Jag vill veta mer om varg.

Nu bör man nog ta LRF med en nypa salt, men varifrån har de fått den statistiken? Så högt antal blir det om man slår ihop antal skadade/dödade hundar av rovdjur, inte specifikt varg, enligt t ex rapport från SLU.

2020 dödades 11 hundar av varg. 80% av attacker sker under jakt. Så för gemene man med sällskapshund går man relativt säker.
Vildsvin dödar mycket fler hundar än vargarna. Och fler jakthundar dör av vådaskott, för att inte tala om trafiken för hundar som jagar ser sig inte för.
 
Minns att jag läst någon gång att en varg som blivit lite för oskygg så att den sprang omkring i ett samhälle på kvällar och nätter tog många katter. Det har hänt att vargarna tagit hundar som inte jagar. Till ex en golden retriver i nordvärmland som var på gårdsplanen.
 
Vildsvin dödar mycket fler hundar än vargarna. Och fler jakthundar dör av vådaskott, för att inte tala om trafiken för hundar som jagar ser sig inte för.
Fast det hjälper ju inte den enskilde hundägaren som vill promenera i skogen. Och nu har vi då både vildsvin o varg.
 
Vildsvin dödar mycket fler hundar än vargarna. Och fler jakthundar dör av vådaskott, för att inte tala om trafiken för hundar som jagar ser sig inte för.
Det finns ju ohemult många fler vildsvin på avsevärt större areal av landet än det finns vargar. Antalet jägare är + 300 000 stycken och finns från norr till söder och antalet fordon är ju gigantiskt många, så antalet döda hundar ska räknas i % mellan orsak och verkan för att det ska ge en korrekt bild.
 
En av mina kollegor såg en varg passera på vägen utanför deras sommarstuga i Lappland. Grannhunden som alltid skäller som fan hade krupit in i sin koja och var knäpp tyst, inte ett ljud från den så länge vargen var i närheten och inte förrän den sedan länge passerat.
 
Det finns ju ohemult många fler vildsvin på avsevärt större areal av landet än det finns vargar. Antalet jägare är + 300 000 stycken och finns från norr till söder och antalet fordon är ju gigantiskt många, så antalet döda hundar ska räknas i % mellan orsak och verkan för att det ska ge en korrekt bild.
Hur man ska räkna beror på vad det är man vill ha siffror på.
Hur stor risk det är att en individ av bil/jägare/varg/vildsvin kommer att skada/döda en hund? Eller hur stor risk det är att en hund kommer att skadas/dödas av bil/jägare/varg/vildsvin?
 
Är du ute och promenerar tillsammans med din hund och har hunden under uppsikt är risken att hunden skadas av vilt i princip obefintlig.
Eventuellt blir den biten av en huggorm..
Kan hunden dessutom föra sig i mötet med andra hundar, så kan den också föra sig i ett möte med en varg.
Så då blir risken en obefintlig del av obefintligt.
 
Det finns ju ohemult många fler vildsvin på avsevärt större areal av landet än det finns vargar. Antalet jägare är + 300 000 stycken och finns från norr till söder och antalet fordon är ju gigantiskt många, så antalet döda hundar ska räknas i % mellan orsak och verkan för att det ska ge en korrekt bild.
Fast det hjälper ju inte den enskilde hundägaren som vill promenera i skogen. Och nu har vi då både vildsvin o varg.
Jag undrar som jag alltid gör varför det alltid framställs som ett sådan trauma när vargen tagit en hund? Har man som jag sett en hund som fått pungen bortskjuten så känns även det som ett stort trauma, det slås inte upp i tidningen.
 
Vi hade en varg i kommunen som tog en hund för ett par år sedan. Tror det var nån från länsstyrelsen här då och utredde fallet. Då misstänktes det att de var där för att en hund i området löpte, och den hunden som dödades sågs som konkurrans. Jag hade nog varit lite försiktig med att släppa ut en löptik ensam om jag visste att vargarna var i närheten.
 
Jag undrar som jag alltid gör varför det alltid framställs som ett sådan trauma när vargen tagit en hund? Har man som jag sett en hund som fått pungen bortskjuten så känns även det som ett stort trauma, det slås inte upp i tidningen.
Hur läser du egentligen :confused: :confused:

Jag har på intet vis framställt något i mitt inlägg som "ett trauma", bara påpekat att man måste räkna om talen i % för att få fram reell risk oavsett det gäller bilar, människor, grisar, vargar eller what ever som orsakat död hund.
 
Hur läser du egentligen :confused: :confused:

Jag har på intet vis framställt något i mitt inlägg som "ett trauma", bara påpekat att man måste räkna om talen i % för att få fram reell risk oavsett det gäller bilar, människor, grisar, vargar eller what ever som orsakat död hund.
Det var inte menat som att just du framställer det som trauma, men att det oftast framställs så i de få fall hundar dödas av varg. Medan alla de andra bara är sådant man "får räkna med" om man jagar med sin hund. Hade iofs blivit tjatigt om tidningarna slog upp helsidor varje gång hundar dödas i samband med jakt oavsett.
 
Jag brukade tro att det inte var någon fara alls förutom för jakthundar, men för ca 10 år sen blev min dåvarande boxers bror dödad av varg. Blev aningen chockad när vi såg det på nyheterna och insåg att vi kände hunden. Sen dess kan jag bli lite orolig ibland, men tänker att så länge man har hunden inom synhåll så bör det ju vara ok. Det faktum att det var stor nyhetsrapport om det visar ju i sig hur ovanligt det var.
 
Jag brukade tro att det inte var någon fara alls förutom för jakthundar, men för ca 10 år sen blev min dåvarande boxers bror dödad av varg. Blev aningen chockad när vi såg det på nyheterna och insåg att vi kände hunden. Sen dess kan jag bli lite orolig ibland, men tänker att så länge man har hunden inom synhåll så bör det ju vara ok. Det faktum att det var stor nyhetsrapport om det visar ju i sig hur ovanligt det var.

Allt som rör varg skapar ju nyheter, dock. Även i fall som senare visar sig vara hund eller något annat, och då noteras det knappt att det inte var varg det rörde sig om. Då står ju vargen fortfarande med skulden.
 
För oss med får så kan varg vara ett problem. Dock väldigt litet jämfört med skadan som lösa tamhundar ställer till med, men det finns ingen hatisk lobbyorganisation som gör väsen av det... :meh:

Det här är intressant. Alla vargangrepp på får rapporteras men hundangrepp på får finns det ingen statistik alls för. Det är, vad jag förstått, rätt vanligt att det inte uppmärksammas alls om hundägaren och djurhållaren gör upp i godo. Det verkar inte heller vara helt ovanligt att det är jakthundar som härjar i fårhagar, vilket är en smula ironiskt med tanke just på den hatiska lobbyorganisation du nämner.
 
Det här är intressant. Alla vargangrepp på får rapporteras men hundangrepp på får finns det ingen statistik alls för. Det är, vad jag förstått, rätt vanligt att det inte uppmärksammas alls om hundägaren och djurhållaren gör upp i godo. Det verkar inte heller vara helt ovanligt att det är jakthundar som härjar i fårhagar, vilket är en smula ironiskt med tanke just på den hatiska lobbyorganisation du nämner.
Exakt.
 
Det här är intressant. Alla vargangrepp på får rapporteras men hundangrepp på får finns det ingen statistik alls för. Det är, vad jag förstått, rätt vanligt att det inte uppmärksammas alls om hundägaren och djurhållaren gör upp i godo. Det verkar inte heller vara helt ovanligt att det är jakthundar som härjar i fårhagar, vilket är en smula ironiskt med tanke just på den hatiska lobbyorganisation du nämner.

Är med i lite olika djurgrupper, de flesta ringer inte tidningen när hundar dödar tamdjur, utan får djurägaren betalt för djuret / veterinärräkningarna så blandar de inte in polis osv. Så de försvinner ju bort en hel del om det skulle föras statestik.
 
Kan hunden dessutom föra sig i mötet med andra hundar, så kan den också föra sig i ett möte med en varg.
Så då blir risken en obefintlig del av obefintligt.
Jag tror det är så enkelt, eller så kanske jag missuppfattar vad du menar?

När jag bodde i Vallentuna 2017 så var det en varg som dök upp i området kring Vallentuna/Kårsta/Norrtälje. Den hann inom loppet av två månader ta tre hundar, sex får, en katt och en höna innan länsstyrelsen tog beslut om skyddsjakt. Den ena hunden togs bara någon meter från ägaren, och det var bl.a en king charles och en cocker som strök med, alltså inga jakthundar under pågående jakt. Menar du att det var hundar som inte kunde föra sig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp