FrittePower
Trådstartare
Min fråga lyder
- Finns det någon hundras som har noll jaktinstinkt?
Inte individer nu
//FP
- Finns det någon hundras som har noll jaktinstinkt?
Inte individer nu
//FP
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Gamla" vakthundar/molosserhundar (mastiffraser t ex) är väl den gruppen med minst jaktintinkter tror jag. Om man tar pyreneerhund, så ska ju de hålla sig till den gruppen djur de skyddar och inte dra iväg för att det går förbi en hjort eller whatever, men de ska vara på sin vakt och genast varna om det kommer en varg, och om det behövs gå till attack.
Men jag har inte träffat på några herdehundar som går att ha lösa?
Men hur är det med sällskapsraserna? Tänker cihuahua osv. Dom är väl ändå inte avlade för jakt av nåt slag?
De har väl i allmänhet liten jaktinstinkt då de i stort sett är avlade för att de gulliga ut och vara snälla.
Om man kastar en boll o hunden far efter, vad är det?
PL
Om man kastar en boll o hunden far efter, vad är det?
PL
Ja, sällskapshundar ur grupp 9 är inga man avlar fram som jakthundar, så kan risken för stort jaktbeteende där anses som mycket liten?
Ja, sällskapshundar ur grupp 9 är inga man avlar fram som jakthundar, så kan risken för stort jaktbeteende där anses som mycket liten?
Sen är frågan vad som räknas som jaktinstinkt? Om en kanin far upp och drar iväg bredvid en chihuahua, förblir den oberörd då eller den springer efter och räknas det isf som jaktinstinkt?
/Timsetim