Jag vill veta mer om varg.

För ca 10 år sedan hade jag hästen i en by ca en mil från Karlstad. Närmsta grannen var fårbonde, alltså han hade hundratals får och levde på det. Han hade några stora boskapsvaktande hundar som var ute med fåren dygnet runt. När det var älgjakt så hoppade en jämthund över stängslet men vakthundarna gjorde sitt jobb, inkräktaren blev så illa skadad att den fick avlivas.
 
Det är inte hundens försäkring som betalar ut ersättning utan ägarens hemförsäkring. Det är ansvarsförsäkringen där som gäller när man blir skadeståndsskyldig och jag betvivlar att det finns lättillgänglig statistik att få fram från försäkringsbolagen om när den använts just för när jakthundar skadat djur. Dessutom tror jag inte att man blandar in försäkring alls om det gäller summor på några tusenlappar.
Det senaste fallet jag hörde var för ca ett år sedan, en välmeriterad jakthund som i vuxen ålder fått en knäpp och gått in i fårhagen två gånger. Andra gången slutade det väldigt illa och flertalet får fick avlivas. Notan slutade på runt 100 tusen. Jag har helt för mig att det var hundens försäkringsbolag som betalade men jag kan ha fel. Hunden avlivades efter andra incidenten.
 
Du kan ju undanta de flesta jakthundsraser ur det där mysko resonemanget, för de är Inte ute efter att döda, som vargar är. De är avlade på jaktinstinkter, men inte för att döda, då en sån hund är oanvändbar
Det är faktiskt mestadels större sällskapshundar och bruksraser som biter ihjäl vilt/medelstora tamdjur då de ofta bara har en del av jaktegenskaper och mer skärpa och noll jakt"klokhet".
Personligen så tvivlar jag på det påståendet, det är nog väldigt få ägare av bruksras som släpper sina hundar vind för våg som jakthundar. Varför skulle en brukshund eller sällskapshund vara mer intresserad av att döda? Vilken älghund som helst står och river i en död älg när den får chansen, vet till och med om en jakthund som tog sig upp på en simmande älg som den satte igång med att hugga vilt i, allt till ägarens och resten av jaktlagets stora nöje. Jag betvivlar inte alls att en lajka kan göra stor skada i en fårflock om den tar sig in i hägnet.
 
Det senaste fallet jag hörde var för ca ett år sedan, en välmeriterad jakthund som i vuxen ålder fått en knäpp och gått in i fårhagen två gånger. Andra gången slutade det väldigt illa och flertalet får fick avlivas. Notan slutade på runt 100 tusen. Jag har helt för mig att det var hundens försäkringsbolag som betalade men jag kan ha fel. Hunden avlivades efter andra incidenten.

Oj, de flesta fall jag hört talas om gäller det summor under 10 000 som fårägaren krävt. Det senaste fallet jag känner till där en jakthund dödat får var under den här älgjakten…

När ens hund orsakar skada gäller som de flesta vet strikt ansvar. Det innebär att man är skadeståndsskyldig och för att inte riskera att bli ruinerad om man måste betala skadestånd(oavsett orsak) kan man teckna en ansvarsförsäkring. Ofta ingår en sådan i ens hemförsäkring men som hundägare är det bra att kolla upp så att man inte riskerar att behöva betala tiotusentals kronor helt ur egen ficka.
Hundens egen försäkring är en veterinärvårdsförsäkring som ersätter vård för just den individen, plus eventuellt en livförsäkring som förstås också gäller den specifika hunden.
 
Personligen så tvivlar jag på det påståendet, det är nog väldigt få ägare av bruksras som släpper sina hundar vind för våg som jakthundar. Varför skulle en brukshund eller sällskapshund vara mer intresserad av att döda? Vilken älghund som helst står och river i en död älg när den får chansen, vet till och med om en jakthund som tog sig upp på en simmande älg som den satte igång med att hugga vilt i, allt till ägarens och resten av jaktlagets stora nöje. Jag betvivlar inte alls att en lajka kan göra stor skada i en fårflock om den tar sig in i hägnet.

Jag betvivlar inte det heller.

https://www.atl.nu/hund-bet-sig-fast-i-komule-skots-av-jagare

Såvitt jag vet är de flesta eftersökshundar som själva kan avsluta ett eftersök genom att dra ner och döda det skadade viltet av jakthundsras.
 
Jag tror att hundraser rent generellt som används till jakt/eftersök på björn, älg och vildsvin klipper ett får utan större problem, eller som här en ko. Tax, stövare och fågelhundar, nja.

Tax kan åtminstone säkert stressa får i en hage rejält, vilket som fårägarna i tråden berättat i sig kan vara dödligt. Stövare kan i vart fall döda lamm, och båda raser kan förmodligen även orsaka såna skador på ett vuxet får att det måste avlivas om det vill sig illa.

Fågelhundar är det ingen tvekan om, det finns det flera exempel på.
 
Apropå varg så minns jag, som också är boende i Skaraborg, när lokal-tv var och intervjuade karln som ägde gården där jag hade min ponny inackorderad om vargproblemen bönderna upplevde. Minns att han sa "Ja BARNEN vågar inte gå ut ens" ungefär, vilket ju lät fruktansvärt. De var dock inte riktigt lika små och försvarslösa som det kanske lät som, utan i det närmaste vuxna. :D
 
Hur får man mer koll?? När jag ändå saknar djur och sällan är i skogen så blev det ju jättespännande, så tycker de kan komma hit! :angel:
Det finns/fanns en flock i otterbäcken för några år sen,troligen barn/barnbarn som är hos oss nu om nu inte LS planterat några, det paret där uppe o första kullen mörkade dom tills några får mellan otterbäcken o hova strök med,då kallades det till möte helt plötsligt.
Att vi vet var dom var häromdagen är för att kompisen hör dom
 
Det finns/fanns en flock i otterbäcken för några år sen,troligen barn/barnbarn som är hos oss nu om nu inte LS planterat några, det paret där uppe o första kullen mörkade dom tills några får mellan otterbäcken o hova strök med,då kallades det till möte helt plötsligt.
Att vi vet var dom var häromdagen är för att kompisen hör dom
Gå in på Scandobs.se . Där läggs observervationer in. Sen finns det fbsidor också. Ofta med namn som vargobs. Blev ju svar till fel person. @EmmaBovary
 
Oj, de flesta fall jag hört talas om gäller det summor under 10 000 som fårägaren krävt. Det senaste fallet jag känner till där en jakthund dödat får var under den här älgjakten…

När ens hund orsakar skada gäller som de flesta vet strikt ansvar. Det innebär att man är skadeståndsskyldig och för att inte riskera att bli ruinerad om man måste betala skadestånd(oavsett orsak) kan man teckna en ansvarsförsäkring. Ofta ingår en sådan i ens hemförsäkring men som hundägare är det bra att kolla upp så att man inte riskerar att behöva betala tiotusentals kronor helt ur egen ficka.
Hundens egen försäkring är en veterinärvårdsförsäkring som ersätter vård för just den individen, plus eventuellt en livförsäkring som förstås också gäller den specifika hunden.
Det priset är ju lågt om det ligger en mängd avelsdjur döda. En tacka kostar ju en slant.
 
Det priset är ju lågt om det ligger en mängd avelsdjur döda. En tacka kostar ju en slant.

Jag vet inte exakt vad priset ligger på idag, men 2018 var viltskadecenters rekommenderade grundersättning för en tacka som dödats av stora rovdjur 2800 kronor. Grundersättningen för lamm var 1500. Vissa tillägg finns t ex om det är djur i ekologisk produktion, men även med alla tillägg var det inte mer än totalt 900 kronor mer per djur. Om det är ett särskilt värdefullt djur kan man tydligen göra en enskild bedömning, men får verkar inte värderas särskilt högt.

Det är sällan så många som 20 får blir dödade, ofta är det 2-3 stycken. Jag har svårt att tänka mig att jägare vill betala jättemycket mer än vad staten gör om det är varg, björn eller lo som varit framme, även om en jägare säkert kan ge en extra slant som plåster på såren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 205
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp