Bukefalos 28 år!

Jag vill ha jordat i min lägenhet!

K

Kimz0r

Har bara jordade uttag i köket, men vill ha jordat även i övriga utrymmen. Mannen frågade fastighetsskötaren om det gick att ordna (ev. på egen bekostnad) men fick inte så mycket till svar.

Jag bor i hyresrätt, får jag på eget bevåg ta hit en elektriker som jordar resterande uttag i lägenheten? Någon som har gjort detta och vet vad det kan tänkas kosta? Bor i en tvåa och skulle tro att det är fråga om ca. åtta uttag. Mina föräldrar fick övriga rum i sin lägenhet jordade för några år sedan, dock svart, så deras prisuppgift är nog inte särskilt relevant.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Räkna med runt 10 000-20 000kr. För antagligen måste man dra nya kablar från centralen eftersom det nog inte finns färdigt i uttagen
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Det kan jag faktiskt leva med för att slippa dra stora tjocka förlängningssladden genom hela lägenheten. Tack.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Är det en hyresrätt borde det väl vara fastighetsägarens ansvar att fixa jordade uttag? Det gjorde dom iallafall i en av lägenheterna jag flyttat in i.
Där såg vi på visningen att det bara fanns ojordat, och då sa pappa att det borde finnas jordat, och när jag flyttade in fanns det det. Och det kostade inte mej nått.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Jag tycker naturligtvis att det borde vara så- jordat är standard idag och hyresvärden borde vilja hålla en hög standard - men fastighetsskötaren verkade inte tycka detsamma. :devil:
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Fastighetsskötaren är snååååål:D:D:devil:

Du kan inte ringa/maila direkt till huvudkontoret då? Dom borde ju ha rätt bra koll också på hur sånt ska fixas...
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Jag funderar på att göra det... :angel:
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Knappast fasighetsskötaren som är snål. Han gör ju bara vad han blir tillsagd att göra. Det är ju fastighetsägaren som är snål i så fall.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Är det en hyresrätt borde det väl vara fastighetsägarens ansvar att fixa jordade uttag? Det gjorde dom iallafall i en av lägenheterna jag flyttat in i.
Där såg vi på visningen att det bara fanns ojordat, och då sa pappa att det borde finnas jordat, och när jag flyttade in fanns det det. Och det kostade inte mej nått.

Det stod om det i hyresgästföreningens tidning för ett tag sedan att man har inte rätt att kräva att få jordat om det inte finns det när man flyttar in... det är den standarden som man har när man flyttar in som gäller...
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Ja, jag minns den insändaren, jag råkade läsa just den tidningen av en händelse. Det är alltså inte "kräva" det är fråga om isf., utan snarare en fråga om att snällt be hyresvärden att jorda min lägenhet och att jag står för den eventuella kostnaden.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

varför öht betala för att jorda en hyresrätt? det är ju vansinne att hiva ner massa pengar i en lägenhet som man inte ens äger eller får ut några pengar för. Sedermera är du skyldig att återställa lägenheten i lika skick som när du fick den om du flyttar, dvs utan jordade uttag..

Ren idioti..

Det finns inga krav på att man måste ha jordade uttag någon annanstans än i våtutrymmen (badrum, tvättstuga, kök) i befintliga fastigheter, så varför skulle fastighetsägaren investera i det?
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

varför öht betala för att jorda en hyresrätt?
För att slippa ställa datorn (bl.a.) i köket. Alternativet - stora förlängningssladden dragen genom hela lägenheten - har jag provat i en annan lägenhet jag bott i och har ingen större lust att ha det så igen.

skyldig att återställa lägenheten i lika skick som när du fick den om du flyttar, dvs utan jordade uttag..
Nja. Skyldig att återställa skador jag tillfogat lägenheten samt förändringar som hyresvärden och/eller hyresgästen kan ha svårt att godta.

Ser inte varför någon skulle ha svårt att godta jordade uttag? Det höjer standarden på lägenheten, det är inte fult och det skadar inte lägenheten.

Ren idioti att koppla datorutrustning till ojordade uttag.
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Bostadsbolaget lär inte kräva att det bytas tillbaka till ojordade uttag, eftersom de flesta bolag när de gör "storrenoveringar" i äldre bostadsområden byter så att alla eluttag är jordade.

Tror knappast att ett bostadsbolag ber en återställa förbättringar, däremot om man har försämrat en lägenhet så blir man tvungen att återställa den, men det är ju inte försämra en lägenhet som Kimzor tänkt göra.

varför öht betala för att jorda en hyresrätt? det är ju vansinne att hiva ner massa pengar i en lägenhet som man inte ens äger eller får ut några pengar för. Sedermera är du skyldig att återställa lägenheten i lika skick som när du fick den om du flyttar, dvs utan jordade uttag..

Ren idioti..

Det finns inga krav på att man måste ha jordade uttag någon annanstans än i våtutrymmen (badrum, tvättstuga, kök) i befintliga fastigheter, så varför skulle fastighetsägaren investera i det?
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

Bostadsbolaget lär inte kräva att det bytas tillbaka till ojordade uttag, eftersom de flesta bolag när de gör "storrenoveringar" i äldre bostadsområden byter så att alla eluttag är jordade.

Tror knappast att ett bostadsbolag ber en återställa förbättringar, däremot om man har försämrat en lägenhet så blir man tvungen att återställa den, men det är ju inte försämra en lägenhet som Kimzor tänkt göra.

det har knappast med saken att göra.. det handlar om att du gör något utan fastighetsägarens tillstånd.. men har du kommit överens med fastighetsägaren att du är så puckad att öser ner dyra pengar i ett sådant jobb i en hyresrätt så lär de inte ha något emot det.. däremot om du gör det utan dess tillsstånd så kan det bli konsekvenser..

ren idioti att ödsla pengar i en lägenhet som man inte ens äger, du får inte tillbaka en spänn för saken.. har du sådanna här krav så får du ju skaffa en bostadsrätt så du får någon ekonomi i det hela..

sedan är det hysteri att köra elektronik på jordat uttag... vet ni ens vad det är för något?
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

sedan är det hysteri att köra elektronik på jordat uttag... vet ni ens vad det är för något?

Hysteri och hysteri. Det beror ju på hur stor risken är att höljet blir strömförande...

Dock är det ju aldrig en bra ide att koppla datorn på ett jordat uttag i en skarvsladd dragen från köket om andra elektriska pryttlar i samma rum sitter i ojordade om man inte har koll på vad man gör. Det är farligare (och sämre ur störsynpunkt) att blanda jordat och ojordat än att köra bara ojordat...
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

ren idioti att ödsla pengar i en lägenhet som man inte ens äger, du får inte tillbaka en spänn för saken.. har du sådanna här krav så får du ju skaffa en bostadsrätt så du får någon ekonomi i det hela..
Hur kalkylerar du rent ekonomiskt ifråga om elsäkerheten? Vari ligger skillnaden i elsäkerhet huruvida lägenheten är ägd eller hyrd?
sedan är det hysteri att köra elektronik på jordat uttag... vet ni ens vad det är för något?
Har du lust att utveckla vad du menar?
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

sedan är det hysteri att köra elektronik på jordat uttag... vet ni ens vad det är för något?

Skulle väldigt gärna vilja ha en förklaring till detta uttalande! Varför skulle man inte göra det och på vilket sett påverkar det elektroniken?
 
Sv: Jag vill ha jordat i min lägenhet!

*kl*

Hur vet man att ett uttag verkligen är jordat och inte bara en jordad kontakt på väggen?


(Jag skulle också vilja ha jordat i lägenheten och gärna med jordfelsbrytare)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 327
Senast: susanne
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 476
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 056
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp