Jag vill veta mer om varg.

Det här är intressant. Alla vargangrepp på får rapporteras men hundangrepp på får finns det ingen statistik alls för. Det är, vad jag förstått, rätt vanligt att det inte uppmärksammas alls om hundägaren och djurhållaren gör upp i godo. Det verkar inte heller vara helt ovanligt att det är jakthundar som härjar i fårhagar, vilket är en smula ironiskt med tanke just på den hatiska lobbyorganisation du nämner.
Om jakthundens försäkring betalar ut ersättning så borde det finnas uppgifter någonstans. Att en jakthund får smak för att jaga får är verkligen inget man vill och brukar leda till avlivning. Jag vet inte om det är vanligare att jakthundar gör det än andra raser, det får fårägare svara på (eller om det finns i försäkringsbolagen statistik).
 
Om jakthundens försäkring betalar ut ersättning så borde det finnas uppgifter någonstans. Att en jakthund får smak för att jaga får är verkligen inget man vill och brukar leda till avlivning. Jag vet inte om det är vanligare att jakthundar gör det än andra raser, det får fårägare svara på (eller om det finns i försäkringsbolagen statistik).
Jakthundar (eller för den delen lösa sällskapshundar), brukar inte "jaga" får.

Däremot så slår det slint i skallen på väldigt många hundar, när de hamnar inne i ett fårhägn.

Hund och varg får ett likartat beteende inne på stängslat område:

Det som händer, är att hundens (vargens) jaktinstinkter väcks till liv, när de kommit in i en fårhage, och fåren försöker fly, men hindras av stängslet

Hunden (vargen) springer efter flyende djur ohämmat, och biter efter så många djur den bara orkar, efter som det finns ett flertal stressade djur som försöker fly runt omkring hunden (vargen)

Ofta så dödas ett fåtal djur direkt, medan flertalet djur blir mer eller mindre svårt skadade av bett, och många av de skadade måste avlivas.
Vissa får dör av stress i samband med att de blir jagade, det uppstår ett kaliumöverskott i blodet, och de får hjärtstillestånd.

Om en varg (eller hund med jaktinstinkt) stöter på en flock får (hjortar, rådjur eller annan flocklevande art) utanför hägnad mark, så kommer ett av djuren bli utsett till byte, och eventuellt dödas, medan de andra kan komma undan.
 
Jag undrar som jag alltid gör varför det alltid framställs som ett sådan trauma när vargen tagit en hund? Har man som jag sett en hund som fått pungen bortskjuten så känns även det som ett stort trauma, det slås inte upp i tidningen.

Uppsprättade bukar efter vildsvin och söndersparkade huvuden från älg är också trauman. Eller varför inte en kropp sönderriven av björn. Vi har fått in en liten hund i två delar efter att den blivit attackerad av hund…

Men nej, det är alltid lite större trauma när en varg har orsakat skadan.
 
Det mest irriterande är att vargarna har varit här ett tag men det har tystast ner. Någon har sagt att någon som fått får rivna har blivit ombedda av länsstyrelsen att inget säga. Vete fan om det är sant. Andra vågar inte uppge geografiskt område på grund av djurrättsaktivister. Det är ju helt sjukt. Vargen är här och vi måste förhålla oss till den. Dem går inte att tiga bort. Nu är jag en av dom få som rör sig på tvären o längden i skogen med hund till fots. Inte så vanligt här. Jag vet var grisen är, var rådjur älg o räv har sina stråk. Jag skulle verkligen ha uppskattat att veta att jag klampade omkring i en flock vargar. Enstaka vargar har ju sprungit förbi förr men en flock är ju något helt annat.
 
När jag bodde i Vallentuna 2017 så var det en varg som dök upp i området kring Vallentuna/Kårsta/Norrtälje. Den hann inom loppet av två månader ta tre hundar, sex får, en katt och en höna innan länsstyrelsen tog beslut om skyddsjakt. Den ena hunden togs bara någon meter från ägaren, och det var bl.a en king charles och en cocker som strök med, alltså inga jakthundar under pågående jakt. Menar du att det var hundar som inte kunde föra sig?
Jag kände inte dessa tre specifika hundar, så jag har svårt att uttala mig hur just de förde sig.

Med det sagt, så har det säkert funnits - och finns - enskilda individer av varg som avviker gravt från dess normal, och kan ta en hund som hänger i ett snöre som en människa håller i (Vallentunafallens hundar var samtliga okopplade), precis som enskilda individer av människor kan avvika gravt från deras normal, och skjuta ihjäl andra människor med pilbåge.

Risken "en obefintlig del av obefintligt" är inte lika med 0.
Den är bara väldigt, väldigt liten.
 
Okej , de här måste jag ju bara vissa gubben och hans jägarkompis

En fråga hur många är jägare här ?
 
Jakthundar (eller för den delen lösa sällskapshundar), brukar inte "jaga" får.

Däremot så slår det slint i skallen på väldigt många hundar, när de hamnar inne i ett fårhägn.

Hund och varg får ett likartat beteende inne på stängslat område:

Det som händer, är att hundens (vargens) jaktinstinkter väcks till liv, när de kommit in i en fårhage, och fåren försöker fly, men hindras av stängslet

Hunden (vargen) springer efter flyende djur ohämmat, och biter efter så många djur den bara orkar, efter som det finns ett flertal stressade djur som försöker fly runt omkring hunden (vargen)

Ofta så dödas ett fåtal djur direkt, medan flertalet djur blir mer eller mindre svårt skadade av bett, och många av de skadade måste avlivas.
Vissa får dör av stress i samband med att de blir jagade, det uppstår ett kaliumöverskott i blodet, och de får hjärtstillestånd.

Om en varg (eller hund med jaktinstinkt) stöter på en flock får (hjortar, rådjur eller annan flocklevande art) utanför hägnad mark, så kommer ett av djuren bli utsett till byte, och eventuellt dödas, medan de andra kan komma undan.
Du kan ju undanta de flesta jakthundsraser ur det där mysko resonemanget, för de är Inte ute efter att döda, som vargar är. De är avlade på jaktinstinkter, men inte för att döda, då en sån hund är oanvändbar
Det är faktiskt mestadels större sällskapshundar och bruksraser som biter ihjäl vilt/medelstora tamdjur då de ofta bara har en del av jaktegenskaper och mer skärpa och noll jakt"klokhet".
 
Okej , de här måste jag ju bara vissa gubben och hans jägarkompis

En fråga hur många är jägare här ?

Relevant hur? Det är bara jägare ”som vet hur det är”? Jag har levt med jägare i hela livet och vet att åsikterna om varg går isär även där. Tyvärr lägger de som vill ha varg av eftersom vargmotståndare är så hårda i sin jargong och direkt mobbar de som inte tycker lika. Tanken var att jag skulle börja jaga med morsan, men det finns inte en chans att jag skulle orka med de gubbarna. Morsan slutade också pga just vargfrågan. Det finns inte utrymme för de som vill ha varg.
 
Här i Värmland springer gärna vargen genom byn och jagar tidiga mornar. Min man har själv sett varg på sjön utanför hans jobb. De gick över isen. Vargarna har haft samma beteende i många herrans år, ändå blir folk helt hysteriska så fort en varg syns till.

Vi har massor med rådjur i stan vilket inte är så konstigt med tanke på att vi bor mitt i skogen. Varför skulle då inte vargen lära sig att rådjuren finns i stan och följa med och jaga dom?

Har blivit varnad flera gånger på messenger att ta in katterna pga varg synts till i stan. Men jag är faktiskt inte så jätte rädd att de ska jaga just på min tomt.
 
Du kan ju undanta de flesta jakthundsraser ur det där mysko resonemanget, för de är Inte ute efter att döda, som vargar är. De är avlade på jaktinstinkter, men inte för att döda, då en sån hund är oanvändbar
Det är faktiskt mestadels större sällskapshundar och bruksraser som biter ihjäl vilt/medelstora tamdjur då de ofta bara har en del av jaktegenskaper och mer skärpa och noll jakt"klokhet".
Vadå mysko resonemang?

Det har hänt många gånger, att jakthundar "hamnat" på fel sida om stängsel till fårhagar, i samband med jakt.

Det är inte helt ovanligt att hundar som "kommit fel", är en bra bit ifrån det ställe där jakten pågår, alltså på annans mark.

Om man är engagerad i fårkretsar, så är hundarnas beteende väl känt om de kommer in i fårhägn.
Hur hundattacker på får ska hanteras diskuteras mycket i fårkretsar.

T.ex. huruvida man som drabbad alltid ska polisanmäla, även om jaktlaget (det är påfallande ofta jakthundar det handlar om), erbjuder full ekonomisk kompensation.

Ofta så tystas de här händelserna ner.

För ca tio år sedan, drabbades en granne till mig.

En Drever (förvånansvärt nog), hamnade inne i grannens fårhage.

Samtliga får dog.

Inget av fåren bets ihjäl.

Många var var bitskadade och måste avlivas. Ett par var döda utan yttre skador.
 
Relevant hur? Det är bara jägare ”som vet hur det är”? Jag har levt med jägare i hela livet och vet att åsikterna om varg går isär även där. Tyvärr lägger de som vill ha varg av eftersom vargmotståndare är så hårda i sin jargong och direkt mobbar de som inte tycker lika. Tanken var att jag skulle börja jaga med morsan, men det finns inte en chans att jag skulle orka med de gubbarna. Morsan slutade också pga just vargfrågan. Det finns inte utrymme för de som vill ha varg.
Jag hörde ett intresssant epitet på de där , oftast manliga jägarna i övre medelåldern, med den hårda jargongen häromdagen: "Prostatamaffian".
 
Relevant hur? Det är bara jägare ”som vet hur det är”? Jag har levt med jägare i hela livet och vet att åsikterna om varg går isär även där. Tyvärr lägger de som vill ha varg av eftersom vargmotståndare är så hårda i sin jargong och direkt mobbar de som inte tycker lika. Tanken var att jag skulle börja jaga med morsan, men det finns inte en chans att jag skulle orka med de gubbarna. Morsan slutade också pga just vargfrågan. Det finns inte utrymme för de som vill ha varg.
Jag tror att det skiljer sig mycket, det finns jaktlag med mer ”modernare” syn på jakt, kön, hunddressyr, alkohol osv men också de som desperat vill hålla kvar i det gamla och har en allmän ovilja att förändras och tänka nytt. Sen tror jag också att det blir en jargong som många kör med för att provocera. Hörde om en som började raljera över Greta och hennes åsikter om miljö, på en morgon samling vid en stor jakt men han blev snabbt motsagd och tystat av flera andra män, så det går framåt :up:
 
Om jakthundens försäkring betalar ut ersättning så borde det finnas uppgifter någonstans. Att en jakthund får smak för att jaga får är verkligen inget man vill och brukar leda till avlivning. Jag vet inte om det är vanligare att jakthundar gör det än andra raser, det får fårägare svara på (eller om det finns i försäkringsbolagen statistik).

Det är inte hundens försäkring som betalar ut ersättning utan ägarens hemförsäkring. Det är ansvarsförsäkringen där som gäller när man blir skadeståndsskyldig och jag betvivlar att det finns lättillgänglig statistik att få fram från försäkringsbolagen om när den använts just för när jakthundar skadat djur. Dessutom tror jag inte att man blandar in försäkring alls om det gäller summor på några tusenlappar.
 
Det fortsätter att ramla in observationer. Dock bara en varg i taget. Samma plats nästan på metern.
 
Du kan ju undanta de flesta jakthundsraser ur det där mysko resonemanget, för de är Inte ute efter att döda, som vargar är. De är avlade på jaktinstinkter, men inte för att döda, då en sån hund är oanvändbar
Det är faktiskt mestadels större sällskapshundar och bruksraser som biter ihjäl vilt/medelstora tamdjur då de ofta bara har en del av jaktegenskaper och mer skärpa och noll jakt"klokhet".

Det finns åtminstone två fall bara från i år där det är jakthundar som dödat får och då är det som sagt inte särskilt ofta hundangrepp uppmärksammas. Så jag skulle gärna vilja se någon statistik på att det är större sällskapshundar och bruksraser som biter ihjäl tamdjur.
 
Ibland blir man f ö matt över hyckleriet.

"Att antalet angrepp på får har gått ner de senaste åren kan ha flera förklaringar. Precis som för jägare så tvingas fårägarna till anpassningar av sin verksamhet för att inte riskera angrepp. Anpassningar som leder till högre kostnader, mer arbete och risker för sämre djurhållning."

Detta är från en person som har en högt uppsatt position i en jägarorganisation. En person vars jakthundar de senaste åren rivit ett tiotal får och jagat nötkreatur. Omsorgen om djurägare verkar mest gälla när det är varg som orsakar problem.
Personens jakthundar har även dödat två sällskapshundar, senaste incidenten skedde tidigare i år. De av hennes hundar som var inblandade då har hon ingen avsikt att sluta jaga med. Måste kännas trevligt för småhundsägare i trakten nu i jakttider.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 216
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 169
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp