Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Tog bara ett inlägg att citera men som visar samma sak som alla dina inlägg. Största problemet är inte upplägget i sig som kan funka med justeringar utan hur du verkar vilja ha ett redskap som du bara ställer undan när det inte används. Du vill placera den i hundgården så mycket som möjligt när den inte används men kan avsätta lite tid att klappa den ett par gånger om dagen. När den är inne ska du placera den i tv-rummet bredvid soffan. Kanske kan den få sitta i soffan om du lägger en filt där. Jisses!

Normalt sätt lever hundarna med människorna i familjen. Även om de inte nödvändigtvis är i precis hela huset eller får vara i säng och soffa så är de där människorna är, i kök, i vardagsrum, sovrum. Du verkar vilja att hunden inte ska märkas av alls förutom när den ska användas av dig. Är du rädd att soffan ska bli smutsig så skaffa inte hund.
Han har ju redan barn så så ren är den nog inte o då spelar det ingen roll om hunden oxå får hoppa i den :idea:

Jag har inte paxat en hund, bara fått en indikation att uppfödaren ska få valpar framåt sommaren och jag har sagt att jag är intresserad.

Jag ser inga problem med att ha en arbetande hund på detta viset, försatt att den varje dag får riktig aktivering på minst en timme.

Jag har inte paxat en hund, bara fått en indikation att uppfödaren ska få valpar framåt sommaren och jag har sagt att jag är intresserad.

Jag ser inga problem med att ha en arbetande hund på detta viset, försatt att den varje dag får riktig aktivering på minst en timme.
Problemet är att en arbetande hund är en HUND först, och arbetande sedan. Så först ser man till hundens basbehov och sedan lägger man till extra eftersom den är av arbetande ras och för att man har förväntningar på den, så för att hålla sällskapshund krävs grundnivån - för att hålla en arbetande hund glad, kontaktsökande och arbetsvillig krävs mer än minimum. Inte tvärtom.
Du tänker att en arbetande hund kräver mindre än en sällskapshund trots att du tänker ställa mycket högre krav på den.

Hundar är inte människor. Natten sover den ju, på förmiddagen är den själv eller med en kompis om jag på sikt skaffar två. Kl. 17:00 får den komma ut och aktiveras, resten av dagen är den inne (3-4 h) och myser med ägarna.
Jag har läst hit och förutom alla andra av dina inlägg så reagerade jag på detta. Nej hundar är inte människor, men de är inte dumma i huvudet eller känslolösa heller.
557067349_1210075661153251_7041958468654069012_n.webp

Nu tror jag inte du är på riktigt men det är sådan här attityd hos dig som är problemet. Hunden ska fungera på dina villkor och det är inte så det funkar med hund.

Du verkar inte se hundar som levande och kännande varelser som har stora behov av att känna gemenskap och vill vara med. Det är ett stort problem, du bör inte skaffa hund. Håll dig till att låna hund vid behov ev passa vuxna hundar så att du och barn kan klappa lite.

Och om du jobbar 7-16 varje dag hur lång restid har du på det? Och ärenden som ska skötas på vägen hem?
Jag har ca 20 min resväg och när barn ska hämtas och så så är jag hemma cirka kl. 17:00.

Jo, jag vill ha den inne på kvällen för att få social kontakt. Men jag ser det som helt normalt att man har en filt som man lägger på soffan när man sitter där så hunden vet när den får komma och lägga sig i soffan.

Nu tror jag inte du är på riktigt men det är sådan här attityd hos dig som är problemet. Hunden ska fungera på dina villkor och det är inte så det funkar med hund.

Du verkar inte se hundar som levande och kännande varelser som har stora behov av att känna gemenskap och vill vara med. Det är ett stort problem, du bör inte skaffa hund. Håll dig till att låna hund vid behov ev passa vuxna hundar så att du och barn kan klappa lite.
Jag förstår inte vad det är för snack att jag inte finns, jag är en drygt 40 årig man, heltidsarbetande, skild med två barn jag har varannan vecka. Har ett jaktarrende där jag jagar hela jaktsässongen. Jag ska ha tillsyn av hunden var morgon, sedan ska den få en cirka 1 timmes lång aktivering på dagen när jag kommit hem och vara inne i bostaden på kvällen förutsatt att vi är där. Den får sitta och titta när vi äter och göra vad den vill under kvällen. Sedan så nu när den ska bo inne på natten ska den ju få en kort kissrunda på kvällen. Jag tror inte många ger sin hund mer närhet eller aktivitet och jag tror att en hund som får den träningen mår bättre än en hund som "bara" får tre promenader om dagen och ligger på soffan och tittar på ägaren resterande tid.

Jag förstår inte vad det är för snack att jag inte finns, jag är en drygt 40 årig man, heltidsarbetande, skild med två barn jag har varannan vecka. Har ett jaktarrende där jag jagar hela jaktsässongen. Jag ska ha tillsyn av hunden var morgon, sedan ska den få en cirka 1 timmes lång aktivering på dagen och vara inne i bostaden på kvällen förutsatt att vi är där. Den får sitta och titta när vi äter och göra vad den vill under kvällen. Sedan så nu när den ska bo inne på natten ska den ju få en kort kissrunda på kvällen. Jag tror inte många ger sin hund mer närhet eller aktivitet.
Men lägg ner bara, skäms du inte?

Jag förstår inte vad det är för snack att jag inte finns, jag är en drygt 40 årig man, heltidsarbetande, skild med två barn jag har varannan vecka. Har ett jaktarrende där jag jagar hela jaktsässongen. Jag ska ha tillsyn av hunden var morgon, sedan ska den få en cirka 1 timmes lång aktivering på dagen och vara inne i bostaden på kvällen förutsatt att vi är där. Den får sitta och titta när vi äter och göra vad den vill under kvällen. Sedan så nu när den ska bo inne på natten ska den ju få en kort kissrunda på kvällen. Jag tror inte många ger sin hund mer närhet eller aktivitet.
Vad är det du inte förstår? Det är din attityd gentemot hunden som är problemet, det är ditt "jag tycker så och därför är det så" attityd som är problemet. Det är en hund du pratar om, inte en robot.

Men spelar ingen roll, du bryr dig inte oavsett, är du på riktigt hoppas jag verkligen du tänker om kring hundar och ser dom för vad dom är och det är levande varelser med känslor och åsikter och behov som du måste tillgodose oavsett som ägare. Vad du tycker är irrelevant, hundar styr mycket av livet vare sig vi vill det eller ej. Man kan påverka åt olika håll men långt ifrån allting.

Men jag lägger ner att svara, hoppas du inte är på riktigt och om du är det så hoppas jag du tänker om kring val av ras och sättet att ha hunden på.

Kort och gott: Ni som haft Wachtel, hur mycket tid har ni lagt på effektiv träning varje dag?

En timme är mycket enligt många av mina vänner, här säger vissa att det krävs avsevärt mer. Pratar effektiv träning.
Jag är inne på min andra wachtel och har under många år varit jaktprovsansvarig, har nu tagit ett steg tillbaka i föreningen. Jag har träffat många wachtlar och wachtelägare genom åren. En timme om dagen är för lite de första fem åren. När min nuvarande var unghund gick vi 20 min varje morgon, pluss någon slags mentalträning, stressiga mornar kanske det var att leta upp frukosten. 30 min på lunchen och sen promenad pluss mental träning på kvällen. Det som gjorde honom tröttast var en timmes stadspromenad som jag försökte få till varje vecka.

Att konditionsträna är viktigt, minst lika viktigt är att träna kordination, stärka muskelgrupper och öva hantering.

Men visst jag möter vissa hundar som får en timnes konditionsträning om dagen, ägaren skryter vilt om hur långt de får springa. Hunden tar slut vid andra momentet eftersom den aldrig har varit utanför hemvana trakter och det blir tilt i hjärnan eftersom den är helt ovan vid nya miljöer.

Träning är väldigt mycket mer än springa fort. Att träna den biten kan vem som helst göra men allt annat runt omkring är svårare. Du säger att du vill använda hunden vid andjakt men inte nämnt ett ord om apporteringsträning.
Det blir en Wachtel till sommaren, har pratat med en uppfödare ikväll :)

Schemat vardagar blir:

Tillsyn kl. 6:30 - rastas 15 min, ge mat och lite klapp.

På eftermiddagen - cirka en timmes aktivering, springa med oss när vi cyklar om barnen är med, springa när jag kör rullskidor, eller en timmes promenad där jag gör lite spårövningar, blodspår, lydnad, inkallning, apportering, koppelgång etc

Vara med oss på eftermiddagen till kvällen förutsatt att vi är hemma.

22:00 - kort kissrunda innan läggdags.

Därutöver 2-3 ggr i veckan blir det långpromenad eller jaktträning, riktiga spår etc i några timmar. Samt åka med om vi ska till stan eller liknande.
Vår är ensamhund och är i hundgård om dagarna just nu, men för oss handlar det om 7 till halv två-två med en rastning mitt i helst. Just nu är vi tre som delar på aktivering, jag står för hjärnaktivering, sonen och maken för fysik aktivering.

Vi har i dagsläget en riktigt bra jakthund som väljer vildsvin i första hand, rådjur/hjort i andrahand och räv i tredje hand. Älg väljer han bara när det inte finns något annat eftersom vi har jobbat bort älg pga dålig tilldelning men hög tillgång. Han har åkt på stryk några gånger av gris men väljer ändå det. En vass jakthund som trots det går lös här hemma under uppsikt. Vi bor på jaktmarken och går ute på jakt, trots det drar han inte från gården. Tack vare allt arbete vi har lagt ner, han har bott på hotell, hängt på restaurang osv.
Har eltråd runt hela gården pga vildsvin.

Det bestämmer ju jag om den klarar.

Nej, jag sa att den ska vara i hundgård när jag jobbar och med mig på eftermiddagen och att den varje dag ska få minst en timmes aktiv träning, utöver att vara med oss. Jag ska faktiskt träna lydnad etc riktigt hårt, alltid vackertass innan mat etc, så jag håller inte med. Tror mest att de negativa kommentarerna kom för att man är ovan vid att någon anser att en hund skulle kunna bo ute även på natten.

Jag finns på riktigt och har inte fått den bokad eller lagt handpenning, har pratat med en uppfödare som säger att han ska para ett par till våren och jag har sagt att jag är intresserad. Vadå bombad, det enda som skiljer sig lite från en ren innehund är att den ska vara själv i rastgården när jag jobbar. Sedan ska den ju vara med oss på kvällen. Jag har ringt runt till flera uppfödare under dagen /kvällen.
Du har pratat med en artig uppfödare som berättar om sina planer. Det betyder inte att du är lovad en valp. Frågade uppfödaren om dina planer för jaktprov? Vår första wachtel pratade vi med många uppfödare, några valde vi bort, hos några blev vi bortvalda och några sa att vi fanns på listan. Med våran nuvarande anmälde jag intresse när tiken var runt året, sen fick jag vänta ett par år men värt all väntan.

I dagsläget med mina kontakter har jag blivit erbjuden valpar som jag har tackat nej till eftersom jag inte anser att vi kan erbjuda en bra start i dagsläget och att våra marker är allt sämre för att jaga med drivande hund. Mycket vilt men även mycket vägar och bebyggelse.

Jag skulle rekommendera att du exempelvis lånar hem en jaktkompis hund i februari och mars och se hur kul det känns i vardagen. Eller kanske nu i november med mörka kvällar och slask.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Bästa Rubriken 🤩
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar