Bukefalos 28 år!

Jaktfråga, vad gäller?

makarontanten

Trådstartare
Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från hunden och hon ( en schäferkorsning) lugnt går fram till matte för att titta på rådjuret när det springer iväg. Fantastiskt att se, verkligen. Ägaren säger själv att det hänt ett antal gånger innan, så det var alltså inte en engångsföreteelse, hunden är verkligen ren från vilt.

Men till sak. För någon vecka sedan blev denne hundägare rejält utskälld av ett gäng jägare i skogen. Utskälld för att hon hade sin hund lös i skogen ( kanske ca 10 meter från sig själv), när de jagade på marken. Utskälld så in i bomben för att man inte får (!?) ha hunden lös, för att de jagade och att det var farligt och kunde hända en olycka. Hon förklarade att hunden visst får vara lös om den går som i koppel/nära ( vilket den ju gör) och att hunden inte jagar vilt. Jägarna i sin tur skällde tillbaka att de jagar ju nu, och att det finns så många skador på det vilda som de sett som orsakas av lös hund. Min kompis svarar att det kan ju inte hon ta ansvar för vad andra gör?!

Ja, ni förstår, stämningen var hetsig, jägarna sura och arga, min kompis kände sig påhoppad utan att vara delaktig i det de anklagade henne för.

Men jag undrar. Vad är det som gäller vid sådana tillfällen? Jag förstår att jägarna inte vill ha sin jakt "störd" av andra människor och djur och mycket väl kan bli sura över just det, men har hon inte RÄTT att gå i skogen med sin viltrena hund, lös i närheten av sig själv, i detta fallet? Det är ju mer eller mindre omöjligt att veta vilka dagar jägarna jagar, så när får man vara i skogn i sådana fall annars? Hade hon stört, eller annat exempel om jag hade haft min hund kopplad vid samma tillfälle ( som inte är viltren), gör vi fel som går i skogen vid jakt? Vad är tillåtet, vad är lag? Kan tillägga att de jagade viltsvin om det nu har någon betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jag kan tänka mig att jägarna var arga för att varenda j*vel som har sin hund lös i skogen hävdar att den inte springer efter vilt, och att den är så extremt lydig fast man bevisligen har sett hunden springa efter vilt.
Så de antog helt enkelt att din kompis var en av dem som låter sin hund springa vind för våg och skällde efter det.

Men för fråga, ja du/ni kan störa genom att promenera i skogen under jakt, men det är sånt som man som jägare helt enkelt får räkna med. Vissa gånger så är det störningar av en eller annan orsak och det är så det är. Man har full rätt att promenera i skog och mark och man kan möjligtvis vara försiktig runt älgjakts veckan eller om det är avlyst för jakt, men då brukar det vara skyltat vid alla infartsvägar och stigar och det har jag bara sett vid ett fåtal tillfällen.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Hon får ha hundens lös så länge hon har kontroll som om den gick i koppel. Så i din vänninas fall borde inte det vara några problem.

När det gäller jakt är det lite krångligare. Både hundägaren och jägarna har strikt ansvar (över vapen och hund) men allt kan ju hända. Om jägarna har skyltat att de ska jaga anser iaf jag att din vännina får hålla sig undan. Har de inte meddelat jakt är det ju oerhört svårt att veta att de är där, problemet är ju detsamma för ryttare och motionärer. Men jag tycker att jägarna gör fel som skäller på din vännina, det bemötandet kommer man sällan långt med. De gånger vi haft ryttare och motionärer som kommit in på området vi jagat på har vi lugnt informerat om att jakt pågår och de tar sig enklast ut på väg X, få vill ju röra sig i ett område där det jagas.

Jakt får inte störas, men det är ju ytterst tveksamt om din vännina störde.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Om hunden håller sig inom rimligt avstånd och svarar på inkallning även då det dyker upp vilt får den gå lös i skogen den här tiden på året om det inte finns särskilda regler för området. Under vår och sommar får den gå lös enbart om föraren har sådan kontroll på hunden att det är jämförbart med att den vore kopplad och den håller sig inom (kort) koppelavstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Tycker jägaren hade lite dubbelmoral där, nu vet jag ju inte vilken typ av jakt din vännina störde men tänker att mycket jakt sker ju just med hundar som långt i från alla gånger är 100% säker på det djur som just då jagas. Menar att även om det jagas tex älg finns det ju en heldel älghundar som väljer att jaga annat villt som dyker upp och skulle personligen tro (har ingen belägg för detta) att dessa hunds ofta stör och jagar mer olovligt villt än sällskaps/brukshundarna gör.

Din kompis hade somsagt full rätt att vara där med sin hund och jag vill tro att hon råkat stöta på en jägare som hade extremt dålig dag. Jag kan tänka att om det är så att dessa jägare ofta störs av folk i jakten kanske jägarna heltänkelt skyltar för dåligt (eller inte alls) för jag tvivlar att så där jätte många trotsar risken att bli skjuten och bara går än då.

Om din kompis tog väldigt illa upp skulle hon kanske prova ta reda på vilket jaktlag detta va och kontakta jaktledaren för att reda ut det hela om hon då skulle känna sig bättre.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Kl och delvis OT:
Hur vanligt är det egentligen att jägare sätter upp skyltar? Har aldrig varit med om det och då går jag ändå i områden där det brukar röra sig relativt mycket folk även i jakttider.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Kl och delvis OT:
Hur vanligt är det egentligen att jägare sätter upp skyltar? Har aldrig varit med om det och då går jag ändå i områden där det brukar röra sig relativt mycket folk även i jakttider.

I Skåne är det relativt vanligt. Jag tycker alla borde göra det.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Tack alla för svar :)

Lady vip, vad menar du med att jakt inte får störas, på vilka grunder och hur vet man om man stör? På vilket sätt stör man jakten för "er"? Undrar bara så man vet :)

Själv håller jag mig alltid "hemma" vid tex älgjaktspremiär, bockpremiär mm, men det jagas ju nästan hela året ( olika djur) och det är ju omöjligt att veta när man ska/kan/bör gå i skogen utan att störa jägarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Tack alla för svar :)

Lady vip, vad menar du med att jakt inte får störas, på vilka grunder och hur vet man om man stör? På vilket sätt stör man jakten för "er"? Undrar bara så man vet :)

Jag blev osäker om det är rent lagligt att jakten inte får störas. Man stör ju jakten om ex en lös hund springer runt i skogen, det kan ju bli farligt. Samma om man bestämmer sig för att lulla runt i skogen och typ plockar svamp/mossa/grenar whatever, det kan ju bli farligt och man får avbryta jakten.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jag blev osäker om det är rent lagligt att jakten inte får störas. Man stör ju jakten om ex en lös hund springer runt i skogen, det kan ju bli farligt. Samma om man bestämmer sig för att lulla runt i skogen och typ plockar svamp/mossa/grenar whatever, det kan ju bli farligt och man får avbryta jakten.

Jag frågar för att lära mig, så hoppas du inte tar illa upp att jag frågar dig igen ( eftersom jag vet att du jagar).

Jakthunden får ju normalt sett vara lös för att driva viltet, vilket vi då får anses normalt i fallet med jakt i skogen att man kan stöta på en lös hund. Om jag är ute i skogen ( med eller utan hund) och plockar svamp och det pågår jakt i samma skog. På vilket sätt är det farlig för mig? Inte får väl en jägare skjuta utan att se vad det är de skjuter på? OM min hund hade vart lös med mig ( kopplad eller precis i närheten av mig), vad är det som gör att vi stör, vad är det som är farligt att vi är där?

Jag förstår att inte jägaren vill ha oss där, men ur rent nyfiket perspektiv undrar jag hur man ska bära sig åt för att vara till lags och göra det bra för både jägarna och mig själv som vill vara i skogen.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Kl och delvis OT:
Hur vanligt är det egentligen att jägare sätter upp skyltar? Har aldrig varit med om det och då går jag ändå i områden där det brukar röra sig relativt mycket folk även i jakttider.

Det undrar jag också. Jag har aldrig varit med om att de gör det. Inte ens på älgjakten.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det undrar jag också. Jag har aldrig varit med om att de gör det. Inte ens på älgjakten.

Jag har sett skyltar "Jakt pågår" utmed vägkanten när jag kommit med bil på lite större vägar, men aldrig på småvägar eller i skogen. Om jag inte minns fel har det vart älgjaktspremiären, typ första veckan när de fått börja.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Här är det väldigt ovanligt med skyltar. Eventuellt kan dom sätta "Varning för lös jakthund" på lite mer trafikerade vägar. I skogen - aldrig. Man får hålla koll efter jägarnas bilar.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Inte så trevligt av jägarna. Alla har ju rätt att röra sig i skogen och har din vän hunden under kontroll borde det inte vara några problem.

Jag skulle dock undvika att röra mig i skog där det jagas. Även om jägarna "ska" ha full koll osv så hör man ju om olyckor lite då och då och jag vill då inte råka bli skjuten även om jag kanske har full rätt att visas i skogen.

Om jägare skyltar/informerar om att jakt pågår tycker jag att det hör till allmänt hyfs att hålla sig borta.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Ett skott kan ju i absolut värsta fall ta en annan bana. Sen skulle du ju potentiellt kunna bli översprungen av vilt.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jag frågar för att lära mig, så hoppas du inte tar illa upp att jag frågar dig igen ( eftersom jag vet att du jagar).

Jakthunden får ju normalt sett vara lös för att driva viltet, vilket vi då får anses normalt i fallet med jakt i skogen att man kan stöta på en lös hund. Om jag är ute i skogen ( med eller utan hund) och plockar svamp och det pågår jakt i samma skog. På vilket sätt är det farlig för mig? Inte får väl en jägare skjuta utan att se vad det är de skjuter på? OM min hund hade vart lös med mig ( kopplad eller precis i närheten av mig), vad är det som gör att vi stör, vad är det som är farligt att vi är där?

Jag förstår att inte jägaren vill ha oss där, men ur rent nyfiket perspektiv undrar jag hur man ska bära sig åt för att vara till lags och göra det bra för både jägarna och mig själv som vill vara i skogen.

Nej jägaren får inte skjuta utan att se vad det är de skjuter men det kan gå på tok ändå, tex var det en skidåkare som dog för ett par år sedan, jägaren hade skjutit på en älg, precis i samma ögonblick kom skidåkaren ut från skogen och passerade bakom älgen, skottet gick igenom älgen och dödade även skidåkaren... Det är inte vanligt, oftast stannar kulan kvar i djuret, men ibland fortsätter det igenom och kan då gå långa sträckor. Det är en av anledningarna till varför vi oftast jagar med hagel, hagelsvärmen går inte så långt och risken att något liknade skulle kunna hända finns inte.

Ang skyltar så sätter vi sällan upp några, men å andra sidan så ser vi inget problem med att dela skogen, sist kom en granntjej och sprang med sina två hundar och en katt... ;) Eller ja just då hade vi samlats för kaffepaus så hennes ena hund som var lös kom till oss och tiggde mackor. ;)
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Så här skriver naturvårdsverket i frågan:

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/


Jag tycker det var onödigt av jägarna att bli förbannade på din vän, men jag kan även förstå deras irritation. Det är ingen ursäkt för att vara otrevlig såklart, men i regel blir man ju lite irriterad om man tycker att det man håller på med störs av utomstående.

Det jag stör mig mest på med folk som är ute i skogen under jaktsäsong är att dom oftast inte syns. Jägare har ju signalkläder av en anledning, och det är för att i största möjliga mån undvika olyckor. En person i gröna/bruna/svarta kläder som rör sig tyst märks väldigt dåligt i skogen, och kan ju i värsta fall befinna sig bakom det vilt jag tänker skjuta.
Som i fallet med den skjutna skidåkaren.
Så om ni ska ut i skogen - på med väl synliga kläder!

Angående skyltar har vi bara sådana vid vägen (för att förhoppningsvis få ner hastigheten lite), men vi har sällan människor som rör sig i vår skog.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Som skrivits innan så påstår många att dom har en så lydig hund och är alltid i närheten med det konstiga är att vi har mängder med bilder från åteln som visar motsatsen, så fler ljuger om sin hunds lydnad än dom som talar sanning.

Sedan kan jakt vara farlig och framför allt när det handlar om kulvapen och även gris jakt när grisarna sätter iväg i flock, är ju inte så mycket som stoppar dom.
Här lämnar inte jägarna sina pass utan att meddela det på radion då det annars anses som farlig och ansvarslöst att göra vid jakt med kula.

Vi skyltar alltid vid jakt med kulvapen eller om det är många jägare som samlas till jakten men inte om det är jakt med hagel och bara 1-5 jägare ute och jagar.

Själv tänker jag att hundar inte för förföljda vilt men det finns undantag för jakt hundar om vissa tider på året, dygnet och marken.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jag har sett skyltar "Jakt pågår" utmed vägkanten när jag kommit med bil på lite större vägar, men aldrig på småvägar eller i skogen. Om jag inte minns fel har det vart älgjaktspremiären, typ första veckan när de fått börja.

Vad trist. Alla godsjakter jag varit på har skyltar utmed vägar, alltså grusvägar.

Där jag rider skyltar de med datum så att folk helt enkelt vet när det är dags. Idag var det jakt, så då höll jag mig därifrån.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Måste man inte ha "kulfång"?
Jag har nämligen funderat öven en åtel som jag brukar gå förbi där tornet står i uppförsbacke och åteln ligger "nedanför". Bakom åteln kan kulan löpa hur långt som helst?!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 185
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 174
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp