Slåss hund och räv?

Ja den är jättefin. Varför funderar du på att skjuta den? Du skjuter väl inte lösdrivande katter/hundar?
De flesta vilda djur undviker att slåss, så om din hund blir aggressiv är det nog troligt att räven schappar.
Om det finns kattmat i ladan är det rätt osannolikt att räven klarar att låta bli ett sådant läckert och lättåtkomligt mål, så du är nog fast med en husräv. Du kan ge den till mig, jag har alltid drömt om en tamräv, jag älskar rävar! ;):love:
Jag tycker det är fruktansvärt att människor först matar ett vilt djur och tom tar in det och sedan skall det skjutas för att det svarar positivt på människans inviter. :confused::mad: Ja, jag såg att det inte var du som matade, men du kunde väl sagt till att de inte fick göra det om det nu var ett sådant bekymmer för dig?
Allvarligt talat så verkade ju djuren komma överens, så varför inte se vad som händer innan du gör någonting?

Jag funderar inte på att skjuta den, påpekade ju att jag inte vill det. Att jag påpekade det var för att slippa sådana svar, lagligt har jag nämligen rätt att skjuta den. (Eller okej, inte just jag men jag får be nån skjuta den). Enda egentliga egenanledningen jag skulle se skulle väl vara risken gör kattens skull. Min mor är ganska orolig att räven ska ta katten, jag tror att katten reder sig - men visst skulle det kännas lugnare om räven hittade sig en fin liten lya i skogen. Men jag föredrar att den gör det självmant hellre än att skjuta den för att skydda katten.

Däremot vill jag nästan ännu mindre att den ska dö eller skadas pga att min hund och den stöter ihop. Se hur det går känns väldigt vanskligt då räven inte har en chans mot hunden om hunden beslutar sig för att han inte gillar räv eller ser den som ett byte.
Det var därför jag undrade om det vanliga är att de slåss, för att kunna försöka bedöma risken för att det ska hända om de tu träffas av misstag ute på gården. Jag har ju levt i tron att räven haft vett hålla sig undan från hunden, men det var ju fel.

Kattmaten finns i grannens ladugård. Här finns inte en gnutta mat, aldrig funnits. Vad gäller sommargästernas matning så visste jag inte om den förrän i efterhand då annan granne berättade att de brukade ge den mat i köket i stugan de hyrde och var "jätteglada" att de kunnat locka in den i köket. Jag ville banka huvudet i en vägg när jag hörde det och jag vill banka huvudet i en vägg bara jag skriver om det nu. Men det är ju redan gjort och inget att göra åt.

Räven löper dock inte minsta risk att bli skjuten i nuläget. Och förhoppningsvis både har han lärt sig jaga och flyttat ut i skogen i sinom tid och där bildar familj. (Han, hon, den, det.. Jag vet inte vad den är för sort)
 
Jag tror rävar och hundar kan kommunicera hyfsat efter att ha sett min husky prata öronspråk i skogen med en räv. Så jag tror inte din hund blir aggressiv mot räven eftersom inte räven (förmodligen) kommer vara aggressiv mot hunden eftersom den sett hunden sen den var valp. Så förmodligen ör det inte värre för din hund än att träffa en grannhund. Samma för katten, katter är för stora för att vara byte för rävar, det får nog vara en kattunge, sjuk/gammal katt för att vara i riskzonen tror jag.
 
Nej, den måste inte vara sjuk alls. En räv som vuxit upp i närheten av folk utan att ha blivit skrämd "på riktigt" är inte rädd och skygg, speciellt inte om de dessutom blivit matad av nån granne/sommargäst... Rävar är överlag rätt nyfikna gynnare, speciellt när de är unga.
Ja, men det är ju inte normalt med tamrävar, så det tog jag inte ens med i beräkningen, som du ser i mitt andra inlägg. ;)
 
Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland..

Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar intresserat på mig. Hunden är otippat nog helt tyst, men fullt fokus på räven, verkar dock inte arg. Jag känner "shit"... Försöker kasta grus på räven så den ska dra. Räven bryr sig inte utan nosar intresserat på gruset. Försöker hojta åt räven. Nix.

Då kommer Soda (katten) mitt i alltihop. For fuck sake... Hunden jagar normalt katten, och katten kommer inte när hunden är lös. Men nu håller jag ju i hunden så nu måste det vara safe. Tycker katten. Räven kollar på katten. Katten upptäcker räven, vänder sig om och stirrar på räven. Jag försöker i huvudet göra ett överslag om jag ska släppa hunden om räven ger sig på katten, om oddsen då är störst att räven flyr - eller om räven och hunden gemensamt kommer vända sig mot katten. Försöker locka på Soda, som står still och kollar surt på räven. Hunden vibrerar men är fortfarande tyst. Önskar jag lärt honom "skall" - trots att jag 99.99% av tiden vill han ska låta bli att skälla och önskar jag lärt honom "håll käften", men just nu saknar jag kommandot SKALL nåt otroligt.

Räven flyttar sig utanför käglan av ljus från lampan vid trappen. Okej, har räven dragit eller kör han en sneakattack mot katten? Katten beslutar sig sent om sider för att gå in, och jag får tag i en pannlampa när jag släpper in katten (vilket medför att släpa hunden med våld in, hunden vill inte in för han har inte kissat och det är en räv därute). Lyser med pannlampan, räven är precis utanför ljuskäglan, dvs typ 5 meter från mig. Kastar ett kedjestryp på räven och tänker det ska skrämma honom. Inte. Note to self - leta upp strypet imorgon och ta bort det från gräsmattan.

Tillslut masar sig räven iväg en liten bit, och jag sätter hunden i linan och släpper honom. Han springer mot räven, men fortfarande tyst som natten. Räven håller sig bakom bilarna och syns inte men jag ber böner hunden ska pinka lite fort och inte behöva sätta sig...

Nu är jag, hund och katt inne och räven ute. Men han får fan hitta en annan hobby än att vara här. Brukar hund och räv slåss, ingen av dem verkade arg eller aggressiv (vilket förvånade mig), men det kan ju ändras ganska snabbt. Jag har ingen eg lust att ta reda på svaret - men det är ju lite problematiskt iom att det ju inte är säkert man ser räven innan man släpper ut hunden nästa gång. Idag stod den nästan på trappen och syntes i ljuset från lampan, men den hade kunnat vara bara 2 m bort och inte synas alls.
Gilla
Oj min hund hade älskat att ha en alldeles EGEN räv, höjden av spänning. Vi har tidigare haft en räv boende en del av en vinter på gården, tyvärr så var det en skabbräv. Vi upptäckte den för att hunden kröp in under höladan till den hela tiden. Nä, rävskabb smittar inte lätt, tur nog.
Räven uppskattade dock inte uppvaktningen utan kände sig trängd där den låg i ett hörn, men det var jätteskoj tyckte hunden och kunde ligga så nära den fick och titta på den hur länge som helst. Min man fick gå beväpnad på gården och ligga på pass men tyvärr hann den flytta eller dö innan nådaskottet.

Hade vi haft en sån tokig granne så hade vi fortsatt stödmata den när dom åkte hem. Förstår att det kan vara jobbigt om man har en jakthund på gården. Jag rider med mina så dom får ändå inte jaga. Du kanske kan mata den längre och längre bort från gården.
 
Oj min hund hade älskat att ha en alldeles EGEN räv, höjden av spänning. Vi har tidigare haft en räv boende en del av en vinter på gården, tyvärr så var det en skabbräv. Vi upptäckte den för att hunden kröp in under höladan till den hela tiden. Nä, rävskabb smittar inte lätt, tur nog.
Räven uppskattade dock inte uppvaktningen utan kände sig trängd där den låg i ett hörn, men det var jätteskoj tyckte hunden och kunde ligga så nära den fick och titta på den hur länge som helst. Min man fick gå beväpnad på gården och ligga på pass men tyvärr hann den flytta eller dö innan nådaskottet.

Hade vi haft en sån tokig granne så hade vi fortsatt stödmata den när dom åkte hem. Förstår att det kan vara jobbigt om man har en jakthund på gården. Jag rider med mina så dom får ändå inte jaga. Du kanske kan mata den längre och längre bort från gården.

Den matades ju bara sporadiskt av sommargästerna, så ser inget behov av att stödmata så länge den reder sig själv. Förhoppningsvis har den lärt sig jaga också, eller gör det. Är ju tusen gånger bättre den lär sig själv än blir beroende av matning.

Jag vet ju verkligen inte vad min hund hade tyckt, för första gången någonsin kunde jag inte läsa honom. Just att han var helt tyst och helt lugn men fokuserad på räven. Endera fattade han inte vad det var, eller så var det byte (han jagar tyst) - men då borde han varit mer "på" eller så var det helt enkelt en kul valpkompis och sådana behöver man ju varken kaxa mot eller får skrämma. (Och han är ingen jakthund, men det har han inte fattat själv - han har fullkomligt missförstått rasbeskrivningen...)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 315
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp