jag ska bygga ett stall

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Jappeloup
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 436
J

Jappeloup

Jag ska bygga ett stall! Vad tycker ni om denna ritningen?
http://www.pixbox.se/pic_show_id7911393.html

Det tomma stora utrymmet är spolplats och uppbindningsplats. Fodret ska jag förvara på logen.
Kom gärna med synpunkter! Jag kan ta kritik, så säg ärligt vad ni tycker. Jag har inte bestämt mig för denna ritningen ännu, så har ni bättre förslag så ändrar jag kanske.
Jag har fem hästar. 1 halvblod med föl, en D-ponny med föl, och en C-ponny. Fölen är ju nu snart 1 år och har egna boxar. C-ponnyn ska jag sälja, men kanske köper jag någon annan häst.

Sv: jag ska bygga ett stall

Glömde skriva att jag ska inte ha höloft, utan öppet upp i nock så det blir bra luft. Däremot tänkte jag ha ett litet loft över logen och uppbindningsplatsen så att man kan sitta där o smörja läder o fika eller vad man nu vill och titta ner på hästarna.

Jag tycker det ser bra ut! Det enda jag skulle ändrat på är att, om det är möjligt, göra lite större boxar.

Vi har nylignen byggt nytt stall och har öppet upp till nock, liksom ni ska ha. Jag är jättenöjd med den lösningen. Det ger framförallt mycket bra luft i stallet, men gör det också ljust och öppet.

Den här tråden hamnade under fel rubrik? Den ska ju inte vara under hästvård, kanske under utrustning, hur flyttar jag den?

Ja, jag har funderat lite på det, kanske är bättre med 3,5 * 3,5

Ja, i vårt gamla stall hade vi 9 kvm, och det är stor skillnad mot nu då vi har 12 kvm (3x4). Jag har inga jättehästar, ett halvblod och en d-ponny, men det är blir betydligt mer lättskött med lite större boxar. Bättre för hästarna också :)

Lycka till med stallbygget!

Tycker också det är mycket mer lättskött med stora boxar, vi har ca 16 kvm och visst går det åt mer strö när man fyller upp boxen men resten av året tjänar man in det. Hästarna trampar inte ner skiten lika lätt när de har lite större ytor att röra sig på.

Sedan hade iaf jag valt att försöka få fölningsboxen mer avskilt, antingen lägga den i hörnet så stoet endast har en granne, eller allra helst försöka få in den där du lagt den "ensamma" boxen.

Dessutom undrar jag om det finns någon särskild anledning till alla dörrar i sadelkammaren (1 till stallet, 1 direkt ut och 1 till befintlig byggnad) Investera i 1 rejäl dörr mot stallet istället, för att försvåra för ev. tjuvar. Dessutom är det lättare att möblera om det inte är så många dörrar att ta hänsyn till, hyllor och krokar kan man aldrig få för mkt av i en sadelkammare.

Lycka till med ditt stallbygge!l

Tack Tack för tips och ideer!
Ska ta och titta över ritningen igen. Men man blir ju helt snurrig när man sitter och stirrar och kladdar på samma papper hela kvällarna. Jag ska ju ha och trivas i stallet i många år.
Kom gärna med fler synpunkter!

Sedan hade iaf jag valt att försöka få fölningsboxen mer avskilt, antingen lägga den i hörnet så stoet endast har en granne, eller allra helst försöka få in den där du lagt den "ensamma" boxen.
:bow:
Precis vad jag hade tänkt att säga.

jätte fint men jag skulle vilja ha fölboxen i hörnet så dom får stå lite ifred när dom fölar!

Tycker det ser bra ut.. Vad har du gjort ritningen.. letar själv efter ett data program typ IKEA där man kan rita upp. Ska renover mitt..

Hej Mindy!
Jag har gjort ritningen i AutoCad. Och sen har jag turen att ha en farbror som är arkitekt, så han ska sedan göra en bättre ritning med alla vinklar och sådant som jag kan skicka in i ansökan om bygglov.
Hur ser ditt stall ut?

Ser mycket bättre ut nu!
Lycka till!:)

Tittade i Stalltråden och såg allas fina stall ! Urmysiga! Längtar efter att mitt blir färdigt. Men en fundering jag fick av alla dessa bilder var,
Är det inte måttbestämmelser på stallgången, minst 3 m ? Eller har jag missuppfattat det?

Finns bara rekomenderade mått på stallgångarna.

Jag tycker det är bra att du har flera stalldörrar. Att bara ha en om det skulle börja brinna är ju inte särskilt bra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 034
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 591
Senast: in2u
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 753
Senast: majha
·
Anläggning Då jag totalt kört fast i mitt planerande tänkte jag att jag skulle slänga ut frågan här och se om någon är duktig på att planera... 2
Svar
34
· Visningar
6 848
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka