Jag vill ha gnagare!

Jag har haft ett gäng gerbiler, de är inte utpräglat nattaktiva utan de är aktiva lite då och då under dagens lopp. Låter inte direkt mer än små pip när dom pratar med varandra och när de gnager så klart. Bör hållas i par (2 honor eller 2 hanar), hanar kan många gånger gå att ha 3 stycken tillsammans med om de får växa upp tillsammans. Ska bo i exempelvis akvarium så ingen gallerbur som de kommer kunna föra oväsen i. Vill man få gerbiler med bra temperament så är det säkrast att köpa från en uppfödare som är noga med temperamentet på avelsdjuren. Av mina som jag hade (7 totalt samtidigt) så var det en som kunde bitas. De älskar att gräva gångar i bomaterialet så det är viktigt att de har tillräckligt mycket (minst 20 cm men gärna mer) och det är så kul att sitta och titta när de springer runt i gångarna och pysslar om man har turen att en av gångarna hamnar mot glasskivan.

Nästan alla gerbiler jag haft, har haft väldigt trevlig temprament.
Hade ett undantag som högg mot både människor och artfränder, hon trivdes va själv.
Skriver under på allt du skrivit :up:

Edit: Ovanligt får så otrevlig individ, så vill inte TS ska oroa sig att gerbiler är bitiga, "elaka" av sig.
 
Av gnagare tycker jag om råttor mest. De är nattaktiva, men det är väl å andra sidan alla smågnagare? Har annars inget minne av att de hade läten för sig. Jag bodde i en liten lägenhet med katt när jag hade dem. Det går kanske inte alls att jämföra med väldigt intresserade hundar, men katterna sattes på plats.

Sen kräver de ju en del aktivering, men det är det jag gillar med dem. Att de är lite intelligenta till skillnad från andra smådjur. Typ hamster: släpp en sådan på ett bord och den går till kanten och ramlar ned, medan en råtta listar ut hur den kan ta sig ner utan maximal hjälp av gravitationen. Typ. :D

Fast de var mästare på att skita ner i buren ...

Minst gillar jag nog gerbiler. Väldigt aktiva och kvicka, men jag fick aldrig mina riktigt tama (och bitas kunde de göra). Men det kan säkert vara individuellt. Mina var från djuraffär.
Ja och marsvinen skulle lägga sig ned och invänta käket...åtminstone mina feta latmaskar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 830
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp