Jagar bilar!

Re: Missat något ?

Jag har författningen. Det står i djurskyddsförordningen SFS 1988:539 15§

"Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.

Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andraförvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel."

Denna paragraf trädde i kraft 1 juli 2003.
 
Re: Missat något ?

Det var ju en synpunkt på ditt inlägg..........dah
 
Re: Missat något ?

Tydligen kollas detta upp också!
Min mamma har haft annons ute på ett "dressyrhalsband", detta är inte el utan det ger en spraydusch under hakan. Någon som sett annonsen har iallafall trott att det är ett elhalsband och istället för att ringa och fråga vad det är för ett halsband så har personen ringt och tipsat kommunens djurskyddsinspektör, som fick komma ut och kolla!
Han tittade på det och sa att det är helt ok, men om det hade varit ett elhalsband så hade hon blivit ifråntagen sitt kennelnamn, alla hundarna hon har och inte fått skaffa nya hundar. Så strängt visste jag inte att det var!
Det är ju bra att det kollas i så fall, om det finns lag på det, men fy för folk som anmäler nån anonymt när dom inte ens vet om det stämmer... :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 836
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp