Jag orkar inte mer

Glimfeather

Trådstartare
Blev för drygt en timme sen väckt av min stallägare som att att jag fick komma ioch ta ut min häst själv för hon hade sparkat sönder stallet och snart skulle stallägaren slå ihjäl henne. Sen slängde hon luren i örat på mig.

Inom fem minuter satt jag i bilen och och tusen hemska tankar for genom mitt huvud. Jag var säker på att när jag kom dit så skulle Bella ha brutit benen elelr så skulle jag bli ihjälsparkad. Det senare hoppades jag väl mer på. Satt och lipade hela vägen. Och när jag kom fram så visade det sig att hon hade sparkat på en av väggarna som hade flyttat sig minst 20 cm. Alla hästar var inne och ingen stallägare syntes till, så jag tog ut alla. Bella var jättesnäll.

Varför fick hon ett sånt raseriutbrott? Hon har tappat en sko och fått gå ensam i paddocken brevid sin pojkvän och en annan kompis. Det har hon gjort förr utan problem. Tänkte vänta med skon tills nästa tisdag när hovis ändå ska sko om, men det blir väl att jag får ringa extrahovisen redan nu.

Jag blir så ledsen. Jag älskar ju den här hästen. Men man kan inte ha en häst som inte uppför sig. Jag önskar att jag aldrig köpt henne. För hur många dagar av de månaderna jag har haft henne har jag mått bra av det? Jag kan inte komma på en enda just nu. Nu vill jag ha bort henne så fort som möjligt bara. Såna som jag ska inte hålla på med hästar. Nu sitter jag här och lipar, min jävla mes.

Sv: Jag orkar inte mer

Visst är det du som har ett fullblod? Hur länge har du haft henne, var köpte du henne ifrån och vad hade hon gjort innan?

Det där låter inte alls kul. Om du inte trivs med hästen är det väl bättre att sälja.

Är hon aggresiv mot dig?

Ja, det är jag med fullbloet. Jag har haft henne i snart två år. Gick på banan som 2- och 3-åring. Sedan har hon fått föl och blivit riden.

Orkidébarn: Hon är jättesnäll mot alla människor, men ibland vet hon inte vad hon gör och då blir det bara fel :(

Nu fick jag ett förlåt-sms från stallägaren, känns lite bättre.

Kan du inte försöka ta hjälp av någon "utifrån", tex träna för någon? Ibland behöver man lite hjälp på traven för att det ska bli bättre!

Jag har iaf konstaterat under mina år med hästar att ston är speciella i psyket - jag är nog en valackmänniska ;)

hmmm så där gjorde mitt ursnälla lippis sto en gång !! helt galen i boxen !!!!!!!!!

Hon hade sparkat i väggarna och rusat runt!!
Vi såg ut så här :confused: :confused:

Hon var helt lugn när vi kom in och helt lugn när vi tog ut henne i hagen. men vi såg ju sparkmärkerna i väggen !!! Murade väggar som det var stora märken i !!

Sen när vi gick in boxen så såg vi varför hon hade gjort detta ! Det låg en död geting i halmen :eek:

Gick ut och kollade igenom hästen och mycket riktigt !!!
En ganska så stor svullnad på innsidan på höger ben.

Så det behöver inte vara din häst det är fel på !

Sen å andra sidan så är det ju hästar vi har att göra med och dom har ju precis som vi rätt att bli förbannade i bland :angel: ;)

så bry dig inte om vad stallägaren har sagt !!!
och hon ångrade sig ju i och med att du fick ett sms förlåt!

Så upp med hakan gumman !!!
Du har kämpat så med din häst och har varit jätte duktigt tycker jag !!!
:banana: :bump: :bow:

Tesora

Men du kanske hon greps av panik av något som hade stört henne.
Jag tycker inte du ska sälja henne. Du har ju haft henne i 2 år och det är ju första gången något sånt här händer eller?
Då måste det finnas en andledning till varför hon gjorde så. För en häst bestämmer sig inte bara för att sparka sönder sin box. Det kanske var så att hon och box grannen kanske hade bråkat och hon blev iriterad.

Jag tycker att du ska antingen försöka ta redapå vad som kan ha orasakat detta.

LYCKA TILL :banana:

Inte skall du ge upp!
Du har ett fullblod! Och ett sto. Vi har fullt med ston, de är minst sagt personliga. Om man vill ha en polare som lufsar runt och tycker att det mesta är ok - skaffa en valack. Brudar det är brudar det. Har du inga systrar? Tjejkompisar med PMS? då vet du ju att tjejer skall man inte hålla på och diskutera med. Det blir alltid en dragkamp. Man får ta en dag i taget. Känna lite på humöret-bestämma sedan vad man skall göra. Hitta någon som är duktig på just din typ av häst. Det är mycket svårare med galopphästar de är ju avlade för att vara fulla med "djävlar anamma" . Vi stoägare har nog alla lipat både 3 och 4 gånger. :smirk:

Usch, så här kan du ju inte ha det!
puppy_dog_eyes.gif

att hon fick ett raseriutbott i boxen kanske bara berodde på att hon ville komma ut, det är ju fint väder och det kanske inte är så kul att sitta inne i ett varmt stall?
om det bara är en engångsföreteelse är det väll ingen större sak eller?
har det hänta andra saker som har gjort att du inte vill ha henne kvar?

Glimfeather skrev:
Blev för drygt en timme sen väckt av min stallägare som att att jag fick komma ioch ta ut min häst själv för hon hade sparkat sönder stallet och snart skulle stallägaren slå ihjäl henne. Sen slängde hon luren i örat på mig.

Inom fem minuter satt jag i bilen och och tusen hemska tankar for genom mitt huvud. Jag var säker på att när jag kom dit så skulle Bella ha brutit benen elelr så skulle jag bli ihjälsparkad. Det senare hoppades jag väl mer på. Satt och lipade hela vägen. Och när jag kom fram så visade det sig att hon hade sparkat på en av väggarna som hade flyttat sig minst 20 cm. Alla hästar var inne och ingen stallägare syntes till, så jag tog ut alla. Bella var jättesnäll.

Varför fick hon ett sånt raseriutbrott? Hon har tappat en sko och fått gå ensam i paddocken brevid sin pojkvän och en annan kompis. Det har hon gjort förr utan problem. Tänkte vänta med skon tills nästa tisdag när hovis ändå ska sko om, men det blir väl att jag får ringa extrahovisen redan nu.

Jag blir så ledsen. Jag älskar ju den här hästen. Men man kan inte ha en häst som inte uppför sig. Jag önskar att jag aldrig köpt henne. För hur många dagar av de månaderna jag har haft henne har jag mått bra av det? Jag kan inte komma på en enda just nu. Nu vill jag ha bort henne så fort som möjligt bara. Såna som jag ska inte hålla på med hästar. Nu sitter jag här och lipar, min jävla mes.

Kan ni inte hitta någon speciallösning så hästen får stå i en box lite för sig själv tex en hörnbox? Hon kanske inte gillar sina grannar? Förstår om stallägaren blir sur men om du erbjuder dig att betala och kanske hjälpa till att laga efter din häst så borde hon inte ha någon anledning att vara det! Det mesta går att lösa om man har lite kreativ fantasi! Det viktigaste är trots allt att inte djur och människor blir skadade. Lycka till med hästen!

Tack för alla svar.

Hon står i en hörnbox, men stallet är byggt lite dumt så hon har två boxgrannar i alla fall. Det är inte första gången hon sparkat i väggarna, men detta var den första gången väggen har flyttat sig så mycket.

Jag svarade stallägaren och skrev att jag nog ska sälja henne så hon kommer till någon hon har det bättre hos. Då svarade hon att hon har det bra med mig, men kanske lite för bra. Det är nog sant, jag är för mesig.

Nu ska jag äntligen få i mig lite frukost. Jag skriver lite mer sedan.

Glimfeather skrev:
Tack för alla svar.

Hon står i en hörnbox, men stallet är byggt lite dumt så hon har två boxgrannar i alla fall. Det är inte första gången hon sparkat i väggarna, men detta var den första gången väggen har flyttat sig så mycket.
Har du testat boxgardiner? Då slipper hon iaf se sina odrägliga grannar. Fungerar på en del hästar.

Glimfeather skrev:
Jag svarade stallägaren och skrev att jag nog ska sälja henne så hon kommer till någon hon har det bättre hos. Då svarade hon att hon har det bra med mig, men kanske lite för bra. Det är nog sant, jag är för mesig.
Fast då låter det ju som stallägaren inte är så hemsk iaf. Det går säker att lösa! Ni kanske får mötas på halva vägen dvs. du får tuffa till dig lite mot hästen ;)

joo att ston är lite speciella det är det många med mig som har erfarenheter av...:angel: Men usch och fy för en tråkig vallack;)
det är ju fäll period nu (och brunst) och då är livet fruktansvärt jobbigt...iaf tycker min älskling det, jag ger henne B-vitamin för att lätta på fällningen (och humöret..:smirk: ) Har du prövat att sätta för nått så hon slipper att se de andra hästarna?? vanlig playwood går alldeles utmärkt, det är inte alla hästar som trivs med sällskap, iaf inte att titta på..;) du ska absolut INTE sälja...
Lycka till!!!:bump:

Nej, hon är inte hemsk, hon blev ju bara ledsen i morse.

Har hängt upp boxgardiner, men de bara trillar ner eftersom vi inte har några galler just nu. elelr vi har, emn ingen har orkat sätta upp dem :mad:

Jag är urkass påatt rida henne, mina medryttare gör det bra, men vad hjälper det mig? Hon har varit mycket skadad och jag håller på och inbillar mig att hon är sjuk hela tiden! Alla mina pengar går till hästen, såklart är det värt det, men inte när hon bara jävlas med mig.

Trissa: Just nu är det bara inne i stallet. I vintras när hon var sjuk och fick gå i sjukhage reste hon sig och var allmänt jobbig när man skulle ta in henne.

Någon som vet en bra tränare i bohuslän? Som helst inte kostar skjortan att ta ut :crazy:

Jag är så jävla trött på det här nu alltså.

Nu är inte fullblod min bag riktigt, men de få jag har träffat har haft ett stort behov av aktivering. Skulle mer utevistelse hjälpa? Och det finns ju annat du kan göra än att rida, tömköra, löshoppa osv.

Nu är de ute 12 timmar om dygnet och ska snart ut på bete. Men nu ha rhon fått stå i paddocken en dag (andra dagen idag) eftersom hon har tappat en sko och hovis inte kommer förrän på tisdag (ringde en annan som ska komma i morgon och slå på tappsko). Hon har väldigt dåliga hovar på sommaren och är väldigt ömfotad så det är därför.

Hon har alltså inte blivit riden sedan i måndags. Men innan har hon kunnat stå flera dagar utan att bli knäpp. Har även stått i paddocken en par dar utan problem.

Hon rids mycket nu annars, nästan varje dag. Men jag brukar även longera och löshoppa med henne. Jag har inte alltid motivationen att rida, eftersom hon bara jävlas med mig, men medryttarna rider ju. Så när jag har henne rider eller löslongerar jag, beroende på hur hon och jag känner oss.

Nu ska jag iväg och beta henne lite så hon inte blir alldeles knäpp där i paddocken.

Men problemet är alltså att hon sparkar i boxväggarna? Vid vilka tillfällen, ser du något mönster?

Se till och ha gummiskor typ old macs att använda om hon får tappskor..... då behöver hon inte stå !

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka