Bukefalos 28 år!

Jag vill lära min hund att bära ved. Tips?

fejt

Trådstartare
Idag har min hund dragit hästarnas lunchhö på pulka. Han fattar snabbt och gillar att ha uppgifter.

Vi värmer upp huset med tre kaminer så varannan dag bär vi in ved, Vi brukar hjälpas åt alla fem och köra "langen går" från dörr till resp vedlår. Det skulle vara roligt att lära hunden att ta emot ett vedträ, lägga det i vedlåren och sen komma och hämta ett nytt. Jag har kommit så långt att jag lärt honom ta emot ett vedträ men han släpper det på en gång. Någon som har förslag på hur man skulle kunna gå vidare?
 
Idag har min hund dragit hästarnas lunchhö på pulka. Han fattar snabbt och gillar att ha uppgifter.

Vi värmer upp huset med tre kaminer så varannan dag bär vi in ved, Vi brukar hjälpas åt alla fem och köra "langen går" från dörr till resp vedlår. Det skulle vara roligt att lära hunden att ta emot ett vedträ, lägga det i vedlåren och sen komma och hämta ett nytt. Jag har kommit så långt att jag lärt honom ta emot ett vedträ men han släpper det på en gång. Någon som har förslag på hur man skulle kunna gå vidare?

Finns massor av videor på youtube om hur man lär hunden att "städa". Samma princip!
 
Idag har min hund dragit hästarnas lunchhö på pulka. Han fattar snabbt och gillar att ha uppgifter.

Vi värmer upp huset med tre kaminer så varannan dag bär vi in ved, Vi brukar hjälpas åt alla fem och köra "langen går" från dörr till resp vedlår. Det skulle vara roligt att lära hunden att ta emot ett vedträ, lägga det i vedlåren och sen komma och hämta ett nytt. Jag har kommit så långt att jag lärt honom ta emot ett vedträ men han släpper det på en gång. Någon som har förslag på hur man skulle kunna gå vidare?
Börja med att lära hunden vanlig apportering. Först att bara ta föremålet och hålla fast det, tills du kommenderar loss, sedan att hämta det, och hålla det. När hunden är säker på momentet, går det att lära in vedhämtning (med nytt kommando!) på några få träningssessioner.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 132
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 081
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 801
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp