Jaktinstinkt

Sv: Jaktinstinkt

Jakten är sammansatt av ett antal olika beteenden våra olika rasers egenskaper beror till stor del på hur dessa olika beteenden balanserar mot varandra.
Svårt att komma på någon ras som helt saknar dessa beteenden o fortvarande kan kallas hund.
PL

Finns nog inte en enda ras som är helt ren och fri från jaktinstikt.

I Cane corsons rasbeskrivning står det "lite eller ingen jaktinstinkt", men även där är det ju självklart mycket individuellt.

Ok.
Ändå är det ju det som många människor vill ha i sina 'krav' på nästa hund, därför känns frågan väldigt relevant:)

Vad för egenskaper/beteenden bör hunden besitta då för att jaktinstinkt ska anses som mycket liten
- Finns det någon särskild kategori hundar som man kan 'dra över en kam' och anse fria från jakt?

exempelvis vallhund som använder 'sin del av jaktbeteendet' till att samla upp djuren'?

//FP som själv har en hund med mycket stark jaktinstinkt:D

Just vallhundar anses väl generellt ha liten jaktinstikt för att de är (ofta) mycket förarbunda, och vill inte gärna springa iväg från ägaren. Samt, som du säger, att de får utlopp för jakten på ett annat sätt.

Men det är ju också rätt stor skillnad på din hunds jaktinstinkt, som jagar när den väl ser ett djur, och en hund som drar på viltspår för att driva.

"Gamla" vakthundar/molosserhundar (mastiffraser t ex) är väl den gruppen med minst jaktintinkter tror jag. Om man tar pyreneerhund, så ska ju de hålla sig till den gruppen djur de skyddar och inte dra iväg för att det går förbi en hjort eller whatever, men de ska vara på sin vakt och genast varna om det kommer en varg, och om det behövs gå till attack.

Senast ändrad:

Vallhundar har mkt stark jaktinstinkt men kraftigt kanaliserad. Den som sett vallhundar som flippar ut vet detta.
PL

Men hur är det med sällskapsraserna? Tänker cihuahua osv. Dom är väl ändå inte avlade för jakt av nåt slag?

De har väl i allmänhet liten jaktinstinkt då de i stort sett är avlade för att de gulliga ut och vara snälla.

Ja, sällskapshundar ur grupp 9 är inga man avlar fram som jakthundar, så kan risken för stort jaktbeteende där anses som mycket liten?

Jag har stött på vallhund + sällskapshund som jagar vilt tillsammans men också endast då alltså 'i grupp' vilket verkar kunna vara en utlösande faktor bara det ibland...

"Gamla" vakthundar/molosserhundar (mastiffraser t ex) är väl den gruppen med minst jaktintinkter tror jag. Om man tar pyreneerhund, så ska ju de hålla sig till den gruppen djur de skyddar och inte dra iväg för att det går förbi en hjort eller whatever, men de ska vara på sin vakt och genast varna om det kommer en varg, och om det behövs gå till attack.

Men jag har inte träffat på några herdehundar som går att ha lösa? (inget förarbundna)Och dem som har 'äran' att få utföra ett arbete (vakta en flock) gör detta inom välstängslade områden.

Kuvasz är den jag har mest erfarenhet utav och dennes strövområde om den kommer lös är stooooort, och på detta är den totalt ointresserad av människor så fånga den är en uppgift för den ihärdige;)

Så kort sagt kanske förigheten hos en ras är betydande för 'jaktinstinkten'? Att 'förarveka' och lättränade raser i stora drag har mindre jaktbeteende då den hellre håller sig med sin flock/uppgift?

Däremot verkar brukshundar besitta en del jaktbeteende. Likaså fågelhundar bör ju ha ett 'stort viltintresse'.

Men hur är det med sällskapsraserna? Tänker cihuahua osv. Dom är väl ändå inte avlade för jakt av nåt slag?

De har väl i allmänhet liten jaktinstinkt då de i stort sett är avlade för att de gulliga ut och vara snälla.

Sen är frågan vad som räknas som jaktinstinkt? Om en kanin far upp och drar iväg bredvid en chihuahua, förblir den oberörd då eller den springer efter och räknas det isf som jaktinstinkt?

/Timsetim

Ja, sällskapshundar ur grupp 9 är inga man avlar fram som jakthundar, så kan risken för stort jaktbeteende där anses som mycket liten?

Eller så har man turen och får en med sjujäkla jaktinstinkt som drar på allt om läge finns, av rasen cavalier king charles spaniel :d . Denna jaktinstinkt har bara varit positiv anser jag, då han har en arbetsmotor för flera och kan träna i timmar. Mycket intensiv liten hund som älskar att jobba. Denna jakten han hade i sig är visserligen under kontroll då hans arbetsglädje även gjorde honom samarbetsvillig. Så han tycker att matte numer är roligare än att jaga ett fånigt rådjur :D

Sen är frågan vad som räknas som jaktinstinkt? Om en kanin far upp och drar iväg bredvid en chihuahua, förblir den oberörd då eller den springer efter och räknas det isf som jaktinstinkt?

/Timsetim

Verkligen intresant!

Nu filosoferar jag bara här men (:D) kanske jaktinstinkt är dem som finner starkt intresse av jakten, dvs söker upp och 'sticker' iväg på egna äventyr medan en hund som reagerar men avstår, kan sägas vara mindre jaktbenägen (eller lydig:p)

Tror inte många hundar förblir oberörda?

Men vid sökning på hundraser verkar det oneklingen finnas raser som anses ha mindre 'jaktbeteenden' och jag vill ha den gemensamma nämnaren för dessa:angel:

Jag har stött på hundar som 'tittar' men inte visar intresse att 'följa' efter, lydnad eller arv?

Med min vinthund som fungerar lös och söker kontakt vid möte av hare/rådjur kallar jag det lydnad.

Men jag är nyfiken på vilka vi kan sätta som 'mindre benägna till att uppsöka och följa vilt'.

Sen beror det på vad för vilt. Den phalénen jag hade reagerade inte ens på rådjur, fåglar & dyl. Men harar sökte han upp och jagade intensivt så fort han fick chansen.

Svårt det där, upplever att alla hundar jag träffat har varit mer eller mindre jaktintresserade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 760
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka