Slåss hund och räv?

Alexandra_W

Trådstartare
Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland..

Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar intresserat på mig. Hunden är otippat nog helt tyst, men fullt fokus på räven, verkar dock inte arg. Jag känner "shit"... Försöker kasta grus på räven så den ska dra. Räven bryr sig inte utan nosar intresserat på gruset. Försöker hojta åt räven. Nix.

Då kommer Soda (katten) mitt i alltihop. For fuck sake... Hunden jagar normalt katten, och katten kommer inte när hunden är lös. Men nu håller jag ju i hunden så nu måste det vara safe. Tycker katten. Räven kollar på katten. Katten upptäcker räven, vänder sig om och stirrar på räven. Jag försöker i huvudet göra ett överslag om jag ska släppa hunden om räven ger sig på katten, om oddsen då är störst att räven flyr - eller om räven och hunden gemensamt kommer vända sig mot katten. Försöker locka på Soda, som står still och kollar surt på räven. Hunden vibrerar men är fortfarande tyst. Önskar jag lärt honom "skall" - trots att jag 99.99% av tiden vill han ska låta bli att skälla och önskar jag lärt honom "håll käften", men just nu saknar jag kommandot SKALL nåt otroligt.

Räven flyttar sig utanför käglan av ljus från lampan vid trappen. Okej, har räven dragit eller kör han en sneakattack mot katten? Katten beslutar sig sent om sider för att gå in, och jag får tag i en pannlampa när jag släpper in katten (vilket medför att släpa hunden med våld in, hunden vill inte in för han har inte kissat och det är en räv därute). Lyser med pannlampan, räven är precis utanför ljuskäglan, dvs typ 5 meter från mig. Kastar ett kedjestryp på räven och tänker det ska skrämma honom. Inte. Note to self - leta upp strypet imorgon och ta bort det från gräsmattan.

Tillslut masar sig räven iväg en liten bit, och jag sätter hunden i linan och släpper honom. Han springer mot räven, men fortfarande tyst som natten. Räven håller sig bakom bilarna och syns inte men jag ber böner hunden ska pinka lite fort och inte behöva sätta sig...

Nu är jag, hund och katt inne och räven ute. Men han får fan hitta en annan hobby än att vara här. Brukar hund och räv slåss, ingen av dem verkade arg eller aggressiv (vilket förvånade mig), men det kan ju ändras ganska snabbt. Jag har ingen eg lust att ta reda på svaret - men det är ju lite problematiskt iom att det ju inte är säkert man ser räven innan man släpper ut hunden nästa gång. Idag stod den nästan på trappen och syntes i ljuset från lampan, men den hade kunnat vara bara 2 m bort och inte synas alls.
Gilla
 
är du säker att det var en räv? Om det var en räv så måste den var sjuk, för det är helt onormalt med en så oskygg räv.
 
De rävar jag har träffat på i skogen har varit skygga, men inte denna tydligen då. Jag är iaf glad att jag haft hundarna kopplade när vi har sett dem, vill inte heller kolla vad som kan tänkas hända. Kan kanske aggressiviteten ha betydelse om det är 2 tikar/hanar som möts eller en av varje precis som med hundar?

Tänkte du på hur pälsen såg ut på den? Jag har hört att rävar med skabb ska vara mindre skygga.
 
Ja jag är helt säker på att det är en räv och den är inte det minsta sjuk. Men den är ung (född i år), och har hängt här hela sommaren. Orädd liten rackare och efter att de tyska sommargästerna matade den, inomhus, så blev den än mer orädd.

Så det är en utmärkt välmående men orädd ungräv. Därför vill jag ogärna lösa "problemet" genom att skjuta den. Men vill såklart inte hunden och den ska slåss heller - därav frågan. Jag har innan räknat med att den höll sig undan hunden då deras vägar inte korsats. Men det är nog bara slump iom idag.
 
Unga rävar kan ju vara rätt korkade. Speciellt om de är hungriga. Tror inte de utgör nått hot mot en normal hund
 
Unga rävar kan ju vara rätt korkade. Speciellt om de är hungriga. Tror inte de utgör nått hot mot en normal hund

Nej hot mot hunden är den inte. Det är räven som drar det kortaste strået då. Men jag vill inte de ska slåss, av alla tänkbara anledningar inkl skadad räv.

Ni som undrat om det verkligen är en räv. Det ät den här gynnaren, dock något större nuförtiden.
http://www.bukefalos.com/threads/ravunge-hur-veta-om-den-ar-overgiven-eller-ej.1262663/
 
Klart de slåss, om hunden vågar. Mina hundar tar räv iaf, om de får chansen. Tror din gör det också med tanke på hans inställning till katter.
 
aha, matad inne-räv. Det förklarar att den är så oskygg. Det är kanske sämre med mat nu så den tigger. Stackars liten isf.
Den vill nog inte slåss, om den är van att se dina djur är det intekonstigt att den ej är rädd. Rävar kan bli vän med hund o katt om de växer upp ihop.
 
Klart de slåss, om hunden vågar. Mina hundar tar räv iaf, om de får chansen. Tror din gör det också med tanke på hans inställning till katter.

Han var helt lugn men nyfiken, men svårt säga vad han skulle göra om jag släppt. Tror inte han gjort något om räven inte gjort något - men hade räven sprungit så... Han rör ju inte katt som inte springer heller, och är generellt vänlig mot andra hundar. Men skulle räven springa är ju risken den blir byte - och skulle röva tycks de skulle slåss så hunden skulle inte backa. Han bangade inte ens grävlingen som ville slåss...

Men jag vill inte de ska slåss, punkt. Jag vill iofs inte de ska leka heller om jag får välja. Räven kan väl bara konstatera att "det bor en otrevlig en här, jag går nu" ;)

Men brukar räv och hund ryka ihop eller hur brukar det vara? Vet min lilla dvärghundskorsning lekte med räven en gång när hon löpte - men vet inte om räven lekte med maten... Och nog enda gången jag sett närkontakt.
 
aha, matad inne-räv. Det förklarar att den är så oskygg. Det är kanske sämre med mat nu så den tigger. Stackars liten isf.
Den vill nog inte slåss, om den är van att se dina djur är det intekonstigt att den ej är rädd. Rävar kan bli vän med hund o katt om de växer upp ihop.

Den är iofs inte matad många gånger. Men bara att göra det var så onödigt. Den var väldigt orädd innan, men de brukar ju bli mer skeptiska och ta sitt pick och pack och flytta på hösten. När det är dags att stå på egna ben. Den här har inga planer på att flytta. Hur bra den jagar är ju svårt att säga. Den är normal i storlek, fin päls och så. Men än har det ju funnits mat ganska lätt tillgängligt. Värre i vinter. Sen vet jag den stulit kattmat i ladugården med, så risken är tyvärr den inte finslipat jakttalangerna nog. Men det kommer ju märkas i vinter, känns onödigt skjuta den nu även om oddsen för den kanske är sådär. Men jag hoppas den är streetsmart - båda jagar och äter från dukat bord.

Men den måste hitta en annan hobby än att hänga här, om inte annat för sin egen skull...
 
Jag hade en rav som anvande var mark som motorvag till och fran jakt marker och sitt gryt. Den slutade efter att Mandy jagat den tva ganger. Bada gangerna kunde jag kalla in henne fran jakten ... andra gangen tog det ett par ganger extra att fa henne att sluta sa jag ar glad att raven upptackte att det kunde vara 'prudent' att ga runt var mark.
Hade jag latit Mandy fortsatta hade jag nog fatt sopa ihop en dod rav ... och kanske en skadad hund. Om hon inte gjort som nar hon jagar ut frammande hundar fran var mark, sa lange de fortsatter mot staketet foljer hon bara efter och talar om att hon bor har men inte de. Jag har sett henne trava i lugnt takt efter frammande hund och da och da ge av ett litet "ryt". Nar de ar safely utanfor staketet kastar hon sig mot staketet och ryter okvadningsord pa "hund" och i storsta allmanhet talar om hur stor och duktig hon ar. lol
 
Ungrävar kan tom leka med unghundar, men normalt sett så jagar hunden räven. Eftersom räven normalt sett är snabbare och agilare än de flesta hundar så tar inte hunden räven (det klarar han inte) om inte räven springer in i en återvändsgränd.
I gryt har vi haft taxar som tar räv och drar ut den döda kroppen. Är inte önskvärt med så aggressiva hundar ty de drar på sig skador på löpande band.
 
Den är iofs inte matad många gånger. Men bara att göra det var så onödigt. Den var väldigt orädd innan, men de brukar ju bli mer skeptiska och ta sitt pick och pack och flytta på hösten. När det är dags att stå på egna ben. Den här har inga planer på att flytta. Hur bra den jagar är ju svårt att säga. Den är normal i storlek, fin päls och så. Men än har det ju funnits mat ganska lätt tillgängligt. Värre i vinter. Sen vet jag den stulit kattmat i ladugården med, så risken är tyvärr den inte finslipat jakttalangerna nog. Men det kommer ju märkas i vinter, känns onödigt skjuta den nu även om oddsen för den kanske är sådär. Men jag hoppas den är streetsmart - båda jagar och äter från dukat bord.

Men den måste hitta en annan hobby än att hänga här, om inte annat för sin egen skull...
Ja den är jättefin. Varför funderar du på att skjuta den? Du skjuter väl inte lösdrivande katter/hundar?
De flesta vilda djur undviker att slåss, så om din hund blir aggressiv är det nog troligt att räven schappar.
Om det finns kattmat i ladan är det rätt osannolikt att räven klarar att låta bli ett sådant läckert och lättåtkomligt mål, så du är nog fast med en husräv. Du kan ge den till mig, jag har alltid drömt om en tamräv, jag älskar rävar! ;):love:
Jag tycker det är fruktansvärt att människor först matar ett vilt djur och tom tar in det och sedan skall det skjutas för att det svarar positivt på människans inviter. :confused::mad: Ja, jag såg att det inte var du som matade, men du kunde väl sagt till att de inte fick göra det om det nu var ett sådant bekymmer för dig?
Allvarligt talat så verkade ju djuren komma överens, så varför inte se vad som händer innan du gör någonting?
 
Det är väl om jag inte missminner mig en räv som varit varmt välkomnad, dvs inte bortkörd tidigare. The fox is invited. Det är inte okej att en räv tappar sin respekt för den livsfarliga människan.
 
Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland..

Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar intresserat på mig. Hunden är otippat nog helt tyst, men fullt fokus på räven, verkar dock inte arg. Jag känner "shit"... Försöker kasta grus på räven så den ska dra. Räven bryr sig inte utan nosar intresserat på gruset. Försöker hojta åt räven. Nix.

Då kommer Soda (katten) mitt i alltihop. For fuck sake... Hunden jagar normalt katten, och katten kommer inte när hunden är lös. Men nu håller jag ju i hunden så nu måste det vara safe. Tycker katten. Räven kollar på katten. Katten upptäcker räven, vänder sig om och stirrar på räven. Jag försöker i huvudet göra ett överslag om jag ska släppa hunden om räven ger sig på katten, om oddsen då är störst att räven flyr - eller om räven och hunden gemensamt kommer vända sig mot katten. Försöker locka på Soda, som står still och kollar surt på räven. Hunden vibrerar men är fortfarande tyst. Önskar jag lärt honom "skall" - trots att jag 99.99% av tiden vill han ska låta bli att skälla och önskar jag lärt honom "håll käften", men just nu saknar jag kommandot SKALL nåt otroligt.

Räven flyttar sig utanför käglan av ljus från lampan vid trappen. Okej, har räven dragit eller kör han en sneakattack mot katten? Katten beslutar sig sent om sider för att gå in, och jag får tag i en pannlampa när jag släpper in katten (vilket medför att släpa hunden med våld in, hunden vill inte in för han har inte kissat och det är en räv därute). Lyser med pannlampan, räven är precis utanför ljuskäglan, dvs typ 5 meter från mig. Kastar ett kedjestryp på räven och tänker det ska skrämma honom. Inte. Note to self - leta upp strypet imorgon och ta bort det från gräsmattan.

Tillslut masar sig räven iväg en liten bit, och jag sätter hunden i linan och släpper honom. Han springer mot räven, men fortfarande tyst som natten. Räven håller sig bakom bilarna och syns inte men jag ber böner hunden ska pinka lite fort och inte behöva sätta sig...

Nu är jag, hund och katt inne och räven ute. Men han får fan hitta en annan hobby än att vara här. Brukar hund och räv slåss, ingen av dem verkade arg eller aggressiv (vilket förvånade mig), men det kan ju ändras ganska snabbt. Jag har ingen eg lust att ta reda på svaret - men det är ju lite problematiskt iom att det ju inte är säkert man ser räven innan man släpper ut hunden nästa gång. Idag stod den nästan på trappen och syntes i ljuset från lampan, men den hade kunnat vara bara 2 m bort och inte synas alls.
Gilla

Vi hade en Bichon Frise som lekte en hel sommar med en räv. Dom hade jättekul ihop, och det bästa av allt var att när räven drog till skogs, så följde INTE Tulo med. Utan han stannade på gården och väntade till nästa gång räven dök upp. Räven försökte också leka med hästarna, men den som jag hade då, gillade inte räven i hagen.
Räven gnagde gärna av eltråden medans han retades med hästarna.
Räven ställde till en del bus också, foppatopplor fick inte stå kvar på bron (yttertrappan, men jag är från Norrland)
Dom och ibland även andra skor fick vi leta i skogen.

De var en rolig sommar, och vi saknade räven när han inte kom tillbaka en vacker dag.
Däremot har vi haft rävskabb på vår nuvarande hund flera gånger.... Men det skyller jag vår granne för.
Han har åtel och skjuter räv på löpande band. Och givetvis drar hans åtel till sig sjuka rävar =(

* Jenny *
 
Vi hade en Bichon Frise som lekte en hel sommar med en räv. Dom hade jättekul ihop, och det bästa av allt var att när räven drog till skogs, så följde INTE Tulo med. Utan han stannade på gården och väntade till nästa gång räven dök upp. Räven försökte också leka med hästarna, men den som jag hade då, gillade inte räven i hagen.
Räven gnagde gärna av eltråden medans han retades med hästarna.
Räven ställde till en del bus också, foppatopplor fick inte stå kvar på bron (yttertrappan, men jag är från Norrland)
Dom och ibland även andra skor fick vi leta i skogen.

De var en rolig sommar, och vi saknade räven när han inte kom tillbaka en vacker dag.
Däremot har vi haft rävskabb på vår nuvarande hund flera gånger.... Men det skyller jag vår granne för.
Han har åtel och skjuter räv på löpande band. Och givetvis drar hans åtel till sig sjuka rävar =(

* Jenny *
Rävskabb fick våra hundar när vi bodde inom tullarna i Sthlm, garanterat rävfritt!
 
Däremot har vi haft rävskabb på vår nuvarande hund flera gånger.... Men det skyller jag vår granne för.
Han har åtel och skjuter räv på löpande band. Och givetvis drar hans åtel till sig sjuka rävar =(

* Jenny *

Och hade det inte funnits någon avskjutning alls av räv, så hade skabben varit betydligt mer utbredd. Även hos era hundar.
 
Om det var en räv så måste den var sjuk, för det är helt onormalt med en så oskygg räv.

Nej, den måste inte vara sjuk alls. En räv som vuxit upp i närheten av folk utan att ha blivit skrämd "på riktigt" är inte rädd och skygg, speciellt inte om de dessutom blivit matad av nån granne/sommargäst... Rävar är överlag rätt nyfikna gynnare, speciellt när de är unga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 080
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp