Jagar bilar!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mön92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 289

Bukefalos 30 år!

Re: Missat något ?

Jag har författningen. Det står i djurskyddsförordningen SFS 1988:539 15§

"Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.

Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andraförvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel."

Denna paragraf trädde i kraft 1 juli 2003.

Det var ju en synpunkt på ditt inlägg..........dah

Tydligen kollas detta upp också!
Min mamma har haft annons ute på ett "dressyrhalsband", detta är inte el utan det ger en spraydusch under hakan. Någon som sett annonsen har iallafall trott att det är ett elhalsband och istället för att ringa och fråga vad det är för ett halsband så har personen ringt och tipsat kommunens djurskyddsinspektör, som fick komma ut och kolla!
Han tittade på det och sa att det är helt ok, men om det hade varit ett elhalsband så hade hon blivit ifråntagen sitt kennelnamn, alla hundarna hon har och inte fått skaffa nya hundar. Så strängt visste jag inte att det var!
Det är ju bra att det kollas i så fall, om det finns lag på det, men fy för folk som anmäler nån anonymt när dom inte ens vet om det stämmer... :mad:

Jag har författningen. Det står i djurskyddsförordningen SFS 1988:539 15§

"Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.

Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andraförvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel."

Denna paragraf trädde i kraft 1 juli 2003.
Halvt kl

Gäller denna lag fortfarande? Isf får de ju inte använda gps-stängsel, eller vad det heter, för det är ju verkligen att styra beteendet …

Halvt kl

Gäller denna lag fortfarande? Isf får de ju inte använda gps-stängsel, eller vad det heter, för det är ju verkligen att styra beteendet …
Den gäller fortfarande. De som har det nu har det i försök där de studerar djurens välfärd och hur det påverkar dem. Därmed har de ansökt om dispans. Så det är inte så ser gemeneman kan ha det på sina djur, än.

Fortfarande olagligt i Sverige dock.
Det är för att folk(beslutsfattare) inte fattar vad det är. Här i Norge är det jättevanligt och fungerar helt supert. Djuren lär sig väldigt snabbt de olika pipljuden som varnar för att de närmar sig gränsen, och tack vare att det är lätt att dra om gränserna kan de beta mycket mer varierade områden och nyttja ej odlingsbar mark effektivare.

Det är för att folk(beslutsfattare) inte fattar vad det är. Här i Norge är det jättevanligt och fungerar helt supert. Djuren lär sig väldigt snabbt de olika pipljuden som varnar för att de närmar sig gränsen, och tack vare att det är lätt att dra om gränserna kan de beta mycket mer varierade områden och nyttja ej odlingsbar mark effektivare.
Intressant! Jag tror det handlar om vad man är van vid. Ger det möjlighet för djuren att få nya och fler betesmarker så är det väl värt att testa.

De som förespråkar EMOT GPS halsband menar på att det blir onädigt lidande på de djur som är lite "trögare" i sin inlärning. Dvs de anser att även om 99 kor av 100 lär sej vad signalerna som ges så finns det alltid en "uncle fester" som inte lär sej. Och det är då mer synd om den kon det är fördelaktigt att använda metoden... Själv vill jag påstå att kor ändå är rätt smarta så om det nu finns nån ko som inte är den smartaste så är de ju ändå flockdjur. Men men..

Varje gång gränserna ändras måste de lära sig på nytt, eftersom gränserna inte syns. Elstängsel syns.
Klart de ”lär sig väldigt snabbt”, det skulle jag också göra om jag fick elstötar varje gång jag gick åt fel håll.

Varje gång gränserna ändras måste de lära sig på nytt, eftersom gränserna inte syns. Elstängsel syns.
Klart de ”lär sig väldigt snabbt”, det skulle jag också göra om jag fick elstötar varje gång jag gick åt fel håll.
Fast de får väl varningspip innan? Djuren är heller inte födda med vetskapen om att elstängsel=smärta. Med halsbanden får de istället lära sig att pip= smärta om de fortsätter åt det hållet. Tordes underlätta rejält vid stora ytor och svårstängslad terräng.

Djuren får pip i olika toner flera meter från den faktiska gränsen där stöten kommer. De fattar väldigt väl vad det är. Den som sett hur kor beter sig på nya beten vet att okända gränser satta med eltråd ofta leder till rätt mycket kaos för att djuren busar rakt igenom innan de lärt sig gränserna. Då tillkommer skaderisk för att de trasslar in sig i tråden, är ute på vift okontrollerat mm mm

Jag jobbar med kor och vi har haft djur gående både runt gården och uppe på fjället med "monil" digitala stängsel i 2 år. Det är problemfritt, djuren tränas upp på en yta med visuell barriär i tillägg till signalen första dygnen och går sen lösa. Betydligt mindre skador än med eltrådar eller andra staketlösningar som ofta används till nötdjur.

Plus att de slipper få stötar -i näsan och tungan- för att de är nyfikna, som det ofta handlar om när de lär sig vad eltråd är...

Liknande trådar

• Ang elhalsband..
  • A
    Flytta för tryck/massa frågor om ängslig hund. (Långt)
  • Hund som vägrar gå - Hjälp mig!!
  • hunden lös i "egna skogen"

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka