uppgifter kan motbevisas.

4, Psykisk sjukdom eller psykosociala problem.
Har beror det val pa av vilka anledningar polisen bedomer att en exempelvis hemlos, eller drogmissbrukande, eller sjalvdestruktiv eller psykiskt sjuk manniska lider mindre risk att bli valdtagen. Av vilka anledningar man tanker sig att offret ljuger. Tveksamt om alla misstankar har ar giltiga.

5, Tidigare anmalan.
Beror helt pa pa vad man menar med tidigare anmalan, vilken typ av anmalan det var, dvs om det fanns starka anledningar att misstanka falskanmalan i det tidigare fallet eller inte.

6, Ovilja att medverka till fortsatt utredning.
Ogiltig misstanke. Passivitet kan komma sig av andra orsaker an ren logn. Hot fran garningsman och/eller omgivning, kansla av att bli misstrodd/att anmalan inte leder nagonstans, tappad ork att driva fallet pga brist pa stod osv.

Man maste forstas i varje fall ha en helhetsbedomning men bara genom att betrakta vissa av de tvivelaktiga anledningar till misstanke som har presenterats kan man se att gamla forestallningar och fordomar om valdtakter och valdtaktsoffer lever och frodas. Att en anmalan har brister rent subjektivt i utredares ogon gor det inte till en falskanmalan, det ska finnas grund till att misstanka ett offer for en brottslig handling nar den anmaler ett brott.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag orkar inte mer...

Varför skulle det betyda att vissa utredare är mer misstrogna eftersom det antecknas fler komponenter som gav upphov till misstankar om falskanmälan i 17 procent av fallen? Kan det inte vara så helt enkelt att i vissa fall fanns det flera saker som tydde på falskanmälan än i andra fall? Jag får inte ihop det.
Glomde svara pa det har tidigare.

Du har missforstatt texten. Det fanns alltsa i ytterligare 17 % av fallen minst tre av de namnda komponenterna, men da bedomdes anmalan inte vara falsk. Alltsa var det kanske fel av polis/aklagare att inte misstanka falskanmalan i de fallen, da det fanns nagra av dessa komponenter aven dar, eller sa ar vissa poliser/aklagare mer misstrogna an andra och bedomer falskanmalan mer lattvindigt an andra.

Alltsa i 12 % fanns minst tre av komponenterna och en misstanke om falskanmalan, i ytterligare 17 % fanns minst tre av komponenterna men utan misstanke om falskanmalan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag orkar inte mer...

Slutshamigt? En felskrivning eller något nytt ord/uttryck jag missat? Försökte googla och fick bara upp denna tråd.

I början på denna tråd är det ett par som trycker på just det att pojkarna var flera. Även i kommentarsfält på såväl facebook som hos tidningar är det just gruppen som kommenteras mer än vinflaskan. Flashback såg jag också några sådana inlägg, verkar dock som att den tråden är ändrad nu..
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Att en anmalan har brister rent subjektivt i utredares ogon gor det inte till en falskanmalan, det ska finnas grund till att misstanka ett offer for en brottslig handling nar den anmaler ett brott.
Blev lite rorig formulering, och for sent att andra, om man andrar "ett offer" till "en manniska" sa blir det lite mer tydligt vad som menas.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Slutshaming enligt wiki:

Slut-shaming kallas det när man försöker få någon, vanligtvis en kvinna, att skämmas för att sexuellt ha betett sig på ett sätt som av tradition inte ses som acceptabelt. Vad som är sexuellt oacceptabelt är kulturberoende, men kan exempelvis vara att ha flera sexualpartners, ha utomäktenskapliga sexuella förbindelser eller bära sexuellt utmanande kläder.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Enskilda faktorer kan låta ogiltiga om man inte sätter dem i ett sammanhang vilket polisen kan men inte vi. Brist på fysiska skador är en ogiltig misstanke (punkt.) skriver du, samtidigt kanske en kvinna berättar en historia för polisens utredare som innebär att hon med största sannolikhet borde ha fått fysiska skador utan att ha några.

Sen angående #165 så missuppfattade jag texten ja, men jag har fortfarande problem med den biten. Slutsatsen som dras förutsätter att alla olika faktorer som kan ge upphov till misstankar måste vara lika starka. Tre faktorer måste vara lika misstänksamt som tre andra faktorer. D.v.s en fördröjd anmälan måste vara lika suspekt som att peka ut Barack Obama som sin våldtäktsman.

Angående misstron och boken så anser jag inte att en så tesdriven bok ger en särskilt bra bild av läget utan snarare letar upp det värsta av det värsta så att säga. Många kvinnor tycker att polisens bemötande är professionellt. En del behandlas orättvist, och en del upplever säkert felaktigt att man behandlas orättvist om man t.ex inte förstår varför viss integritetskränkande information kan vara nödvändig för polisen att ha. Och precis som jag citerade Jerzy Sarnecki förut så är polisen snarare mer obenägna att ifrågasätta uppgifter och se andra tänkbara motiv till anmälan jämfört med andra brott.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Enskilda faktorer kan låta ogiltiga om man inte sätter dem i ett sammanhang vilket polisen kan men inte vi. Brist på fysiska skador är en ogiltig misstanke (punkt.) skriver du, samtidigt kanske en kvinna berättar en historia för polisens utredare som innebär att hon med största sannolikhet borde ha fått fysiska skador utan att ha några.

Sen angående #165 så missuppfattade jag texten ja, men jag har fortfarande problem med den biten. Slutsatsen som dras förutsätter att alla olika faktorer som kan ge upphov till misstankar måste vara lika starka. Tre faktorer måste vara lika misstänksamt som tre andra faktorer. D.v.s en fördröjd anmälan måste vara lika suspekt som att peka ut Barack Obama som sin våldtäktsman.

Angående misstron och boken så anser jag inte att en så tesdriven bok ger en särskilt bra bild av läget utan snarare letar upp det värsta av det värsta så att säga. Många kvinnor tycker att polisens bemötande är professionellt. En del behandlas orättvist, och en del upplever säkert felaktigt att man behandlas orättvist om man t.ex inte förstår varför viss integritetskränkande information kan vara nödvändig för polisen att ha. Och precis som jag citerade Jerzy Sarnecki förut så är polisen snarare mer obenägna att ifrågasätta uppgifter och se andra tänkbara motiv till anmälan jämfört med andra brott.
Uppgifter, om exempelvis skador, som inte gar ihop faller under orimlig berattelse.

Antar att Barack Obama historier ar vad du tanker dig faller under den kategorin ocksa men oftast fanns i de fallen ingen namngiven garningsman alls. Jag havdar fortfarande att bedomningen av exempelvis sadant som en fordrojd anmalan som misstankt eller inte ar sa subjektiv att det gor det till en mycket tvivelaktig anledning till misstanke i sig, darfor kan man ifragasatta ett rutinmassigt anvandande av det och grunderna till det. Istallet for att okritiskt och blint lita till att rattsvasendet alltid vet bast kan man fraga sig om gamla attityder och brister kanske ar narvarande aven dar.

Boken tog aven upp sakligt bedomda fall och statistik. Sedan ar aven de kallor du angett antingen valdigt tesdrivna med gamla studier som ar svara att kolla upp relevansen pa, eller uppskattningar baserade just pa polisers kanslor vilket ar problematiskt sett till just att vi inte vet vad de i sin tur grundar sina misstankar pa. Det mest sakliga verkar vara just brottsstycket av Sarnecki som dock citeras (ofullstandigt?) av nagon mindre trovardig/saklig artikelforfattare med lopsedelsretorik. Sedan har jag ingen aning om vad Sarnecki lutar sin uppfattning pa, om han gjort nagon egen utredning, for det presenteras inte nagra siffror eller ovrig information utan laggs fram mest som hans personliga asikt. Vilket iofs inte ar sa sakligt heller nu nar jag tanker pa det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag orkar inte mer...

Uppgifter, om exempelvis skador, som inte gar ihop faller under orimlig berattelse.

Och där är det du som missuppfattar, det "faller" inte under den ena eller andra faktorn utan står det med så är faktorn "brist på skador" uppfylld.

Jag havdar fortfarande att bedomningen av exempelvis sadant som en fordrojd anmalan som misstankt eller inte ar sa subjektiv att det gor det till en mycket tvivelaktig anledning till misstanke i sig, darfor kan man ifragasatta ett rutinmassigt anvandande av det och grunderna till det.

Så länge man inte känner till sammanhanget så går det inte veta om det är värt att nämna bland anledningarna till varför man ser en anmälan som suspekt. Det kan också vara så att det är en av massor utav anledningar och man strävar efter att vara så heltäckande som möjligt i sitt arbete. Om man då vet att en fördröjd anmälan statistiskt höjer risken för att det är en falskanmälan skulle det kunna vara värt att skriva med. Även om man inte lägger någon större vikt på det.

Istallet for att okritiskt och blint lita till att rattsvasendet alltid vet bast kan man fraga sig om gamla attityder och brister kanske ar narvarande aven dar.

Vem gör det?

Boken tog aven upp sakligt bedomda fall och statistik.

Verkligen? Finns det en källa till t.ex detta påståendet? "Om en kvinna blir våldtagen en natt på väg hem från krogen, onykter och lättklädd, får hon med stor sannolikhet höra efteråt att hon hade sig själv att skylla". Jag tror inte ett smack på det faktiskt. Att det kan förekomma visst men "med stor sannolikhet", knappast.

Och sen denna biten: "Men om en man blir rånad på sin Rolex-klocka en natt på väg hem från krogen, onykter och klädd i dyra kläder, får han garanterat inte höra motsvarande anklagelser om att han inte borde gjort sig själv ett så frestande och lätt offer". Igen, verkligen? Jag vet inte hur många gånger jag har blivit tillsagt att inte springa på stan sena kvällar med en dyr klocka eller mycket kontanter o.s.v. Inte har jag tolkat det som att jag skulle få skylla mig själv om jag blev rånad för det.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag tror inte att man får höra att man har sig själv att skylla om man blir våldtagen på vägen hem från krogen för att man var onykter och full. Däremot kan jag tänka mig att andra kan tycka/tänka att det är så. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga till någon som blivit våldtagen efter en våt utekväll att "Jaja men så går det när man super och klär sig som du gör!"
Däremot tänker jag på det själv. Om jag varit ute och festat så går jag inte hem själv, jag klär mig inte i kortkort och ser till att inte supa mig medvetslös. För att jag vill inte behöva bli våldtagen, risken finns ju ändå, men att gå själv, kanonpackad och utmanande klädd, varför öka risken.. Samma med kompisar, är någon trött och vill gå hem tidigare så har vi sett till att den här tjejen inte går ensam, utan vi följer med ett gäng som sen går tillbaka. Jag hade mått urdåligt om en kompis till mig hade fått gå hem ensam och jag hade stannat kvar för att jag inte orkat/haft tid/lust whatever och hon blivit våldtagen på vägen hem.

Ok, det blev lite rörigt. Men summan är alltså att jag tänker inte så om andra, men hade jag själv blivit våldtagen så hade jag nog till viss del tyckt att jag var dum som tog risken att gå hem själv, asfull och i kortkort.. Och jag hade definitivt trott att andra tänkte samma sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Och killkompisarna du har då, får dom åka hem själva?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Givetvis inte, dock har jag få killkompisar och ingen jag brukade festa ihop med. Vi brukade vara 5-6 tjejer som tillsammans gick ut.

Edit, jo faktiskt fick vi följa en kille hem som blev dålig när vi var ute och festade. Ingen jättenära vän, snarare bekant men han behövde inte heller gå hem själv.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Okej. Tänkte mest på att killkompisen faktiskt kanske våldtar nån så då kanske det är bra om man håller koll. Samtidigt som man ju inte ska vara själv med en man på natten, om man inte vill ligga med honom, för det innebär ju en ökad risk för att bli våldtagen. Är han inte våldtäktsman vore det ju dock schysst att gå med honom hem, med tanke på hur många snubbar som blir misshandlade på fyllan.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

visst är det lite underligt att som tjej så uppmanas man att tänka på risken att bli våldtagen och vidta åtgärder för att inte bli det. Även om det är otroligt ovanligt att tjejer blir våldtagna just påväg hem från krogen.

Men om man istället skulle säga att man ser varje man som potentiell våldtäktsman så har man en hemsk människosyn och borde tänka på att det verkligen inte är alla män som våldtar....

Jag som tjej ska alltså tänka och motverka en ovanlig händelse men får inte tänka på den potentiella gärningsmannen som en gärningsman.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

visst är det lite underligt att som tjej så uppmanas man att tänka på risken att bli våldtagen och vidta åtgärder för att inte bli det. Även om det är otroligt ovanligt att tjejer blir våldtagna just påväg hem från krogen.
Fast så ovanligt är det faktiskt inte. Det anmäls ca 400 st överfallsvåldtäkter i Sverige varje år.

Har du helt missat Hagamannen, killen som härjade i Örebro för inte så länge sedan, Hjällbomannen, etc??

Visst är risken relativt liten om man jämför med hur många som går själv hem på kvällen, men eftersom jag känner två tjejer som har blivit våldtagna på väg hem på kvällen tycker jag att det absolut är en relevant varning. Precis som det är att sätta på sig säkerhetsbälte i bilen, eller låsa dörren när man går och lägger sig. Risken är inte stor att man vare sig krockar eller att någon klampar in i ens bostad, men går det att minimera risken ska man göra det.

Sen är det ett stort mörkertal. Jag som jobbat på krogen har många gånger stoppat män som varit mer eller mindre nyktra när de ska dra hem någon tjej som är hur packad som helst. Tjejen kan ha stått i garderoben i 10 minuter och inte lyckats hitta sin bricka när någon kille dyker upp och frågar om hon redan ska gå och så låtsas han känna tjejen. Flera gånger har killarna efter att jag ifrågasatt det hela bara gått därifrån och så gör man ju inte med en vän som är alldeles för full.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag som tjej ska alltså tänka och motverka en ovanlig händelse men får inte tänka på den potentiella gärningsmannen som en gärningsman.
Ja precis, det är ju helt rubbat.

Ramona: Ja men hur många tjejer har inte bara hittat på då? Har förstått av den här tråden att risken för att bli våldtagen bör vara rätt liten med tanke på hur vanligt det tydligen är för killar att bli anmälda för våldtäkt fastän de är oskyldiga.

Det är så märkligt. Många sitter och argumenterar för hur vanligt det är att tjejer hittar på, i en och samma tråd som folk uppmanar till att man till och med ska fundera över hur man klär sig eftersom tydligen fel val av kjol avgör huruvida du blir våldtagen eller ej. Men de båda parterna argumenterar inte emot varandra.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Fast så ovanligt är det faktiskt inte. Det anmäls ca 400 st överfallsvåldtäkter i Sverige varje år.

Har du helt missat Hagamannen, killen som härjade i Örebro för inte så länge sedan, Hjällbomannen, etc??

Visst är risken relativt liten om man jämför med hur många som går själv hem på kvällen, men eftersom jag känner två tjejer som har blivit våldtagna på väg hem på kvällen tycker jag att det absolut är en relevant varning. Precis som det är att sätta på sig säkerhetsbälte i bilen, eller låsa dörren när man går och lägger sig. Risken är inte stor att man vare sig krockar eller att någon klampar in i ens bostad, men går det att minimera risken ska man göra det.

Sen är det ett stort mörkertal. Jag som jobbat på krogen har många gånger stoppat män som varit mer eller mindre nyktra när de ska dra hem någon tjej som är hur packad som helst. Tjejen kan ha stått i garderoben i 10 minuter och inte lyckats hitta sin bricka när någon kille dyker upp och frågar om hon redan ska gå och så låtsas han känna tjejen. Flera gånger har killarna efter att jag ifrågasatt det hela bara gått därifrån och så gör man ju inte med en vän som är alldeles för full.

Återigen en bekräftelse på mitt påstående att alkoholintag = riskbeteende, Ju högre intag desto högre risk.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

kl

God morgon, jag vaknade upp till detta:

"Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så? Och jag vill samtidigt tydlig påpeka att denna teori inte är någon ”uppmuntran” till våldsbrott för att tjejer ska bli bättre i sängen, tvärtom, det är bara ett mystiskt konstaterande av resultatet som jag själv är förundrad över eftersom så många berättat om det."

Gino Lundqvist, Mens World (tidning).
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 707
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp