Bukefalos 28 år!

Jaktfråga, vad gäller?

Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jag har sett skyltar om jakt pågår. Tyvärr sitter dessa ganska ofta uppe konstant, ibland året runt, sådet öär ju verkligen som att ropa varg i onödan...
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Sitter du i ett högt torn och åteln är relativt nära har du ju kulfång. Om kulan går igenom djuret eller om jägaren bommar så dröjer det ju inte många millisekunder innan den slår i backen.
Såklart inte om åteln ligger i en brant nerförsbacke som är väldigt lång då men..

Sedan kan ju saker hända ändå, trots korrekt kulfång. Kulan kan splittras, gå emot en gren och byta riktning eller få rikoschett när den slår i backen.

En gång när pappa jagade älg kom det en ko med två kalvar. Han sköt på nummer två, men den första gick direkt i backen. Han blev ganska chockad, och när han gick ner för att kolla låg kalv nr 2 typ 25 meter längre bort med en korrekt bogträff. När kulan träffade kalv nr 2 splittrades den i bogbladet och gick rakt in bakom örat på kalv nr 1 som dog ögonblickligen.

Det finns en del jakthundar som strukit med på det viset..
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Absolut att det är klokt att synas, men det kan faktiskt inte vara vårt/allmänhetens ansvar egentligen att jägare ska ha koll sp de inte skjuter nån.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Nej, självklart inte.
Men jag fattar inte att folk tar på sig typ gröna kläder om man går ut i en skog där man vet att det ofta jagas. Man vill väl göra allt för att en olycka inte ska ske? Tar man på sig något orange så syns man betydligt mer väl, och på betydligt längre håll.

Jägare är ju inte mer än människor, och det är ju svårt att ta hänsyn till en människa som man överhuvudtaget inte visste fanns där, även om man såklart alltid, alltid, alltid ska ha ett säkert kulfång oavsett.

Tillägg: Jag kan inte förstå folk som inte använder reflexer heller. Det är svårt att se människor som smälter in i omgivningen, och det finns ju en hel del bilister som uppfört sig på ett helt korrekt sätt och kört på fotgängare ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Absolut att det är klokt att synas, men det kan faktiskt inte vara vårt/allmänhetens ansvar egentligen att jägare ska ha koll sp de inte skjuter nån.

Vem har skrivit det?

Men man får vara lite rädd om allemansrätten också och inte bara knata på blint överallt. Ömsesidig respekt är alltid bäst, annars blir det kanske så att markägare bommar igen sina privata vägar.
Jag går ju inte in på en skjutbana och rastar hunden och tycker att de som skjuter får ha koll på mig och hunden. Av samma anledning korsar jag inte heller ett område där jag vet att det bedrivs jakt. Vet jag inte om det är det ju svårt att visa den respekten.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

*kl*
Jag halvkapar tråden lite, men vad kan en göra när en träffar riktigt otrevliga jägare som skäller ut en?
Vi träffade på en jägare under trettondagshelgen och fick en rejäl utskällning som jag inte riktigt tycker vi förtjänar (kopplad hund med under hela promenaden, promenad på skogsstigar, inga skyltar i ett område där de rör sig mycket motionärer/hästar/hundar eftersom det går vandringsleder där och där vi kom från en annan väg där jägarna hade parkerat). Eller borde jag gjort något annorlunda? I så fall vad?

Det känns liksom inte så rimligt och snudd på obehagligt att få en utskällning av någon med vapen i handen som inte går att prata med utan som bara höjer rösten mer och mer. Jag antar väl att det kanske inte finns s mycket att göra, men eftersom det sker så nära mig misstänker jag att jag kommer träffa på dem fler gånger och jag VILL INTE hamna mitt i deras jakt men jag vill inte heller sluta gå på skogsstigar för att de kanske eventuellt är ute och jagar några timmar någon gång ibland.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Om dom är dåliga på att sätta upp skyltar tycker jag gott att du kan be dom att göra det, eller att skicka ett sms till dig när det är jaktdags.
Det är ju inte lätt för dig att veta om det är jakt eller inte, och då får dom skylla sig själva tycker jag.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Hur hittar jag vem som är ansvarig för jaktlaget? För jag antar att det är bäst att prata med henom då? :)
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det är jaktledaren som är ansvarig, och det är nog enklast att antingen fråga i jaktlaget om vem det är :)
Du kanske känner någon som jagar i närheten? Jaktledarna på markerna runtomkring känner oftast till varandra.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Hur hittar jag vem som är ansvarig för jaktlaget? För jag antar att det är bäst att prata med henom då? :)

Du måste nästan prova ta reda på vad jaktlaget heter och sedan prova googla / ringa länstyrelsen eller forska på gammalt hedligt vis genom att tala med folk runt om kring för att ta reda på vem som är jaktledare
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Hur hittar jag vem som är ansvarig för jaktlaget? För jag antar att det är bäst att prata med henom då? :)
Jag skulle tagit reda på vem som äger marken och hört med dom om det är dom som själva använder marken till jakt och om inte vem dom arrenderar ut jakt rätten till.

Leta reda på en karta med fastighets beteckning på så är det lätt att hitta ägaren till marken, finns såna kartor på internet men kommer inte ihåg var bara.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Hur hittar jag vem som är ansvarig för jaktlaget? För jag antar att det är bäst att prata med henom då? :)

När du hittar honom hade jag även passat på att påtala uppförandet av den jägare du träffade på i skogen, då de får välja om dom ska göra något åt saken för att han är otrevlig faller ju tillbaka på alla i laget.

/Camilla
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

När du hittar honom hade jag även passat på att påtala uppförandet av den jägare du träffade på i skogen, då de får välja om dom ska göra något åt saken för att han är otrevlig faller ju tillbaka på alla i laget.

/Camilla

Ja, lite så tänker jag också. Nu känner jag en del jägare (tyvärr ingen som jagar här i krokarna) som är mycket trevliga och vettiga så jag vet ju att han inte är helt representativ, men jag var allt annat än vänligt inställd efter den utskällningen och kan tänka mig att det finns fler som reagerar liknande. Det är trots allt obehagligt med folk som brusar upp och håller i vapen samtidigt.

Men jag ska definitivt göra lite efterforskningar, så väldigt bra med förslagen här i tråden :)
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jakträtten går ju över allemansrätten så de har rätt att "avvisa" folk från marken.

Sen tror jag ingen jägare vill illa, utan mer blir lite rädda när "oskyddade" är i marken, det skjuts djur från pass. Är lösa hundar i skogen. En uppretad älg och framför allt en gris vet inte om du och din hund är oskyldiga.
Det finns ju som sagt en anledning att både hundar och hundförare drar på sej väst och byxor i kevlar.

Förutom passen så kan det skjutas var som helst i skogen, det kan pågå ett eftersök, och sånna kan behövas även vid perfekta skott då djuret försvunnit ur synhåll.

Jag kan tänka mej att jägarna inte heller vill att deras hundar ska springa till andra hundar, och de är aldrig kul och möta en okänd hund i skogen hur snäll ens egna hund är.

Det kan under kort tid avlossas många skott, som skrämmer både den som promenerar och dens hund, beroende på hur marken ser ut och väder kan de låta som väldigt nära.


Sen tror jag inte det finns några regler på att man ska sätta upp skyltar. Dom jakter jag vart på med skyltar längs vägen och som jag ser här hemma. Skiter folk fullständigt i.

Många marker jag går med mina hundar använder jaktlagen hemsidan krut.se för att få ut när de är jakt.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det är ju väldigt olyckligt om folk struntar i skyltar men jag tycker ändå att det borde vara hög prioritet att sätta upp dem för visst borde det vara fler än jag och mitt sällskap som tar dem på allvar? Självklart respekteras de inte om de sitter uppe jämt men om de sätts upp när jakten faktiskt pågår så bör de ju respekteras.

Vi har ett flertal gånger mött jägare när vi har varit ute och ridit och det är alltid lika obehagligt. Självklart hade vi valt en annan väg om vi hade vetat att jakt pågick för jag vill inte att varken vi eller hästarna ens ska riskera att bli vådaskjutna. Vi rider aldrig ut de första veckorna av älgjakten och efter de första två veckorna så rider vi ut men inte i skogen utan vi håller oss på grusvägen. Tyvärr så går den bitvis igenom skog men risken borde vara mindre att bli vådaskjuten på en bilväg än på en skogsväg och självklart har både vi och hästarna fullt med reflexer. Vi har reflexvästar och hästarna har ländreflextäcken.

Tack för adressen. Den ska jag kolla om jaktlagen häromkring skriver på.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Inte ordagrant men det var lite ditåt jag tolkade inställningen på inlägget jag svarade på, vilket jag tycker är läskigt.

Kl
Ni som jagar, hur noga är ni sen med att ta ner dessa skyltar?
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jakträtten går ju över allemansrätten så de har rätt att "avvisa" folk från marken.

:confused:
Mej veterligen är det BARA vid hemfridsbrott du har rätt att avvisa någon, annars måste du vara ordningsvakt (med förordnande på platsen) alternativt polis för att få avvisa någon.

Nu säger jag inte att jag skiter i jakt osv, men har de inte satt upp skyltar eller meddelat att de ska jaga den dagen jag möter en jägare och den börjar skälla ut mej efter noter KAN jag bli obstinat och tycka "din dryge faan" och då tycka "jag rider här bäst f*n jag vill" (med risk för eget liv ;) )
Men möter jag jägare som bara lugnt meddelar att "du vi är ute å jagar idag, så idag är nog ingen hit att va i skogen" (för det är det ju inte, jag vet inte hur min häst reagerar på skott, även om hon va den som va lugnast på nyår) .. Och självklart rider jag då hem och rider på volten ist. + meddelar mina stallkamrater.

Men skulle ju önska att de hörde av sej alt satte skyltar (som de sen tar ner såklart) .. Det är ju det bästa ...
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

De är nog betydligt större risk att stöta på en jakthund eller ett vilt på flykt än bli vådaskjuten.
En älghund är säkert snäll, men är den taggad kanske man inte vill ha den skällandes i haserna på hästen.
Få ut en flock grisar med en ilsken mammagris framför sej är nog inte heller det trevligaste när man är och knallar i skogen.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Jakt omfattas inte av allemansrätten. Jakträtten står högre än allemansrätten då man anser att det har ett högre ekonomiskt värde osv. Staten som är inblandad bla iom älg och annat vilt som tillhör staten.

Det är tom så illa att man kan bli ersättningsskyldig till jägarna om de anser att man stör, och bli dömd om man inte flyttar på sej när dom ber (då blir polisen inblandad)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 177
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 170
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp