Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

Nej, jag ser inget mönser eftersom det sker på natten när ingen är där. Det enda man ser på morgonen är att väggen har flyttat sig. Hon har inte gjort det på länge nu bara. Förr var det när hennes mat var slut, men de tha rjag löst genom att hon alltid har mat att äta. Men i morse var den slut. Kan vara därför.

Jag är ingen expert, men vad tror du om lösdrift? Kan ju vara så att hon inte tycker om att vara i stall överhuvudtaget? Vem skulle gilla det när man kan vara ute istället?
;)

Stackars dig....men det är ju ett sto, dom kan fâ sina ryck:crazy: igâr hoppade en här ur hagen, hon var skitförbannad för att hon fâtt vânta pâ att gâ ut och istället fâtt traska pâ motionsbandet(som hon hatar, men hästägaren älskar). Klen tröst, jag vet.....

Jag förstår dig hurr jobbigt det kan kännas!
Jag har ett sto oxå som har sparkat i väggarna!!!!Men det har inte hänt på länge för jag flyttade henne till en box där ingen häst kompis stod brevid,sen var det lugnt!men hon var stressad(bet i dörren)i den nya boxen. Stallet vi var i var för stressigt för henne har jag misstänkt, för nu har vi bytt stall och då har ingenting hänt. :rofl: Det är andra rutiner ex alla hästar kommer ut samtidigt och de kommer ut tidig morgon och in sen kväll mm.Öronen är framåt och ögonen är klara och lyckliga!!:banana:
Men inte förkasta att hon är en dam som kräver en fast och bestämd men snäll hand!
Hon har ett väldigt starkt psyke, vill gärna vara den bestämmande i flocken!! Men hon är inte ledare över mig, jag har tränat NH vilket är enormt BRA!!Stå ut för det är vad jag gör det ger framsteg hela tiden!Jag har haft henne i 1,5 år och hon är hanterbar idag!!!!:D

Glimfeather skrev:
Har hängt upp boxgardiner, men de bara trillar ner eftersom vi inte har några galler just nu. elelr vi har, emn ingen har orkat sätta upp dem :mad:

Men du, jag tycker absolut ni ska ta ett ryck och sätta upp gallren! Inte konstigt att hon bråkar om andra hästar kan sticka in näsan i hennes box. Kan inte du fråga stallägaren lite snällt om ni kan göra det tillsammans? Jag tror det skulle göra stor skillnad.

Händer det ingenting tycker jag du ska leta efter ett annat stall där hon kan stå i en box med lite lugn och ro. Fast jag tycker inte man ska flytta hästar i onödan så snacka med stallägaren först.

Senast ändrad:

testa nattlampa...
på ridskolan finns det en som är mörkrädd, sparkade i väggarna å höll på... sen kom de på vad det var... :)

häng upp massa leksaker, kanske boll med hål å pellets...

kolla vad medryttarna gör som inte du gör, å SLUTA HA INSTÄLLNINGEN ATT DU ÄR VÄRDELÖS!!!!
det är du förmodligen INTE!
Tuffa till dig, LYSSNA på hästen, vad vill den lixom? varför är hon missnöjd, har hon ont? min kan stå å sparka med ena bakbenet, nått e ju vajsing, din kanske oxå har nått som är obehagligt...
har hon nån kompis hon gillar extra mkt? kan hon få stå bredvid den i stallet oxå?
försök göra henne så nöjd som möjligt, lita på dig själv, å bli tuff.. ha regler... å ha samma varje dag... rutiner på ALLT du gör med henne... fullblod behöver fasta rutiner! (för det mesta)...

lycka till!!!!

ps: DU ÄR INTE VÄRDELÖS :p ;)

Jag kan ju inte bestämma när de ska upp. Det är stallägarens man som ska göra det. Men ingen sticker in näsan till henne, för hon är högst i rang efter valacken. Men om de andra tittar på henne när hon äter blir hon förbannad.

lobell: Jag har haft henne på lösdrift och det tyckte hon jättemycket om! Dessutom ska jag flytta henne till hösten, om jag nu lyckas lasta henne, och då ska jag absolut leta efter ett stall med lösdrift.

Jag längtar så jag kan dö tills vi ska släppa på bete.

Var hos henne nu och och gick ner till en liten äng de gick på förut och fixade staketet där och medna hon betade plockade jag ganska många kilo gräs som hon fick i paddocken. Hon är som en liten hund min Bella. Men jag är nog för mycket kompis med henne, ingen ledare för fem öre. Hon har det för bra hos mig, precis som stallägaren säger :(

Jag har hängt upp granris som hon står och pillar i och sedan har hon alltid hö på natten. Den enda hon inte bråkar med är valacken och han kan hon inte stå brevid för han käbblar med unghästen och hon blir rädd för honom. Som de står nu bråkar de minst. Vårt stall är konstigt byggt det är därför hästarna inte går att flytta som man vill.

Jag har hängt upp granris som hon står och pillar i och sedan har hon alltid hö på natten. Den enda hon inte bråkar med är valacken och han kan hon inte stå brevid för han käbblar med unghästen och hon blir rädd för honom. Som de står nu bråkar de minst. Vårt stall är konstigt byggt det är därför hästarna inte går att flytta som man vill.

Det medryttarna gör är att de rider henne bättre, för hantera henne kan jag ju. De är helt enkelt bättre ryttare.

Glimfeather skrev:
Jag kan ju inte bestämma när de ska upp. Det är stallägarens man som ska göra det. Men ingen sticker in näsan till henne, för hon är högst i rang efter valacken. Men om de andra tittar på henne när hon äter blir hon förbannad.
Du kan inte bestämma men du kan erbjuda dig att hjälpa till ;) och säga att hästen förmodligen skulle bli bättre om gallren kommer upp. Hjälper inte gallren så sätt upp skivor/boxgardiner också.

Jag har en valack som är precis som din. Han bankade alltid i väggarna när han åt och någon annan häst tittade på honom. Det blir mycket bättre när man "skärmar av" honom. Nu har jag eget stall och han står i en box för sig.

Blir ledsen när jag läser dina inlägg för att det är så kämpigt för dig.
Hästen har det inte för bra och det är inte ditt fel på nåt sätt att hon beter sig som hon gör.

Jag har sett dina ridbilder och du skadar inte din häst på nåt sätt, finns många hästar som inte går en dag i form utan att nånsin bli skadade. Och har hon klarat av banan klarar hon nog av dig ;)

Jag har införskaffat easyboots till min donna för att slippa ställa av henne. Har bara köpt en då det sällan är fler skor som ryker samtidigt.

Om hon är lugnare av mat och hon denna gången var utan vet du ju vad felet var? Bara att åtgärda och gå vidare.

Men vill du inte så tvinga dig inte, det ska vara roligt att ha häst.

Nja, jag skadar henne ju inte, rider inte så mycket i paddocken själv eftersom jag anser mig för dålig för det. Jag kämpar ute så får medryttarna sköta paddockarbetet :p de tycker ändå det är roligast och det går bra för dem.

Har också funderat på boots, vad kostar dem?

Ja, jag ska hänga upp ett hönät idag också så hon får nogra extra kilon.

beror lite på vad dollarn står i men runt 400:- för en sist jag såg.
Min funkar även vintertid och jag rider som vanligt med den.

Min häst svullnar nåt enormt i benet om hon tappar en sko men easybootsen tar bort allt sånt.

en klart bra investering.

Tränare? jag hade rätt kämpigt med min fuxfärgade fullblodsdam i början och det släppte när jag fick en tränare som kunde hjälpa mig med när jag skulle gå på och när jag skulle backa. Och att rida bättre förstås ;)

Okej, men det finns väl såna att köpa i Sverige också?

En av mian medryttare är instruktör så hon ska hålla en del lektioner för mig.

Be om hjälp med ridningen av din medryttare då!
Om du tycker att hennes ridning är bra så be henne om hjälp, hon känner ju hästen och vet vart "knapparna" sitter.

Det där med att slå i väggen är du långt ifrån ensam att ha problem med, jag har kommit ut i stallet några gånger och sett boxväggar som i stort sett saknas (läs; kaffeved:crazy: )
Många gånger är det (iallafall hos mig) så att hästarna har råkat rulla fast och sedan slagit sig lösa... knasiga djur, spelar ingen roll hur stor lägenhet de har, kan de paja något så gör de det oftast!

E det alltid samma vägg? Man kan ta 2-3 begagnade bildäck (utan fälg), såga itu det på ett ställe så man kan "öppna" det (och alltså inte sticka in en hov o fastna) och sen hänga dem på rad på problemväggen med "sågade springan" neråt golvet. När hon sparkar kommer däcken fjädra tillbaka och "ge igen" plus att oljud och märken minimeras, svårt att skada sig på också!
Funkade dunderbra på en av mina besvärliga ponnyer, som förövrigt sparkade sönder 3 boxväggar, en trailer och otaliga staketslanor. Vissa bara e knäppa. Så länge ingen skadas kan man ofta hitta vägar runt såna här problem!

Lycka till!

Hihi, ja jag läste det! Satt o klurade med mitt inlägg så jag missade att diskussionen rullade förbi mig!!

Kommer nog bli bra ska du se! En dos gott självförtroende e nog vad du behöver. Finns en bra bok som heter "mental tuffhetsträning" som kommer från idrottsförbundet (SISU tror jag). Bra för att lära sig angripa problem med sin idrott och att hitta konstruktiva lösningar på "mentala spärrar" som dåligt självförstoende är litegranna.

Kämpa på!:bump:

jo men de beställs från usa så den svenska leverantören ändrar priset emellanåt.

sök på easyboot så hittar du den.

Okej. Tack! Det ska jag absolut köpa, på sommaren flyger skorna var och varannan dag tycker jag :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka