Jag vill veta mer om varg.

Objection.
Jag sticker ut hakan och säger att hundar som blir dödade av varg är hundar som antingen kaxat eller jagat. Så generellt är ett fel valt ord.
Min skulle ju tycka det var världens roligaste kompis...Hon försöker bjuda in grannens shettisar till lek. Så kommer dom in på tomten, vilket dom gjort någon kilometer bort så är det väl risk att hon går åt.
 
Det låter ju som ganska bra för att få bort vildsvinen men jag gissar att vargen nog ger sig på lättare byte än ett argt vildsvin såvida det inte är en flock vargar.
Vi har gott om rådjur så dom ryker väl först.
 
För oss med får så kan varg vara ett problem. Dock väldigt litet jämfört med skadan som lösa tamhundar ställer till med, men det finns ingen hatisk lobbyorganisation som gör väsen av det... :meh:

Jag är helt obekymrad när jag rastar hundar i vargområdet här, men jag skulle ta hem fåren på nätterna om deras hage låg i reviret.
Ja, ni är i en annan situation såklart med fåren men det är som du säger, bara vargen ska utrotas .
 
Körde en gång bil genom ett blandat öppet-och-skog-landskap. Så såg jag var jag först trodde vara en sjuk räv (den var inte friskt röd utan sjukt gul) springa över en åker snett framför mig. Nästa åker hade mycket kortare gräs, och räven fick samtidigt mycket längre ben. Då insåg jag att det var en varg, och att den skulle korsa vägen jag körde på, eftersom den sprang spikrakt som vargar gör över öppna fält.
Och så korsade den vägen 50-75m framför bilen, och sprang in i skogen på andra sidan.

Som uppvuxen i vad som idag är vargaland, med bitvis väldigt mycket hat mot varg - där vanligtvis jordnära män kunde stå och berätta hur deras annars så tuffa jakthundar blir till ytterst ynkliga skuggor av sig själva vid minsta vargavittring - så fick jag för mig att jag skulle testa de berättelserna i praktiken; jag hade egen hund i bilen.

Så jag parkerade strax efter där vargen korsat vägen. Och ut med hunden, och jag vallade henne fram och tillbaka över de kanske femton meter som jag visste att vargen passerat, ivrigt studerande minsta antydan till någon slags reaktion.

Men efter tredje fjärde gången fick jag en blick av min kloka tik som ungefär sade: "Du börjar alltså på och tappa det? Om du inte kommer ihåg, så kissade jag faktiskt för tio minuter se'n."


Annat var det då hon fick lukta på en björnabaja i fäbodsmiljö. Sänkt kropp, svans in mellan benen - och tittande upp mot mig med budskapet "Husse. Nu är en väldigt bra tid att gå hem. Raka vägen, den här gången."
 
De ses mer som enkel snabbmat, än ett hot.
Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.

Att vara orädd och lite korkad är ju en bra egenskap när man lever i ett mänskligt samhälle, men dåligt om man ska hantera det vilda.
 
Det låter ju som ganska bra för att få bort vildsvinen men jag gissar att vargen nog ger sig på lättare byte än ett argt vildsvin såvida det inte är en flock vargar.

I Polen, Tyskland och Estland är vildsvin inte ett ovanligt byte för varg. Precis som vargar mest tar älgkalvar i stället för att ge sig på stora älgtjurar så är det kultingar och ungdjur som fälls.
 
Ja, än finns det gott om alternativt käk i skogen. 5 rådjur poppade runt på 100 m håll när vi tog en kvällspromenad.
 
Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.

Att vara orädd och lite korkad är ju en bra egenskap när man lever i ett mänskligt samhälle, men dåligt om man ska hantera det vilda.
Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.
 
Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.
Fast det är stor skillnad på ett bytesdjur och ett rivdjur, även för jakthundar. De ska ju tex tränas att inte bry sig om andra djurslag än de den ska jaga...
 
Jakthundar är väl dessutom generellt avlade just för att inte vika sig för vilda djur - de hade ju inte varit några vidare jakthundar i så fall. Så det är ju inte konstigt om de beter sig olämpligt vid möte med varg då de jagar.
Hur menar du? Finns flertalet jakthundar som inte jagar någon sorts rovdjur. Det går inte att generalisera alla jakthundar till att fungera på samma sätt.
 
Är väl lite blandat kan jag tänka mig. Tror en hel del jakthundar tas för att de inte lyssnar på vargens signaler. Tänker på den där hunden som hade kamera på sig när den blev "angripen" av varg - grejen var ju bara att vargen flera gånger visar att den inte vill ha med hunden att göra innan den försvarade sig.

Att vara orädd och lite korkad är ju en bra egenskap när man lever i ett mänskligt samhälle, men dåligt om man ska hantera det vilda.
Det är också skillnad på vilka jakthunds raser som drabbas av vargangrepp. Spetsar jagar mer med högre vittring och syn så de upptäcker vargen oftare och kan fly medans tex en stövare är så koncentrerad på spåret så den upptäcker inte vargen. Jag kallar det inte korkad utan det är en konsekvens av olika egenskaper som avlats fram.
 
Fast det är stor skillnad på ett bytesdjur och ett rivdjur, även för jakthundar. De ska ju tex tränas att inte bry sig om andra djurslag än de den ska jaga...
Beror nog lite på, tänker jag. En sak att tränas till att inte bry sig om, men om de hamnar i ett läge där de blir hotad av en varg är jag inte så säker på att deras instinkt säger backa, speciellt inte om det är hundar som annars jagar exempelvis björn? Tror ju absolut att det är skillnad på hund och hund, och vad de jagar, men grythundar ska ju inte ge sig om de så blir halvt ihjälbitna av en grävling, så jag tänker att det kanske inte är nån garanti att ”rätt” instinkt kickar in vid ett möte med varg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 868
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 205
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp