Bukefalos 28 år!

Jakt-kängor?

Scata

Trådstartare
Är det någon som testat eller har ett par Treksta Grizzly Lace (eller Boa) GTX och kan ge ett utlåtande?
Jag har ju is-fötter och det lockar med värmeslingor direkt i kängan ;)
 
Jag läste om dem på internet och med 48 grader vid foten på minläge och 57 grader på maxläge lär man inte behöva frysa, som att gå i ökenvärme ungefär :)

Tyvärr ingen aning om kvaliteten är bra.
 
Jag läste om dem på internet och med 48 grader vid foten på minläge och 57 grader på maxläge lär man inte behöva frysa, som att gå i ökenvärme ungefär :)

Tyvärr ingen aning om kvaliteten är bra.
Jag läste också det och undrar hur det känns, det kanske är ruskigt obehagligt att få fötterna uppvärmda O_o
 
Jag föredrar skalkängor med yllefilt-sko i. Uppskattar även gummistövlar också här med yllefilt-sko, fantastiskt i blött väder.

Lätt att torka och med regelbundna strumpbyten håller man sig torr och varm.
Nackdelen med uppvärmda sulor är att det blir så varm, svettproduktionen ökar och ger blöta strumpor som på sikt då blir kalla fötter.
 
Jag föredrar skalkängor med yllefilt-sko i. Uppskattar även gummistövlar också här med yllefilt-sko, fantastiskt i blött väder.

Lätt att torka och med regelbundna strumpbyten håller man sig torr och varm.
Nackdelen med uppvärmda sulor är att det blir så varm, svettproduktionen ökar och ger blöta strumpor som på sikt då blir kalla fötter.
Håller verkligen inte med!
Har både Sorel-kängor med uttagbar yllefilt-sko i och kör el-sulor i läder-jaktstövlar.

Thcker Sorel-kängorna är ok. Men om man blir varm och svettig blir det himla kallt och rått IOM så instängt med gummi-foten.
Får aldrig besvär med fotsvett som kyls ned med elsulor i läder-kängorna. Väljer det alla dagar i veckan över gummi/ullfilt!
 
Är det någon som testat eller har ett par Treksta Grizzly Lace (eller Boa) GTX och kan ge ett utlåtande?
Jag har ju is-fötter och det lockar med värmeslingor direkt i kängan ;)
Jag har inga breda fötter, är väl liksom helt normala i storlek, men jag kan inte ha Treksta-kängorna. Inte ens unisexmodellen, då de är för smala i foten för mig. Jag fryser också lätt om fötterna, speciellt om man sitter på pass i minusgrader eller är ute länge, och jag får inte plats med någon typ av tjockare strumpa än en tunn, även om jag går upp en storlek så blir foten bara längre, inte bredare.
 
Jag har inga breda fötter, är väl liksom helt normala i storlek, men jag kan inte ha Treksta-kängorna. Inte ens unisexmodellen, då de är för smala i foten för mig. Jag fryser också lätt om fötterna, speciellt om man sitter på pass i minusgrader eller är ute länge, och jag får inte plats med någon typ av tjockare strumpa än en tunn, även om jag går upp en storlek så blir foten bara längre, inte bredare.
Tack, det var jättebra info! Jag har i förhållande till mina korta fötter ganska bred fot vid tåfästet, så din info innebär att dessa kängor går bort helt enkelt ;)
Nyfiken fråga, men vad har du får känga som är bra till dina fötter?
Jag har en gammal modell av Graninge som tyvärr sjunger på sista versen :(
 
Tack, det var jättebra info! Jag har i förhållande till mina korta fötter ganska bred fot vid tåfästet, så din info innebär att dessa kängor går bort helt enkelt ;)
Nyfiken fråga, men vad har du får känga som är bra till dina fötter?
Jag har en gammal modell av Graninge som tyvärr sjunger på sista versen :(
Jag har ett par Treksta Oslo och är ca 12 cm - känslan initialt är att jag får plats fint i Trekstas kängor, men samtidigt så får jag ibland irritation på lilltån trots att jag inte tycker att det egentligen tar i. Så har du ytterligare ett mått att ta ställning till även om det är en annan modell 😄
 
Nyfiken fråga, men vad har du får känga som är bra till dina fötter?
Ju nu har jag faktiskt Blåkläders vinterkänga med stålhätta. Har aldrig haft så varma kängor. Vattentäta är de också. Jag fick dessa sprillans nya av en person som inte ville ha stålhättan, men jag tycker inte att stålhättan märks. Det blir inte kallt tex. De är kanske nåååågot breda, men å andra sidan får jag plats med en socka. Och skulle jag sitta på pass länge så kan jag slänga in en sån värmepåse. Jag hade inte ens tänkt på Blåkläder innan jag fick dessa. Mina tidigare var Meindl.

Jag sparar till en större grej, så nya kängor är bortprioriterat just nu, men kängor med värme i är ju drömmen.
 
Jag är en sån som hatar jaktkängor.. Tycker alla jag provat har alldeles för tjocka sulor som är omedgörliga och stela. Gör inget annat än halkar och snavar i jaktkängor, oavsett om det är Lundhags, chevalier eller Meindl. Tacka vet jag Le Chameau gummistövlar på hösten och Dubarry stövlar på vintern.
 
Jag är en sån som hatar jaktkängor.. Tycker alla jag provat har alldeles för tjocka sulor som är omedgörliga och stela. Gör inget annat än halkar och snavar i jaktkängor, oavsett om det är Lundhags, chevalier eller Meindl. Tacka vet jag Le Chameau gummistövlar på hösten och Dubarry stövlar på vintern.
Haha, du och min kompis! Jag kan inte prata jakt-kängor med henne... :D
 

Liknande trådar

Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 086
Utrustning Mina ridstövlar har valt att ge upp efter 5-6 (?) års användande. :cry: Så nu börjar jakten på ett par nya då jag saknar att rida i...
Svar
4
· Visningar
874
Senast: MayGrace
·
Utrustning Ska ut och promenera med och hantera unghäst mycket nu framöver och vill ha ordentligt på fötterna :angel: Därför är jag på jakt...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Wembley
·
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 099
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp