Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

*kl*

För vad det är värt för diskussionen så har jag lusläst tingsrättens dom och min lekmanna-har-gått-snart-ett-år-på-juristprogrammet-åsikt är att resonemanget är det inget större fel på men slutsatsen är fel. Domen lär överklagas och förhoppningsvis kommer hovrätten till en annan slutsats.

Vill man höra två giganter på området stångas i frågan så lyssna på det här klippet från Studio Ett med Tomas Bodström (advokat och fd justitieminister) och Madeleine Leijonhufvud (professor emerita i straffrätt). Där blir det även tydligt hur delade meningarna är när det gäller våldtäktslagstiftningen, dock anser båda att tingsrätten i det här fallet kom till fel domslut.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag vet inte om dina källor där är så trovärdiga? Dessutom skriver de ju bara någras uppfattning om saken, någon säker statistik redovisas inte.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Den här tråden är en så patetiskt typisk våldtäktsdiskussion. Tog inte många sidor innan det började centreras kring offren (läs: kvinnor). Bara.

1.Kvinnors riskbeteende.
2.Kvinnors alkoholkonsumtion.
3.Kvinnor som ljuger för att sätta dit män.
Kvinnor med valpögon som plockar offerpoäng av polisen.

Om vi nu ska diskutera "riskbeteenden" så kan vi ju göra det utifrån ordentlig fakta. Dvs att den största riskfaktorn är att umgås med män i privat miljö. Det gäller alla oavsett kön.

1 Är lika viktigt för kvinnor som män, hur tråkigt det än är. streetwize gör att riskerna för att råka illa ut minskar... oavsett vem som är skuld till det hela.
2 Alkoholkonsumtion ökar risken att råka illa ut, ju mer man dricker ju större risk. Även det gäller för båda könen
3 Förekommer hos alla människor, det att man ljuger för att vinna fördelar eller skada andra. Kvinnor är människor, varför skulle de utgöra ett undantag?

Det sista lämnar jag utan kommentar.

Och vad det gäller fakta så ska du nog ta upp alkoholen, den utgör nog det största hotet, dvs den finns nog med som ingrediens i fler våldtäkter än någon annan ingrediens förutom den rent mänskliga.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag vet inte om dina källor där är så trovärdiga? Dessutom skriver de ju bara någras uppfattning om saken, någon säker statistik redovisas inte.

"Tyvärr finns det kvinnor som ljuger och där sex har blivit deras yttersta vapen. I fyra olika studier kring våldtäktsanmälningar visar en undersökning att 25 % var falska anmälningar. I de tre övriga undersökningarna visade att 50 % eller mer var falska anmälningar. Skrämmande siffror - men finns det någon instans som gör något åt det? I rättssalarna finns inga skyddsnät mot lögner och målsägandena hörs aldrig under ed. Det är inte ovanligt i mänsklighetens historia att någon ljugit om ett påstått brott. Det händer även idag anno 2011.."

Skriver THÉRÈSE JUEL.

Men hon redovisar inte var o vilka undersökningar hon stöder sig på....

det skulle vara intressant att få ta del av dessa.
Annars hävdar ju Josefin Grände, en av landets främsta experter på sexuellt våld mot kvinnor. i expressen att

:-I ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet om familjevåld och sexualbrott granskades nästan 10 000 anmälningar. Det visade sig att endast 1,5 procent var falska anmälningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

av de 17 så lagförs och fälls ungefär 200 per år eller mindre än en om dagen.... resterande är anmälningar med för dålig bevisning och därmed inte möjliga att lagföra, hur många av dem som är falska finns det så vitt jag vet ingen koll på.

lögner o bedrägerier i försök att skaffa sig egen vinning eller fördel förekommer nog, i dessa fall såväl som när det gäller ersättning för skada av försäkringsbolag,men omfattningen lär det vara svårt att få grepp om

Men vad finns det för incitament för att falskt anklaga någon för ett brott som öht väldigt sällan ens leder till rättegång? Att gå igenom en utredning för våldtäkt är ofta obehagligt för kvinnor, så även rättegången. Det är dessutom brottsligt att falskt anklaga någon för våldtäkt.

Jag har lite svårt att se att det skulle finnas sådär väldigt starka incitament för att anmäla på falska grunder. Hämnd? Knappast värt det.

Men ja, om vi nu inte har någon koll på hur många av anmälningarna det är som är falska. Är det då inte förbannat illa att sprida rykten om att så många som 20% av anmälningarna är falska? Det här är inte första gången jag debatterar just detta.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad är ryktesspridning? Är det mindre ryktesspridning att hävda att en hel yrkeskår präglas av vanföreställningar som gör att de totalt missbedömer andelen falskanmälningar än att delvis ta till sig det så många utredare (de faktiskt sakkunniga och erfarna i sammanhanget) vittnar om? Delvis skriver jag därför att de 15-20% som jag uppskattar ändå en lägre andel än jag sett någon polis uppskatta.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

<snip>
"Hon hävdar att en av killarna höll fast henne och att en annan pressade isär hennes ben. Dessa uppgifter är trovärdiga men skulle lika gärna kunna bero på att hon är blyg, står det i domen."

"Rätten konstaterar också att det var "utomordentligt omdömeslöst" av killarna att föra in flaskan men att de inte hade uppsåt att skada henne. De slutade när de såg att hennes underliv började blöda."
<snip>

Spelar det nagon roll VARFOR en kvinna sager nej? Ett nej ar alltid ett nej ... aven om det ar for att hon ar blyg.
Det ar mer an sorgligt. Det spelar ingen roll hur manga "falska" valdtackter som anmals, har gick ju ratten med pa att hon sa nej ... men godkannde det inte da det kunde bero pa blyghet?

kl
De sa på nyheterna att domen överklagats till Hovrätten.

Det far vi verkligen hoppas.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad är ryktesspridning? Är det mindre ryktesspridning att hävda att en hel yrkeskår präglas av vanföreställningar som gör att de totalt missbedömer andelen falskanmälningar än att delvis ta till sig det så många utredare (de faktiskt sakkunniga och erfarna i sammanhanget) vittnar om? Delvis skriver jag därför att de 15-20% som jag uppskattar ändå en lägre andel än jag sett någon polis uppskatta.

Har jag smutskastat en hel yrkeskår? Det är ingenting jag försvarar men enskilda individers uttalanden kan inte tas för fakta.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Smutskasta är inget ord jag har använt.

Och angående "förbannat illa att sprida rykten om att så många som 20% av anmälningarna är falska" så nej jag tycker inte det är förbannat illa när det finns såpass mycket som talar för att andelen falskanmälningar är stor. T.o.m större än 15-20%. Jag ser inte heller enbart kvinnorna utan tänker också på männen som får en spegelvänd situation i misstro d.v.s "endast" 80-85% misstro om man går efter min linje. Om man tycker en misstro på 15-20% gör att polisen inte ger en rättvis bedömning vad gör då 80-85%? Eller 98,5%? Hur stor misstro måste en anklagad ha mot sig för att det inte ska vara förbannat illa?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men vad finns det för incitament för att falskt anklaga någon för ett brott som öht väldigt sällan ens leder till rättegång? Att gå igenom en utredning för våldtäkt är ofta obehagligt för kvinnor, så även rättegången. Det är dessutom brottsligt att falskt anklaga någon för våldtäkt.

Jag har lite svårt att se att det skulle finnas sådär väldigt starka incitament för att anmäla på falska grunder. Hämnd? Knappast värt det.

Men ja, om vi nu inte har någon koll på hur många av anmälningarna det är som är falska. Är det då inte förbannat illa att sprida rykten om att så många som 20% av anmälningarna är falska? Det här är inte första gången jag debatterar just detta.

Incitament? Ja de är väl de vanliga som all annan mänsklig konflikt. Nu tror personligen inte att andelen medvetna falskanklagelser är så stor. Däremot att det finns ett stort antal ogrundade anklagelser som utgör stora delar av de anmälningar som läggs ner.
Vad jag hela tiden velat peka på är att i de anmälningar som gäller yngre tjejer så är stark alkoholpåverkan hos offren inte ovanligt, och att det är ett skjutbart mål som inte skulle drabba någon personlig integritet o frihet, att lyfta fram och verkligen klargöra detta för riskgruppen. Och det skulle inte förvåna mig om tjejer från just denna gruppen utgör "bulken" i de nedlagda anmälningarna
Vad det gäller sprida rykten, jag lyfte fram 2 seriösa inlägg varav det ena nämnde din siffra och den andra nämnde straxt över en %. Är det då inte lika förbannat illa att nämna den lilla siffran? Eller är det ärligare att ta upp båda två?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Spelar det nagon roll VARFOR en kvinna sager nej? Ett nej ar alltid ett nej ... aven om det ar for att hon ar blyg.
Det ar mer an sorgligt. Det spelar ingen roll hur manga "falska" valdtackter som anmals, har gick ju ratten med pa att hon sa nej ... men godkannde det inte da det kunde bero pa blyghet?
Absolut inte, ett nej är ett nej.

Men (detta förargliga ord) man måste även ta i betraktande hur händelserna har förlöpt fram till den situation som ledde till "ett nej".
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

Smutskasta är inget ord jag har använt.

Och angående "förbannat illa att sprida rykten om att så många som 20% av anmälningarna är falska" så nej jag tycker inte det är förbannat illa när det finns såpass mycket som talar för att andelen falskanmälningar är stor. T.o.m större än 15-20%. Jag ser inte heller enbart kvinnorna utan tänker också på männen som får en spegelvänd situation i misstro d.v.s "endast" 80-85% misstro om man går efter min linje. Om man tycker en misstro på 15-20% gör att polisen inte ger en rättvis bedömning vad gör då 80-85%? Eller 98,5%? Hur stor misstro måste en anklagad ha mot sig för att det inte ska vara förbannat illa?

Fast det är just det, enskilda polisers uttalanden i media är i min mening inte något vidare underlag. Du tycker att det visar på att andelen falskanmälningar är stor, men det är anekdoter. Gå till ROKS så kommer du få en annan bild av läget (men de kommer du antagligen inte tycka är lika trovärdiga trots att de ägnar sig åt utsatta kvinnor varje dag).

Det behövs ju vetenskapligt utförda undersökningar eller (gärna båda) fällande domar för falska anmälningar för att vi ska ha något av substans att gå på.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Fast det är just det, enskilda polisers uttalanden i media är i min mening inte något vidare underlag. Du tycker att det visar på att andelen falskanmälningar är stor, men det är anekdoter. Gå till ROKS så kommer du få en annan bild av läget (men de kommer du antagligen inte tycka är lika trovärdiga trots att de ägnar sig åt utsatta kvinnor varje dag).

Det behövs ju vetenskapligt utförda undersökningar eller (gärna båda) fällande domar för falska anmälningar för att vi ska ha något av substans att gå på.

för det första, vad är en falsk våldtäktsanklagelse?
Är det en anmälan som sedan inte visar sig hålla måttet, att åklagaren finner att det inte var en våldtäkt, eller är det en anklagelse i syfte att skada?
Det sist nämda torde vara i en mycket liten minoritet.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad har du gett för kritik till ROKS då om jag får fråga? Det är dessutom inte ROKS uppgift att ta reda på om kvinnorna som vänder sig dit ljuger eller inte, det är polisens uppgift. Du kan kalla det att vi inte har något av substans att gå på men det stämmer ju inte. De som har som uppgift att ta reda på om kvinnor ljuger säger rakt ut att det är många fler än vad man tror som falskanmäler. Gång på gång.

De amerikanska studier som estimerar andelen falskanmälda våldtäkter som jag har sett kommer fram till 40-60%. Även om detta inte är direkt överförbart till svenska förhållanden så visar det ändå med stor sannolikhet att ROKS antaganden om att falskanmälningar nästan aldrig förekommer inte stämmer. För egentligen hur diametral kan skillnaden vara? Är det rimligt att falskanmälningarna ligger på 30% (låg uppskattning) i USA men 1,5-3% i Sverige? Knappast.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad har du gett för kritik till ROKS då om jag får fråga? Det är dessutom inte ROKS uppgift att ta reda på om kvinnorna som vänder sig dit ljuger eller inte, det är polisens uppgift. Du kan kalla det att vi inte har något av substans att gå på men det stämmer ju inte. De som har som uppgift att ta reda på om kvinnor ljuger säger rakt ut att det är många fler än vad man tror som falskanmäler. Gång på gång.

De amerikanska studier som estimerar andelen falskanmälda våldtäkter som jag har sett kommer fram till 40-60%. Även om detta inte är direkt överförbart till svenska förhållanden så visar det ändå med stor sannolikhet att ROKS antaganden om att falskanmälningar nästan aldrig förekommer inte stämmer. För egentligen hur diametral kan skillnaden vara? Är det rimligt att falskanmälningarna ligger på 30% (låg uppskattning) i USA men 1,5-3% i Sverige? Knappast.

Visst kan det finnas stora skillnader mellan länder. Dels beroende på kulturella skillnader. I USA kan du ju driva nästan vad som helst civilrättsligt och få ut hutlösa skadestånd. Då kan det finnas starka incitament för att hitta på en historia och hålla sig till den.

Är det rimligt att svenska undersökningar ger en mer rättvis bild av svenska förhållanden än amerikanska undersökningar? Ja.

Sedan har jag inte kritiserat ROKS alls, jag tog bara upp dem som ett exempel på hur jag tror att du antagligen värderar påståenden olika beroende på källan. ROKS möter ju många gånger samma utsatta kvinnor som polisen men ändå är jag helt övertygad om att du sådär i allmänhet värderar enskilda polisers uppfattningar högre än enskilda ROKSares. De har erfarenheter från samma utsatta grupper, men har olika utbildningar och erfarenheter vilket ger olika bilder av verkligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag orkar inte mer...

kl

God morgon, jag vaknade upp till detta:

"Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så? Och jag vill samtidigt tydlig påpeka att denna teori inte är någon ”uppmuntran” till våldsbrott för att tjejer ska bli bättre i sängen, tvärtom, det är bara ett mystiskt konstaterande av resultatet som jag själv är förundrad över eftersom så många berättat om det."

Gino Lundqvist, Mens World (tidning).
Det där är väl en fråga i en intervju med en kvinna (modell?)? Jag har för mig att hon gav ett synnerligen klokt svar, ta med det också!

Även om karln som ställer frågan verkar ha fått en del om bakfoten så tycker jag att det kan vara relevant att han rimligen borde veta bättre nu, efter att han har blivit "utbildad" av personen som han intervjuade.

/Lady_S
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Visst kan det finnas stora skillnader mellan länder. Dels beroende på kulturella skillnader. I USA kan du ju driva nästan vad som helst civilrättsligt och få ut hutlösa skadestånd. Då kan det finnas starka incitament för att hitta på en historia och hålla sig till den.

Ekonomiska intressen nämns dock inte bland de vanligaste anledningarna till falskanmälan som faktiskt finns listade.


Är det rimligt att svenska undersökningar ger en mer rättvis bild av svenska förhållanden än amerikanska undersökningar? Ja

Ja, det har jag t.o.m skrivit tidigare i tråden. Jag skrev att i Sverige så är andelen falskanmälningar troligtvis lägre än i USA delvis p.g.a att vi har en högre anmälningsfrekvens här. Men att skillnaden skulle vara så enorm vore mycket osannolikt. Särskilt i samband med att samtliga som utreder saken som uttalar sig i media verkar gå på linjen att det inte är särskilt ovanligt i Sverige heller.

Sedan har jag inte kritiserat ROKS alls, jag tog bara upp dem som ett exempel på hur jag tror att du antagligen värderar påståenden olika beroende på källan. ROKS möter ju många gånger samma utsatta kvinnor som polisen men ändå är jag helt övertygad om att du sådär i allmänhet värderar enskilda polisers uppfattningar högre än enskilda ROKSares. De har erfarenheter från samma utsatta grupper, men har olika utbildningar och erfarenheter vilket ger olika bilder av verkligheten.

Självklart gör jag det. Självklart.

1. Polisen har det perfekta urvalet (samtliga anmälare). ROKS har det urvalet som söker sig till dem. Antagligen de mest utsatta och inte främst de som inte blivit utsatta för ett brott egentligen utan ljuger om det.

2. Polisens uppgift är att ta reda på om anmälarens uppgifter stämmer. Det är det deras jobb går ut på. ROKS jobb går ut på något helt annat.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Och vad det gäller fakta så ska du nog ta upp alkoholen, den utgör nog det största hotet, dvs den finns nog med som ingrediens i fler våldtäkter än någon annan ingrediens förutom den rent mänskliga.

Det tror jag inte på utan adekvata belägg. Andelen våldtäktsoffer som var i hjälplöst tillstånd pga alkohol är inte jättestor, även om BRÅ uppskattar att det finns ett stort mörkertal gällande våldtäkter där offret varit kraftigt alkoholpåverkade (inte nödvändigtvis i hjälplöst tillstånd). Även om det finns en korrelation mellan alkoholpåverkan och våldtäkt så säger det ingenting om hur sambandet ser ut. Dvs blir man våldtagen för att man har druckit?/Våldtar man för att man har druckit?

Det samband mellan alkoholpåverkan och våldtäkt som BRÅ gör handlar alltså om mörkertal. Dvs att folk i större utsträckning drar sig för att anmäla om de var berusade vid tillfället. Att uppmana folk att inte dricka pga risken att bli våldtagen riskerar då att ytterligare öka på mörkertalet. Det vill vi ju inte när det gäller ett brott där mörkertalet redan är stort!
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 334
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp