Bukefalos 28 år!

Jaha, tips om knepiga bett...?

Okej, jag får ju erkänna att jag srivit att hon lägger sig på bogaran, fast jag vet inte om det är riktigt rätt uttryckt. Jag får gå igenom ditt inlägg steg för steg och försöka föklara mig.
Hon lägger sig alltså inte på handen.
Jag har aldrig sagt att det är för mycket häst för mig att få håll på (märkligt uttryck...), utan snaare att jag har lite för korta ben, och när jag blir trött så har jag svårt att komma åt henne med skänkeln. Och med ett mildare bett behöver jag alltså ta mer och längre, och blir då trött och i slutändan hård.
Okej, tack för din förklaring om tryckpunkter, för det ska erkännas att jag är lite vilsen på det området. Sedan har jag ju aldrig sagt att jag skulle byta mellan pessoa och pelham, utan som jag nu kommit fram till, pelham och D-bett, eventuellt ett rakt tränsbett om hon så vill.
Jag VET att min hårda hand inte har något med bettet att göra! Anledningen att jag skrev det var för att jag funderat väldigt mycket på det här de senaste dagarna, och insett att min hand antagligen ibland blir för hård.
På söndag ska jag träna hoppning, och då ska min tränare få instruktioner om att vara extra uppmärksam på min hand, och nu känner jag mig mer medveten om det, så nu är det dags att ta reda på om det verkligen är så att jag blir för hård i handen, eller om det handlar om någor annat.
 
Jättebra att du har börjat fundera på fler infallsvinklar på problemet =) Det är lätt att fastna i en "tro" (jag har gjort det själv, man lär sig via sina misstag...)
 
Lite nyfiken på vem du rider för? (initialer) Hur länge ska du ha henne på foder föresten?

Tror att mkt av problemen hänger ihop med hästens exteriör faktiskt, hon är liksom byggd för att lufsa på lite framstupa. :crazy: Nu har jag ju inte sett dig på henne så många ggr men jag tycker hon sett likadan ut i alla år. :confused:
 
Mmm.. Men hästar kan ju vara lite motsägelse fulla ;) Min tös gick ex knappt att stanna på rakt tränsbett för hon tyckte det var för skarpt, lade sig på bettet och drog hysteriskt..

Och, hur kan de bli ömma efter ett halvår/år? :confused: Menar, går du i en obekväm sko kommer det ju direkt. Rider man med samma bett betyder ju det inte att det ligger och trycker på en punkt hela tiden, men i närheten iofs. Kan det ta sådan lång tid innan hästen får ont? Isf borde det väl bli någon sorts förslitningar/pålagringar men de kommer väl ändå snabbare än på halvår/år? Eller? Blev förvirrad nu ;)

Det fungerar ju iaf på henne så..
 
Fråga inte mig, jag köper som sagt var inte riktigt det där argumentet. Men ska man tro tandläkarna så tar det ivf tre månader innan de där skadorna som ALLA bett orsakar kommer, så oftasre än så behöver man inte byta.

Jag köper som sagt inte att alla bett ger bettskador. Men om det nu är så så är det väl som med all annat "irriterande påverkan" att det går att stå ut tills det blir tillräckligt illa. Du kan ignorera ett skoskav ett bra tag, men när hela hälen är ett sår går det inte ignorera hur mycket man än vill. Och det är ju inga stora skador som tandläkarna hävdar hästarna får, utan småskador av ensidning nötning på tänder (inte för bett ska gå emot tänder, men..) och lander etc.

En häst blir ju inte okänslig i munnen på en dag heller, utan det sker gradvis, så..

Men jag köper om sagt var INTE det där argumentet..
 
min häst som också är stark och lätt blir framtung i "dressyren" brukar fungera bra på tredelat. inte lika lätt att bita sig fast på. i hoppning och mer fart så funkar han bäst med mycket grejer i munnen. då har jag ett tredelat med rullar i mitten och d-ringar. det fungerar.
men såklart är det ju oftast ridningen det beror på om hästen fungerar i övrigt. bli inte för låg själv i dressyren, räta på kroppen och höj händerna. en lite skillnad gör mycket på en framtung häst. i hoppningen kanske du ska ha ett bett som inte rör sig så mycket men ändå är lite skarpt. och tänka på att även om hästen springer så dra inte i munnen, det blir bara värre. gör övningar istället. volter mm.
lycka till
 
Jag rider för K.M, tycker hon är fantastisk! Jag har tagit stormsteg med henne under bara det här halvåret jag tränat för henne. Tidigare har jag bara tränat för dressyrryttare, även i hoppningen, mycket för att jag inte har hittat någon hopptränare jag fungerat med, men mest för att jag tycker hoppryttare rider så j*la fult! :o Jag tycker att jag har en snygg sits (inte bara jag), som självklart går att slipa på otroligt mycket, men jag är glad att jag inte rider som den "klassiske" hoppryttaren, utan försöker tänka på hoppningen som dressyr med hinder i vägen, en filosofi som K.M också verkar eftersträva. :)
Egentligen skulle jag bara ha henne på foder till januari, men enligt ägaren får jag inte sluta! :banana: Nu ska jag dock flytta ifrån stan snart, senast till sommaren för att få göra praktik och sedan söka till hippologen!

Och jo, visst är det som du säger, hon är väldigt ofördelaktigt byggd, men väldigt knepig halsansättning. För att få upp henne har jag därför försökt avstå från bett med hävstång, men det är ändå då jag lättast "får upp" henne i formen.
 
Jo, visst är det så, och det är väl kanske det som är den största tillgången med det här forumet. De konkreta tipsen i all äro, men att man tar sig tid att skriva och fråga om det, och kanske få sig en tankeställare av andra användare, gö ju att man måste börja fundera lite själv, och det är ju ändå det viktigaste!
I slutändan spelar det ju inte så stor roll vad någon främling säger till en, man måste komma på det själv också!
 
Orörligt bett.. Rakt tränsbett, gärna med fasta ringar - eggbett/D-bett - men även med lösa ringar får du ett betydligt orörligare än ett ledat.

De flesta hästar trivs på ett rakt, svagt böjt tränsbett.

Ett rakt pelham är också orörligt så är det ett sådant du ridit på nu så har du redan provat orörligt..
 
Whatever?? Om din tränare säger att det inte beror på din ridning fast hästen hamnar på bogarna etc Ja inte fan är det hästens fel iallafall. Det är ju trots allt du som rider på den eller??

Alla ska jämnt försköna sin egen ridning och alla rider alltid perfekt och trots det har dom alltid en massa problem.
Konstigt?????

Man behöver inte ha sett dig rida när du förklarar vilka problem du har för att förstå att det inte är rätt.

Jag blir så jädra trött jämnt på alla som skyller ifrån sin egna dåliga ridning på hästen istället för att inse att man inte alltid är bäst :mad:
 
utan det är när jag börjar ställa krav på henne. I dressyren blir hon framtung och lägger sig på bogarna, och iiingen drivning i hela världen hjälper! Hon är helt enkelt inte eftergiven någonstans! I hoppningen börjar hon kasta med huvudet och helt enkelt... uppträder irriterat! Det är alltså bara när jag tar i henne... Enligt min tränare beror det inte på min ridning (jo, kanske ibland, men inte generellt.).


[/quote]


Det låter ju som om du är en fantastiskt duktig ryttare som aldrig gör fel :angel:

(Sorry alla, men jag kan bara inte hålla käften om sådant här).
 
Så du tycker inte att det låter som om hon reagerar mot bettet? Det kan bara vara mot min usla ridning?
För övrigt så reagerade jag inte mot din kritik, utan över att du verkar tro att du vet allt efter två minuters läsning. Och som jag sa, det är mycket möjligt att du har rätt, men jag tycker du lägger fram det på ett väldigt klumpigt sätt som gör att du klankar ner på min bedömning, min ridning och min ridlärare utan vettiga grunder. Kritik, ja, men konstruktivt framlagt. Dessutom uppskattas det inte att man ber om konkreta förslag på bett, men i stället bara få höra att man är en dålig ryttare.
 
Ok kanske jag lät brysk, men som sagt jag är så jäädra trött på att folk inte lär sig rida utan bara skyller på hästen jämnt. Och ja , jag kan uttala mig eftersom jag läser vad du skriver och sorry det är inte rätt.

Om hästen reagerar så på ett bett och det är som du själv säger inget fel i munnen , då måste man gå till andra änden tygeln för det är där felet sitter och JA det är DU.

Jag har redan sagt att det spelar ingen roll vilket bett du använder för problemet kvarstår så länge inte du ändrar din ridning.
Det är kanske elakt att skriva så men det är ju sant och jag tänker inte ljuga :crazy:

Så krass är verkligheten och det är bara att inse, gör man inte det kommer man aldrig att utvecklas eller förbättras som ryttare.
 
Eftersom du uppenbarligen inte tänker läsa mina inlägg på ett annat sätt så tänker jag inte försöka tvinga dig. Jag har i regel respekt för dina åsikter och din kunskap, men här tycker jag inte att du varit ödmjuk för fem öre. Du har bestämt dig för en sak, och kan tydligen inte finna fäste i vad JAG försöker "kritisera" dig för.
Jag har ett antal gånger försökt säga att det inte handlar om vad du säger, utan hur du säger det. Och jag är ledsen, men det har gjort att jag förlorat lite respekt för dig. :(
 
Hmm Förlåt , jag kanske har missförstått dina inlägg :confused:
Jag fattade det som om du bara ville skylla ifrån dig på din häst :o
 
Jag kom att tänka på en sak, när jag läste detta om huruvda det är ditt fel, eller om det är hästen som försöker säga att något inte står rätt till.

Har någon annan provat att rida hästen?
 
Ja, hennes ägare rider henne numera kontinuerligt, och hon förstår mitt problem. Hon tycker också att det är svårt med bett åt henne, och tycker att hästen går bra på myler för tillfället, men antingen så har hon andra krav än jag har, eller så handlar det, vilket jag tror på mest, om att jag inte kan hantera myler särskilt bra, för jag tycker inte att hon går bra på det bettet just nu.
När jag har tittat på när ägaren rider så ser jag samma tunga häst. Nu är det så att ägaren är en bit längre än mig och når om henne mycket bättre, så hon kommer åt henne med skänkeln mycket bättre än jag. Men det är så svårt, en del dagar går hon som en gudinna, men nästa pass är hon en k*ssa.
Hon är så väl genomgången som en häst kan bli, nyss haft tandläkaren, rak o fin i ryggen, har kontinuerligt en massör, och sadlarna ligger bra, enligt en "sadelnisse", och det tycker jag också. Jag kan inte komma på vad annat som skulle kunna vara fel?
I hoppningen har jag ju kommit fram till att jag antagligen har en för hård hand vid vissa tillfällen. Ska hoppa henne i dag, så då ska jag vara extra uppmärksam.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 601
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: FailGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp