Jag tänkte skaffa en Mac...

Ämelie

Trådstartare
Min dator har börjat krångla väldigt mycket, den har ett par år på nacken och jag har egentligen aldrig varit speciellt nöjd med den... det är bara en tidsfråga innan den havererar!

Så kompisen jag delar lägenhet med har skaffat en MacBook för några månader sedan... en mycket smidig och behändig liten dator :) Hur snabb som helst och har hittills aldrig krånglat.

Men jag tycket att det är lite mycket att köpa en dator för som pengarna och vill höra fler åsikter om Mac innan jag köper någon. Vill gärna höra jämförelse mellan deras bärbara datorer också. Och vilken dator passar mig bäst? Är lite sugen på MacBook Air. Jag surfar, kollar på bilder, redigerar bilder, skapar små videoklipp... det är väl de som jag använder datorn till mest :)

Sv: Jag tänkte skaffa en Mac...

airen är kompetent men jag tycker det är för klen processor (en stenåldrig core2duo), saknar tangentbordsbelysningen (Tidigare generationer har det).. Annars så är det ett givetval.

Jag hade antingen köpt en air 13" eller en macbook pro 13" om jag vore du. att köpa en plastbook (vita) är pengarna i sjön i min mening. Den har även den en stenåldrig C2D cpu, den har inte lika slitstark yta som Alu-bookarna.

således skulle jag köpa en air eller en pro..

Redigera bilder är lite lustigt begrepp.. det beror ju på.. photoshop kör man inte på någon 13"are, skärmen räcker inte till..

Jag blev less på PC som enligt mig bara krånglade, och såg inte varför jag skulle ha ett operativsystem som är mestadels inriktat på spel då jag kunde skaffa en Mac som ju är mer inriktad mot foto, film, musik och så som jag helst håller på med, så skaffade i September en Macbook Pro, och enda som eventuellt har krånglat nångång är väl om ett program har låst sig men annars så hör jag den knappt ens, krävs att nått låser sig, eller att jag kör flera tunga program i ett tokigt varmt rum för att fläkten ska börja leva om.

I jämförelse med min förra dator (Compaq) så är den här rena drömmen!

Har en annan vän som använder Photoshop mycket och hon tycker att det duger alldeles utmärkt med en 13".

Med tanke på nuvarande dator så är en "plastbook" en dröm i jämförelse...

du får inte upp lagermynen och en arbetsmeny på höjden på 1280x800 skärmen, men som sagt, vad "redigera bilder" innebär är väldigt subjektivt, här är nog definitionen av redigerare snarare beskära och på sin höjd lägga på lite skärpa och justera vitbalans, då fungerar det, men skall du faktiskt redigera och jobba i bildbehandlare är det inte lämpligt. och har man inte mer krav så fungerar det ypperligt oavsett vad man väljer.

Ett förslag skulle ju vara att köpa en 13":are, samt en extern skärm för de gånger man vill göra nåt som kräver lite mer.

Jag bytte från PC till en Mac Book Pro för ett par år sedan. Jag kommer aldrig att köpa en PC igen.

Uppdateringar fungerar smärtfritt
Mycket av det jag behöver i programväg ingår i datorn
Från viloläge startar den på 4-5 sekunder.
Framförallt - den fungerar! Den hänger sig inte, operativsystemet behöver inte installeras om med jämna mellanrum.
Inställningar som behöver göras är enkla. Jag köpte t ex en trådlös router till den och allt var installerat och klart på några minuter.
Ja, en Mac kostar mer än motsvarande PC och är värd varenda krona i mellanskillnad.

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
628
Senast: Bison
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med... 2
Svar
30
· Visningar
3 643
Senast: vallhund
·
IT & mobiler Har precis skaffat bredband i min lägenhet och det funkar inte med min bärbara dator. Det kopplar ur och går enormt sakta. Däremot är...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka