Bukefalos 28 år!

Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

H

HokusPokus

Jag upptäckte för en stund sedan att min har sår på sina tassar. Baktassar...

Är det någon som har varit med om liknande? Vad är det för behandling? Hos veterinär? Kan man försöka behandla det själv?

Min kanin har även varit dålig i sin mage vilket har lett till stora knutor i pälsen runt om hennes gump. Jag försöker klippa bort dem men det hjälper inte så det blir ett besök till veterinären. Hon har även tappat sin päls på ett mindre område där. Är det någon som har varit med om liknande? Vad är det för behandling? Hos veterinär? Kan man försöka behandla det själv?
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Är kaninen typ överviktig? :p
jag har en kanin som väger lite för mycket och har då fått som ett sår på en baktass. vet inte riktigt vad man ska göra åt det.. Min kanin verkar inte ha ont eller så och det ser inte "farligt" ut..
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Till Zuzzi:

Det är inte blödande sår utan det finns ingen päls och hon är röd och irriterad. :crazy:

Jag använder ett TJOCKT lager med hö som underlag i hennes bur. Hon tåler inte spån eller halm. :( Kan det bero på kattsand? Hon går och uträttar sina behov.
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Kan damen tänkas kunna fungera på madrass? Men för att kunna gå på sånt måste kaninen inte ha allt för stora vanor med att käka på grejjer :rofl:
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

En av mina kaniner hade så när jag fick henne. Det kan nog bero på kattsanden, för jag är ganska säker på att det beror på underlaget, hur rent det är och så. Att det kommer in smuts mot huden som gör att det blir rött och irriterat. Instinktivt kan jag tänka mig att det kan ha något med urin att göra.
Det gick över när jag hade haft henne i en vecka eller så, så jag vet inte vad jag gjorde för att det skulle gå bort. Mina kaniner har halm och spån som underlag.
Går hon i bur/hage med nät i botten? Jag kom på att det kan vara det också, för det gjorde min kanin innan hon kom hit men inte efter! Och man ser ju tassarna på bur-rävar och sånt hur trasiga dom är...
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Apropå knutorna i pälsen och hårlösheten. Samma kanin som jag nämnde ovan hade dessa problemen när hon kom till mig. Det gick inte över med en gång, så jag tvättade/klippte bort knutorna och klägget, och lät henne sedan gå på hö- och vatten-diet i ett par veckor eller mer. Det gick över då. Nu äter hon vanlig kaninmat, grönsaker och grejer, och hennes mage är bra.
Tvätta det hårlösa området med koksaltlösning.
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Hade en belgisk jätte som fick två stora sår ett tag efter att hon kom till mig. Jag hade spån. Hennes tassar var svullna och såren var som enkronor! En dag när vi var ute på promenad på gräset började dom blöda. Och oh vad hon blödde! Har aldrig sett så mycket blod i hela mitt liv! Jag och mamma tvättade henne med koksaltlösning och höll henne på handdukar ett tag.
Fick sedan veta att anledningen till detta var ett hennes kiss frätte på hennes tassar som är mycket ömtåliga! Hon satt ju jämt i sin egna kisshöra, drog jämt dit sin matskål och allt sitt hö. Hon trivdes väl där antar jag. Efter ett tag försvann dom och ersattes utav två förhårdnader, antagligen vande sig kroppen vid hennes osunda beteende.
 
Sv: Jag skäms. Sår på baktassarna m.m

Rensa buren oftare hade kanske varit en bra idé?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 567
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 583
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp