254 blev dödade av vildsvin och 6st skjutna av jägare.
Har verkligen svårt att se hur vargen är ett stort problem.
Det där beror ju också på var i landet man bor, vi har inga vildsvin men har problem med varg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
254 blev dödade av vildsvin och 6st skjutna av jägare.
Har verkligen svårt att se hur vargen är ett stort problem.
Objection.Nja, mellan 45-50 st hundar blir dödade av varg varje år i Sverige enligt LRF så jag hade nog sagt att vargar generellt är farliga för hundar.
Vargar som är funtade som de ska är jag inte rädd för. Jag tycker fulla älgar och vildsvin är mycket läskigare.
Objection.
Jag sticker ut hakan och säger att hundar som blir dödade av varg är hundar som antingen kaxat eller jagat. Så generellt är ett fel valt ord.
Äppelstinna älgarFulla älgar?![]()
Min skulle ju tycka det var världens roligaste kompis...Hon försöker bjuda in grannens shettisar till lek. Så kommer dom in på tomten, vilket dom gjort någon kilometer bort så är det väl risk att hon går åt.Objection.
Jag sticker ut hakan och säger att hundar som blir dödade av varg är hundar som antingen kaxat eller jagat. Så generellt är ett fel valt ord.
Varje år får villaägare problem med älgar som äter jästa äpplen och blir lite tjuriga. Dock sägs det att älgar inte blir fulla på äpplen. Dom blir bara tjuriga för att någon stör dom i äpplefesten.Fulla älgar?![]()
De ses mer som enkel snabbmat, än ett hot.Objection; hund i vargrevir kan anses vara ett hot. Den behöver alltså inte "kaxa" för att bli skadad eller dödad.
Vi har gott om rådjur så dom ryker väl först.Det låter ju som ganska bra för att få bort vildsvinen men jag gissar att vargen nog ger sig på lättare byte än ett argt vildsvin såvida det inte är en flock vargar.
Ja, ni är i en annan situation såklart med fåren men det är som du säger, bara vargen ska utrotas .För oss med får så kan varg vara ett problem. Dock väldigt litet jämfört med skadan som lösa tamhundar ställer till med, men det finns ingen hatisk lobbyorganisation som gör väsen av det...
Jag är helt obekymrad när jag rastar hundar i vargområdet här, men jag skulle ta hem fåren på nätterna om deras hage låg i reviret.
Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.De ses mer som enkel snabbmat, än ett hot.
Det låter ju som ganska bra för att få bort vildsvinen men jag gissar att vargen nog ger sig på lättare byte än ett argt vildsvin såvida det inte är en flock vargar.
Samma sak, men betydligt mer diplomatiskt sagt än "kaxar".Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler.
Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.
Att vara orädd och lite korkad är ju en bra egenskap när man lever i ett mänskligt samhälle, men dåligt om man ska hantera det vilda.
Fast det är stor skillnad på ett bytesdjur och ett rivdjur, även för jakthundar. De ska ju tex tränas att inte bry sig om andra djurslag än de den ska jaga...Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.
Hur menar du? Finns flertalet jakthundar som inte jagar någon sorts rovdjur. Det går inte att generalisera alla jakthundar till att fungera på samma sätt.Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.
Det är också skillnad på vilka jakthunds raser som drabbas av vargangrepp. Spetsar jagar mer med högre vittring och syn så de upptäcker vargen oftare och kan fly medans tex en stövare är så koncentrerad på spåret så den upptäcker inte vargen. Jag kallar det inte korkad utan det är en konsekvens av olika egenskaper som avlats fram.Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.
Att vara orädd och lite korkad är ju en bra egenskap när man lever i ett mänskligt samhälle, men dåligt om man ska hantera det vilda.
Beror nog lite på, tänker jag. En sak att tränas till att inte bry sig om, men om de hamnar i ett läge där de blir hotad av en varg är jag inte så säker på att deras instinkt säger backa, speciellt inte om det är hundar som annars jagar exempelvis björn? Tror ju absolut att det är skillnad på hund och hund, och vad de jagar, men grythundar ska ju inte ge sig om de så blir halvt ihjälbitna av en grävling, så jag tänker att det kanske inte är nån garanti att ”rätt” instinkt kickar in vid ett möte med varg.Fast det är stor skillnad på ett bytesdjur och ett rivdjur, även för jakthundar. De ska ju tex tränas att inte bry sig om andra djurslag än de den ska jaga...